Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hELgenen

#41
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Priser på hurtiglading
mandag 01. november 2021, klokken 13:14
Nå ser det ut som noen flere aktører begynner å prise ren kWh pris:

Fikk følgende fra Circle K nå :

AC lading 22 kw : 4.29 kr/kWh
Opp til 50 kW : 5.39 kr/kWh/6.39 (kunde/drop-in)
Opp til 150 kW : 5.79 kr/kWh/6.79 (kunde/drop-in)

Opp til 350 kW (Ionity) : 0.852 € = 8.31 kr/kWh

Billig blir det ikke - en gjennomsnittelig elbil med snitt forbruk på ca 2 kwh/mil vil jo her måtte belage
seg på å betale alt fra 8.58 (22 kw AC ) til 16.62 kr/mil (Ionity).

Dersom vi sier 20 kroner literen for diesel og et forbruk på 0.5 liter - så er det altså 10 kroner mila her.
Stort sett vil det koste mer å kjøre elbil gitt hurtiglading enn å bruke fossilt slik jeg kan se det.
50 kW lader og 5.39 kr/kWh gir jo en kostnad på ca 10.78 kr/mil

Kanskje ikke noe nytt - men det er jo lettere å sammenligne nå som prisen er ren kWh pris
#43
Sitat fra: DagfinnN på søndag 29. august 2021, klokken 17:33
Det er stor forskjell på alvorlighet. Det blir ofte borte i disse diskusjonene.

Sant det - så la oss for all del komme opp med en liste over lite alvorlig men ulovlig/tvilsom oppførsel :

I trafikken :

1. Kjøre for fort, men ikke fort nok til å bli bøtelagt. Forslag 10 km/t over gps hastighet i 80 sone som referanse.
2. Ikke blinke ut av rundkjøringer - bøtelegges svært sjeldent
3. Kjøre på rødt akkurat i det det blir rødt - så lenge bilens kamera viser at du kom ut i krysset før rødt bør det være mulig å snakke seg fri fra bot. Elbiler er jo generelt kjappere også - burde være enkelt å komme seg ut av den bare en bruker gassen effektivt.
4. Liten overvekt - bøtelegges sjeldent og sjansen for kontroll er mikroskopisk - kjør på!
5. Kollektivfeltet kan som regel brukes av elbiler uten passasjerer også i rushtiden i minst 10 min etter "stengetid" - og slalom inn og ut går som regel greit hele døgnet. Bare husk å bestemme deg for hvor du skal kjøre ut av feltet når du kjører inn slik at du kjører smidig mellom bilene - oversikt er gull så stor SUV er ikke tull!

Det var noen enkle saker alle kan slippe unna med i trafikken - er bare å fylle med flere slik at vi alle kan begynne å bruke dem aktivt.

#44
ID.4 / Gumminatter heldekkende
lørdag 28. august 2021, klokken 19:06
Har noen funnet alternativer til denne :
https://www.gytisautek.no/weathertech/gavwn-gm234s/gulvmatter-plast-vw-id4-2020--gt-

Men i gummi. Det som er bra med disse er at de er heldekkende bak.
Ulempen er denne hardplasten og en relativt dyr pris

Så finnes det alternativer i samme utforming,men i gummi?
#45
Elbilen i Samfunnet / Hvordan bygge en miljøvennelig elbil?
onsdag 11. august 2021, klokken 09:49
Sandy Munro er sikkert kjent for mange her inne - en gammel ringrev som har vært i bilbransjen et par generasjoner. Han har de siste årene blir svært opptatt av elbiler og produksjon av elbiler. Blant annet har han etterhvert blitt svært glad i Tesla sine tekniske design - færre deler og enklere produksjon er mantraet her.
I det siste har han også dyttet frem ideer om at elbilene bør benytte mer komposittmaterialer i bilene for å redusere blant annet vekt. I den siste videoen ble det vist et alternativ til VW sin batterikasse i kompositt istedenfor aluminimum.

https://www.youtube.com/watch?v=UnKpFC4-Blk

I kommentarfeltet her kommer det inn en ny vinkling som går mot dette - nemlig graden av gjennvinning og reparasjon av slike biler blir vanskelig - litt som Iphone er bruk og kast og sjelden kan repareres - vil elbilene også bli bruk og kast dersom man fortsetter på det sporet Sandy prater varmt om påpekes det.  I media har vi som følger med også fått med oss at elbiler med skade under sjelden eller aldri blir reparert, men ofte kondemnert. Dette selv om enkelte elbiler er produsert og laget slik at en kan bytte ut enkelte celler. Andre produsenter, slik som Nio, har gjort hele batteripakken svært enkel å bytte.

Men hvilken strategi er best for miljøet? Er det noen produsenter som skiller seg positivt/negativt ut mhp, gjenbruk og reparasjon?

#46
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Importbiler
fredag 06. august 2021, klokken 10:42
Ser det dukker opp importbiler på finn om dagen. Er det noe en må være ekstra oppmerksom på her?
Garanti, varmpepumpe og event. annet som mangler sett opp mot norske?
#47
ID.5 / ID.5
onsdag 04. august 2021, klokken 08:49
Tidlig pre prod. Test

https://youtu.be/ItBXCbhnCLw
#48
Polestar 2 / Single motor - test/erfaringer
lørdag 17. juli 2021, klokken 07:13
Her er første test kommet ut på norsk :

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/O3kxrk/kuttet-til-beinet-vi-har-kjoert-den-nye-billig-polestaren

I skrivende stund omtales bilen som bakhjulsdreven hvor det også påpekes at bilen lett spinner...

En kan kanskje spørre om testeren var edru? En ting er å skrive feil,en annen er å omtale en opplevd kjøreegenskap som feil. At bilen ifølge testeren spinner lett på bakhjulene mens alle tekniske data fra polestar omtaler bilen som forhjulsdrevet er rett og slett fantastisk.  Antar tek raskt skriver om teksten samt bytter ut bakhjulsdreven med forhjulsdreven...

Eks :

"Med våt vei risikerer du dessuten ganske raskt å oppleve hjulspinn om du tråkker for hardt på gassen med ren bakhjulsdrift, noe vi ikke har opplevd i den firehjulsdrevne utgaven"

Det må rett og slett føles fantastisk når bakhjulene spinner på forhjulsdrevet bil..

#49
ID.4 / VW gir penger tilbake
torsdag 24. juni 2021, klokken 14:39

Vi kontakter deg angående din ID.4, på bakgrunn av relevant innsikt og erfaringer vi har opparbeidet oss etter lanseringen av modellen. Gjennom kartlegging av både kjøredata og tilbakemeldinger fra kunder, kan vi se hvordan bilen leverer i møte med alle typer kjøreforhold. Effekten av varmepumpen er en av flere ting vi kartlegger, og det er i den forbindelse vi nå kontakter deg.



Varmepumpen har en rekke gode egenskaper som bidrar både til økt komfort, energieffektivitet og rekkevidde ved kjøring under lave temperaturer. Simuleringer ble lagt til grunn da det i en periode, i enkelte sammenhenger, ble kommunisert en konkret rekkeviddefordel på inntil 30 prosent for den nye typen varmepumpe som sitter i bilen din. Dette var anslag som viste til den mulige fordelen under kjøring på særlig kalde dager, sammenlignet med tilsvarende biler uten varmepumpe.



Modellene i ID.-familien leverer rekkevidde som de skal, i tråd med WLTP-målingene som har ligget til grunn siden lansering. Varmepumpen har mange viktige egenskaper, inkludert en positiv effekt på rekkevidden, men under reell kjøring har vi ikke sett at avviket fra biler uten varmepumpe tilsvarer tallene fra simuleringene våre. Det er blant annet fordi teknologien som sitter i bilene uten varmepumpe er forbedret siden simuleringene ble gjort. Rekkeviddefordelen av varmepumpen under reell kjøring påvirkes av mange ulike parametere. Det gjør at tallene vi har samlet inn varierer i stor grad.



Derfor har Volkswagen besluttet å redusere prisen på varmepumpe som ekstrautstyr for nye kunder. Samtidig vil vi også informere deg om at vi lar prisreduksjonen komme eksisterende kunder til gode. Prisreduksjonen er på kroner 2850,-.





Vi kontakter de aktuelle bileierne til høsten, med praktiske detaljer for hvordan overføringen skal gjennomføres. For kunder som leaser bil så er det leasingselskapet som mottar informasjon om prisreduksjonen, og som deretter kan følge opp brukerne av bilene.



Vær oppmerksom på at det er eier av bilen på tidspunktet for utbetalingen som mottar beløpet. Det styres ut fra hvem som på det tidspunktet er registrert som hovedeier i Motorvognregisteret (med forbehold om at eierskifter innenfor 14 dager før utbetalingen ikke fanges opp i våre systemer før utbetaling).



Dersom du har solgt den aktuelle bilen, eller gjør det i nær fremtid, setter vi stor pris på om du melder det inn til oss ved å sende en e-post til vårt kundesenter.

Vi legger lista høyt, og har klare ambisjoner om å styrke vår posisjon som den ledende aktøren innen e-mobilitet.

Derfor jobber vi kontinuerlig med å forbedre energieffektiviteten, rekkevidden og andre egenskaper på alle våre nye elektriske modeller. Det kan for eksempel gjøres gjennom oppdateringer av programvaren i bilen din, noe som også kan påvirke effekten varmepumpen har på rekkevidden under kjøring på kalde vinterveier.



Vi ser frem til å følge deg opp videre gjennom bilholdet ditt, hvor stadige forbedringer og oppgraderinger blir en del av veien videre.





Med ønsker om en god sommer med din ID.4!







Hilsen Volkswagen

#50
BMW iX3 / Leveringstid
søndag 09. mai 2021, klokken 17:14
Hvordan er det med leveringstid på denne nå som den første bølgen av leveringer er overstått?
Noen som tør antyde noe?
#51
Polestar 2 / Forseter
lørdag 24. april 2021, klokken 12:00
Hei!

Vurderer å hoppe på en 2021 modell og fruen er EKSTREMT opptatt av at BEGGE forsetene kan justeres i høyde retning i det minste.

Jeg har skummet gjennom manualen - men finner bare info om førersetet, mens mitt fokus er altså passasjersete,

Kan noen raskt og effektivt svare om også passasjersetet kan justeres i høyden - event om dette også er elektrisk?
#52
Hyundai Ioniq 5 / Bra og dårlig med Ioniq 5
mandag 01. mars 2021, klokken 17:22
Kastet meg inn på listen i håp om å være blant det 3000 første - synes alt på papiret så knall ut og bilen så også spennende ut. Alle de første videoene jeg så gjennom så også lovende ut - ingenting avskrekkende.
Men så kom denne tyske videoen : https://www.youtube.com/watch?v=UYEr2oPP2N4 der de gikk gjennom bilen litt mer i detalj - dvs. jeg fikk sett litt mer på interiørdetaljer. 

Det første som slo meg var plast-typen i senterkonsollen. Den så veldig hard,hul og litt simpel ut.
En slik du dunker på og så får du følelsen av at den ser tynn og hard og skjør.
Deretter fant jeg ikke noen mulighet for nettingvegg mellom bagasjerom og baksete.
Og til slutt var det takstativ festene - ikke en dealbreaker der, men ganske så dum løsning i mine øyne.

Jeg fikk rett og slett en følelse av at bilen var litt "billig" innvendig med alt fra seter til plastikk detaljer rundt hjulbuene og interiøret. Og dette med hengerfeste - hvordan vil det se ut på bilen - hjemmesnekret? Nå har jeg ingen erfaring med tidligere Ioniq, men kanskje mye er hentet derfra på bilen?
Jeg har sett litt på den nye Tucson og her så mye bra ut og antok vel at denne bilen ville i det minste gi like godt inntrykk. Noen andre som har tanker om dette?
#53
Tesla / Tesla og Bitcoin - en bra strategi?
mandag 08. februar 2021, klokken 15:59
Tesla har nå investert voldsomt i Krypto - er dette et smart trekk for et selskap som Tesla?

https://www.dn.no/marked/bitcoin-steg-over-40000-kroner-pa-noen-minutter-etter-tesla-nyhet/2-1-959259
#54
Sitat fra: Marzo på mandag 08. februar 2021, klokken 14:41
Sitat fra: Counterpointer på mandag 08. februar 2021, klokken 14:25
Sitat fra: Ellemelle på mandag 08. februar 2021, klokken 14:11
Da er det jo avklart: Tesla har kjøpt Bitcoin for 12,75 milliarder kroner.  Det forklarer hvorfor han skriver om dette, de har allerede tjent et par milliarder på det.
Link?

https://e24.no/boers-og-finans/i/7KmKMK/tesla-har-kjoept-bitcoin-for-nesten-13-milliarder-kroner

Flott å vite - Bitcoin er nummer 1 valuta  for skatteunndragelse
Fra nå og for evig tid vil jeg aldri ha noe med Tesla å gjøre - de som driver med dette er svindlere.
Og jeg vet - var med helt fra starten i dette racet med Mining. Jeg skjønte vel lite den gang og var bare nysgjerrig, men med tiden har jeg sett hvordan dette fanteriet egentlig er og hvor ødeleggende det faktisk er med tanke på miljøet. Jeg trodde vel aldri at Tesla skulle kaste seg på noe slikt - men det viser jo hvilken lav moral som egentlig finnes. Og ikke kom å si at Elon ikke har satt inn i dette - han vet nok akkurat hva han driver med og driver nå å spiller rulett med investorenes penger. Jeg tror faktisk dette er starten på slutten for Tesla!
#57
Tesla i media / Saksøkte Tesla for å få gratis lading
onsdag 16. desember 2020, klokken 17:37
https://www.nettavisen.no/nyheter/saksokte-tesla-for-a-fa-gratis-lading/s/12-95-3424062209

Synes synd på denne ansatte her som gikk god for gratis lading..

Ellers alltid spennende å lese hva sjefen sjøl lirer av seg :

"senior kommunikasjon manager i Tesla, Even Sandvold Roland, sier følgende:

- Vi synes det er leit å møte kunder i rettslige instanser. Heldigvis skjer det ytterst sjelden. De aller fleste Tesla-kundene i Norge er fornøyde, som dokumentert i blant annet Norsk Kundebarometer 2020, hvor Tesla med 4/5 stjerner ble plassert i kategorien svært fornøyde kunder."

#58
Elbiler i media / Solid state rett rundt hjørnet?
tirsdag 15. desember 2020, klokken 12:52

Flere kilder de siste dagene snakker om Solid State batterier :

https://www.motortrend.com/news/toyota-solid-state-battery-ev-2021/

https://thedriven.io/2020/12/14/toyota-plans-revolutionary-solid-state-battery-for-2021/

Dersom vi ser slike på prototyper i 2021 og produksjonen av batteriene er fornuftig kostnadsmessig
står vi foran en virkelig revolusjon.

#59
Lade hjemme / Easee problemer
fredag 13. november 2020, klokken 14:19
Siden 9 Nov har jeg opplevd at laderen er i offline modus. Selv i dag - 13 Nov. er det store problemer. Forstår det er problemer både med REST API og kapasitet. Easee har rett og slett for mange enheter online til at de kan håndtere det. Jeg begynner å bli veldig frustrert over dette. Er det flere som opplever det samme?
#60
Polestar 2 / Forbruksundersøkelse Polestar 2
mandag 21. september 2020, klokken 12:37
Hei!

Ønsker å vite hvor i landet snittforbruket ligger på denne.

Ser at det første indikasjonene antydet helt ned på 1.5
Deretter fikk vi en del prøvekjøringer på ca 1.7-1.8
Og så har det dukket opp rapporter på mer enn 2.0 - og at 2.0 faktisk er vanskelig å oppnå.

Dette blir jo ikke noe vitenskaplig undersøkelse, men over tid kanskje det gir en indikasjon om hvor "normalen" ligger.
Ser at bilen selv antyder en normal mellom 2.0 og 4.0 - hvilket føles som en helgardering.

Legger med noen lenker med info om forbruk så en kan ha noen andre referanser også:

https://ev-database.org/car/1170/Polestar-2

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/QmllKV/vi-tok-med-polestar-2-paa-langtur-slik-var-forbruk-rekkevidde-og-hurt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA