Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - trondhla

#166
Her er forklaringen for hvorfor "Long-range" Leaf ikke kommer i salg sammen med standard Leaf. Den vil ha en ny type batteri, kalt NCM 811 som skal være "lengere, lavere og bredere" enn dagens batteri og produksjonen starter ikke før til neste år. Derfor kommer ikke Long Range i salg før om et års tid.
811 viser til komposisjon av Nikkel, Cobolt og Mangan, hhv 80%, 10%  og 10%. Dagens batteri betegnes 622 som betyr en 60/20/20 miks. Long Range vil ifølge amerikanske EPA ha en rekkevidde på MINST 362 km.

Bedre forklaring på NCM-811 batteri kan leses her:
http://www.side3.no/motor/elbiler-vil-snart-fa-en-ny-type-batteri-som-er-mye-mye-bedre---og-billigere/3423371688.html

https://pushevs.com/2017/09/08/lg-chem-will-introduce-ncm-811-battery-cells-evs-next-year/
#167
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Mens man venter på sin nye Leaf
fredag 08. september 2017, klokken 17:34
Mens man venter på sin nye Leaf kan man se den bli produsert om ikke annet:
https://www.youtube.com/watch?v=6CGMGDK9_SY

Synd at de ikke gikk for mer Golf og litt mindre vinkler og kurver. Den hevete linjen for sidevinduene tar mye lys vekk fra innsiden og i fronten burde det ha vært mer rette linjer

#168
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Leaf+ 2018 eller TM3?
torsdag 07. september 2017, klokken 18:26
Litt skuffet over at det ikke blir mer enn 40kWh batteri å velge mellom fra begynnelsen av. I tillegg var bilen litt for mye av den gamle Leaf og etter min smak litt "gammel" å se på. Det er også prissatt noe høyt. 60 kWh versjonen som kalles Leaf+ kommer riktig nok om ett års tid, men hvor stor er prisdifferansen mellom den og Tesla Model 3.
Ved rekkeviddeparitet, hvor stor prisdifferanse kan det være før det blir fristende å gå for Model 3 i stedet for? Jeg syns at Model 3 er langt sprekere og mer nye og moderne bil enn Leaf 2018.
#169
Rust er ikke vanskelig å forbygge eller å stoppe, du rustbeskytter:
https://www.youtube.com/watch?v=ZoKYl6U388A

Bilen må kanskje vaskes under og ikke være for våt før man sprøyter i vei. Dette er rent "gjør-det-selv" stoff, det er så enkelt at sågar din kone kan greie det ::)
#170
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Demonstason av Nissan ProPilot
tirsdag 25. juli 2017, klokken 22:13
Selvkjørende biler kommer fra alle kanter nå om dagen, også fra Nissan.
Her i videoen under kan man se hvordan ProPilot som systemet kalles der virker under realistiske forhold. Dette er ikke en produksjonsklar modell må vite siden strømforbruket er på hele 1,5 kW. Ikke helt heldig i en elbil.
https://www.youtube.com/watch?v=cfRqNAhAe6c

(Hvilke tagger brukes for å legge inn en YT link embedded?)
#171
Elbiler i media / Dagens batterirevolusjon - atter igjen
tirsdag 06. desember 2016, klokken 19:20
Dette er en liten gjenganger på forum som dette; Store nyheter på batterifronten!!!
Man leser om nyheter flere gang i måneden og denne gang heter batteriet kondensator eller superkondensator. Bloomberg kjører saken her:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-12-06/contact-lens-technology-could-revolutionize-electric-vehicles

De nevner distansen London Edinburgh (uttales Edinbrugh) på en ladning som er tilsvarende distansen Oslo Bergen+/-, men ladningen skal skje på sekunder!! Energitettet kan 1000-dobles, billig å produsere, kan tilpasses bilens karosseri og bruker ikke sjeldent jordmetall. Elon Musk liker også denne saken.
Dagens batteri revolusjon...
#172
Rust / Noe rustproblematikk på Leaf?
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 17:01
Har noen funnet litt brunt på Leaf'en sin? Nissan er ikke de beste når det gjelder korrosjonsbeskyttelse med mindre bilen er en Renault med Nissan-logo.
Hva er status så langt?

Tips for den som vil beskytte seg:
http://www.dinside.no/motor/hvordan-virker-rustbehandling-med-lanolin/61196508
#173
Elbiler i media / Alle "1.generasjon" elbiler kan få 50kWh batteri
onsdag 28. september 2016, klokken 22:20
Jeg leser meg litt opp på nye Zoe og kommer til denne artikkelen her:
http://pushevs.com/2016/08/03/43-kwh-battery-for-the-renault-zoe/

Litt nede kommenterer forfatter dette:
I expect to see Kreisel Electric selling batteries with 40-50 kWh capacity for popular first generation electric cars as the Nissan Leaf, Renault Zoe, BMW i3 or the Volkswagen e-Golf.

Kreisel Electric er en Østeriks fabrikant av elbilbatterier som kjøper celler inn fra der de er best og billigst og pakker dem sammen etter en patentert metode. Denne vil de altså selge til alle som har behov for bedre batterier.
Lommelyktprinsippet for elbiler!!

Les litt mer her:
http://www.dinside.no/motor/kreisel-electric-skal-gi-e-golf-ekstra-lang-rekkevidde/60869029
#174
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Litt nytt om neste generasjon Leaf
onsdag 28. september 2016, klokken 18:37
Ser at det sirkulerer litt antagelser om neste generasjon Leaf rundt om som dette:
http://pushevs.com/2016/08/11/update-on-the-nissan-leaf-40-kwh-story/

Produksjonen skal starte i Desember 2016? Det ville i så falle være en fin julegave for den heldige.Kan det være riktig eller menes det en oppdatering av gjeldende modell? Og så snakkes det om 40 kWh batteri. Tidligere har jeg sett 60 kWh. Her står det at rekkevidde vil være omtrent 257 km og derom man legger til ca. 20 kWh til denne rekkevidden ender man på +- 400 km som vil være bra. Tiden vil vise.
Man kan nok regne med at batteri og teknologi ellers vil deles med Renault Zoe i en eller annen grad.

Når denne kommer ut vil det nok bli elbil på meg. For tiden går det i mye sykkel samt litt Mercedes 220d ::)

#175
Nissan / Sv: Nissan bekrefter: Neste Leaf får 60kWh batteri
tirsdag 05. juli 2016, klokken 11:54
Ser det kommer noe nytt etterhvert som i denne artikkelen her:
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/next-gen-nissan-leaf-aims-340-mile-range

Bilen kommer i 2018 og vil få flere batteripakker. Den største skal gi en rekkevidde på 340 MILES (uthevet). I min bok er det 547 km (1 mile = 1,60933 km). Ta den rekkevidden med en klype salt og gang det med 0,8.

I tillegg har Nissan store elbilplaner ser det ut til: http://www.tv2.no/broom/8403426/
Sammen med sengepartner Renault skal de lansere elbiler i alle størrelser noe som vil få alle andre større bilfabrikanter uten elbilplaner til å enten bli hengene langt etter eller komme halsende etter i løypa

Uansett vil vi innen 18 til 24 måneder se en elbil som setter ny standard og gir oljeprisen et lite dytt i baken nedover. 
#176
Nissan / Nissan bekrefter: Neste Leaf får 60kWh batteri
onsdag 22. juni 2016, klokken 18:40
Det har ligget i kortene lenge men nå er det offesielt at neste Leaf får 60kWh-batteri, i allefall ifølge denne artikkelen:
http://www.autoblog.com/2016/06/20/nissan-200-mile-leaf-coming/

Nissan sier ikke når av naturlige årsaker siden det påvirker salget av nåværende Leaf negativt men den kommer innen realistisk sett innen 12-18 måneder siden nåværende Leaf begynner å bli gammel og ikke er så attraktiv lengere. Dette betyr at en "hypermiler" nesten kan kjøre sin Leaf Oslo-Bergen uten å måtte lade opp på veien. Rekkevidden bør være ca 400-450 km om sommeren.  Dette betyr også at for de størsteparten av bilkjøpere vil ICE-biler ikke være et aktuelt alternativ lengere. Til sist betyr det at resten av banden komme etter med 60 kWt biler i full fart.
Selg STL-akjsene dine!!!!

#177
Elbilen i Samfunnet / Bompenger innføres for elbil
søndag 05. juni 2016, klokken 15:17
Som sagt:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/e18/slutt-paa-gratis-tesla-passering-oslo-innfoerer-elbil-bompenger/a/23703413/

Vi står ovenfor en regulær bompengeinnføring på lik linje med andre biler innen 5 år. Oslo først, så resten av landet tenker jeg.
#178
e-Golf / Sv: Stygge flekker i setene e-Golf
torsdag 07. april 2016, klokken 21:13
I Oslo finns "Blast-it" (et firma) som kan gjøre dette.
Sjekk linken her for landet ellers:
http://www.bing.com/search?q=Rengj%c3%b8ring+Med+T%c3%b8rris&FORM=R5FD2

Tror det er mulig å gjøre jobben selv også ved å leie utstyret ala tepperenser.
#179
e-Golf / Sv: Stygge flekker i setene e-Golf
torsdag 07. april 2016, klokken 18:22
Slenger enda et innlegg til fordel for tørrisblåsing. For tøy er denne den beste metoden for å gjøre rent i en fei
https://www.youtube.com/watch?v=sUU-w3aCsfU

Sjekk forskjellen!!
#180
e-Golf / Sv: Flekker i stoffseter
torsdag 07. april 2016, klokken 14:48
Beste middel for å rengjøre bil (uten skinn) er: TØRRIS!!!!
Sjekk ut: https://www.youtube.com/watch?v=kaAj7-T9qwA

Jeg vet ikke timepris på en omgang tørrisblåsing siden dette ikke er utbredt i Norge, men i Oslo holder firmaet Blast-it AS til som kan forespørres.
Tørrisblåsning kan brukes på en lang rekke områder der mekanisk eller kjemisk rengjøring ikke er tilrådelig som f.eks i næringsmiddelindustrien eller i områder med elektrisk spenning påkoplet nettopp på grunn av det ikke bruke vann/væske. Rengjøring av motorrom på bil er ideelt eksempel med sine mange elektronikkbokser.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA