Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ravn

#1
Som dere ser i signaturen så har jeg vært gjennom mye forskjellig av elbiler siden min første Think.
Men nå endte jeg jammen opp med å selge både Tesla Roadster og Rav4EV'n, og sitter nå kun igjen med en 2011 C-Zero.

Den har stått ensom og forlatt i garasjen siste 2 år uten å bli brukt, med untak av en tur for eukontroll.

Med knappe 23.000 km på telleren så skal den nå kjørt seg som hverdagshest.

Ble litt kranglete start,
12 volt batteriet var dødt, men jammen kom det til live etter litt omsorg.
Måtte spandere på den nye sommerdekk, siden de som stod på var orginale og dermed 9 år gamle.
Radioen "måtte" byttes til en jeg hadde liggende siden jeg ikke fant låsekoden (før etter at den var byttet).
Og jammen røyk garasjeport vaieren når jeg skulle ha første kjøretur  :)

Nå har jeg brukt den som i ett par uker og jeg storkoser meg med denne geniale bybilen. Hvorfor har jeg ikke gjort dette før?

Eneste problemet er å få transportert med seg det elektriske surfebrettet... Kan man ha takbøyler?
#2
Rogaland elbilforening / Skryt til Klepp Auto (Tesla Roadster)
mandag 27. mai 2019, klokken 16:10
Med fare for å høres ut som reklame:
Må bare gi en stor :+1: til Klepp Auto og deres fantastiske service på min Tesla Roadster.

Tesla på Forus vil helst ikke ta i denne bilen og å fikse en defekt kondenser klarte de ikke: "vi har ikke riktige koblinger for roadster". Klepp Auto fant lekasjen kjapt og klarte kunsstykke å få tak i "delelageret" til Tesla og skaffet en ny (som ironisk nok de hadde på lager på Forus).
De har også skaffet og byttet blinklys til en fantastisk pris, særlig med tanke på hvor mye tid de må bruke på telefon og mail for å få kjøpt deler.

Og i motsettning til min erfaring med Tesla er at de ringer med oppdateringer!

Så har du en elbil utenfor garanti, så kan jeg anbefale den gjengen på det sterkeste.
Så får vi se hva de får til om min Rav4EV får problemer :P

#3
Tesla Roadster / Selger min Roadster 2.5 med chademo
fredag 29. mars 2019, klokken 12:23
Jeg har hatt ute min roadster 2.5 (2011) en stund på Finn for å se om det er interresse, men har vært lite seriøs respons, så tenkte å nevne det her også.

Dette er som sagt en av veldig få roadstere med ettermontert Chademo (50kw) lading.
Alt fungerer som det skal.

Finn annonse: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129539503
Selges i utgangspunktet via Motorstudio, men ta gjerne kontakt med meg direkte her på forumet for spørsmål.

#4
Tesla Roadster / Lite hjelp hos Tesla...
fredag 10. august 2018, klokken 09:55
Etter 3 måneders venting på time ble Roadsteren levert inn til Tesla Stavanger på tirsdag.

Torsdag fikk jeg beskjed om at de ikke kunne utføre service pga ettermontert chademo: "vi har ikke lov til å skru på denne, det er policy". Mest idiotiske jeg har hørt og i ettertid har jeg fått bekreftet fra flere at andre tesla verksted ikke har problem med dette. Bilen er tross alt ute av garanti og det er snakk om at de må løsne to ekstra kabler.

I tillegg til service så skulle de feilsøke på lekk A/C. Men Tesla i Stavanger har ikke riktige tilkoblinger til Roadster. Så i utgangspunktet kunne de ikke hjelpe. Så jeg hadde fått gasspåfyll med sporstoff hos ett ordentlig bilverksted, men når de ikke fant noe lekasje i koblinger eller slanger så konkluderte de på faktura som følger:
"Inspected hoses and connections no traces of DYE found. Unknown where and how was pressure measured customer is mentioning, but pressure is not fact that can show amount of refrigerant in the system"

Trykket jeg nevner er fra HVAC diagnoseskjermen i bilen, som nå er nede i 2 bar med A/C av og synker til 1-1.5 med A/C på...  Videre har jeg informert om at kjøling virket tipp topp etter gasspåfyll og har blitt gradvis dårligere. Jeg har ikke greie på AC men for meg så er dette klare indikatorer på at gassen forsvinner ett sted...
I følge det store internettet er det kondenseren som pleier å lekke (etter steinsprut etc), men den har de ikke kikket på.

Til slutt er de frekke nok til å notere:
"Customer has installed 3rd party DC charging equipment on the car that can charge the car with up to 50KW power, it is crucial for customer to be aware that without good operating HVAC system in the car battery can easily be damaged"

NO SHIT SHERLOCK! Kan det være at jeg er AWARE av dette siden jeg bad dere se på lekasjen?

(Det hører med til historien at de tilbudte seg å lete videre med lommelykt etter lekasjen for 1800kr timen, men siden de ikke har utstyr til å fylle på gass, trykkteste etc så tror jeg det ville vært totalt bortkasta penger).

Så det var 3 måneder venting og 2 dager uten bil uten noe som helst resultat.

Tesla i Stavanger har alltid sagt at de "ikke kan Roadster", men nå kommer det tydelig frem at de er et teknologiselskap (som leker bilverksted) som synes at 7 år gammel teknologi egentlig bør skrotes.

#5
Tesla Roadster / Tysklandstur
mandag 23. mai 2016, klokken 09:34
Nettopp hjemme etter 1200km med Roadsteren i Danmark og Tyskland.
Med rett tilbehør så får man plass til både harryhandel og egen bagasje ;)


#6
Tesla Roadster / Dekk
fredag 08. april 2016, klokken 12:01
Noen som har dekkanbefalinger.

Tesla forlanger nesten 13.000 for nytt sett av Yokohama AD07, i tillegg til at jeg må få noen andre til å montere dem på felg.

Har sett litt på Teslamototorsforum, men av de forslagene der som ikke er rene racing dekk så er mye tatt ut av produksjon.

Felles for alle er at de går fra 175/55 fremme til 195/50.

Har hørt litt med lokale leverandører som kommer med forskjellige anbefalinger, men alle er under halv pris av Tesla, inkl. montering.

Noen som har forslag?
#7
Tesla Roadster / Liten Oppgradering
mandag 22. februar 2016, klokken 21:40
Ble tipset av en bruker på Teslamotor forumet angående interiørlys.
Har erstatta de orginale glødelampene i bagasjerommet og taklampa med moderne "drop-in" led lys.
Voldsom stor forskjell, mye bedre lys.

Begge kjøpt på https://www.superbrightleds.com/

Interiørpære: https://www.superbrightleds.com/moreinfo/rv-miniature-wedge-bulbs/194-led-bulb-1-smd-led-miniature-wedge-retrofit-rvb/2493/

Bagasjerom: https://www.superbrightleds.com/moreinfo/festoon/3710-led-bulb-6-smd-led-festoon-38mm-car/2160/

Kjøpte begge i Cool white.

Og til slutt, har irritert meg lenge over de elendige vinduskviskerene som Tesla leverer.
Ikke kjempe enkelt å finne en visker som passer på denne kurva frontruta, men etter å ha prøvd ett par forskjellige fra biltema så har jeg blitt veldig fornøyd med ClearVision 24" (vare 58227). Passer ikke helt (litt for liten og ligger ikke helt nedpå ruta i hvilestilling), men fungerer utrolig bra.
#8
Hei, lenge siden jeg har vært aktiv på forumet nå.

Har i dag en Tesla Roadster som primærbil.

Roadsteren er jo en fantastisk maskin og leketøy, men ikke veldig praktisk til pendling i kø eller småærend som å hente ting på posten, osv. Den er heller ikke så glad i regn og frost.
Samboeren har en C-zero som i heimen omtales som "den store bilen", men den bruker jo hun på dagtid, så jeg vurderer å få meg en billig pendlebil (med passe bagasjeplass).

Jeg har tidligere eid en Think classic og stod også over ett år på venteliste på "nye" city før jeg hoppet av og kjøpte en brukt Ford Ranger istedenfor. For ett par-tre år siden lånte jeg en "ny" think city i en ukes tid og synes det var en kongebil.

Så jeg har sittet på finn og kikket, og det er jo billige thinker å få tak i, men fleste har jo ett eller annet problem og så leser jeg jo her på forumet og blir litt bekymret.

Nå er prisene så rimelige at om den holder ett par år så kan det forsvares, men vil den holde så lenge tro? :)
Det er jo mye nostalgi med Thinken så det hadde vært morro å hatt en i garasjen igjen.
#9
Tesla Roadster / Jdemo (Roadster Chademo konvertering)
torsdag 17. desember 2015, klokken 17:54
Ser at "Quick charge power" i USA har kommet langt med chademo lading for Roadster, og har nå åpnet for å betale depositum for oppgraderingen. Litt skeptisk til dette "fully refundable" som ikke går via en form for escrow løsning, men de virker jo seriøse. Noen andre som har vurdert dette?

Produsenten skal ha det til at ett firma på sørlandet skal kunne gjøre selve installasjonsjobbe når den tid kommer.
#10
NAF Stavanger ville ikke eukontrollere roadsteren min i dag.
De var bekymret for bakkeklaringen for bremsetest (bilen er da ikke sååå lav).

Spørsmålet er om noen har forslag til verksted med kjennskap til sportsbiler som kanskje kan ta den?
(NAF Oslo tar visstnok Roadstere?)
#11
Tesla Roadster / iPhone holder
fredag 06. mars 2015, klokken 08:20
De fleste iPhone eiere er vel over på 6'ern nå, men jeg holder nå enda på iphone 5.
Har irritert meg over å ikke ha noen god holder til den, men alt løser seg når man har en 3d printer i hus.

I tillegg til å lade telefonen så holdes den veldig godt på plass under kjøring, samtidig som den er enkel å betjene.




Nå gjennstår bare å printe den med sort plast og lage litt mer avrundede hjørner.

Har lagt denne og en annen versjon ut på thingiverse om noen er interresert http://www.thingiverse.com/thing:710124

Har blitt forespurt om jeg kan lage en til iphone 6 også, men den er jo hakket større så vil nok måtte heve telefonen en del og da kommer den nok i veien for drive knappen, men får se.
#12
Tesla Roadster / Lade hos fortum?
onsdag 04. mars 2015, klokken 12:59
Hei!
Jeg har type 2 - type 1 32A kabel med tilhørende type 1 til roadster adapter ( https://sites.google.com/site/thecantesla2j1772/home )

Vil dette gi meg 7kw lading på Fortum sine stasjoner slik som på vanlige ladestasjoner?
#13
Avansert: Batterier og Lading / Zoe og minimumseffekt på lading
fredag 23. januar 2015, klokken 16:57
Hei!

Jeg har jo dette systemet mitt for delte ladere, som justerer tilgjengelig ladestrøm etter hvor mange biler som lader.

Alle bilmerker jeg har prøvd har fungert fint, inntil jeg prøvde med en zoe. Det virker rett og slett som den nekter å lade på mindre enn 16A eller så og kommer med feilmelding "check charging pole". Når jeg sjekker specs så står det faktisk 3-43kw, så det betyr kanskje at den ikke kan lade på mindre enn 3kw. Noen som vet sikkert?
#14
Tesla Roadster / Dører og is
torsdag 25. desember 2014, klokken 13:40
Heisann, noen som har erfaring med roadsteren og gjenfrossede dører og bagasjerom?

Førersiden reagerer ikke når jeg trykker på knappen, men passasjersiden åpnet ok. åpner førersøren fra innsiden uten motstand. Virker som om ellåsen har frosset fast.

samme med bagasjerommet. Først laget den lyd, men rikket seg ikke. Nå hører jeg ingenting når jeg trykker på knappen.

Noen timer i garsjen løser nok mye, men ikke alltid den står der...
Noen tips og triks?
#15
Tesla Roadster / Ny roadster eier
onsdag 01. oktober 2014, klokken 19:32
Etter 12 år som elbilist var det stas å endelig få seg en Roadster, en ordentlig "game changer" som på mange måter startet en ny æra...

Kjørte den hjem fra Oslo til Stavanger (med lade-/overnattingsstopp og vennebesøk i Kristiansand), mandag/tirsdag,som gikk helt uproblematisk.
Pga litt tekniske utfordringer var ikke bilen fulladet når jeg begynte å kjøre fra Skøyen, så Roadster 60A laderen på Lyngrillen ble satt pris på. Men som dreven elbilist har jeg jo overganger fra både rød og blå trefas, så finner alltid en 32A kontakt bak en butikk eller bensinstasjon, og det ble jo redningen i Kristiansand.
For etter å ha ladet om natten fra vanlig stikk (viste seg jo at man bare får 13A på dem?)  hadde jeg bare fått 160km på tanken, men llading på en blå 32A kontakt under middag gjorde susen.

Har kjørt Kristiansand-Stavanger med diverse elbiler oppgjennom tiden.
Lengste kjøretid var på 18 timer, med en Think Classic før ny E39 og kun tilgang på 10A lading.
Raskeste var Ford Ranger (9 timer med 32A lading utvalgte steder),
nå gikk det jo på ca 3,5 time, inkl obligatoriske pølsestopp (UTEN lading!).

Da var det stas med Roadsteren hvor det bare var å kjøre forbi, uten å ligge under fartsgrensa i motbakkene :)

#16
Har tidligere nevnt på forumet at jeg har eksprimentert litt med styring av mode 3 ladere slik at man dynamisk endrer ladestyrke etter hvor mange tilkoblede biler man har.

Behovet meldte seg først på jobb hvor vi har mange elbiler, men gammelt bygg med begrenset inntak, slik at det ikke er nok strøm til at alle kunne lade samtidig, og måtte huske å gå ut i lunsjen og bytte om på bilene.

Senere har det meldt seg privat etter ankomst av elbil nr 2.

Jeg har eksprimentert med avanserte løsninger med måling av faktisk strømtrekk osv for å kunne tyne mest mulig ut av en kurs, men for enkel deling av samme kurs på to biler er ikke dette nødvendig.
Så jeg har nå utviklet ett lite kontrollerkort (5x4cm) som fungerer sammen med 2 Salto ladestasjoner (samt open-evse).
Med en bryter på kortet velger man om man har 16 eller 32A tilgjengelig strøm og resten ordnes automatisk. Det er også en opsjon for automatisk "restart" av lading (strøm til bil kuttes i noen sekund og slås på igjen) ved endring av ladestyrke. Dette kan brukes på de få bilene som ikke oppfører seg helt etter standard ved endring av styresignalet (etter hva jeg har hørt kan blandt annet Tesla være litt uvillig til å justere opp ladefarten dynamisk).

Dette er noe jeg har laget for eget bruk og har det nå kjørende på 2 steder. Spørsmålet er om dette kunne vært av nytte for noen andre der ute?

#17
Lading av Tesla / Roadster -> mode 3 type 2
onsdag 10. september 2014, klokken 18:56
Hei.

Er det noen som har funnet/laget en Roadster til mennekes kabel?
#18
I mitt prosjekt for delte ladestasjoner (som forøvrig fungerer kjempebra) har jeg gjort en oppdagelse på min Leaf.
Lurte på om noen andre har sett dette, og om det er annerledes på andre biler.

Når man trykker inn knappen på ladehåndtaket skal bilen stoppe å lade, for å unngå gnister ved frakobling.
(Har hørt rykter om at noen "uorginale" kabler mangler dette signalet, men det er nå så.)

Dette gjør leafen helt fint, men status endrer seg ikke fra "Charging" til "Connected", som jeg hadde forventet.
Bilen sier fremdeles "Charging" og dermed vil ikke 220 volten frakobles.

Prøver jeg med orginal ladekladd så lyser den "Charging", selv om jeg med clasmåler ser at den ikke lader.
Skal forsøke å la den bli værende i en stund etterpå for å se om den auto-resetter seg selv. Alternativet er å ta ut håndtaket (for å bryte piloten), for så å sette den i igjen.

Men er det noen som vet om det er slik alle biler oppfører seg, og hvorfor?
Ser jo fare for at man trykker på knappen, ombestemmer seg, og tror at bilen forsetter å lade (som jo "bekreftes" av ladestasjonen), selv om den ikke gjør det.
#19
Hei alle sammen.

Nå har jeg nettopp hatt første real-life test på min ladestasjon laget for at flere biler kan dele samme kurs.

På en enfase 32A kurs vil man da kunne ha 5 biler, mens på en vanlig 16A kan man ha 2.
(Kan egentlig ha så mange man vil, biler som settes på etter at all kapasitet er tatt vil stå "stand-by" inntil det blir mer enn 6A tilgjengelig).
Det fungerer slik at ladestasjonen tildeler bilene tilgjengelig strøm etter antall biler som lader.

1 bil  = 32A
2 biler = 16A
3 biler = 10A
4 biler = 8A
5 biler = 6A

Når en bil er ferdigladet vil den kapasiteten bli tilgjengelig for de øvrige bilene.

#20
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Taklampen
fredag 07. februar 2014, klokken 18:36
Hei!
Som nevnt i tidligere tråd fikk vi akkurat en C-zero i hus, som fikk problemer med 12 volts batteriet etter første kjøretur.
Nå når det er fikset oppdager jeg at taklampen ikke lyser i noen stilling.
I følge håndboka skal dette være sikring 13 på 10A og den er i orden.
Er dette glødepærer som kan ryke, for i såfall er det rart det ikke står noe om dette i boka.
Kan det være en av "kupe" sikringene istedenfor?
Noen som har vært borti?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA