Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - trondhla

#196
Man skal lese mye, men dette tar lang tid å overgå:
http://www.tv2.no/underholdning/broom/tesla-model-s-gir-full-stoette-til-statens-millionsponsing-av-luksusbil-4120582.html
Bilbransjeekspert og forlagsdirektør i Bilforlaget Per Morten Merg, mener denne ordningen er bekymringsfull.
«Takket være politikere som ikke ante hva de gjorde, og norsk bilbransje som reaksjonært fulgte sine leverandører, skjer nå en elbilinvasjon som neppe kan sies å ha en sosial vinkling», skriver Merg i en kommentar i BilNytt, sammen med Norges mest erfarne biljournalist Jon Winding-Sørensen.

På godt norsk står det at el.biler er bare noe dritt og bør forbyes - tror jeg.
Videre raljeres det i det vide og det brede over "skjev konkurransesituasjon" og tapte avgifter for staten.
Nå vet jeg ikke om tapte avgiftsinntekter for staten er det som har stått høyest på agendaen for bilbransjen opp igjenom tiden. Og minst av alle har vel selgere av lukusbiler bekymret seg, snarere tvert i mot. Det har vel gått på flåeri, ran og linknende, men ikke nå. Nå som de må se på at verden har gått videre og at deres karbonkjøretøy står igjen som tapere.
Da tar de til motmæle med det de kan. Og det kan de gjøre. TMS solgte flere biler enn Audi A8, BMW 7-serie og MB S-klasse i USA for August måned. Da har el.bil ingen sosial funksjon lengere.
#197
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 12. september 2013, klokken 15:31
Som man kan lese og som er antatt her på forumet for lenge siden er miljøppolitikken og virkemidlene som brukes styrt av misunnelse langt mer enn rasjonell tenking.
Denne surmulingen over "sponsing" av Tesla  er galt er bl.a begrunnet med "0 - 100 på 4 sekunder" og at det "galt ovenfor konkurrentene".

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41259

Det er latterlig. et er et utalt at dersom vi skal stoppe oppvarmingen av atmosfæren for å nå "to-gradersmålet" må vi reduserer CO2 utslippet med 7% idag som tilsvarer personbilparkens årlige utslipp. Her kommer elbilen Tesla perfekt inn. O gram CO2 per kilomter. Det er heller konkurrentene (Audi/BMW/Mercedes/Porsche) som burde ha fått kjøreforbud fordi det er de som er skadelig for miljøet og verden ellers med sine to tonns biler og 300 g/km motorer.
Og så vår kjære forskervenn fra SSB, Bjarte Holtsmark, ultrasykkelist og stort horn i siden til el.biler. Hans vendetta mot alt som er nytt på elbilfronten med mindre det blir straffet i form av avgifter er viden kjent, gad vite om han kjenner til det totale CO2 avtrykket fra fossilt drivstoff fra oljebrønn til drivhjul. Det er alt fra 3 til 5 gang lokalt CO2 utslipp. Han sier aldri noe om dette i sine fanatiske dommedagsprofetier over el.bilen der han sitter på sykkelsetet og ser Teslaen suser forbi.
Finns det noen Facebook-gruppe som kan ta ett oppgjør med fyren?
#198
Elbiler i media / Flytte el.bil ut av kollektivfeltet krever mye
lørdag 17. august 2013, klokken 11:19
Så vidt jeg har kunnne lese meg frem til må begrunnelsen være for at el.bilen skal bli kastet ut av kollektivfeltet må det det være betydelige problemer for kollektivtrafikken forårsaket av el.bil. Dette er nedfelt i NTP (nasjonal transportplan).
Per idag er et ikke en slik sitiuasjon og den varslete tellingen er kun et kontrolltiltak for å få oversikt over el.bil tettheten. Men det er en lang vei å gå fra en telling til et forbud. En eventuell borgelig regjering såvel som sittende har ikke indikert at de vil reduserere el.bil fordelene og jeg tror at vi trygt kan imøtese fremtiden i kollektivfeltet.
Den egentlige grunnen til at det hele har vokst ut av alle proposjoner i den siste tiden heter Tesla Model S. Det er nemlig en BMW M5-konkurrent, en førsteklasses lukusbil med gode fartsegenskaper langt over middels. Det har trigget missunelesgenet hos minst en SSB-forsker og en direktør i veidirektoratet. Og journalister følger villig opp.
#199
Elbiler i media / Sv: BBC: Electric cars 'pose environmental threat'
lørdag 13. oktober 2012, klokken 10:02
Dette lukter egenmening og propaganda lang vei. Nestesn man kan tro at de som står bak dette er sykkelfanatikere og ser på elbil som en trussel mot sykkelens suvere stilling som miljøvennlilg framkomstmiddel. (Miljøvennlig energikjede her også?)
Jeg vet ikke hvor jeg skal starte, men sammenlikne produksjon av elbil som Leaf og Golf. Hvor ligger forskjellen? I batteri og motor/transmissjon - thats it!
Mye av miljøargumentasjon mot elbil går på batteriproduksjon fra råvarer som Lithium til gjenvinning av batteriet. Alt her er 100% konvensjonell gruveproduksjon som ikke er værre en utvinning av jernmalm. I stålproduksjon ligger den største miljøtrusselen i transport av råvarer, ikke utvinning eller i produksjon av stålet.
Selve batteriproduksjonen er så godt som miljønøytral uten at jeg kjenner 100% til detaljene, men det er moderne produksjon uten farlige utslipp. Om dette er værre eller dårligere enn for konvensjonell mekanisk produksjon av motor og girkasser tviler jeg sterkt på.

Så til energikjeden fra "well to wheel". Når elbil blir nevnt snakker alle om kullkraftverk og CO2-utslipp som må regnes inn som del av totalutslippet. Men det sies aldri noe i den retning når man snakker om konvesjonelle biler.
Ser man på elbiler har CO2 utslipp variert fra land til land og fra hvem som sier noe, men for et atomkraftverkland som Frankrike er tallet 5 gram CO2/km for en elbil. England som har noe mer kullkraft varierer CO2 utslipp fra 30-100 gram/km og her i Norge er det som kjent 0 gram/km CO2 untatt i noen ekstremsituasjoner.
Bensin og diesel har sluppet ut store mengder CO2 i produksjonkjeden før du pumper det på tanken. Her sies det offesielt at for hver gram CO2 din bil slipper ut er det sluppet ut fra 3 til 5 gram andre steder forutsatt konvensjonell råoljeutvinning. Og da har man utelatt oljesandscenarioet.
En "miljøgolf" med sine 99 /km ut skorsteinen slipper i realiteten ut fra 297 til 495 gram CO2/km eller mer om man ser på det totale bildet og det må man gjøre i elbildebatten. Hvem nevner det i karbonfraksjonen?
En hybrid er en miks av elbil og bensinbil.

Hva med gjenvinning og etterbruk? Batteri kan etterbrukes i mange å etter de har blitt tatt ut av en Nissan Leaf. Det kan fint brukes til å lagre strøm for natten for en husholdning som har solcellepanel installert. Batteriet kan til slutt tildels gjenvinnes og brukes på ny. For elmotorens del og alt annet av en elbil er det som for biler ellers.

Jeg er minst sagt oppgitt av enkelte forståsegpåere som løper rundt og publiserer rapporter og undersøkelser under dekke av å være seriøse. Her mener jeg å se en personlig preferanse blandt noen av disse forskene og noen har en innbitt motstand mot elbiler.
Ingen biler er 100% miljøvennlige å bruke. Den totale energiutnyttelsen i en hydrogenbil er den for tiden lik det man har i en bensinbil, ca 16% av den totale energien i drivstoffet går til å drive hjulene. Ikke er det mijøvennlig å sykle heller. Hvor kommer energien av til å sykle? Fra den ikke-miljøvennlige matvareproduksjonen. Det er vel noe i retning av 20 g/km i miljøutslipp for å komme seg frem på sykkel også.
#200
USAleaf / Sv: US vs EU Leaf
torsdag 06. september 2012, klokken 18:32
Dropp det sier jeg også.
Noen andre eksempler: Radio har kun FM som slukker om noen år og som alltid kun kan stilles inn på ,oddetalls frekvens. Altså 99,3 og 99,5 osv.
Lys er tilpasset lokale regler i USA. Sidemarkeringslys og kanskje 3% svakere hovedlys.
Muligens noe mykere fjæring.
Speedometer i MPH.

Jeg har kjørt ordinær bil importert fra USA (en SAAB) og det var irritierende å ikke kunne stille inn radio riktig. Farten var en vanesak.Garanti osv var ikke noe problem.
Men en Leaf har det ingen hensikt å importere.
#201
Enkle batterispørsmål / Batteri SKAL ned i pris
mandag 16. juli 2012, klokken 22:43
Gode nyheter:
http://www.vibilagare.se/nyheter/elbilsbatterier-kan-prispressas-rejalt-38842

Prognosen (som værmeldingen er ideologisk sett bygd rund, ha det i bakhodet) sier at pris for el.bilbatteri sier at prisen skal droppe med så mye som 70% innen 10-12 år. For en el.bileier vil det si at når dagens batteri skal være "utslitt" om 8 år vil det være en utgift på +- 35 000 å få en helt ny bil igjen. Eller du kan kjøre kun korte turer en år eller tre og spare noen tusenlapper.
#202
Leaf 2010-2017 / Sv: Når får flere forhandlere selge Leafen?
fredag 13. juli 2012, klokken 15:36
Jeg bor i Harstad nå og var innom den lokale Nissan forhandleren nå nettopp. Der sto det 4 stykk nyankommende Leaf hvorav en som ennå hadde restene av julepapiret på seg ble prøvekjørt av meg.
Det var befriende lett og enkelt å kjøre Leafen. Ikke noe særegent med bilen utover displayene som var litt "overkill" for en nybegynner. Men man venner seg vel til dette. Harstad har en del bakker og jeg fant den bratteste av dem alle og tok et par bakkestarter. Ikk'no problem. Triller stilt og lydløst igang lett som en fjær. Ned de de samme bakkene får man nesten samme rekkevidde tilbake igjen som man hadde da man startet. Alt var over forventing.
Men det som slår en er at rekkevidden er av akamemisk begresning i det daglige liv. Med hva jeg hadde på tanken (batteriet) kunne jeg ha kjørt tur/retur Evenes flyplass (90 km) uten å bekymre meg over rekkevidde. Det er langt nok for de aller fleste av oss til hverdags. I tillegg skal det bli bomring her......
Jeg forsto det slik at forhandler ikke trengte å investere i full verkstedpakke for å kunne bli Leaf-forhandler. Ordinært vedlikehold kunne skje lokalt mens tyngere vedlikehold måtte skje et annet sted. Det var derfor blitt enklere å kunne selge Leaf enn hva det hadde vært før.
#203
Leaf 2010-2017 / Salget av Leaf i Norge på green.auotblog.com
onsdag 02. mai 2012, klokken 18:08
Nå er kjent over hele verden:
http://green.autoblog.com/2012/05/01/nissan-sells-1-000-leafs-in-norway-during-first-six-months/
8)

Endelig her Norge omtalt positivt for en gangs skyld.  :D
#204
Elbilen i Samfunnet / Ingen elbil-fordeler etter 2015??
torsdag 26. april 2012, klokken 19:16
Hva skal dettte bety:
http://www.aftenbladet.no/energi/klima/Lover-ikke-elbil-fordeler-etter-2015-2964168.html

På den ene siden er signal fra myndighetene at el-bil fordeler skal vare til 2020 (bl.a artikkel i Aftenposten) og så kan man lese noe annet et annet sted.
Hva er rett?
I den nylig annonserte klimameldingen heter det at man skal over på lavutslipp/nullutslipp der man kan. Da bør man ha klare regler på bordet å forholde seg til. Man står det noe konkret i klimameldingen? Nei........ >:(
#205
Rust / Sv: Understellsbehandling av Leaf
onsdag 25. april 2012, klokken 21:47
Vi ser på bilen i vinkel på det øverste bilde. Hjulet svinger.

Her ser vi det bedre:
http://blogs.insideline.com/roadtests/assets/2011_Leaf_1600_Nissan_sus_rr_det_brk.jpgukk
Disse bukkene så da riktig så gode ut.
#206
Bare for å si det: RUSTBEHANDLE BILEN SELV!!!!!!!! Dette har jeg skrevet om før her.

Leafbilene er ikke forberedt for å kunne kjøre på saltete veier som de vi har her til lands. Rustbeskyttelsen er kun minimal og er ikke tilstrekkelig for våre forhold.
Her er f.eks Nissan Juke rust-testet som i denne sammenjeng for alle praktiske formål er lik Leaf:
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-nissan-juke-2011-32331
2 av 5 stjerner. Rustbeskyttelsen er i praksis bare symbolsk og helt utilstrekkelig.

Få bilen til et antirustverksted å be dem om å gi bilen en fullbehandling. Dersom de ikke kan beskytte understellet, hør dere om etter et gjør-det-selv-verksted og smør inn delene selv, eller spør etter noen som kan gjøre det for deg.

Dette vil være vel verd pengene i det lange løp.
#207
Leaf 2010-2017 / Ny forbedret Leaf iløpet av året
onsdag 21. mars 2012, klokken 16:56
Ser ut til at vi ser en oppgradet Leaf iløpet av året:
http://www.detroitnews.com/article/20120320/AUTO01/203200342/1148/

Og de adresserer kaldvær-problemet som vi her til lands også....
"Perry says the 2013 Leaf will have a "much, much more efficient" heater that will dramatically extend the Leaf's range in cold weather".

Samt mørkt interiør:
Washington —Nissan Motor Co. is upgrading its electric vehicle Leaf when it rolls out a new version by year's end, adding leather seats, a darker new interior and a more efficient heating system.

Sjekk forøvrig kommentaren først.
#208
TLC / Sv: 4500,- for en kjapp Leaf service...
onsdag 22. februar 2012, klokken 22:07
Jeg tror at det skal investeres over 1 million i ekstra utstyr hos en forhandler for å kunne serve en Leaf. Da skal de vel ha det som kalles ROI...
#209
Leaf 2010-2017 / Bensin kr 16,00/liter: Du SKAL kjøpe el.bil
mandag 20. februar 2012, klokken 22:48
El.bil er svaret på livet ved kr. 16,00/liter. :o
Fordi du sparer mye penger på hver bidige sekund du har behov for å forflytte deg individuelt. Og fordi du ikke har behov for å sponse hverken sheiker eller ayathollaer i midtøsten. Ikke for å sponse "big oil" heller. Og isbreene på Grønland og i Antarktis kan ligge der de er idag.
I USA der bensin koster omtrentlig 40% av det det koster her kjører de heller ukritisk og gav blaffen i biler med under 3 liter slagvolum inntil ganske nylig. Verden per 02.2012: USD 4,25/Gallon, el. bil er svaret der også. Gjenomsnittlig kjørelengde er ca 50 km for den gjenomsnittlige SUV. SUV'en er parkert på den himmelske freds parkeringsplass og elbil kan i praksis ta over:

http://blogs.insideline.com/straightline/2012/02/you-can-drive-a-leaf-really-you-can.html

YES YOU CAN!!
#210
Leaf 2010-2017 / Sv: Når får flere forhandlere selge Leafen?
torsdag 26. januar 2012, klokken 14:15
Det er ikke bare bare å bli el. bilforhandler. Forutenom kurs osv. for de ansatte må verkstedet være utstyrt med et eget sikkerhetsrom som Leaf'en må stå i. De som arbeider med Leafen må ha spesiell brannverndrakt. El.biler som kortslutter er brannfarlige...
I tillegg kommer en god del ekstra brannslukningsutstyr. I tillegg må man ha noe ekstradiagnoseverktøy, les PC eller nettbrett.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA