Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - trondhla

#181
Kjøpe elbil? / Sv: Leaf vs Soul
søndag 13. mars 2016, klokken 12:31
For KIA's (og Hyundai's) del gjelder ikke garanti mot påregnelig slitajse. Det er f.eks ikke noe feil at bremseklosser må byttes ut etter 4 år. Garanti gjelder mot konstruksjonsfeil.
I følge norsk lov skal en fjernkontroll til en TV vare i minst 5 år og det samme bør gjelde alment for en komponent montert i en bil (slik som navigasjon).
#182
Nissan / Leaf med 400 km rekkevidde er under testing
fredag 26. juni 2015, klokken 16:25
Nytt om neste utgave av Nissan Leaf her:
http://dailykanban.com/2015/06/carlos-ghosn-promises-nissan-shareholders-ev-with-better-than-ice-range/

samme her:
http://www.hybridcars.com/nissan-testing-250-mile-range-leaf-with-new-battery-chemistry/

Carlos Goshn viser til rekkevidde på mer enn 400 km for nye Leaf og videre mål å utvikle EV med lengere rekkevidde enn ICE-biler (internal combustion engine).
Oljebremsen ser ut til å bli hard.... 8)

#184
Gode nyheter fra Japan her:
http://dailykanban.com/2014/12/battery-breakthrough-nissan-poised-take-range-off-table/

Jeg tar det for en litt bedre fisk når konsersjef Nissan/Renault sier at neste generasjon Leaf vil få rekkevidde på ca 400 km. Da er det mere hold i ryktene enn ellers.
Og ikke glem at batteriene i en Leaf består av individuelle moduler som kan byttes ut etter som de slites ned. Det er ikke umulig at de vil beholde format og grensesnitt som burde tilsi at "den gamle" også vil åf 400 km rekkevidde

In a late night interview at Tokyo's Business News channel, a relentless host pressed Carlos Ghosn for answers about the future of Nissan's electric vehicle program. Is Nissan working on new batteries? Ghosn: "Yes." Can you tell us more? Ghosn: "No." Will the range double? Ghosn: "Yes." That means more than 400 km? Ghosn: "Yes."

Med denne batterikapasiteten ville TMS få over 1000 km rekkevidde.......
#185
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Forbruk leaf
fredag 29. august 2014, klokken 23:15
Jeg leser en oppsummeringstest av el. biler på tyske auto-motor-und-sport.de her:
http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/elektroautos-6-modelle-im-haertetest-8498096.html

Av en eller annen merkelig grunn greier de å få Leaf til å bruke 2,36 kWH/10 km, ganske høyt med andre ord.
Ikke at det gjøre noe, men jeg mistenker at de lager litt hjemmeskjeve tester.
#186
Elbilen i Samfunnet / "Elbilen er mye renere" - debatt fra dn.no
fredag 27. juni 2014, klokken 15:18
Endelig en som har lest kartet i sin helhet:
http://www.dn.no/meninger/debatt/2014/06/26/1910/Teknologi/elbilen-er-mye-renere

Dere kan lese innlegget i sin helhet i linken, men jeg nøyer meg med å ta dette frem fra innlegget:

Bensin- og dieselbilene hadde i 2013 et gjennomsnittlig CO²-utslipp på 195 gram per kilometer, ikke 130 gram som Stavseth skriver. De har ­dessuten i produksjonsfasen et utslipp på anslagsvis 5 tonn CO², noe Stavseth unngår å nevne. Legger vi dette til, får vi et livsløpsutslipp på 216 gram CO² per kilometer for biler med forbrenningsmotor. Det er halvannen til tre ganger så høyt som beregnet for elbilen.

Nettopp, det koster CO² å bringe frem råolje til bensinpumpa i form av drivstoff. Dette må legges til "de 95g/km" som alle snakker om nå de sier hvor lite bilen deres slipper ut.
Jeg bare lurer på hva SSB-Bjart sier nå når noen dokumenterer at el. bilen ikke er verdens undergang. Kanskje "at de bråker jo så fælt og sliter på veien....."
#187
Neste gang noen kverulanter kommer å sier at Tesla'er tar fyr rett som det er kan jo kanskje henvise til denne artikkelen:
http://www.teknikensvarld.se/2014/02/17/46510/porsche-stoppar-911-gt3-efter-en-rad-brander/

At biler tar fyr er faktisk et stort problem ute i den store verden, det gjelder for helt nye Porscher av dyreste modell. Tesla Modell S er ikke mer brannfarlig enn biler ellers, som enkelte hevder.
#188
Elbiler i media / Audi arbeitet an neuer Batterie-Generation
torsdag 06. februar 2014, klokken 20:22
Sakser et lite stykke fra et tysk bilmagasin som gir litt nytt fra batterifronten. Som man kan lese, antatt rekkevidde en ladning for denne Audien (Q8): 700 km.
http://www.autobild.de/artikel/audi-q8-audis-tesla-konkurrent-4539562.html

Mit dem Akku-Flaggschiff will Audi in diversen Disziplinen neue Maßstäbe setzen. Zum einen soll das Basisfahrzeug dank dem Alu-Spaceframe deutlich leichter werden, zum Zweiten planen die Entwickler mit besonders leistungs- und drehmomentstarken E-Motoren. Und zum Dritten steht eine neue Batteriegeneration auf dem Prüfstand. Dabei handelt es sich wohl um einen Feststoffakku mit deutlich höherer Leistungsdichte. Sie soll hohe Reichweite und lange Lebensdauer verbinden. Gut informierte Kreise sprechen von 600 bis 700 Kilometern – und das bei Fahrleistungen auf A8-Niveau. Auch preislich ist der "Tesla-Fighter" absolute Oberklasse: Unter 100.000 Euro, so steht zu befürchten, wechselt kein fabrikneues Fahrzeug den Besitzer. Was Audi noch fehlt, ist ein erschwinglicher Gegenpol in Form eines neu erfundenen A2, der die 40.000-Euro-Klasse aufmischen könnte
#189
Det er en ulempe med brenelsceller og det er at den totale effektiviteten fra utvinning av energi til drift av bilhjul er like lav som for regulært driftstoff. Siste tall jeg så var 16%. Resten av energien var tapt. Dette gjaldt i et scenario der kullkraftverk var kilde for elektrisiteten og dette var tall for USA.

Så kommer problematikk med infrastruktur eller mangel på sådan. Dette er svært kapitalkrevende og vil at lang tid å få på plass.

Til sist har vi teknologisk utvikling. Brenselceller utvikler seg men det gjør også batteriteknologi som denne annonseringen viser:
http://www.sekisuichemical.com/about/whatsnew/2013/1239025_17313.html
Volumetrisk energinnhold til 0,900 kWh/l. Kostnadsreduksjon i forhold til tidligere på 60%. Antatt lansert på markedet: Medio 2015.
Dersom antagelsene over er riktige vil f.eks en Nissan Leaf kunne kjøre mellom 500 og 600 km på en ladning
med ny type batteri. Summert opp vil jeg si at batteri er bedre totalt sett enn brenselceller
#190
Elbiler i media / Sv: Hvor har det blit av Bjartemannen?
mandag 06. januar 2014, klokken 23:25
Han er stadig støtt frempå:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Aldri-for-har-Norge-opplevd-flere-elbiler-pa-veiene_-likevel-blir-det-brak-7423043.html
(Husk på The Great Wall of Payment)

Utdrag:
Slakter miljøpolitikken
Han kommer syklende til jobben. Hver arbeidsdag balanserer han på to hjul gjennom tett trafikk fra Vettakollen - tett opp mot Holmenkollen - til jobben i Oslo sentrum og hjem igjen.
Kanskje bør han se seg ekstra for når han oppdager en elbilist?
Bjart Holtsmark (BILDET) fikk mye kritikk etter en analyse om elbilismen i Norge. Forskeren i Statistisk sentralbyrå stiller flere kritiske spørsmål til avgiftspolitikken.

- Elbilpolitikken gjør både anskaffelse og bruk av bil veldig rimelig. Mange familier som før klarte seg med én bil, har derfor nå to biler. Det fører til flere biler på veiene og forsterker trafikkproblemene vi allerede har i de store byene, sier han.

Forskeren peker på at elbilene allerede nå forsinker kollektivreisende.

- Lenge før det er 50.000 elbiler i Norge må myndighetene gjøre noe med elbilenes tilgang til kollektivfeltene. Allerede i år vil jeg anta at noe må gjøres. Trafikken begynner å korke seg. Og skal elbilene flyttes tilbake i de vanlige feltene, vil vi få ytterligere kø der. Vi har brakt oss selv inn i et uføre, sier han.

Holtsmark sitter på kontoret i Kongens gate i Oslo sentrum. Han sier at forurensende kull er den viktigste kilden til elektrisitet, og at elbilene ikke er så miljøvennlige som folk liker å tro.

- Tesla Model S gjør trolig vesentlig mer skade på miljøet enn en liten, fossildrevet bil. Å forflytte 2,2 tonn krever mye energi. Bilen krever mye ressurser og skaper mye forurensning i produksjonen, spesielt fordi den har et batteri som veier rundt 700 kg, sier han.

Holtsmark mener mange lever med en illusjon om at elbilene er støyfrie.

- Støy fra biler kommer hovedsakelig fra dekkene. Kjører du i 30 km/t, er motoren den dominerende lyden. Kommer du over 50-60 km/t, er det lyden fra dekkene du hører. Jo, tyngre bilene er, jo mer støy lager dekkene. En Tesla lager derfor vesentlig mer støy enn en liten Polo. Den lager også mye svevestøv, som øker med tyngden på bilen, sier forskeren.

I Aftenposten torsdag 12. desember fikk han støtte i sitt syn. En annen forsker, Einar Lie ved Universitetet i Oslo, skrev i en kronikk at grunnene er mange for å stramme betydelig inn på støtten til elbiler.

På sosiale medier hevder også noen at elbilpolitikken skaper misunnelse.

Forsøk å finn X antall feil  ??? ???

#191
Elbilen i Samfunnet / Lovende nytt på batterifronten
onsdag 11. desember 2013, klokken 17:03
Sitter og leser litt i japanske aviser i mørketiden og her er en godbit fra soloppgangens land:
http://asia.nikkei.com/Tech-Science/Tech/New-battery-material-lets-electric-cars-keep-on-trucking

Utdrag:
Sekisui Chemical has developed a material that can triple the capacity of lithium ion batteries, allowing electric vehicles to travel about 600km on a single charge -- roughly as far as gasoline-powered cars can go without refilling.
The company believes that its new materials can bring battery production costs down to just above 30,000 yen ($290) per kilowatt-hour, a 60%-plus decrease from around 100,000 yen today.

Dette kan bli litt av en julegave for el.bil folket. El.bil haterene som f.eks vg.no, hegnar.no, dn.no, nettavisen.no, og resten av karbonbanden vil vri seg i kvalme.
#192
Model S 2013 - 2022 / Musking - Nytt ord i det norske språk
fredag 29. november 2013, klokken 21:17
Tesla har bragt mye nytt med seg til Norge, nå også et nytt ord: Musking!!
Forklaringen får man her, etter ca 2:30:
http://www.youtube.com/watch?v=W6CS9eBn0O8
;D

Poenget med videoen er at Tesla MS er det mest innovative som har kommet på fire hjul siden Citroën DS - og det er sant.
#193
Elbiler i media / El.bil brann
mandag 14. oktober 2013, klokken 17:32
Denne gang i Sverige:
http://www.laddaelbilen.se/2013/10/13/elbil-brann-i-helsingborg-imorse-*update!*-18729893


Bilen som brant var en Renault Clio fra 1996 og som var utstyrt med gamle nikkel/kadmium batteri. Dette tror jeg er bare en parantes i el.bil debatten og vil ikke lage like mye bråk som Tesla brannen fra forrige uke.

Edit:Fixet link
Lars, Forum admin
#194
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lading av Model S i Sverige
torsdag 10. oktober 2013, klokken 16:25
Ladekart Sverige:
http://uppladdning.nu/

Godt å vite til neste gang du er der.
#195
Tesla Owners Club / Tesla Club Sweden
torsdag 10. oktober 2013, klokken 16:19
Svenskene har fått opp øynene for Tesla de også, eksempelvis her:
http://teslaclubsweden.se/
http://www.gronabilister.se/biltester/tesla-model-s
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA