Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hpe

#1
Vi jobber med å sette priser for lading i sameiet, noe som viser seg å være hakket mer komplisert enn først antatt.

Jeg er derfor nysgjerrig på å høre hva andre betaler for lading, og evt. fast månedlig avgift, i fellesgarasje?
#2
Det viser seg at dette ikke var like enkelt som vi hadde håpet. Vårt Zaptec-anlegg har 3 kurser, hvor kursene er tilknyttet hhv 2, 4 og 9 ladestasjoner. Håpet mitt var at hver eier av ladestasjon kunne "stå for" 1kW effektavgift, og at man da med f.eks. 20 brukere hadde 20kW på deling. Dette lar seg visst ikke gjøre.
Spørsmålet er da hvilke løsning man skal gå for som både gir tilnærmet forutsigbare priser, og som vil dekke strømregningen som garasjesameiet mottar?

En av leverandørene av automatisk faktureringsløsning har foreslått å ta 1,50 kr/kW fra april til oktober, 2,50 kr/kW fra november-mars, men basert på fakturahistorikken vår så tror jeg ikke dette dekker regningene vi får inn.
#3
Model 3 / Sv: Plassering Autopass brikke
tirsdag 09. april 2019, klokken 21:32
I følge Fjellinjen er det ikke noe vits i å ha brikken i bilen så lenge reg. nr. er registrert hos de.
#4
Sitat fra: Griffel på lørdag 06. april 2019, klokken 14:34
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. april 2019, klokken 14:07
Ja, her har en brukt 1,37kW i snitt og betaler for en topplast på 10kW. Da blir det fort slik. For å lade den nødvendige mengden burde det holde med en topplast på ca. 4kW. Da blir nettleien drastisk redusert.
Nå går det vel ikke fram hvor mange biler som jevnlig benyttet anlegget.
Dersom dette er for 5 biler, og vanlig tilkoblingstid er 8 timer blir gjennomsnitts forbruket 0,9kWh/h.
Dersom dette er typisk verdi for 7 biler blir gjennomsnittet 0,6kWh/h
Gjennomsnittlig tilkoblingstid ligger nok over dette, og er spred bedre utover, så dette kan brukes som utgangspunt for det atuelle tilfelle og gi noe reserve.

Eksempelfaktura var fra da anlegget hadde 7 ladestasjoner, nå er vi oppe i 17. Vi satser på 1KW/ladestasjon i første omgang, så får vi heller utvide etterhvert om det blir nødvendig. Takk for alle svar!
#5
Model 3 / Sv: Veldig god utleveringsopplevelse på Lillestrøm
torsdag 04. april 2019, klokken 08:28
Frem t.o.m lørdag sa de til meg på telefon
#6
Sitat fra: toresn på onsdag 03. april 2019, klokken 17:17
Det som plager meg litt med Tesla er ikke nødvendigvis at jeg må vente så lenge på bilen, men det faktum at jeg betalte bilen (på oppfordring fra Tesla) for godt over en måned siden og at det da ikke tilbys noen form for kompensasjon (f.eks. i form av et prisavslag på en TWC). Er det bare meg, eller er dette på grensen til svindel?

Helt enig! Betalte for knapt tre uker siden, med lovnad om at bilen skulle komme den uka. Forrige torsdag ble jeg oppringt og fortalt at bilen jeg opprinnelig bestilte ikke kunne leveres, men at jeg kunne få en i blå farge i stedet. Kunne velge å vente på den grå jeg egentlig skulle ha, men ble da forespeilet levering i mai/juni. Jeg hadde da betalt inn 492 000 til Tesla, og fikk ikke bilen jeg opprinnelig hadde bestilt, men kompensasjon er visst ikke aktuelt - ikke en gang noen måneder gratis superlading.

Edit:
Kan legge til at jeg fikk tilbud om å hente en grå bil i Stavanger, og Tesla ville da dekke tog dit fra Oslo.
#7
Dette er i Oslo, med Hafslund som netteier. Tenker vi prøver oss på 1KW per seksjonseier i første omgang, så får vi heller utvide senere om det blir knapt.

Pris per KW er basert på tabellen under, som er hentet herfra. Ser det står fjernvarme på siden, men prisene stemmer overens med det som er oppgitt på våre fakturaer. Det er fascinerende vanskelig å finne disse prisene hos Hafslund! Et Google-søk leder meg kun til siden jeg lenka til.

Regnestykket er da
3x150=450
2x76=150
7x11=77
= 677 * 1,25 = 846,25 kr

[ You are not allowed to view this attachment ]
#8
Stemmer KjellG. Det jeg lurer på er hva som er fornuftig makseffekt å "tilby" de som har ladestasjoner. Holder det f.eks. med 17KW på deling når det er 17 ladestasjoner i garasjen?

Vi ønsker å fakturere dette månedlig, og ikke akonto, slik at vi kan benytte en ekstern tilbyder som tar seg av fakturering (Charge365, Smartly, Meshcrafts eller tilsvarende).
#9
Fremover ønsker vi i sameiet å ta betalt månedlig for faste utgifter (fastbeløp strøm og og fastledd) på faktura, samt effektavgift. Tanken er da at hver person som har installert «står for» X antall KW effektavgift, og at vi i Zaptec justerer tilgjengelig strøm i anlegget basert på dette.

Sameiet har Hafslund som leverandør, og om jeg har regnet riktig koster effektavgiften 848,75 kr inkl. MVA/KW for ett år. Spørsmålet er da hvor mange KW effektavgift det er behov for at hver eier dekker. Er 1,5KW passelig? Hos oss har 17 stk. nå installert ladestasjon, så 1,5KW vil gi 25,5KW tilgjengelig kapasitet.

Legger ved et eksempel på en faktura vi har fått fra Hafslund. Gule felter ønsker vi dekket gjennom et fast månedlig beløp, mens rosa felter faktureres sameier etterskuddsvis basert på forbruk.
[ You are not allowed to view this attachment ]
#10
Model 3 / Sv: Melding om vanskelige værforhold
onsdag 27. mars 2019, klokken 10:14
Sitat fra: coka på onsdag 27. mars 2019, klokken 09:22
Vet noen hvilken båt det gjelder? Trenger noe å bruke tiden min på mens jeg venter :)

Prometheus Leader skal etter planen ankomme Drammen på fredag:
[ You are not allowed to view this attachment ]
#11
Model 3 / Sv: Grand Venus anløper Oslo torsdag formiddag 21/3
søndag 24. mars 2019, klokken 12:35
Kan kanskje ha et håp om at biler ikke blir registrert før de kommer til Hellerudsletta/Lillestrøm, og det er derfor bilen min forstatt står med siste posisjon Zeebrugge i Tesla sine systemer. Ser ingen anløp til Drammen fra Zeebrugge kommende uke, og Oslo havn sine anløp finner jeg ikke. Er de ikke offentlige?
#12
Model 3 / Sv: Grand Venus anløper Oslo torsdag formiddag 21/3
lørdag 23. mars 2019, klokken 14:02
Sitat fra: Rsk1 på lørdag 23. mars 2019, klokken 13:16
Hvem fikk du beskjed om det fra? Du eller de som tok kontakt?
Stakk innom varemessa og spurte
#13
Model 3 / Sv: Grand Venus anløper Oslo torsdag formiddag 21/3
lørdag 23. mars 2019, klokken 12:44
Noen som vet når neste ladning med biler kommer til Oslo/Drammen fra Zeebrugge, og hvilke båt(er) dette er? Fikk beskjed i dag om at siste registrerte posisjon på min bil var Zeebrugge.
#14
Sitat fra: Sverre Hasvold på søndag 17. mars 2019, klokken 15:25
Ser ut som de blir sendt til detailing (har fortsatt tilgang til min på appen) og tipper de da kommer ut som lett brukte eller demobiler etter hvert. Tesla sa de ikke kan selges som nye biler så jeg tror ikke det kommer til å være et problem hvis noen er redd for det..
Har fortsatt tilgang jeg også, og ser at det som var bilen min nå står parkert på det som ser ut til å være et næringsområde i Åros.
#15
Model 3 / Sv: 14 dagers returrett - noen erfaring?
søndag 17. mars 2019, klokken 15:10
Sitat fra: Sverre Hasvold på søndag 17. mars 2019, klokken 10:43
Fikk det som vedlegg på mail rett etterpå. Betalte kontant jeg også.
Interessant! Jeg har ikke fått noe slikt. Hvilken forhandler returnerte du bilen til? Jeg får etterlyse tilsvarende om det skulle bli slik at de ber om betaling av ny bil før jeg har fått tilbakebetalt den gamle.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA