Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hELgenen

#1066
Polestar 2 / Sv: Facelift og bakhjulsdrift
onsdag 25. januar 2023, klokken 18:19
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 25. januar 2023, klokken 16:20
Sitat fra: Strøm Tycoon på onsdag 25. januar 2023, klokken 14:48
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. januar 2023, klokken 09:11
Sitat fra: dundun på onsdag 25. januar 2023, klokken 08:38
Jeg hadde valgt PS2 over M3 hundre av hundre ganger også når den er dyrere.
Enig der,men model Y er jo et annet alternativ i prisklassen. Og da ville jeg valgt model Y pga pris og hva man får for pengene.

Prøver du å si at Polestar 2 og Model Y er i samme klasse? For det er de ikke.

Er i samme prisklasse ihvertfall

Akkurat...og i mitt hode er det mer bil for pengene i Model Y vs Polestar 2 dual motor.

Jeg eier en Polestar 2 AWD og det er en fantastisk bil,men den er noe trang og egner seg ikke som f.eks familiebil for.alle. Vi har den som bil nr.2..Men hadde jeg handlet i dag hadde jeg heller kjøpt en Model Y og sittet med 2 store familebiler enn å fylle på med en Polestar 2.  Mer bil som dekker flere områder til en lavere pris. At man går litt ned i opplevd kvalitet på Model Y er innenfor med tanke på pris.
#1067
Tesla / Sv: Tesla bryter forbrukerkjøpsloven
onsdag 25. januar 2023, klokken 16:12
Spørsmålet er hvorfor Tesla virrer rundt med et varsel om gebyr før bilen i det hele tatt har fått VIN.NR..Når de i praksis ikke har det. Eller er det ulike regler fra gang til gang? Jeg mener de ikke kan holde dette gebyret tilbake. Om noen har angret og ikke fått refundert gitt lignende seanse som denne tråden viser til så bør de ha en god sak mot Tesla.
#1068
Polestar 2 / Sv: Facelift og bakhjulsdrift
onsdag 25. januar 2023, klokken 09:58
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 25. januar 2023, klokken 09:13
Sitat fra: hovik på onsdag 25. januar 2023, klokken 09:10
Sitat fra: dundun på onsdag 25. januar 2023, klokken 08:38
Jeg hadde valgt PS2 over M3 hundre av hundre ganger også når den er dyrere.

Som Model3 eier, helt enig. Valget mellom de to i dag hadde vært enkelt. Den oppdaterte rekkevidden til PS2 er imponerende. Forspranget Tesla hadde på effektivt drivverk er utradert.

model 3 går fortsatt lenger, husk og at må legge til 50 000 for å få varmepumpe i ps2 for å få grei rekkevidde på vinteren

Varmepumpe gjør lite på rekkeviddde for  Polestar..
#1069
Polestar 2 / Sv: Facelift og bakhjulsdrift
onsdag 25. januar 2023, klokken 09:11
Sitat fra: dundun på onsdag 25. januar 2023, klokken 08:38
Jeg hadde valgt PS2 over M3 hundre av hundre ganger også når den er dyrere.
Enig der,men model Y er jo et annet alternativ i prisklassen. Og da ville jeg valgt model Y pga pris og hva man får for pengene.
#1070
Tesla / Sv: Tesla bryter forbrukerkjøpsloven
tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:13
Sitat fra: k1 på tirsdag 24. januar 2023, klokken 21:57
Tenke seg til at det måtte 4 sider med støy til for noe som ordnet seg så "enkelt"  :laugh:

Lurer på hvor mange som har gitt opp og ikke fått refundert...
Hvorfor gjør Tesla seg så vanskelig?
Alt dette burde være så enkelt at de bare informerte i klare ordelag på hjemmesiden om hele prosessen fra bestilling til levering...og hvordan man skal forholde seg ved bruk.av angrerett underveis og helt til 14 dager etter levering..F.eks angrer du etter 10 dager etter bestilling gjelder dette og du gjør slik. Angrer du etter 100.dager fra bestilling men før bil er levert er det slik og slik...osv..Hvor vanskelig er det?

#1071
Polestar 2 / Sv: Facelift og bakhjulsdrift
tirsdag 24. januar 2023, klokken 15:45
Skuffende dette med prisene.
Trodde de ville utfordre Tesla,men nei.
Synes også den gamle grillen var penere og mindre utsatt for synlig steinsprut..

Ellers ok med ytelsene...
La ikke merke til om midtkonsoll ble endret mhp koppholder..en svakhet med dagens modell
#1072
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS. Ordredato og leveringstid.
mandag 23. januar 2023, klokken 18:23
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. januar 2023, klokken 18:17
Sitat fra: hELgenen på mandag 23. januar 2023, klokken 17:46
Tja..stemmer ikke konfiguratoren til Tesla?
Jeg trodde den var korrekt, men uansett så har jo prisene stupt en del - og det burde jo kunne initiere en form for priskrig ..Hva det event. vil bli vet jeg ikke, men tipper flere produsenter vil prøve å følge litt etter....
Konfiguratoren stemmer den, men man må se på sluttsummen.

Akkurat...og den stemmer..
Velger uten lån..og får opp en pris.
Som jeg trodde var korrekt og man kunne bruke til sammenligning..
Den er jo mye lavere enn Enyaq...så mye lavere at det føles litt rart om ikke Skoda følger på
#1073
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS. Ordredato og leveringstid.
mandag 23. januar 2023, klokken 17:46
Sitat fra: Egil S på mandag 23. januar 2023, klokken 16:54
Sitat fra: hELgenen på mandag 23. januar 2023, klokken 15:29
Dagens priser er jo bare ut av en annen verden med tanke på prisendringene Tesla kom med.
Og det betyr vel også at det må være en risiko for stort verditap på biler som hentes ut om dagen?

Nå fant jeg en artikkelen i dag hvor Tesla prisene er noe "missvisende", de tar bl.a ikke høyde for vektavgift, transport kostnader og evt moms.
Så denne 399.000kr model Y kan du ikke få for den prisen fordi det kommer vektavgift og vrakpant i tillegg, samt en tesla dokumentavgift.

Samtidig fikk vi stiftet bekjentskap med den nye måten de presenterte prisen på, for den nye summen på summen på kroner 399.990 var spesifisert til å ikke inkludere mva.

Summen inkluderte heller ikke vektavgift, vrakpant og Teslas «dokumentavgift», som gjør at man i praksis må legge drøye 30.000 kroner til den forespeilte prisen.


https://bilbransje24.no/nyheter/733896

Uten tvil fremdeles en god prisreduksjon, men kanskje ikke like god som fremstilt, kanskje derfor de andre sitter litt på gjerdet å ser det an.

Så spørs det om Skoda og andre nå begynner med ekstrautstyrskampanjer, "få med vinterdekk og utstyr verdi 60.000kr for kun 19.998kr" o.l.

Tja..stemmer ikke konfiguratoren til Tesla?
Jeg trodde den var korrekt, men uansett så har jo prisene stupt en del - og det burde jo kunne initiere en form for priskrig ..Hva det event. vil bli vet jeg ikke, men tipper flere produsenter vil prøve å følge litt etter....
#1074
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS. Ordredato og leveringstid.
mandag 23. januar 2023, klokken 15:29
Dagens priser er jo bare ut av en annen verden med tanke på prisendringene Tesla kom med.
Og det betyr vel også at det må være en risiko for stort verditap på biler som hentes ut om dagen?
#1075
ID.4 / Sv: We Charge ladeavtale
mandag 23. januar 2023, klokken 13:43
Sitat fra: RJK på mandag 23. januar 2023, klokken 12:43
Sitat fra: hELgenen på mandag 23. januar 2023, klokken 10:43
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 23. januar 2023, klokken 10:03
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. januar 2023, klokken 05:14
Sitat fra: daktari på søndag 22. januar 2023, klokken 22:49
Har forsøkt å lade på Ionity også nå noen turer, men stort aett stapp fullt hver gang jeg har prøvd.
Ja, Ionity er håpløst innenfor normaltid. På Gol er det nå kø selv kl 22. Toppet seg fredag før nyttårsaften, da var det kø helt ut i gata (tipper 10+ biler som ventet), selv om strømmen og lading på hytta da var "billig".

Å bygge ut for PEAK i helger er som regel dårlig butikk......
Løsningen ligger i flere destinasjonsladere - ikke hurtiglading.
Det Gol,Hemsedal osv trenger er altså flere 22 kw ladere i tilknytning til butikker mm.



Er helt enig i at Ionity må bli langt bedre på antall ladere per stasjon. Gol er dog et litt spesielt sted å bygge ut på, utenom de travleste helgene i sesongen der hyttefolket lader mye der, så ligger stasjonene helt øde store deler av året/uka. Jeg har ladet der en god del utenom de nevnte helgene og har omtrent vært eneste bil hver gang.

Men det er som sagt liten tvil om at Ionity bør utvide langt mer enn de allerede har gjort for at tilbudet skal stå i forhold til det store antallet elbiler Ionity eierne leverer. Tesla er utvilsomt et godt forbilde på det område, der venter man ikke lengst mulig , slik det kan virke som at Ionity nesten gjør. Der går det fryktelig tregt når det gjelder utvidelser sammenlignet med Tesla. (De forklarer ofte dette med at søknader tar så lang tid, men det er nok ikke hele forklaringen. Andre bygger som sagt raskere ut, så det virker som det går tregt innad i Ionity også-sikkert mye byråkrati der også)

Antall stasjoner leverer Ionity ganske bra på når man ser på hvor mange år Ionity biler har vært på veien, med unntak av nord for Trondheim. Der lover de endelig å bygge i år.... (de har lovet at det skal firedoble kapasiteten innen 2025: https://elbil.no/skal-bruke-7-milliarder-for-a-bygge-nye-ladere/ )
Fint om du kan flytte det du skrev, utenfor siteringstaggene. Så slipper man å lete etter hva som hører til i kvoteringen, og hva som er lagt til. Det blir så mye lettere å lese, om man gjør det riktig...

Ja - den ble merkelig - la ikke merke til det der - beklager.....
Mener jeg brukte mobilen der - ofte et problem å se all teksten....men ingen god unnskyldning..rettet nå

#1076
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 23. januar 2023, klokken 13:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. januar 2023, klokken 12:32
Sitat fra: hELgenen på mandag 23. januar 2023, klokken 08:55
Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 08:24
«Slik lagmannsretten ser det, gjelder myndighetsoverføringen til ESA etter ACERforordningen artikkel 8 tekniske og faglige spørsmål på et avgrenset saksområde, med et begrenset omfang. Selv om energiområdet berører sentrale samfunnsmessige og politiske interesser, kan ikke lagmannsretten se at denne konkrete myndighetsoverføringen påvirker disse i særlig grad. Samlet sett mener lagmannsretten at myndighetsoverføringens reelle samfunnsmessige betydning er liten og tilsier at den er lite inngripende »

.........
......En må jo ha svekkede sjelsevner for å ikke forstå at dette vil ha store samfunnsmessige konsekvenser for Norge på sikt.  Og det er akkurat derfor alle politikere og andre skriker om at vi må bygge ut mye mer kraft - om ikke så gjøres vil vi miste alle konkurransefortrinn på dette området. Og at vi må bygge ut mer følger også indirekte av at vi skal ha åpne grenser for eksport/import mot EU slik ACER skal påse at vi har...
........


Har lagt merke til at på skikkelig kalde dager så eksporterer Norge VELDIG store mengder, uten at prisene i Norge synker særlig av den grunn disse dagene. Regner med at en må ha så enormt mye strøm at det ikke er mulig å trøkke gjennom all strømmen gjennom eksportkablene, samtidig som en ikke kan lagre mer i magasinene, for at prisen skal synke i Norge.
Hvor mye strøm må vi produsere, og hvor mye må være flyktig strøm, som vindmøller/sol osv, for å nå maks eksport (slik at strømkablene til utlandet begrenser eksporten)?

Eksporterer vi - så er det jo EU pris vi eksporterer til...Mao. eksporten er der fordi EU etterspør kraft fra oss.
Og den prisen de er villig til å betale..blir prisen i prisområdet...
Mao. hadde man satt lokk på eksporten så hadde prisen blitt lavere i de timene vi nå netto eksporterer...
Det er jo hele poenget med prissettingen - at den høyeste prisen der tilbud og etterspørsel møtes - der blir prisen satt..
Dersom vi hadde hatt 0 innenlandsk forbruk...altså 0 i etterspørsel fra vårt eget land..vel så ville jo prisen også bli satt ut fra eksporten...altså av EU var villig til å betale...Og i det tilfelle vi har skyhøyt forbruk her og vi tross det eksporterer - vel da er det fortsatt EU som setter prisen. Dersom vi derimot hadde skyhøyt forbruk her og NULL eksport - vel da hadde prisen blitt satt av kun innenlandsk etterspørsel...

Mao alle timer vi har eksport...er det EU markedet som definerer prisen...så det er bare å gå inn på Nordpool og se flyten time for time....Og da vil en se at timer med eksport..de er de høyeste...så enkelt er det..
Timer med import har EU lavere priser enn oss - vi kjøper fra dem..Men ettersom kraften er billig å produsere i Norge - så vil det over tid ende med netto eksport over tid inntil vi event. har en energikrise i Norge en periode,eller EU har overflod av kraft.....
#1077
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 23. januar 2023, klokken 12:09
Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 10:45
At det "kun" er Norge, Island og Lichtnestein som er medlem av ESA har vel sin naturlige forklaring, eller? De øvrige landene er fullverdige medlemmer av EU i motsetning til oss, dessverre!

Vårt utenforskap mhp EU brukes ikke aktivt som et politisk kort i forholdet til EU.

Hadde vi blitt med så ville vi blitt detronisert som følge av kjøttvekta som alltid vil gjelde i EU.
Ja - vi kunne stått der å argumentert, men i mange viktige spørsmål er man uenige og argumentene vil aldri nå frem - nettopp av den enkle grunn at det som gagner flertallet i EU - ikke nødvendigvis gagner oss.

Og kraftmarkedet er jo akkurat et slikt område der det som gagner EU - faktisk ikke gagner oss.
EU har f.eks skyhøye støttepakker på gass - fordi gass betyr ekstremt mye mer for dem enn elektrisitet.

Og vi sitter med politikere som ikke tør ta opp kampen med EU innenfor dagens EØS avtale - dette fordi jussen ofte overstyrer der man er uenig - og går saken til en juridisk vurdering vil som regel Norge tape.
Det eneste vi kan er å bruke makt mot EU der vi har makt - og stort sett er det vel kun på området fisk og gass..

Og det å bli uenig med EU er også en ganske dårlig politiker søknad for et arbeidsliv innenfor EU grenser


#1078
ID.4 / Sv: We Charge ladeavtale
mandag 23. januar 2023, klokken 10:43
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 23. januar 2023, klokken 10:03
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. januar 2023, klokken 05:14
Sitat fra: daktari på søndag 22. januar 2023, klokken 22:49
Har forsøkt å lade på Ionity også nå noen turer, men stort aett stapp fullt hver gang jeg har prøvd.
Ja, Ionity er håpløst innenfor normaltid. På Gol er det nå kø selv kl 22. Toppet seg fredag før nyttårsaften, da var det kø helt ut i gata (tipper 10+ biler som ventet), selv om strømmen og lading på hytta da var "billig".



Er helt enig i at Ionity må bli langt bedre på antall ladere per stasjon. Gol er dog et litt spesielt sted å bygge ut på, utenom de travleste helgene i sesongen der hyttefolket lader mye der, så ligger stasjonene helt øde store deler av året/uka. Jeg har ladet der en god del utenom de nevnte helgene og har omtrent vært eneste bil hver gang.

Men det er som sagt liten tvil om at Ionity bør utvide langt mer enn de allerede har gjort for at tilbudet skal stå i forhold til det store antallet elbiler Ionity eierne leverer. Tesla er utvilsomt et godt forbilde på det område, der venter man ikke lengst mulig , slik det kan virke som at Ionity nesten gjør. Der går det fryktelig tregt når det gjelder utvidelser sammenlignet med Tesla. (De forklarer ofte dette med at søknader tar så lang tid, men det er nok ikke hele forklaringen. Andre bygger som sagt raskere ut, så det virker som det går tregt innad i Ionity også-sikkert mye byråkrati der også)

Antall stasjoner leverer Ionity ganske bra på når man ser på hvor mange år Ionity biler har vært på veien, med unntak av nord for Trondheim. Der lover de endelig å bygge i år.... (de har lovet at det skal firedoble kapasiteten innen 2025: https://elbil.no/skal-bruke-7-milliarder-for-a-bygge-nye-ladere/ )


Å bygge ut for PEAK i helger er som regel dårlig butikk......
Løsningen ligger i flere destinasjonsladere - ikke hurtiglading.
Det Gol,Hemsedal osv trenger er altså flere 22 kw ladere i tilknytning til butikker mm.
#1079
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 23. januar 2023, klokken 10:15
Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 09:58
Er saken anket til Høyesterett?

Det vet jeg ikke og om den så ble kan den jo ha blitt forkastet også.
Men uansett hva jussen sier,så.sier matematikken det den gjør. Og dytter man inn reduserte overføringskapasiteter mot kontinentet og England i dagens prismodell,vel da vil dette ha vesentlig samfunns betydning mhp kraftprisen.

En jurist er ikke en matematiker og forstår ikke modellen for prissetting. Og bygger man på sviktende grunnlag i en juridisk vurdering,vel da blir den feil.

Bare se på alle justismord som er blitt gjort opp gjennom årene og som gjennom DNA er avslørt.  Det er faktisk noe lignende her..Og dette KAN bevises bare man tør å publisere alle underlag på historiske prisettinger innen de ulike prisområdene. Det har man ikke turt å gjøre så langt og det er også sperret juridisk. Og alle diskusjoner omkring sakskomplekset er også stemplet hemmelig enn så lenge. Jeg tuller ikke..dette er potensiell dynamitt i samfunnsdebatten og for vårt forhold til EU.
#1080
Sitat fra: Bilskallen på mandag 23. januar 2023, klokken 09:35
I mars i fjor sleit mange produsenter med å produsere biler med sensorene fra Bosch grunnet komponentmangel hos sistnevnte. Dette gjeldt ihvertfall VAG, Mercedes og de fleste Stellantismerkene

Noen som vet om noen modeller i Norge ble berørt og ikke fikk p sensor i 2021,2022,2023? Vil gjerne vite om konkrete modeller..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA