Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Fush

#16
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lav bil (stålfjær)
torsdag 21. april 2022, klokken 07:00
Hadde en S85D 2015 på stål og den var veldig lav - subbet overalt. Senere har jeg hatt en M3 og nå en Taycan og ingen av de subber på samme stedene. Selv ikke i "low" setting på Taycan subber jeg i to humper nær huset mitt hvor jeg ikke klarte å komme over uten litt skraping uansett hvor forsiktig jeg var med Model S.
#17
Model 3 / Sv: Børsteløs bilvask Trondheim
tirsdag 22. mars 2022, klokken 20:42
Søk på LaserWash på google maps, det er haller i hele Norge med det systemet. Fungerer helt ok!
#18
Tesla SW og AP / Sv: Navigering med autopilot
søndag 13. mars 2022, klokken 09:55
Sitat fra: Handyman på mandag 07. mars 2022, klokken 22:00
Sitat fra: Kim- på mandag 07. mars 2022, klokken 21:14
Samme her da jeg hadde X. Stod vindusviskerene og gikk kontinuerlig får man «noa koblet ut pga dårlig vær».
Jeg har bare betydelig erfaring fra 3 og Y, og har aldri sett den meldingen. Det er tydeligvis forskjeller til S og X.

Så stadig denne meldingen i min 2019 M3 når det var drittvær nedover E6 mot Gøteborg.
#19
Vi er i utgangspunktet helt enige, men om vi setter det på spissen litt så er det altså 353 hestekrefter forskjell på innsteg og toppmodell, nesten dobbelt så mye.

Det er altså en litt sporty bil vs en bil som i praksis er en litt tung hypercar.

Argumentet mitt er ikke at alt dette ekstrautstyret for kjøreinnstillinger og ytelse er bullshit, men at den ene av disse to bilene ikke klarer å utnytte fordelene av nevnte utstyr på samme måte som den andre kan.

Den ene bilen har jo nesten dobbel kraft ned mot bakken ut av svingene, og mye høyere fart inn i svingene hver eneste gang, uansett om de kjører på eksakt samme vei med eksakt samme sjåfør.

Da kan vi vel være enige om at PSM, torque vectoring, PDCC osv osv jobber litt hardere i den betraktelig kraftigere bilen?

Som jeg skriver selv, i f.eks en GTS eller Turbo er det ingen tvil, men en 4 CT er ikke veldig spreke bilen altså (selv om jeg elsker min). Ikke er den en særlig dårlig bil hva gjelder kjøreegenskaper uten tilbehøret for "hard" kjøring heller.
#20
Sitat fra: overskyet på tirsdag 08. mars 2022, klokken 19:07
Jeg er helt uenig i om du trenger sport+ eller ikke. Forskjellen i kjøreegenskaper fra sport til sport+ er like stor som fra normal til sport. Den er betydelig stivere og mer direkte når du har sport+

For meg er det sånn at sport+ er selve porsche moduset. Det har ingenting med motorkraften å gjøre, men hvordan bilen går rundt svinger og her er det stor forskjell fra sport til sport+.

Understellet har du sport+ på også uten sport chrono...
#21
Sitat fra: boppus på torsdag 03. mars 2022, klokken 11:38
Takk til bidragsyterne for beskrivende og svært nyttig gjennomgang. Her svever hånden hvileløst over bestill-knappen, men er ikke helt overbevist, ennå.
Hvordan er appen til disse bilene? Har erfaring med Tesla (klasseledende) og Mercedes (bob-bob).
Off-topic: Hva er typisk leveringstid nå?

Appen fungerer tilfredsstillende. Jeg kommer fra Tesla - bra er den ikke - men MILEVIS bedre enn f.eks mine foreldres E-Tron 55.
#22
TAYCAN / Hva synes jeg om ekstrautstyret på 4 CT etter 3000km?
tirsdag 01. mars 2022, klokken 10:16
Hei,

Tenkte å gå gjennom diverse ekstrautstyr jeg valgte og ikke valgte etter 3000km i en Taycan 4 Cross Turismo og si litt om hva jeg synes nå. Tar ikke for meg felger/farge eller andre rene kosmetiske ting da dette bare er smakssak.

I tillegg vil jeg kommentere på en feature som Porsche har undersolgt veldig med Taycan (i alle fall i Europa) og det er det enorme ladesamarbeidet og prisene de har i charging tjenesten sin. Uansett hva slags lader jeg har kommet til så har Porsche kortet "bare virket" (om ikke tjenesten outright støttet "plug and charge" - at bilen betaler selv slik Tesla gjør). Særlig i Norge og Sverige hvor det virker som det nesten ALLTID er ladekø og ikke fungerende stolper på Ionity - bilen finner lett en annen ledig HPC (high performance charger) i nærheten, prisene er ok og det bare virker.

Valgt ekstrautstyr:
18-veis sportsseter - absolutt verdt det. Kjempegod støtte og sittestilling. Blir ikke sliten selv på langtur. Ville valgt igjen.

Varme i setene - absolutt verdt det, finnes det nye biler i Norge uten?

Varme i ratt - absolutt verdt det - flott at bilen forvarmer rattet også!

Takrails - must for en CT som jo skal være en "hyttebil".

Forberedelse for sykkelstativ - must for meg som sykler mye MTB, men ikke for alle.

Automatisk avblendbare speil - veldig fornøyd

Panoramatak - fint for meg som er høy (204cm) med ekstra rom til hodet, også et krav for å ha takstativ.

Varme- og støyreduserende vinduer - merkes veldig godt i tuneller. Er veldig fornøyd. Merker stor forskjell på bil uten (andre Taycan) i tuneller. Kan også være at det hjelper noe med kulde fra taket på vinterstid? Er hvertfall stor forskjell fra en Model 3 med panotak i forhold til kald nakke (men kan hende standard glass er like bra hos Porsche på dette). Av åpenbare grunner ikke fått testet noe på sommerstid enda.

Parkassist foran og bak med ryggekamera - the absolute bare minimum. Kameraet er dritdårlig. Ville valgt surround view i stedet om jeg valgte igjen.

Adaptiv cruise control - et must for langkjøring / motorveikjøring. Smooth og fin, og om du aksellerer over "bremser" den ikke ned, men coaster rolig til den fanger opp hastigheten igjen. Veldig fornøyd. Fungerer opp til 200km/t (har testet på Autobahn).

4+1 seter - Synes det er mye bedre å kunne felle ned seter i 40-20-40 enn 40-60. Et must om man står på ski.

Kompass på dashboard - Ser flott ut, kult med høydemeter og klokke inni. Synes dette var et flott valg i stedet for å kjøpe Sport Chrono da det "bare" er en 4.

Ioniser luftrenser - Innbiller meg at det er friskere luft i min bil enn tidligere biler og at jeg blir litt mindre trøtt/sliten som et resultat. Velger å tro at det faktisk er noe i det og gi denne en tommel opp.

Bose lydanlegg - originalanlegget er ganske flatt, Bose er nok et minimum. Har ikke testet Burmeister alternativet, men liker lyden i Bose oppsettet. Veldig fornøyd.

Varmepumpe - Aner ikke om dette har noen effekt eller ikke. Nøytral til denne. Skal fungere under 20 grader celcius som er 90% av året i Norge...

Elektriske ladeporter - Helt meningsløst, og senker faktisk rekkevidden bittelitt fordi den sperrer for en luftkanal på begge sider. Jeg elsker disse derimot, og ville valgt de igjen :) Anbefaler dette kun som en kosmetisk greie, dog.

Porsche intelligent range manager - funker faktisk ganske bra. Ved en anledning har den latt meg "skippe" en ladestopp fordi range mode ga meg et par mil ekstra på motorveien, og ved to anledninger har denne modusen vært forskjellen for å akkurat nå en ladestopp jeg ville nå.

Ikke valgt ekstrautstyr:
Litt mer spennende kategori!

Surround kamera for parkering - ville uten tvil valgt denne neste gang, men mest fordi ryggekameraet "ett trinn ned" er så utrolig dårlig...

Elektrisk innfellbare speil - meh, er så sjelden jeg skal parkere trangt nok til å måtte felle de inn at dette er helt likegyldig for meg. Mistet muligheten til blindsonevarsling, men det er ikke spesielt "vanskelig" eller stor blindsone på denne bilen uansett. Ville ha valg uten igjen.

Sport Chrono - på en innstegsmodell (4) er dette helt unødvendig. Det er hurtigtaster for Sport og "Lift" moduser tilgjengelig, bilen velger Range Mode selv og da er vel bare spørsmålet om når en innstegsmodell trenger Sport Pluss. Jeg mener aldri. Bruk heller pengene på kompasset og noe annet fint :) Ville valgt uten igjen (medmindre jeg kjøpte en GTS, Turbo eller Turbo S).

Ambient lighting - Jeg valgte ikke denne fordi jeg fikk høre at det var lys (men man kunne ikke velge farge) i bilen uansett. Det stemmer det, jeg har lys i fotbrønner og lommene i dørene, men jeg savner andre små opplyste soner som f.eks i cupholderne. Ville ha valgt denne pakken om jeg skulle kjøpe ny Taycan. Angrer litt!

Power steering plus - Synes ikke bilen er noe vanskelig å ratte. Ser ikke behovet. Ville valgt uten igjen.

Bakakselstyring - Kult på bane eller grisekjøring på landevei? Har testet dette på Rudskogen og det er en ganske subtil forskjell i følelse. Bilen har helt ok svingradius til å parkere osv. Ville valgt uten igjen, særlig til en innstegsmodell som min.

Porsche Dynamisk Chassis Control (PDCC) - Igjen, du må kjøre såpass hardt for å få noe effekt - og dette er også bare en innstegsmodell - ville valgt uten igjen.

LED Matrix - venter på at 2022 modellene skal få function on demand så jeg kan teste dette. Erfaring fra andre merker er at den tenner lysene igjen for sakte, men vi får se. Foreløpig nøytral til jeg får testet.

Head up display - likte ikke denne når jeg testet biler med. Irriterende å se fartsgrenseskiltet konstant, og i min sittestilling er dette få centimeter over der all denne informasjonen allerede vises. Ville valg uten igjen.

Night view assist - Gimmick, ser ikke verdien her.

Lane change assist - Veldig treg. Ville aldri valgt denne. Kan jo bli bedre over tid men da kanskje man har ny bil?

Aktiv parkeringshjelp - har hatt dette på biler før, endt opp med å aldri bruke det. Regner nok med at jeg selv har lyst til å skade Taycanen min også enn å la den skade seg selv. Ville valgt uten igjen.

Porsche InnoDrive - Såvidt jeg forstår denne funksjonen er det bare dynamisk fartstilpasning så man aldri trenger skru av adaptiv cruise control. Kult det, men klarer meg uten for 30.000,-

HomeLink garasjeportåpner - Veldig kjekt om man har kompatibel garasjeport. Hverken i enebolig, jobb eller leilighetsbygg jeg disponerer garasje ved fungerer homelink, så jeg valgte uten.

Comfort Access - kult med fotåpning av bagasjerom, de andre featurene er litt mer gimmick. Synes ikke det var verdt det, da knappen til bagasjeluke er veldig lett tilgjengelig. Ville valgt uten igjen.

Avansert 4 soners klimakontroll - Barn i baksetet klarer seg uten.

Oppvarmbare bakseter - Angrer litt, barna kunne fortjent dette. Ville nok valgt med neste gang.

Minnepakke for førersete og speil - dette er faktisk inkludert i 18-veis setene men ikke kommunisert ordentlig. Veldig glad jeg ikke valgte dette. Kanskje greit med andre seter.

Massasje i setene - har endelig fått testet, og det er faktisk en ganske god massasje. Ville vurdert sterkt å ta med denne "neste gang".

Ventilasjon i setene - har ganske lyse seter (chalk), samt varmeisolerende vinduer og med forhåndskjøling av kabinen før bruk om sommeren ville jeg ha valgt uten igjen.

Kollisjonsputer i setene bak - Usikker på hva denne egentlig legger til, men antar det er puter foran passasjerene bak. Jeg vet ikke helt hvor mye disse hjelper i en kollisjon kontra standard.

Ekstra skinn - det er allerede elementer på dash, dørene og ikke minst setene i skinn, jeg synes man får veldig lite for pengene her. Ville valgt uten igjen. Kommenterer denne mest pga det praktiske - om man synes det er finere med HELE døren og dash i skinn osv så er det et kosmetisk spørsmål. Ville valgt uten igjen.

Ekstra skjerm for passasjer - helt meningsløst. Lar deg vise en ekstra funksjon samtidig. Ville valgt uten igjen.

Forberedelse for Porsche Rear Seat entertainment - kidsa bruker egne devices uansett, tror dette aldri ville blitt brukt. Ville valgt uten igjen.

Burmester 3d sorround lydpakke - Jeg hører ikke stor nok forskjell her fra Bose. Kanskje for audiofile med veldig trente ører. Ville valgt uten igjen.

Savnet en slik post da jeg skulle konfigurere bilen, så lagde en selv :)

#23
Tesla SW og AP / Sv: Slutt på fantom-bremsing?
lørdag 05. februar 2022, klokken 02:29
Sitat fra: Motorwatt på fredag 04. februar 2022, klokken 16:54
Siden det er noen her som sjelden/aldri opplever det, så kan det selvsagt være at det er modellforskjell. Kanskje 3/Y ikke har problemet?

Min 2019 M3 LR med HW3 fantombremser stadig. Også med 2022.4
#24
TAYCAN / Sv: Forsikring Taycan Cross Turismo
mandag 10. januar 2022, klokken 22:55
Sitat fra: olavgg på mandag 10. januar 2022, klokken 14:58
Taycan CT Turbo
15000kr i egenandel
16000km
Ingen sjåfør under 25,
parkering i garasje.
10500kr inkl. traffikforsikring.

Har toppkaskoforsikring +++, "det beste".

Hvilket selskap?
#25
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
mandag 10. januar 2022, klokken 13:56
Sitat fra: filtvet på mandag 10. januar 2022, klokken 12:38
Hadde mobil service i dag. Flott uført med hengerfeste, trådløs lader, og usb-porter installert

Hvordan får du booket mobil service?
#26
TAYCAN / Forsikring Taycan Cross Turismo
mandag 10. januar 2022, klokken 13:53
Hei,

Hva betaler dere med Taycan / CT for forsikring per år?

75% bonus > 5 år, alle de rimeligste valg (ingen under 23/25 kjører bilen, privat oppstillingsplass, etc)
Kjørelengde 30.000km (jeg kjører mye)

Jeg shoppet rundt litt i dag (har snart utlevering av en CT4) og fikk følgende priser:
If : 32064,-
Storebrand 24550,-
Frende 24000,-
Gjensidige 16640,-

Prisene er inkl trafikkforsikringsavgift.
Det var toppnivå av forsikringene som ble valgt (i.e Superforsikring hos If, Kasko Pluss hos Gjensidige etc)

Var veldig overrasket over å få en pris fra Gjensidige som kun er 300,- mer per år enn en Tesla Model 3 hos If...
#27
Model 3 / Sv: Model 3 standard som familiebil med våre behov?
fredag 07. januar 2022, klokken 22:24
Sitat fra: hovik på fredag 07. januar 2022, klokken 16:07
Et par ting du bør være OBS på.

- Hvis du er lang, og senker setet helt ned, vil setet blokkere luftekanal ved beina til baksetepassasjerene. Det fører til j.... varmt sete forran på vinteren, og varmt bak om sommeren.
- Nyttelasten er lav, og kan nok fort overskrives slik du beskriver bruken.

Jeg er 204 cm lang og kjører med setet helt i bunn. Aldri hatt dette problemet.
#28
Model 3 / Sv: Ghost bremsing - er det kurert nå?
lørdag 01. januar 2022, klokken 12:34
Sitat fra: Per Erland Nøkleby på mandag 27. desember 2021, klokken 11:33
Min opplevelse er: Bremser av og til uten grunn på motorveg, ikke samme sted hver gang. Bremser også noen ganger når du kjører forbi en semi trailer på veg sørover og du har kraftig sol fra vest. Da kaster semi trailer skarpe skygger i vegbanen min, og det virker som forskjellen mellom sol og skygger blir oppfattet som en fare. Er det flere som har opodaget dette?

Ja, dette er sånn det er. Blir nok aldri fikset for denne generasjonen av TACC / Autopilot
#29
Tesla SW og AP / Sv: Norge får FSD (sammen med Canada) etter USA!
fredag 17. desember 2021, klokken 15:44
Sitat fra: SurSnasen på fredag 17. desember 2021, klokken 09:08
Noen som har anelse hva som kommer av FSD-eksklusive funksjoner mens man venter på faktisk FSD (selvkjøring)? Eller betaler man 60000 kroner for at den skal kunne vise trafikklys og stoppskilt på skjermen?

Er det noen som har funnet flere rykter om innføring av 360-kamera eller annen moro?

Den viser trafikklys og stoppskilt på skjermen min også, jeg har ikke betalt 60.000,-
(jeg har bare standard Autopilot, ikke FSD)
#30
TAYCAN / Sv: Forsinkelse på Cross Turismo
mandag 13. desember 2021, klokken 14:10
Sitat fra: overskyet på tirsdag 07. desember 2021, klokken 13:10
Sitat fra: SydØst på søndag 05. desember 2021, klokken 20:10
Bestilte Taycan CT4 i slutten av juni. Den er ikke produsert enda. Skulle gjerne hørt erfaringer fra andre i samme situasjon, for å forstå bedre.

Dette bør du ta med ditt porsche center, de vil kunne forklare deg hvorfor det er slik. De kan sjekke ting som forumgnålere ikke kan.

Enig med den, selgeren / Porsche Center er de eneste som vet noe i det hele tatt...

Jeg bestilte en Taycan CT4 20. august og iflg (etter litt mas fra min side) statusmail fra selger i dag fikk jeg beskjed om at produksjonen av bilen nå er i gang og at med alt ihht prosess (transport osv) så kan jeg forvente bilen i slutten av Januar.

Det er ca en uke forsinket fra første estimat rundt produksjon, men langt fra så gærent som jeg kunne fryktet etter en tur rundt denne posten  :-\
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA