Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fush

#31
Model 3 / Sv: Ghost bremsing - er det kurert nå?
tirsdag 07. desember 2021, klokken 20:26
Sitat fra: Syklist på onsdag 01. desember 2021, klokken 08:39
Det kan forekomme med vanlig Autopilot og adaptiv cruise-control også, dersom kameraene ser noe som oppfattes som en hindring.

Jeg har bare opplevet en gang at bilen bremset kraftig under slike omstendigheter. Det var i Lærdalstunnelen når et A4 ark kom svevende foran bilen etter å ha falt av (eller blitt hvirvlet opp av lufttrykket) et vogntog i motgående kjørefelt. Heldigvis var det ingen bak.

Vil skyte inn som tillegg til forrige posten min at dette kan ha vært emergency collision braking (standard på alle biler) og ikke autopilot som reagerte på objektet bilen holdt på å "kjøre på".
#32
Model 3 / Sv: Ghost bremsing - er det kurert nå?
tirsdag 07. desember 2021, klokken 20:24
Jeg har hatt flere Teslaer, og selv om "ghost braking" definitivt er en ting, så vil jeg påstå at de sjåførene som opplever "voldsom nedbremsing, nesten stopp" (fra 120-50 osv) kan likestilles med de sjåførene som setter på autopilot og klatrer over i passasjer eller baksetet.

Hvis du sitter og følger med, og presser gassen inn når bilen slipper opp gassen / bremser (usikker på om det er aktiv bremsing eller maks regen som skjer egentlig) så "avverger" du det som skjer og bilen vil fortsette som normalt. Noen ganger er den "vrang" og jeg føler at jeg må øke hastigheten helt opp til cruise speed selv før den vil "slappe av".

Hvis bilen rekker å bremse ned 70km/t brått og uten grunn, uten at du som sjåfør klarer å reagere og gi noe input / ta kontroll over bilen din burde førerkortet ditt konfiskeres.

Det kan hende når det er trangt ved siden av lastebiler, ved mye regn/vannsprut fra andre biler, når man møter store kjøretøy på vanlige landeveier, noen broer/overganger/skilt ser ut til å skremme den litt, osv. Jeg mener de som overdramatiserer dette med "farlig" og "bråbrems" er folk som ikke har kontroll over bilen sin.

Når det er sagt, så er det DRIT irriterende, og selv om man må styre selv med de fleste andre biler så er adaptiv cruise til stort sett alle andre merker MYE mer behagelig sånn over tid - med unntak av at Tesla Autopilot faktisk gjør en glimrende jobb med styringen.

Etter min mening veier den gode autopilotstyringen opp for ghost braking problemet, men det er definitivt der enda, uavhengig av kartversjoner, hardware og softwareversjoner.
#33
Sitat fra: Orbit på mandag 06. desember 2021, klokken 23:09
OM en skal ta dette for god fisk, så er det et fåtall biler som får byttet batteri. Angivelig blir det på de fleste bilene med feil i stedet koblet ut defekte celler, og så reduserer en bufferet på de gjenværende så totalkapasiteten er den samme. I så fall, skulle det være relativt lett å avsløre via diagnoseplugg at min/max cellespenning har blitt endret etter "reperasjonen".

Sitat fra: daktari på fredag 03. desember 2021, klokken 15:51
Så  burde Taycan-eiere ta dette opp med Porsche?  Hvis det er snev av sannhet i at ombordladeren er av dårlig kvalitet, og at mange feiler, og at e-tron GT har en bedre ombordlader?
Ombordladeren på e-tron GT sitter relativt lett ilgjengelig (#13 på bilde nedenfor), så det burde være mulig å finne et delenummer på denne. Dersom laderen på Taycan også er tilgjengelig, burde det gå å se om det er samme delenummer eller ikke.
[ You are not allowed to view this attachment ]  

Edit: Sjekket tilgjengelige vrakdeler, og fant ladere fra Taycan (men ingen e-tron GT.....). Taycan-laderen ser i alle fall slik ut (fant tre forskjellige varianter):
[ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]     [ You are not allowed to view this attachment ]   [ You are not allowed to view this attachment ]  

9J1-915-681 AF er 22 kW laderen til Taycan.

Modellnummere 5QE-915-684-BG/BK fra Taycan (11 kW) er mest sannsynlig en variant av laderen som brukes på e-tron 50/55 (5QE-915-684-J)....kanskje også e-tron GT bruker -J modellen?

Hmm interessant dette med E-Tron 55, foreldrene mine har en E-Tron 55 som fikk store problemer, (plutselig bare 170km rekkevidde fullt ladet) var 3 uker på verksted og fikk byttet lader og 3/4 batterimoduler...
#34
TAYCAN / Sv: Forsinkelse på Cross Turismo
mandag 06. desember 2021, klokken 10:34
https://dinside.dagbladet.no/motor/norge---porsche-land-nummer-n/74805282

SitatEtter at store deler av bilbransjen har slitt med leveringsproblemer en periode, er vi nå i en situasjon der vi kan lever biler relativt raskt. Det hjelper også godt, sier Maren Helgestuen, som er markeds- og PR-sjef hos den norske Porsche-importøren.
#35
Model 3 / Sv: Spillene virker ikke.
fredag 26. november 2021, klokken 22:20
Sitat fra: OlaM på torsdag 25. november 2021, klokken 09:33
Jøss! Helt lik opplevelse som en fullblods Playstation, i bilen!  :P
Hehehe
#36
TAYCAN / Sv: Lakkforsegling
torsdag 25. november 2021, klokken 02:47
Spent på hva de gjør i klargjøring også, mtp voks eller liknende. De tar seg rimelig godt betalt for det, så noe spit shine / enkel forsegling får man vel gjort? Eller?
#38
TAYCAN / Sv: PCM 6.0 - Android Auto trådløst? MY 2022 / 2021?
lørdag 20. november 2021, klokken 12:05
Som en update her, det funker kun på MY2022 biler, selv om MY2021 bilen har fått 6.0 software update så fungerer ikke Android Auto.
#39
Jeg har bestilt uten, men her er en liten liste over hva Sport Chrono gjør (som jeg vet om)

Klokke eller kompass i dashboardet (kan kjøpes separat for 3.500,-)
Vrider på rattet for å velge kjøremodus (range, normal, sport, sport pluss, individual (og gravel på CT))
Invididual kjøremodus (sett opp bilen og lagre den sånn du vil)
Sport Plus kjøremodus:
     Tuning av dempere
     Tuning av gassrespons
     Tuning av styring
     Tuning av batterikjøling
     Tuning av Porsche Stability Management (PSM)
     Tuning av Porsche Torque Vectoring Plus (PTV) - 14.500,- ekstrautstyr
     Tuning av Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) - 31.900,- ekstrautstyr
Ekstra displayvalg i skjermen foran fører:
     Rundetider
     G-krefter
     Div temperaturer

Det med hev/senk i forbindelse med kjøremodus er litt feil - ja den vil også heve og senke seg til standardinstillingene for en kjøremodus (Sport Plus - lav), men det går fint an å ha bilen i Sport Plus med luftfjæringene i "high" f.eks - i utgangspunktet er det forskjellige innstillinger.

Det er vel heller ingen kjøremodus som har "lift" som default, (kanskje gravel fungerer for CT) så for sketchy parkeringshus/humper o.l. hvor det er naturlig å måtte gjøre grep så vil ikke vrideren på rattet være så nyttig (evt så kan "invididual" kjøremodus være en lift mode da).
#40
Sport Chrono er vel kun relevant for banekjøring?
Den gir deg Sport Plus kjøremodus, justering av kjøremodus med skruknapp på rattet, en stoppeklokke eller et kompass i dashen og litt funksjonalitet i skjermen foran føreren for å ta rundetider osv.

Men har du en Taycan RWD eller 4/4S så får du ikke så mye ut av Sport Plus...

Sport Plus stiver opp bilen litt, gjør gassresponsen litt mer agressiv og tar i bruk førstegiret mer agressivt også.
Utover det er det lite som skjer uten enda 50k++ i ekstrautstyr på bilen...

Jeg forstår at det er et entusiastmiljø som er veldig keen på stoppeklokke i dashen og skruknapp på rattet, men om du kjøper bilen som daily driver og ikke banebil (les: Har du ikke Turbo eller Turbo S med chassis control og torque vectoring og og og... så betaler du egentlig bare 30k for en skruknapp og en klokke hvor du kan kjøpe klokka for 3k)

Billigere å slenge på kompasset/stoppeklokken separat da om det er det visuelle som appellerer?

Selvfølgelig mye meninger, men sånn funksjonalitetsmessig er det jo kanskje andre ting som er bedre å investere i først. Prøver du å holde deg rundt millionen ish er det meningsløst, har du 500k+ til du skal kaste på en Taycan så er det helt sikkert mandatory med Sport Chrono

Selv synes jeg 14-veis setene ikke var gode nok, anbefaler å prøve de forskjellige setene hos en forhandler og se hva slags fit du synes er best.
Trenger ikke Taycan til det om det er tynt i butikken, kan prøve en Panamera eller Cayenne eller whatever med forskjellig seteconfig.
#41
Sitat fra: Tellus på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:20
Imponerende lit standardutstyr ser jeg  :)

Er såvidt du får ratt og seter som standard.

Glemte å føre på "Porsche intelligent range manager" - man må faktisk betale om man vil at bilen skal forvarme batteri for lading osv. Blir dårlig med 270kw lading uten denne tror jeg...
#42
Sitat fra: perski på onsdag 27. oktober 2021, klokken 08:54
Sykkelstativet er ikke tilgjengelig ennå. En gang på nyåret er håpet til Porsche forhandler, men han har ikke hørt noe håndfast. Fra youtube video så kan det vel virke som om det kan være litt dårlig plass for tre sykler.


https://youtu.be/JEH8BeuXWFs

Som det fremgår av videoen tar bare stativet 2 sykler. Mulig det er som mitt Thule sykkelstativ for hengerfeste og 3 sykler at du kan kjøpe en utvidelse for en sykkel til, men Porsche sitt  (også laget av Thule) tar bare to sykler som standard.
#43
Sitat fra: Jon65 på onsdag 27. oktober 2021, klokken 00:15
Når du legger ned setene, tror du at du hadde fått en offroader (vanlig 29') inn bak hvis man tar av forhjulet? (Og beskytter interiøret selvfølgelig)

Ja, det går.
#44
Hei,

Mener du Taycan Cross Turismo eller sedanvarianten av Taycan?
Jeg tror ikke Taycan er egnet for familier med større barn eller familier som vil på langtur.

Jeg har selv gått for Cross Turismo som familiebil, da jeg etter å ha fått testet den litt har kommet frem til at jeg får plass til det jeg behøver. Jeg kan gi deg litt feedback på CT;

Bagasjerommet er ok, men mindre praktisk enn du tror. Mer enn bra nok for meg for å dra på tur to voksne to barn.
At sykkelstativet bare tar to sykler er for meg et minus, skulle gjerne sett at det tok tre sykler.
Dette kan derimot kompenseres med at man har takstativ.
God plass til ski både inni bilen og evt på taket.

Panoramatak er et must for comfort i baksetet (og også krav for takstativ).

Jeg er 203cm, og sønn på 175 sitter helt greit bak meg.



Ekstrautstyr jeg har valgt av praktiske hensyn:
Aero vinterfelger for maks rekkevidde når det er kaldt
Varmepumpe
Panoramatak
Takstativ
Klargjøring for sykkelstativ
4+1 seter (mest for maks praktisk innlasting av ski, midtsetet er en vits)

Ekstrautstyr jeg har valgt som også har en viss praktisk årsak:
Adaptiv cruise
Ryggekamera
Oppvarmet ratt
18-veis seter
Varme i seter
Automatisk blending av speil
PDLS+ lys (justering av retning/høyde automatisk basert på fart, sving osv)
Lyd og varmeisolerte vinduer

Resten av ekstrautstyret jeg har valgt vil jeg helst ikke snakke om :D
#45
TAYCAN / Sv: Forsinkelse på Cross Turismo
onsdag 20. oktober 2021, klokken 16:32
Sitat fra: Fastlane83 på onsdag 20. oktober 2021, klokken 07:31
Når bestilte du din Fush? Jeg bestilte 24.03.21. Håper på levering i desember

Mid august, lock-in 15. november og produksjon første uken i desember. (er informasjonen jeg har fått)
Mistenker at det ikke var noen slots å reservere engang for produksjon tilbake i mars?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA