meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hELgenen

#61
Tesla / Tesla og Bitcoin - en bra strategi?
mandag 08. februar 2021, klokken 15:59
Tesla har nå investert voldsomt i Krypto - er dette et smart trekk for et selskap som Tesla?

https://www.dn.no/marked/bitcoin-steg-over-40000-kroner-pa-noen-minutter-etter-tesla-nyhet/2-1-959259
#62
Sitat fra: Marzo på mandag 08. februar 2021, klokken 14:41
Sitat fra: Counterpointer på mandag 08. februar 2021, klokken 14:25
Sitat fra: Ellemelle på mandag 08. februar 2021, klokken 14:11
Da er det jo avklart: Tesla har kjøpt Bitcoin for 12,75 milliarder kroner.  Det forklarer hvorfor han skriver om dette, de har allerede tjent et par milliarder på det.
Link?

https://e24.no/boers-og-finans/i/7KmKMK/tesla-har-kjoept-bitcoin-for-nesten-13-milliarder-kroner

Flott å vite - Bitcoin er nummer 1 valuta  for skatteunndragelse
Fra nå og for evig tid vil jeg aldri ha noe med Tesla å gjøre - de som driver med dette er svindlere.
Og jeg vet - var med helt fra starten i dette racet med Mining. Jeg skjønte vel lite den gang og var bare nysgjerrig, men med tiden har jeg sett hvordan dette fanteriet egentlig er og hvor ødeleggende det faktisk er med tanke på miljøet. Jeg trodde vel aldri at Tesla skulle kaste seg på noe slikt - men det viser jo hvilken lav moral som egentlig finnes. Og ikke kom å si at Elon ikke har satt inn i dette - han vet nok akkurat hva han driver med og driver nå å spiller rulett med investorenes penger. Jeg tror faktisk dette er starten på slutten for Tesla!
#65
Tesla i media / Saksøkte Tesla for å få gratis lading
onsdag 16. desember 2020, klokken 17:37
https://www.nettavisen.no/nyheter/saksokte-tesla-for-a-fa-gratis-lading/s/12-95-3424062209

Synes synd på denne ansatte her som gikk god for gratis lading..

Ellers alltid spennende å lese hva sjefen sjøl lirer av seg :

"senior kommunikasjon manager i Tesla, Even Sandvold Roland, sier følgende:

- Vi synes det er leit å møte kunder i rettslige instanser. Heldigvis skjer det ytterst sjelden. De aller fleste Tesla-kundene i Norge er fornøyde, som dokumentert i blant annet Norsk Kundebarometer 2020, hvor Tesla med 4/5 stjerner ble plassert i kategorien svært fornøyde kunder."

#66
Elbiler i media / Solid state rett rundt hjørnet?
tirsdag 15. desember 2020, klokken 12:52

Flere kilder de siste dagene snakker om Solid State batterier :

https://www.motortrend.com/news/toyota-solid-state-battery-ev-2021/

https://thedriven.io/2020/12/14/toyota-plans-revolutionary-solid-state-battery-for-2021/

Dersom vi ser slike på prototyper i 2021 og produksjonen av batteriene er fornuftig kostnadsmessig
står vi foran en virkelig revolusjon.

#67
Lade hjemme / Easee problemer
fredag 13. november 2020, klokken 14:19
Siden 9 Nov har jeg opplevd at laderen er i offline modus. Selv i dag - 13 Nov. er det store problemer. Forstår det er problemer både med REST API og kapasitet. Easee har rett og slett for mange enheter online til at de kan håndtere det. Jeg begynner å bli veldig frustrert over dette. Er det flere som opplever det samme?
#68
Polestar 2 / Forbruksundersøkelse Polestar 2
mandag 21. september 2020, klokken 12:37
Hei!

Ønsker å vite hvor i landet snittforbruket ligger på denne.

Ser at det første indikasjonene antydet helt ned på 1.5
Deretter fikk vi en del prøvekjøringer på ca 1.7-1.8
Og så har det dukket opp rapporter på mer enn 2.0 - og at 2.0 faktisk er vanskelig å oppnå.

Dette blir jo ikke noe vitenskaplig undersøkelse, men over tid kanskje det gir en indikasjon om hvor "normalen" ligger.
Ser at bilen selv antyder en normal mellom 2.0 og 4.0 - hvilket føles som en helgardering.

Legger med noen lenker med info om forbruk så en kan ha noen andre referanser også:

https://ev-database.org/car/1170/Polestar-2

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/QmllKV/vi-tok-med-polestar-2-paa-langtur-slik-var-forbruk-rekkevidde-og-hurt

#69
Polestar 2 / Feil og mangler
mandag 10. august 2020, klokken 18:12
Tenkte at nå som utleveringene er i gang å så passer en tråd om feil og mangler på Polestar 2.

Tesla,TM3, har en tilsvarende tråd,men der ble det litt støy når folk skrev om feil de selv ikke hadde opplevd,men hadde kunnskap om.

Håper det er greit for moderator at vi lar alle som har,kjenner til feil osv. kan skrive om det her.
Mao at man ikke selv må ha hatt feilen for å nevne det her. Antar folk sier fra om det er noe man har hørt eller opplevd selv

Kan melde om en feil jeg fikk høre om hos Volvo
forhandleren i dag. 12V uttak virker ikke.  Fikk samtidig bekreftet at service vil skje hos den lokale forhandleren,så det var jo gode nyheter.
#70
Polestar 2 / Polestar Customer Support
mandag 10. august 2020, klokken 08:27
Vet ikke om flere har forsøkt å grave etter fakta gjennom Polestar Customer Support, men jeg har forsøkt.

Så langt har jeg spurt 3 spørsmål - og alle svar ser faktisk ut til å være feil sett opp mot informasjon jeg har
fått her i forumet.

Første spørsmål var om bilen kunne lade 11 kW på 230V IT - svaret var ja.
Forumet her inne sier nei.

Andre spørsmål var om det var mulig å koble bilen til Wifi nettverk - svaret fra Polestar var nei.
Forumet her inne sier ja.

Tredje spørsmål var om det ville være mulig å endre fargesettingen i menyene på hovedskjermen via egne profiler - svaret fra Polestar er at det vil det være gjennom at man kan lage egne profiler i appen som så synkes med bilen. Egentlig ga svaret jeg fikk - ikke noe svar på mitt spørsmål da det konkrete spørsmålet om fargesetting ikke ble besvart, men at man isteden fikk et generelt svar om at man kan lage egne profiler i appen som kommer.

Så enten er opplysningene her i forumet helt på viddene - eller så er kunnskapen om produktene på Customer Support svært dårlig. 

Jeg tror dessverre informasjonen her på forumet er bedre, og da er jeg der igjen at de som selger bilen
vet mindre om bilen enn kunden. Det har forsåvidt skjedd meg flere ganger hos flere forhandlere, og en gang fikk jeg også et spøkefullt tilbud om å være bilselger da jeg kunne mye mer om produktet enn selgeren.
Men slik bør det da ikke være -  i dette tilfelle har jeg i tillegg sendt
spørsmål skriftlig - og de har svart i flere omganger - så de har faktisk brukt energi på å prøve å gi meg et
korrekt svar (all honnør til dem for det).

Men dette bekymrer meg faktisk - jeg liker ikke å handle hos noen som ikke vet hva de selger, og er det noe
Polestar, som da KUN selger via nett - burde kunne finne ut av er det nettopp skriftlige spørsmål.
De burde ta vare på alle spørsmål - legge svarene ut på nett i QA seksjon - og så rette løpende.

Tror mange av Polestar sine kunder er like opptatt av teknologi som Tesla sine, men velger Polestar da de
ikke vil ha panelgaps og dårlig lakk pakket rundt et fantastisk teknisk produkt.

#71
Polestar 2 / Når kommer app,og hvilke funksjoner får vi med app?
tirsdag 04. august 2020, klokken 14:30
Noen som har fått info om kommende app for mobil?
#72
Polestar 2 / Prøvekjøring
onsdag 22. juli 2020, klokken 10:39
Fikk denne :
"
...
I august åpner vi også opp for prøvekjøring av Polestar 2 fra Polestar Space i Oslo, samt fra våre Polestar pop-up Spaces...."

Space i Oslo ligger rett ved stortinget..Skal du lirke deg ut og inn i sentrum her bør de kanskje sende med en erfaren Taxi sjåfør på turen?. Jeg gikk dit,og har sett bilen og vet hvor dette er, men å starte en prøvekjøring fra denne plassen?
#73
Polestar 2 / Ting jeg vil gjerne vite
torsdag 09. juli 2020, klokken 14:30
Her er en kort liste over ting jeg gjerne skulle hatt kunnskap om vedr. Polestar 2:

- Serviceintervall km/årlig?
- VOID fargen - type lakk?
- Rustbehandling - Tectylbehandles bilene før levering?
- Produsent på takstativ som kan leveres med bilen?
- Og kan bilen forvarmes. Både batteriet og innvendig via app?




#74
Kjøpe elbil? / Finnes det en perfekt elbil for meg?
mandag 29. juni 2020, klokken 18:30
Som sikkert svært mange her inne snuser jeg på fakta og erfaringer om alle elbiler som finnes der ute for, om
mulig, finne den perfekte elbilen. Jeg mener selv jeg ikke har så store krav, men uansett, jeg finner
den ikke. Mine krav er "enkle" :


  • Den må minst 500 liter bagasjerom.
  • Den må ha hengerfeste på minimum 1500 kg
  • Den må ha minimum 16 cm bakkeklaring
  • Den må ha et forbruk på under 2 kwh/mil
  • Den må ha en rekkevidde på 400km++
  • Den må ha premimum interiør og ingen utvendige defekter ala lakk,panelgaps osv og normale dører
  • Den må prises under 750k inkl. vinterhjul



Eksisterende biler som jeg har vurdert er :

  • Audi E-tron 50 - for kort rekkevidde, for stort forbruk
  • Audi E-tron 55 - For stort forbruk, og føles overpriset i forhold til 50
  • Mercedes EQC - mangler bakkeklaring og orden på overgang innvendig interiør fører/passasjervindu.
  • Tesla Model X - For mange potensielle defekter, Måkevingedører som spiser lakk ikke premium interiør
  • Jaguar I-Pace - Hengervekten er for liten

Er det noen kommende elbiler jeg burde holde øye med?









#75
EQB / EQB
mandag 17. februar 2020, klokken 11:53
På tide vi får opp en tråd om EQB også

Her er litt spion bilder :

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/02/17/195649840/mercedes-eqb-se-hva-petter-oppdaget-utenfor-kjopesenteret

B klasse har aldri falt i smak, men som elbil synes jeg dette ikke ble så feil...
Krysser fingrene for at den har høyere bakkeklaring enn EQC



#76
Elbiler i media / NAF varsler ladekrise i 2020
søndag 12. januar 2020, klokken 18:33
https://www.nettavisen.no/okonomi/naf-varsler-lade-krise-i-2020/3423906083.html

Synes elbiler får mye negativ omtale om dagen.
Økte avgifter,for få ladere,redusert salg.
#77
Elbiler i media / Bomavgiftene opp 1 mars 2020 - KUN for elbiler
onsdag 08. januar 2020, klokken 07:14
https://e24.no/privatoekonomi/i/y3pwga/kraftig-hopp-i-bomavgiftene-for-elbiler-i-oslo

Vi er blitt matet med politisk propaganda at det skal lønne seg å velge elbil, men fordelene med elbil blir stadig mindre ser det ut til.  Økningen i avgiftene for elbiler er som angitt nesten en dobling...
#79
Elbilen i Samfunnet / Hvem skal betale for et bedre miljø?
torsdag 04. juli 2019, klokken 07:25
Erna Solberg mener det er helt ok å svi av litt CO2 med fly, men vil at elbilistene skal betale mer.

https://www.nettavisen.no/nyheter/erna-solberg---jeg-har-ikke-flyskam/3423807042.html

https://www.nrk.no/norge/ny-analyse_-kan-tape-20-milliarder-pa-elbilfordeler-pa-ti-ar-1.14611852


Sitat
"I fremtiden må nok elbilister bidra mer til de utgiftene bilkjøring skaper, og det gjelder nok både i bommer, på ferjesamband og i områder for øvrig, sier statsminister Erna Solberg."

Ikke bare mener Erna det er helt ok å svi av CO2 med fly, men staten GIR BORT PENGER FOR Å ØKE CO2 UTSLIPP fra turister ved å gi penger til Innovasjon Norge slik at de kan kjøre kampanjer i fjerne himmelstrøk for å tiltrekke seg flere turister.

Fra innovasjon Norge sine sider :

Sitat
Vertskapsattraktivitet - for å tiltrekke utenlandske investorer, talenter og turister

kilde : https://www.innovasjonnorge.no/no/om/hva-vi-gjor/merkevaren-norge/

Så er det riktig at bilister og ikke minst elbilister skal betale for sitt "utslipp", mens turister skal lokkes til å slippe ut mer CO2 ved å besøke oss?

Er det fornuftig at politikere tenker i sektorer og ikke klarer å se på tvers av sektorer når det kommer til miljøavgifter? Er det f.eks rettferdig at man skal kunne fly skjødesløst på kryss og tvers i verden uten å betale nesten en krone i miljøavgifter, mens man nesten ikke kan bevege seg innad i eget land uten å betale avgifter selv med en elbil? Man snakker om veiprising og innføring av GPS overvåkning av egne borgere med bil,mens f.eks det å registrere flyturer og betale miljøavgifter på grunnlag av det er en fullstendig uaktuell problemstilling. Hvorfor skal en aktivitet som å bruke elbil med lav miljøpåvirkning overvåkes og avgiftsbelegges hardt, mens f.eks det å fly som gir et vesentlig større CO2 avtrykk ikke overvåkes og avgiftsbelegges?

#80
Model 3 / Model 3 produsert i kina 60k billigere
fredag 31. mai 2019, klokken 20:34
https://www.dn.no/utenriks/tesla/kina/elon-musk/kinesisk-tesla-blir-60000-kr-billigere/2-1-613425

Personlig tror jeg bilen ikke bare blir billigere,men kvalitet og finish vil trolig også gjøre et hopp opp. Biler produsert i usa er ofte heftet med slurv. Så her tror jeg vi kan få en mye bedre skrudd sammen bil. Håper vi i Europa kan få bestille kina varianten.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA