Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - trondhla

Sider: [1] 2 3 ... 12
1
Leaf 2010-2017 / Leaf Spy 97,25% ved 100.000 km
« på: mandag 20. januar 2020, klokken 14:41 »
En Leaf eier som vet å holde batteriet sitt i god form. Tu skriver om han og batterivettreglene hans her:
https://www.tu.no/artikler/bekymret-for-batterilevetiden-her-er-batterinerdens-beste-tips-br/483008

Batterivettregelene hans er i korthet, og så får man holde ut manglende aktiv tempraturkontroll på batteriet
  • Ikke la bilen stå fulladet over tid
  • Ikke kjør batteriet tommere enn 20 prosent
  • Lang tid uten bruk, batteriet bør være ladet til 50–60 prosent for å unngå degradering
  • Hvis mulig, bør bilen stilles inn til å stoppe på 80 prosent
  • Temperatur kan være skadelig for batteriet, og varmt vær er verst
  • Hurtiglading er svært lite skadelig for batteriet

2
Model S / 1 000 000 km med Model S
« på: mandag 02. desember 2019, klokken 18:25 »
Hansjörg-Eberhard Freiherr von Gemmingen-Hornberg(!!) har kjørt over 1 000 000 km med sin Tesla Model S og gir in den anledning intervju med tyske Manager Magasin.
https://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/elektroauto-rekordfahrt-wie-v-gemmingen-1-mio-km-im-tesla-model-s-fuhr-a-1298664.html

https://www.autobild.de/artikel/tesla-model-s-eine-million-kilometer-16130445.html

I korte trekk har han brukt ca. €13.000 på vedlikehold. Bremser måtte repareres på 400.000 km. Skjermen har blitt byttet til tillegg til støtdempere og komponenter i hjulopphengningen og så jevne dekkbytter. I tillegg har han bytter motor på garanti to gang, en gang på 40.000 km og en gang til på 320.000 km. Nåværende motor har altså holdt 680.000 km som skal være ca. halvparten av hva Tesla sier de skal holde(1,6'' km).  Han har byttet batteri på 290.000 km og en gang til på 524.000 også det på garanti. Nåværende batteri har holdt seg 476.000 km. Rekkevidde på 1 mill. km er ca. 330 km eller i kWh 61,9 som er 20% tap i forhold til nytt batteri. Han har holdt seg innenfor 80% kapasitet ved hurtiglading. Nåværende batteri har hatt 1613 ladesykluser. Han sier også at han ikke bør bevege seg under 20% kapasitet for da faller spenning på batteriene ekstra raskt. Forbruk per nå er ca. 0,166 kWh/km.
Hansjörg-Eberhard Freiherr von Gemmingen-Hornberg har som mål og kjøre 2 mill. km med sin Tesla Model S.

3
Leaf 2010-2017 / 1. Gen. er i det minste en sikker bil
« på: torsdag 21. november 2019, klokken 20:07 »
I Tyskland ville de finne ut hvor sikker en el. bil er og tok en første generasjon Leaf til noen spektakulære kollisjonstester. Ville batteriet ta fyr? Nei ble svaret
https://www.side3.no/motor/bil/krasjtest-av-elbiler--kollisjonstest--nissan-leaf--renault-zoe-6808575

Dette er "Worst case scenario" kollisjoner som man normalt ikke ser i kollisjonstester, men batteriet tok ikke fyr. Godt å vite.

4
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
« på: fredag 15. november 2019, klokken 10:01 »
Skal være lekket:
https://www.side3.no/motor/ford-mustang-mach-e-rekkevidde-pris-levering-6847850

Tesla ser ut til å diktere hvordan interiør skal være nå om dagen.

5
Elbiler i media / Snart kommer VTG til Norge
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 14:36 »
https://www.nrk.no/innlandet/elbiler-kan-gi-strom-tilbake-1.14760168

Det prøves ut 2-veis lademuligheter i disse dager. Man kan altså tjene en liten slant ved å selge strøm til nettet når behovet er stort og å lade opp når behovet er lavt. Interessant ja, men kun dersom man har Chademo lader og ikke CCS. Inntjeningen kan vel bli en tusenlapp årlig.

6
Nissan / Nissans nye elbil
« på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 15:49 »
Nissan lanserer ny elbil i morgen ser det ut til:
https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-tokyo-motor-show/new-nissan-ariya-concept-shows-long-range-suv

Lanseres om ca. 12 mnd. med rekkevidde som seg hør og bør i disse tider, ca. 500 km

7
Mazda MX-30 / Nye Mazda MX-30 EV avslørt
« på: tirsdag 22. oktober 2019, klokken 15:37 »
Den presenteres i morgen (23.10.2019), men kan sniktittes på her:
https://www.autoexpress.co.uk/mazda/108187/new-mazda-ev-teased-ahead-of-tokyo-debut-pictures

Noe over 200 km rekkevidde og bakhengslete dører som i RX8. Dette vil være en bil for JDM og ikke Europa.

8
Elbiler i media / Dagens batteribombesensasjon(!!!!)
« på: søndag 20. oktober 2019, klokken 20:08 »
Nå kan du snart kjøre din Tesla Model S P100 2400 km på en ladning:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7592485/Father-eight-invents-electric-car-battery-drivers-1-500-miles-without-charging-it.html

Skal man tro artikkel her har Herr Trevor Jackson utviklet et batteri eller drivstoffcelle bestående av aluminium, gjerne gamle ølbokser, dyppe dem ned i en "kjemisk oppløsning" kalt elektrolytt og derved få strøm, massevis av det. Faktisk så mye at dersom det nye batteriet var like stort som det i en TMS P100 vil du være i stand til å kjøre over 2400 km på en ladning. Og ikke nok med det, dette batteriet vil koste ca. 55.000 mot TMS P100 batteri til kr 300.000.

Jeg tror det nå jeg ser det

9
Model 3 / Hvordan ser ut en TM3 "avkledd"
« på: torsdag 17. oktober 2019, klokken 10:24 »
Her er en video som viser hvordan en TM2 ser ut uten plast og fjas og dette var faktisk litt interessant å se på.
Her vises det også hvor rustfellene kan være.

https://www.youtube.com/watch?v=7JKEeAQZ1rE

10
Model S / Model S tilbake på Nürburgring
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 15:37 »
Tesla er tilbake på Nürburgring med to Model S i enda mer hårete styling enn sist gang:
https://www.autobild.de/artikel/tesla-model-s-am-nuerburgring-rekordjagd-15629991.html

Mye mer ventilasjon til bremser og den diffusoren (!!)

11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Kraftig salgsnedgang for Leaf - store rabatter innrømmes
« på: fredag 04. oktober 2019, klokken 10:19 »
Som forventet vil salget til Leaf gå ned nå som konkurrenter kommer på banen. Så langt i år ned 48% og Nissan gir rabatter på ca. NOK 40.000 (40 kWh). Jeg antar at 62 kWh vil få samme rabatt.
https://finansavisen.no/motor/nyheter/2019/09/30/7031548/kraftig-salgsnedgang-for-nissan-leaf

Verre blir det når ID3 kommer. For å følge med markedet bør først og fremst batterikjemi endres og aktiv kjøling installeres.

12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Spikeren i kisten for Leaf 62?
« på: fredag 13. september 2019, klokken 11:40 »
For ID3 til en pris av ca. 329.900 får du WLTP rekkevidde på 440 km.
For en Leaf+ til en pris av ca. 380.000 for du WLTP rekkevidde på 385 km (eller ca. 410 km om du tør).
Altså for ca. 50.000 mer får du mindre rekkevidde og det vil ikke markedet betale. Legg til varmeproblematikk og muligens Chademo vs. CCS tilgangsproblematikk så vil dette tale enda mer til ID3's fordel. Dette kan kun endre seg ved prissetting til markedspris for begge modeller. Enten ID3 opp i pris eller Leaf ned i pris - henholdsvis kr 50 000 opp eller ned.

13
Den lokale Nissanforhandleren hadde en 40kWh bil inne som var priset til 291 000 og den var akkurat satt ned i pris. Nå når WV ID3 kommer ut med salgspris kr 330 000 og 420 km rekkevidde mot Leaf 62 kWh rekkevidde på 385 km så vil jeg ikke et øyeblikk tvile på at pris på Leaf 62 kWh vil bli maksimalt 330 000 og 250 000 for 40 kWh- vinterdekk inklusiv.
Så får vi håpe for Nissan's skyld batterileverandøren kvikkest mulig kommer ut med neste generasjon batterier. Jeg ser de prater om ca 600 km rekkevidde for kommende Nissan/Infiniti biler.

14
Tesla / Har Tesla "drømmebatteriet"?
« på: mandag 09. september 2019, klokken 21:51 »
Har Tesla batteriet over alle batteri på gang snart:
https://electrek.co/2019/09/07/tesla-battery-cell-last-1-million-miles-robot-taxis/

Batteri sertifisert for 1 609 333 km (1 million miles) og/eller 6000 ladesykluser eller som de skriver:
"We conclude that cells of this type should be able to power an electric vehicle for over 1.6 million kilometers (1 million miles) and last at least two decades in grid energy storage".

Per nå er det kun på forskningsstadiet men derifra til din bil kan veien være kort.

15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan Leaf kan ikke lynlades, Lovet 100 kW - får 46!
« på: tirsdag 03. september 2019, klokken 11:01 »
Strengt tatt er dette ikke et problem spesifikt for Nissan Leaf. Den klarer glatt å lade på 100 kWh som vist her:
https://electrek.co/2018/07/06/nissan-leaf-prototype-new-battery-pack-leaked-fast-charging/

Dette er et problem med ladere og tekniske mangler her. Diskusjonen burde heller vært sentrert rundt mangel på investering i hurtigladere enn at bilen som sådan ikke kan lade 100 kWh.
Grunnen til at Nissan har valgt Chademo og ikke CCS kan være mange men Nissan innehar eierandel i Chademo systemet og bl.a er Chademo VtG-kompatibel, det er ikke CCS.
Videre tror jeg at Nissan valgte NCM 523-batterier fra AESC var bl.a. tilgang på batteri. Hyundai og Kia har jo som kjent lang leveringstid for sine biler selv om batteriene er bedre. Leaf får du levert på dagen så og si og gitt salgstallene til Leaf er det ikke noe dårlig valg
Men neste år vil AESC levere NCM 811 celler hvor aktiv temperaturkontroll vil være påkrevd.

Sider: [1] 2 3 ... 12