Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ravn

#481
Boksen min har følgende funksjoner:

Den overvåker ems/bms'n og sender ut sms ved feil. Foreløpig vil enhver ting som trigger "feil" i systemet rapporteres, men i tillegg dersom diviation mellom høyeste og laveste individuelle batterispenning blir over 1 volt, for høy/lav temperatur, varsel om vannfylling, varsel om at utjevningslading har startet/fullført.

I tillegg kan man via sms sende kodeord som bilen svarer på.
Foreløpig har jeg implementert følgende:
"soc": svarer med State of charge, samt om bilen lader eller ikke.
"status": Svarer med full status (individuelle batteri spenninger, temperaturer, strøm osv)
"alert XX": Hvor xx er et tall. Vil sende deg en melding når bilen når XX ladestatus, og dersom strømmen forsvinner før denne er oppnådd (greit på offentlige ladeplasser om man er avhengig av en gitt mengde for å komme hjem).
"equ": Manuelt starte utjevningslading.

Ved å sende en egen kode vil bilen koble seg opp mot en server via edge/3g/gprs (etter hva som er tilgjengelig) og serveren vil da forwarde serieporten til en lokal serieport på maskina. Slik at man kan bruke det orginale diagnoseinstrumentet som reva har opp mot bilen som om man satt lokalt.
Prøvde med direkte oppringing slik du nevner, men hastigheten er for lav, slik at instrumentet ikke vil godta det.

Jeg har ett oncecall abonnement, det er absolutt helt gratis, så lenge jeg ikke overstiger 90 utgående sms fra bilen i måneden (og ikke bruker 3g/edge/gprs selvfølgelig, men selv der er de veldig billige).
#482
PSAbiler / REVA / Th!nk / Sv: Garasjemekking før jul?
mandag 10. desember 2007, klokken 09:25
Ja den er riktig.
#483
PSAbiler / REVA / Th!nk / Sv: Garasjemekking før jul?
mandag 10. desember 2007, klokken 09:19
Du trenger en usb til serie overgang.
De har noen veldig bra på Clas olshon (jeg er vanligvis ikke fan av clas sine dataprodukter, men adapteren dems er god!).

Nå kommer jeg ikke inn på clas sine sider akkurat nå, men du finner den der iallefall. oppdaterer tråden litt senere med link.

Har med meg en selv, siden jeg heller ikke har serieport på min laptop. Så om du ikke har fått handla en innen i morgen, så kan vi prøve med min.

Ser forøvrig at de bruker omtrent samme "språk" som revaen min. Så jeg setter meg gjerne ned å mekker noen overvåkningsbokser til dere også.
#484
PSAbiler / REVA / Th!nk / Sv: Garasjemekking før jul?
lørdag 08. desember 2007, klokken 22:08
Det er samme sted som sist?

Passer greit for meg.
#485
PSAbiler / REVA / Th!nk / Sv: Garasjemekking før jul?
torsdag 06. desember 2007, klokken 14:21
jeg er iallefall med. Trenger ikke store plassen, og er heller ikke store jobben. Så får skuelystne sjansen til å se innmaten i en Reva.
(Iallefall kontrollere etc).

Regner med at garasjen er velutstyrt så jeg slipper å dra med eget verktøy?
(Trenger bare pipenøkkler og vanlige skrujern, og gjerne et vanlig multimeter).

Hvis noen kommer med en dag (gjerne i neste uke) hvor det passer så har vi noe å gå ut ifra.

Venter enda på siste komponent til systemet mitt, satser på at den kommer senere i dag eller i morgen.


Jeg tar også gjerne en diskusjon rundt det å lage en "boks" som vil fungere med batteriovervåkningen deres, slik at dere også kan få varsling på mobil ved problemer :) 
#486
PSAbiler / REVA / Th!nk / Garasjemekking før jul?
mandag 03. desember 2007, klokken 08:40
Ja da får jeg være først ut da.

Flott at vi har fått oss en egen tråd her.

Jeg holder på med denne SMSboksen min og skulle gjerne fått lånt meg en garasje for å montere den, må ut med setene i Revaen og det er ikke noe særlig uten tak over hodet.
Kunne jo kombinert det med litt felles mekking?

#487
Elbiler i media / Sv: Sikkerhet i elbiler i VG
torsdag 22. november 2007, klokken 22:13
tom:

Det er jo det beste forslaget jeg har hørt sålangt.

Klasse Lett-Elbil! Den betegnelsen er jo meget treffende.
#488
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Th!nk - Webasto = kaldt
lørdag 17. november 2007, klokken 22:47
Varmeapparatet i Thinken har bare termostatstyrt av/på, så du kan ha vifta gående så fort du vil.
Mener at varmeapparatet trekker 3000W fra fremdriftsbatteriene.

I Revaen min har jeg fantastiske 800W varmeapparat, der blir det kalt kan du tro, hehe. (Kanskje derfor de ikke selges i Norge uten diselvarmer) :P

Hadde forøvrig webasto i Thinken min. Ble varmt nok (særlig på skoene) men siden det kun er omluftsapparat så dugger det jo som f...!
#489
Elbiler i media / Sv: Sikkerhet i elbiler i VG
lørdag 17. november 2007, klokken 22:29
La meg sitere papirene direkte fra Reva fabrikken.

SitatTypical average speeds in cities are less than 35 km/h and average distances traveled daily are less than 30 km.(...) The REVA was designed to meet this requirements and will be sold as the least expensive vehicle in India

Så til den tiltenkte bruken vil jeg påstå at "bilen" er sikker nok.
#490
Humor og kanari / Sv: Urskive parkeringsvarighet
onsdag 14. november 2007, klokken 13:04
Heh, dette virket jo latterlig.

I Kristiansand har jeg forøvrig fått beskjed om at de foretrekker bruk av en lapp i vinduet hvor man skriver: Parkert og tidspunkt.
#491
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Speedometer.
onsdag 14. november 2007, klokken 13:00
Ja opplevde det samme på min think.

Bare å nappe ut sikring (mens bilen er på) og sette inn igjen. Ref forumet.
#492
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Kollisjonssikkerhet i elbiler
mandag 12. november 2007, klokken 14:49
Jeg som Reva eier har nok ikke et behov for "å komme ut av skapet å forsvare den".

Det er jo ikke å legge skjul på at Revaen ikke er særlig sikker, men siden 90% av kjøringen min skjer midt i bykjernen hvor jeg sjeldent passerer 45 km/t så føler jeg meg alikevel passe trygg. De gangene jeg beveger meg ut av sentrum, som feks å besøke reva forhandleren/verksted her i byen (som man har plassert 17 km fra sentrum, på e18) så føler jeg meg ikke så veldig trygg. Men heldigvis er det flere felt og midtdeler hele veien, så jeg har ikke opplevd noen ubehagelige situasjoner.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA