Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - trondhla

#21
Elbiler i media / Hyper-batteri fra Toyata/GAC Motors
fredag 13. august 2021, klokken 13:12
Toyota/GAC motors (de samarbeider) har lansert et batteri som lader fra 30-80% på fem minutt med ca 500 kW lader. Det skal gi rekkevidde på inntil 1000 km eller noe og batteriet skal lanseres i år.

Link:
https://motor.no/elbil/ny-suv-lader-like-raskt-som-det-tar-a-fylle-bensin/205981

Dersom dette er sant, hvor vil aksjekursen for Statoil (Likenor) ta veien
#22
Som forespurt, hvordan er ladekurven på Leaf nå man lader på 100 kWh lader, har noen prøvd? Noen rapidgate tilfeller?
#23
Jeg stoppet i Manndalen i Nord-Troms nylig og til min overraskelse hadde de der hurtiglader for ChaDeMo (100 kWh) og 170 kWh CCS ved Best bensinstasjonen der.
CCS laderen er da heller moderat i disse dager, men 100 kWh for ChaDeMo er overraskende. Det finns ikke mange av disse i Norge tror jeg. Godt nytt for Leaf eiere og andre. Kunne vært moro å få tilbakemelding fra Leaf eiere om hvor godt bilen lader hvis de bruker den.
Manndalen er et lite tettsted og kanskje mest kjent for å være på fluktruta til Jan Baalsrud under 2. verdenskrig og der han er i dag begravet.
#24
Hyundai Ioniq 5 / 800 volts ladning, hva koster det?
tirsdag 22. juni 2021, klokken 14:46
Ioniq 5 lader på 800V, men så vidt jeg har lest er prisen for dette kr 8,50 per kW/t, som skulle tilsi ca. kr 500 for en 10-80% ladesyklus.
Er ikke dette vel mye for å spare 10 minutter nå og da?
#25
Leaf 2010-2017 / Mulig å oppgrader til 40 kWh batteri
onsdag 27. januar 2021, klokken 18:39
Dette må være mulig i Norge også, oppgradere Leaf gen 1 og 2 til 40 kWh batteri som vist under. Dersom man får et brukt batteri er det mulig å sjekke helsetilstand for cellepakke før installasjon
https://www.youtube.com/watch?v=bY66PGpR7jk&list=RDCMUCO8njdiq06-irfyc9xaCyig&index=4
#26
Leaf 2010-2017 / 64 kWh batteri på 2011 Leaf noen?
fredag 12. juni 2020, klokken 16:03
Dette var litt gøy å se:

https://www.youtube.com/watch?v=b4a_HJQ-Yd4
Dette ville slått an her til lands.
#27
Model S 2013 - 2022 / God video på en reperasjon av en P85
lørdag 29. februar 2020, klokken 20:14
Link til video som viser hvordan en karosseriskadet Model S skal repareres fagmessig. Bilen oppgraderes også litt men nyere årgang frontfanger uten å måtte bytte panser. Bulker i taket er som man kan se alltid arbeidskrevende. Dette var litt moro å se på og lærerikt.

https://www.youtube.com/watch?v=tl50wKsV7Tw
#28
LeafSpy / Leaf Spy 97,25% ved 100.000 km
mandag 20. januar 2020, klokken 14:41
En Leaf eier som vet å holde batteriet sitt i god form. Tu skriver om han og batterivettreglene hans her:
https://www.tu.no/artikler/bekymret-for-batterilevetiden-her-er-batterinerdens-beste-tips-br/483008

Batterivettregelene hans er i korthet, og så får man holde ut manglende aktiv tempraturkontroll på batteriet

  • Ikke la bilen stå fulladet over tid
  • Ikke kjør batteriet tommere enn 20 prosent
  • Lang tid uten bruk, batteriet bør være ladet til 50–60 prosent for å unngå degradering
  • Hvis mulig, bør bilen stilles inn til å stoppe på 80 prosent
  • Temperatur kan være skadelig for batteriet, og varmt vær er verst
  • Hurtiglading er svært lite skadelig for batteriet
#29
Leaf 2010-2017 / 1. Gen. er i det minste en sikker bil
torsdag 21. november 2019, klokken 20:07
I Tyskland ville de finne ut hvor sikker en el. bil er og tok en første generasjon Leaf til noen spektakulære kollisjonstester. Ville batteriet ta fyr? Nei ble svaret
https://www.side3.no/motor/bil/krasjtest-av-elbiler--kollisjonstest--nissan-leaf--renault-zoe-6808575

Dette er "Worst case scenario" kollisjoner som man normalt ikke ser i kollisjonstester, men batteriet tok ikke fyr. Godt å vite.
#30
Elbiler i media / Snart kommer VTG til Norge
onsdag 30. oktober 2019, klokken 14:36
https://www.nrk.no/innlandet/elbiler-kan-gi-strom-tilbake-1.14760168

Det prøves ut 2-veis lademuligheter i disse dager. Man kan altså tjene en liten slant ved å selge strøm til nettet når behovet er stort og å lade opp når behovet er lavt. Interessant ja, men kun dersom man har Chademo lader og ikke CCS. Inntjeningen kan vel bli en tusenlapp årlig.
#31
Nissan / Nissans nye elbil
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 15:49
Nissan lanserer ny elbil i morgen ser det ut til:
https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-tokyo-motor-show/new-nissan-ariya-concept-shows-long-range-suv

Lanseres om ca. 12 mnd. med rekkevidde som seg hør og bør i disse tider, ca. 500 km
#32
Mazda MX-30 / Nye Mazda MX-30 EV avslørt
tirsdag 22. oktober 2019, klokken 15:37
Den presenteres i morgen (23.10.2019), men kan sniktittes på her:
https://www.autoexpress.co.uk/mazda/108187/new-mazda-ev-teased-ahead-of-tokyo-debut-pictures

Noe over 200 km rekkevidde og bakhengslete dører som i RX8. Dette vil være en bil for JDM og ikke Europa.
#33
Elbiler i media / Dagens batteribombesensasjon(!!!!)
søndag 20. oktober 2019, klokken 20:08
Nå kan du snart kjøre din Tesla Model S P100 2400 km på en ladning:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7592485/Father-eight-invents-electric-car-battery-drivers-1-500-miles-without-charging-it.html

Skal man tro artikkel her har Herr Trevor Jackson utviklet et batteri eller drivstoffcelle bestående av aluminium, gjerne gamle ølbokser, dyppe dem ned i en "kjemisk oppløsning" kalt elektrolytt og derved få strøm, massevis av det. Faktisk så mye at dersom det nye batteriet var like stort som det i en TMS P100 vil du være i stand til å kjøre over 2400 km på en ladning. Og ikke nok med det, dette batteriet vil koste ca. 55.000 mot TMS P100 batteri til kr 300.000.

Jeg tror det nå jeg ser det
#34
Model 3 / Hvordan ser ut en TM3 "avkledd"
torsdag 17. oktober 2019, klokken 10:24
Her er en video som viser hvordan en TM2 ser ut uten plast og fjas og dette var faktisk litt interessant å se på.
Her vises det også hvor rustfellene kan være.


https://www.youtube.com/watch?v=7JKEeAQZ1rE
#35
Model S 2013 - 2022 / Model S tilbake på Nürburgring
onsdag 16. oktober 2019, klokken 15:37
Tesla er tilbake på Nürburgring med to Model S i enda mer hårete styling enn sist gang:
https://www.autobild.de/artikel/tesla-model-s-am-nuerburgring-rekordjagd-15629991.html

Mye mer ventilasjon til bremser og den diffusoren (!!)
#36
Som forventet vil salget til Leaf gå ned nå som konkurrenter kommer på banen. Så langt i år ned 48% og Nissan gir rabatter på ca. NOK 40.000 (40 kWh). Jeg antar at 62 kWh vil få samme rabatt.
https://finansavisen.no/motor/nyheter/2019/09/30/7031548/kraftig-salgsnedgang-for-nissan-leaf

Verre blir det når ID3 kommer. For å følge med markedet bør først og fremst batterikjemi endres og aktiv kjøling installeres.
#37
Tesla / Har Tesla "drømmebatteriet"?
mandag 09. september 2019, klokken 21:51
Har Tesla batteriet over alle batteri på gang snart:
https://electrek.co/2019/09/07/tesla-battery-cell-last-1-million-miles-robot-taxis/

Batteri sertifisert for 1 609 333 km (1 million miles) og/eller 6000 ladesykluser eller som de skriver:
"We conclude that cells of this type should be able to power an electric vehicle for over 1.6 million kilometers (1 million miles) and last at least two decades in grid energy storage".

Per nå er det kun på forskningsstadiet men derifra til din bil kan veien være kort.
#38
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Ny rekkevidde for Ampera/Bolt EV
fredag 23. august 2019, klokken 16:44
Rekkevidden for Ampera/Bolt er nå økt til 259 miles etter EPA norm, 417 km. Dersom rekkevidden er økt proposjonalt etter WLTP vil det si ca 460 km, dvs bedre enn f.eks Kona. Det blir bedre her også.
#39
Leaf har ikke vært kjent for den beste batteriteknologien med kortere rekkevidde enn f.eks Kona og med manglende temperaturkontroll. Men siden batteriene er av NCM 523 (Nikkel Kobolt Mangan 50%-20%-30%) som er noe dårligere mhp. energitetthet enn NCM 623 er det godt gjort å oppnå 62 kWh brutto kun ved å pakke om battericellene slik det er gjort for Leaf 62 kWh.
Leverandøren Envision AESC betegner nåværende celleteknologi for generasjon 4. Neste år vil gen. 5 batteri bli satt i produksjon og disse er av NCM 811 type. Disse cellene vil ha ca. 30% høyere energitetthet enn generasjon 4 celler og disse vil kreve skateboard layout for batteripakke og med aktiv temperaturstyring. Med andre ord vi vil ikke få se disse cellene i nåværende Leaf. Jeg antar at det vil bli en Infiniti som få denne batteripakken. Men dersom Leaf hadde fått disse ny batteriene gitt alt annet likt ville batteripakken vært på ca. 85/77 kWh og rekkevidde på ca. 500 km. Det blir bedre.
Link:
https://pushevs.com/2019/05/07/envision-aesc-to-release-ncm-811-battery-cells-next-year/
https://www.envision-aesc.com/en/product/liion_ev/
#40
Elbiler i media / Nye el.motordesign
tirsdag 13. august 2019, klokken 17:40
Det foregår ikke bare innovasjon eller forsøk på kun på batteriområdet. Også på selve motoren forskes det med mål om mer moment og kraft over et videre turtallsområde med begrenset kjøling pakket i en mer kompakt og smidig design. Her er tre nye el.motorer presentert:

https://www.youtube.com/watch?v=cDLUBL7ib-0


https://www.youtube.com/watch?v=HKUX8x1_BCE


https://www.youtube.com/watch?v=85nt9OhP6j4
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA