Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - stefse

#21
Infoskjermen skulle bla. gitt anbefaling om avkoblingstidspunkt, som hadde gått i minus og begynt å telle oppover når tidspunktet var passert. Gjerne i rød skrift. :P

#22
e-Golf / Strøm i bakre 12V kontakt
fredag 04. august 2017, klokken 01:21
I de fleste fossile biler jeg har hatt er det alltid vært strøm i den bakre kontakten, men i eGolf slås strømmen av når bilen slås av. Litt irriterende dette, at kjøleboks og matvarer ikke skal kunne holdes avkjølt i en bil med plenty strøm, når det på en fossilbil er fritt frem for å tappe startbatteriet. ::)
#23
EL og 2 hjul blir litt feil for meg, men om jeg skulle kjøpt noe slikt måtte det bli en scooter. Ikke moped-scooter men noe som kan klare toppfart på 110-120 km/t opp bakkene selv med passasjer.
Ser det selges el scootermopeder, men å kjøre rundt i bare 45 km/t er jo livsfarlig. :angel:
#24
På planetpatruljen, et program for barn som går på NRK, oppfordres det til å tenke miljø, kjøre mindre etc.
Fint at folk oppfordres til å gå, men utslippsfrie biler er jo aldri nevnt. Det jeg reagerte på er at programmet fastholder dogmet "man kjører, ergo man forurenser"
Det er vel litt gammeldags tankegang i dag. I Norge er mange avhengig av å kjøre, og det er totalt urealistisk at frakt av barn skal skje til fots eller pr. sykkel. Programmet burde i tillegg til å oppfordre til å gå, også introdusere alternativet å kjøre elbil som et akseptabelt bidrag til å redusere CO2 utslippene, som programmet fokuserer på.
#25
Elbilen i Samfunnet / Gratis bensin argumentet...
lørdag 03. desember 2016, klokken 15:25
Sa til vedkommende at han skulle få gratis bensin av meg tilsvarende beløpet strømmen utgjør hvis jeg fikk fylle bensintanken hans med skum slik at den bare rommet 7 liter. Så skulle han få en flaske med bensin verdt 8-10 kr hver dag og kjøre hjem med.
Men det gikk han ikke med på nei...
#26
Mindre fyllingsgrad i vannmagasinene i år ser ut til å kunne føre til redusert eksport, og endog import av strøm.

Fossilgjengen vil sikkert benytte dette for alt det er verdt. Derfor gjelder det å stille forberedt.
Her er noen motargumenter som kan brukes:

1. Du kunne likegjerne senket temperaturen i stua med 2 grader, da det er samme strømmen du bruker der.
2. Selv med kullkraft vil utslippet av klimagasser bli mindre, da virkningsgraden er bedre totalt sett på kullkjelen, turbinene, overføringskablene og elbilen, enn det du klarer å oppnå i forbrenningsmotoren i bilen din.
3. Vi slipper unna mye av den lokale forurensningen, da kullkraft har avgassrensing og slipper ut røyken langt fra folk og høyt oppe. Alle vet at dieseleksos er svært skadelig.
4. Det er bygd ut massivt med vindturbiner på kontinentet og mye av det vi importerer er faktisk vindkraft og ikke kullkraft
5. Avlatshandelen med de grønne sertifikatene er vel, så godt som svindel og jeg håper vi slipper å høre så mye mer om dette tuskespillet fremover. Dette er et av kronargumentene til fossilgjengen og må tas grundig! Det er fysisk umulig å overføre kraften som det handles med i disse sertifikatene.



#27
Av de undersøkelser jeg har sett, ligger bompengefritak høyest eller høyt på lista over grunner til at folk kjøpte elbil. Det er kanskje ikke der man sparer mest i kroner og øre, men denne avgiften har en særdeles viktig innvirkning psykologisk sett, muligens fordi den virker frihetsinnskrenkende.

Hvis det blir veiprising og det skal koste over hundre kroner og kjøre inn og ut av bykjerner for fossilbiler, og elbil skal betale anslagsvis halvparten av dette, vil det ha uheldige effekter fordi; folk vil tenke at vi må jo betale uansett, og vi kjører uansett ganske sjelden til byen. Hvorfor da gidde bryet med elbil? Dermed blir også mer av den kjøringen som ikke går til byen, også fossilt. Det er nettopp slike argumenter som bompengefritaket som kan få utkantfolk til å kjøre elbil som selvsagt også vil ha god miljøeffekt i lokalmiljøet der de ferdes mest.

Problemet med dette er at bompengeselskapene taper inntekter, huffameg. Men de får bare legge på fossilbetalingen og forlenge innkrevingsperioden. Da blir det enda mer av snylteargumentene en stund fremover, men til slutt vil selv den harde fossilkjernen få så mye ris på pungen at de kapitulerer.

50% er altså alt for mye. Vil anslå at det går en slags smertegrense på 10-20% av fossilsats.
Veistøv og denslags argumenter får de avhjelpe med piggdekkgebyr. Piggdekk trengs stort sett uansett ikke i byene.
#28
Alt det andre / Binde strømprisen nå?
lørdag 01. oktober 2016, klokken 12:51
Traderen i meg overtalte meg til å binde strømprisen i dag, 29,50 øre/kWh for 12 mnd. Markedet har jo vært oversvømt med billig kraft lenge, og det er kanskje duket for en liten oppgang i strømprisene. Tror ikke jeg sparer spesielt mye over et år egentlig,  sommerhalvåret 2017 vil jeg høyst sannsynlig tape på det. Men skulle det komme en kuldesurge i Januar og Februar med priser på 60-70øre/kWh kan man saktens godte seg de dagene, og trollfyre med strøm og ha full varme i elbilen  ;)
#29
Saken står på adressa.no bak betalingsmur.

Såvidt jeg vet er det første storbykommune ut med å legge elbil-ballen død?
Sjefsargumentet er vel trafikkvekst. At folketallet øker og bussbiletten koster mer enn 2-3 fullladinger er selvsagt ikke relevant.

Thats it for Trondheim. Nyt eksosen!
#30
Rundt 15 prosent av alle nye biler som ble solgt i første halvår i år var elbiler. Det er en nedgang fra drøyt 18 prosent ved samme tid i fjor.

– Vi har sett en betydelig tilbakegang for elbilene det siste året. På samme tid i fjor var markedsandelen 18,4 prosent, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Elbiler utgjorde 11.744 av de 77.749 personbilene som ble registrert i første halvår, viser nye tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Andelen falt med andre ord til 15,1 prosent i første halvår i år.

Men i tillegg kommer ladbare hybridbiler, som nå har en markedsandel på nesten 13,3 prosent. Det er kraftig opp fra 4,5 prosent i fjor. Dermed utgjør den samlede andelen ladbare personbiler 28,4 prosent – hele 5,5 prosentpoeng høyere enn i første halvår 2015. (NTB)


Hvor mye av dette skyldes venting på nye modeller, og hvor mye skyldes frykt for kommende avgifter?
Ikke spesielt imponert over hybridbilene heller. Omtrent alle hybridbilene untatt BMW i3 med REX og muligens Chevrolet sin utgave er å betegne som noe i nærheten av svindel.



#32
Savner muligheten til å se en statistikk på hutigladerne, i form av en fremstilling av tilgjengelighet siste døgn, uke og evt. mer om man er interessert i det. Dette burde finnes på tilbyderens sider.  Data finnes nok.

Men som en start kunne man ved klikk på lader i ladekartet i tillegg til ledig/opptatt også få et par enkle grafer som viser tid på tilgjengelighet/opptatt og feil iallefall siste uke. En viss trygghet er det jo også å se at noen nettopp har ladet der.
Vurderer å sende en epost til Fortum om dette.
#33
http://www.roadandtrack.com/new-cars/news/a28417/singapore-government-fines-tesla-model-s-owner/

Det er åpenbart noe som skurrer her.
Vi må ikke glemme at mannen som ville importere bilen er Kinesisk, og vil kjøre en dyr, rask bil. Singaporianerne er ikke spesielt begeistret over nyrike kinesere som bruker veiene i Singapore som lekeplass. For noen år siden var det en stygg historie med en kinesisk Ferrari-kjører som i fylla torpederte en taxi, med den følge at alle i taxien ble drept. Dette gikk dypt innpå dem.

Men over til fakta, bilen kan umulig bruke så mye som de kom frem til. Kanskje de stod på tomgang med full AC  i lengre tid? (I Singapore ligger dagtempen ganske stabilt på 32-35°C hele året)
En annen uomtvistelig ting er at energiforbruket utvilsom ville blitt høyere med fossilmotor, uansett hvordan man vrir og vender på det. Kraften deres kommer såvidt jeg husker fra brenning av crude, med effektivitet som er bedre enn hva man kan oppnå distribuert i en fossilmotor, selv uten å ta med kraft til raffinering og transport av oljeproduktet.
#34
Ser stadig reklame for Transporter og Caddy (diesel) til håndtverkere. Denne gruppen som har et kjøremønster som virkelig kunne dra nytte av elbiler og sporadisk lading rundt om kring på byggesentraler.
Et håndtverkerfirma jeg kjenner ha gått over til elbiler på 75% av bilparken og satt opp ladere på jobben. Sjefen sier at allerede etter 1/2 år har utgiftene til bilhold har gått merkbart ned. Dessuten gir det firmaet en miljøprofil, som man forventer vil være gunstig i deres segment.
Her har Volkswagen ikke kjent sin besøkelsestid...
#35
Mitsubishi Outl. PH / Ladetid
torsdag 28. januar 2016, klokken 20:01
Hva er ladehastigheten på Phev'en (10, 16 A)?
Hvor lang tid tar det å lade den fra tomt til fullt?
#36
e-Golf / Kupevarme under hurtiglading
søndag 24. januar 2016, klokken 22:46
Hvordan får dere varme i bilen under hurtiglading?
Startet med appen, og det funket, men det burde da ikke være nødvendig å fjernbetjene bilen når man faktisk sitter i den?
#37
Pleier å ha varmesåler i skoene når jeg står på ski, og på vei ned fra fjellet med bilen lot jeg sålevarmen være påslått.
Hvilket faktisk gjorde det mulig å ha temperaturen i bilen atskillig kaldere. Normalt blåser det litt på beina og man må ha en viss varme på lufta for å unngå å fryse. Men med sko-varmen på, oppdaget jeg at det nesten ikke var nødvendig å ha varmen på i bilen i det hele tatt. (Var ellers kledt i relativt varme klær og lue)

Så hardcore sparefanter - Her har dere et gratis tips!  ;)
#38
e-Golf / e-Golf med varmepumpe, deaktivere PTC elementet?
mandag 30. november 2015, klokken 23:17
Ser at effektforbruket peaker kraftig ved oppstart, opp mot 6-7kW for deretter å stabilisere seg på rundt 1kW.
Hvis man kan vente på varmen fra varmepumpen hadde det vært fint å kunne koble ut PTC elementet med en bryter eller noe. Hadde ikke du gjort dette ohm?
#39
Ikke alle har ombordladere som kan lade 22 eller 11kW. eGolfen lader bare på sine 16A.
Ser det har kommet endel slike semi-hurtig ladere, og de tar pris pr minutt. Fint det, om jeg faktisk hadde kunnet utnytte kapasiteten. Hvis jeg skal lade bilen der, må jeg stå der i 7-8 timer. Selv med bare 1 kr pr minutt blir jo det temmelig dyrt ettehvert. Ender opp med å betale mangegangen for samme energimengde i bensin til slutt.

Poenget er at det må bli tillatt å selge strøm pr kWh, altså betale for den energimengden man faktisk får.
Dette omgås i dag med minutt-taksering pga. noen temmelig sære regler som forbyr videresalg av strøm. Dette fremstår som totalt meningløst i forhold til problemstillingen med elbiler.
Her bør elbilforeningen komme på banen med en generell anbefaling til lovgivende forsamling om at dette forbudet oppheves, såfremt det er snakk om salg av strøm på ladeplass dedikert til elbil.
Da er vi mer på linje med salg av vanlig drivstoff som prises etter levert mengde. De fleste er vel enig i at det ville vært merkelig å prise bensin etter hvor lenge du står ved pumpa.
#40
e-Golf / Dekktrykk sensorer og dekkbytte
mandag 05. oktober 2015, klokken 22:15
Da var det snart tid for vinterdekk. Et spørsmål som meldte seg, er om man skal putte sensorer i disse også? I utgangspunktet tenkte jeg ikke det. Så da vil vel systemet gå i alarm?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA