Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ravn

#46
Alternativ energi / Sv: Signerer snart for Otovo... kommentarer ?
søndag 16. juli 2017, klokken 12:51
Gratulerer.

Selv har jeg laget til display på hedersplassen i stua som viser produksjonen i øyeblikket, denne måneden og i år.

#47
Ahh.
Flotte greier.

Skal opp til Bergen fra Stavanger om 1,5 ukes tid, så da tar jeg Roadsteren, så får jeg verifisert "kart og terreng" samtidig :)
#48
Stemmer det som står i kartet der?
Feks aksdal står som 22kw på Grønn kontakt sine sider.
Har også pratet med Fortum tidligere, med noen veldig få unntak har de byttet ut sine 43 med 22.
#49
Alternativ energi / Sv: Signerer snart for Otovo... kommentarer ?
torsdag 01. juni 2017, klokken 13:28
Deler en del erfaring med deg zbk, forøvrig Sandnes her.

Jeg foreslo for Otovo å lage en fremdriftsplan for prosjekter som kunden får. Hvor det står hvert steg man skal igjennom, hvem som gjør hva og ca leverings ukenr. For her er det mange parter som skal innvolveres.
Otovo, el-installatør, solcelle montør og netteier.

Grunnen til at det stopper opp på inverter er at Lyse må forhåndsgodkjenne installasjonen før elektriker kommer. Og Lyse er ikke akkurat raske.

Heller ingen informasjon hvordan man kan hente ut statistikk osv fra inverteren, bare at "det kommer". Kanskje de regner med at de som kjøper seg solceller nå er såpass teknisk interresert i at de finner utav det.  Litt rart at inverteren begynner å sende fra seg data til leverandøren i tyskland av seg selv, om man kobler den til nettverk, uten at det er dokumentert noe sted. Men gøy å følge med fra jobb.


Forøvrig er det flotte forhold i dag, mine 15 paneler pusher i skrivende stund ut 3.7kw, 16kwh så langt i dag (06:00-13:30).

#50
Tesla Roadster bruker også 43kw laderene, får i praksis ~63A enfas (14kw). Nå når fortum har byttet ut de fleste er det ett mareritt å kjøre langtur i Norge, så nå har det istedenfor blitt Danmark de siste gangene, hvor 43kw er over alt.

Nå venter jeg spent på Chademo-kit til bilen, men frem til da er jeg tilbake på fly på mine besøk til Oslo og Bergen, 32A lading tar alt for lang tid.


#51
Jeg har vært elbilist siden 2002.
Første arbeidsgiver jeg hadde var først ut med Think City i Stavanger (Lyse var strengt tatt først, men det var med Pivco).. Da hadde jeg knapt fått lappen og dermed ble Thinken bilen jeg fikk kjøreerfaring i siden jeg brukte den som "tjenestebil" i flere år.
Når jeg da ble eldre og skulle kjøpe meg egen bil så sa det seg selv at det måtte bli elektrisk. Skadet selvfølgelig ikke med en stor interresse for elektronikk og teknikk. Eneste fosile biler jeg da hadde personlig erfaring med var typiske ungdomsbiler som Sierra, og da føltes selv Thinken futuristisk!

Var innom tanken på en PSA, men endte opp med at jeg kjøpte en usett Think City fra Elbil norge (buddy), som jeg fikk levert på døra i Kristiansand. Som signaturen tilsier har jeg vært innom litt forskjellige elbiler siden den gang. Hadde kontrakt på "nye" Think også, men etter ett par års venting kanselerte jeg og kjøpte Rangeren istedenfor.

Var ellers med å etablere elbilforening i både Kristiansand og Stavanger, hovedmotivasjonen for det var å få etablert ladeplasser! Selv en tur fra Kristiansand sentrum og ut til sørlandsparken kunne være vanskelig før jeg fikk etablert ladestasjoner på sørlandssenteret!

Det eneste jeg savner som "elbilpioneer" er at man alltid hilste på andre elbilister. Da kunne det ta flere dager mellom hver gang man traff en annen elbil, så nå til dags måtte man vel kjørt med hånda hevet kontinuerlig :)


#52
Nettopp fått installert 15 paneler selv.



Ingen søknader her, og naboene er henrykte. Kommer nok flere paneler her i gata.
Otovo har vært helt topp, men nettselskapet har vært flaskehalsen her.
Har strengt tatt ikke lov å ha mitt anlegg i drift før jeg får ny måler, men det snakkes om at det kanskje ikke skjer før august så jeg vippa på sikringa for litt siden. Siden jeg har den gamle "analoge" måleren så virker det jo utmerket, den går bare bakover: 

#53
Tesla Roadster / Sv: Kjøpe brukt Roadster
torsdag 18. mai 2017, klokken 15:40
Nei kjør på!

En kollega av meg kjøpte nettopp en selv. Det var vel og merke en 2.0 med defekt batteri (for en hyggelig pris), som han nå venter på 3.0 batteripakke på. Så den blir vel ikke på veien før neste år tenker jeg.
#54
Tesla Roadster / Sv: Kjøpe brukt Roadster
torsdag 18. mai 2017, klokken 14:55
Hei.
Ja det er ikke så mye aktivitet her dessverre, men overvåker tråden ;)

Kjørekomfort: Det er en sporstbil og komforten er der etter.
Utrolig gøy å kjøre siden du omtrent sitter på veien, 70 km/t føles dritraskt og du føler at alle andre biler er SUVer. Det bør jo også være ett hint at Tesla selv lagde en video på youtube om hvordan man skal komme inn og ut av bilen uten å se ut som en idiot ;)

Bilen har ingen servo, knøttlite ratt, elendig speedometer og mye støy, men kompenserer med godt musikkanlegg :)

Jeg sitter veldig godt i bilen og har vært på mange langturer, men dersom du er høy kan du nok få problemer, både med å komme inn og ut, men også sikt. Jeg elsker bilen og skal aldri selge den, men andre kan ha annen oppfattning. 180 km hver dag er ikke ett problem, og på findager kan de gjennomføres uten tak, som er ett stort pluss.

Men må jeg nesten bare foreslå at du får prøvekjørt en.

Vær obs på at bilene er håndbygde og det dukker stadig opp småting. Tesla har vært greie å fikse det meste på "goodwill", selv om bilen  ikke har garanti lengre. Ting som at bagasjeluka slutter å åpne seg osv. Ingenting alvorlig.

Roadster finnes i flere utgaver, 1.5, 2.0, 2.5, samt sportsutgaver.
Er stort sett 2.0 og 2.5 som dukker opp for salg. Her er det stort sett kosmetiske forskjeller, men 2.5 er vel å foretrekke siden den har ryggekamera, bedre støyreduksjon og bedre seter.
Unngå biler med dekksensor om mulig. Disse er det utrolig mye klatt med.

Sjekk hva du får med av ladekabler.
Roadster har sin egen plugg, og her er det dyrt om du må skaffe adaptere osv.
Hvis bilen leveres med en "32A lader" så er denne grei å bygge om til type 2.
Hvis du bare får med standard 13A schuko (stikkontakt) kabel så må du regne en 3-4.000 i adapter.

Hvis du finner en potensiell bil så kan du få ut detaljert logg ved å bruke en minnepinne, som du så kan tolke med ett gratisprogram til pc.  Kan være greit. Men roadsteren elsker å skrike ved den minste feil, så dersom det ikke er noen feilmeldinger som dukker opp når bilen startes så ligger man i utgangspunktet godt ann.

#55
Tesla Roadster / Sv: iPhone holder
fredag 18. november 2016, klokken 16:03
tror du må bytte hele kabelen
#56
Tesla Roadster / Sv: Erfarne tips om lading av Roadster
fredag 18. november 2016, klokken 16:02
Alle 60A (43kW) ladere har påmontert type 2 kabel.
De fleste type 2 32A krever egen kabel, men ikke alle.
Selv har jeg bestillt chademo adapterkit til min, men uvisst når det blir levert.

Jeg er forøvrig enig med sjokomelk, bruk pengene på en "the can" istedenfor tesla sin egen.

Hvis du skal lade på 60A laderne så kan du kjøpe ferdig type 2 til type 1 adapter fra elbilhjelpen.no (bare kontakt dem og si du skal ha en sånn roadsterkabel), som jeg foretrekker fremfor hjemmelaget når det er snakk om strømstyrker i den størrelsesorden. Den kombinert med "the can" er kjempemessig på tur.

#57
Tesla Roadster / Sv: Tysklandstur
mandag 15. august 2016, klokken 12:02
Ikke verst :)
#58
Tesla Roadster / Sv: Dekk
mandag 15. august 2016, klokken 12:00
Hei.

Som deg er det "normal" kjøring, har sport contact 2 både fremme og bak og opplever litt "logring" ja, men alt i alt veldig fornøyd. Særlig pris vs ad07 tatt i betraktning.
#59
Tesla Roadster / Sv: Tysklandstur
mandag 18. juli 2016, klokken 13:41
Laded på Clever sine 43kw (gir 60A til roadsteren m/adapter) langs motorveien, noen 32A type 2 på hotell (nå må de snart komme med filtrering på booking.com osv over hotell med lading) og schuko fra campinghytte

Bare schuko hadde jo aldri gått ;)


#60
Model S 2013 - 2022 / Sv: Motorytelse/effekt i vognkort
onsdag 08. juni 2016, klokken 15:34
Min Tesla Roadster står oppført med 40 KW (54 HK)  :P

Forøvrig diskutert i mange andre tråder, feks her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9103.0.html
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA