meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hELgenen

#41
ID.4 / Bug i software - forvarming
søndag 02. januar 2022, klokken 18:07
Har i lengre tid irritert meg over følgende :

1. Går inn i appen - starter forvarming - f.eks 10 min før avreise
2. Kjører avgårde på en relativt kort tur
3. Stopper og låser bilen

Hva skjer da? Jo forvarmingen bare fortsetter og fortsetter.....

På alle andre biler jeg har vært borte i så skrur forvamingen seg av når bilen kjøres avgårde - mao. den er avslutter denne seansen der og da.

Med VW så bare ruller den videre i inntil 30 min om jeg forstår rett.

Hvorfor? I mine øyne er dette en bug - det gir null mening f.eks å la bilen forvarme videre etter at man har kjørt, parkert og låst bilen?

Jeg har nå begynt å skru av forvamingen i appen når jeg parkerer - noe annen løsning ser jeg ikke.
#42
Polestar 2 / Plugsurfing rabatt på Ionity
fredag 24. desember 2021, klokken 13:12
Jeg fikk et Plugsurfing kort med bilen som jeg registrerte når jeg fikk bilen.

Det står temmelig klart på siden til Polestar at avtalen skal gjelde automatisk alle som registrerer seg før 31.12.2021..Mao rabatten skal gjelde automatisk.

Men jeg har brukt kortet og fått betale 8.7 kr/kwh. Ikke de ca 3.5 som det står i papirene jeg skulle få.

Hvordan få denne rabatten? Det fungerer beviselig ikke slik Polestar sier
#43
BMW i3 / Selge nå eller etter nyttår?
lørdag 18. desember 2021, klokken 12:48
Har en 120Ah jeg skal selge - spørsmålet er om jeg skal dunke den ut nå før nyttår - eller vente.
Er jo ikke ideelt kanskje å sette igang en salgsprosess rundt jul - eller?

Bilen er svært,svært pent behandlet og inkluderer også service avtale,null feil eller skade, og burde kunne omsettes relativt enkelt dersom en treffer en kjøper som er på jakt etter en slik bil.

Sitter å teller på fingrene om jeg skal kjøre den rett på vinterlagring på jobben (oppvarmet garasje anlegg) - eller om jeg bare skal dunke den ut.

Jeg er ikke ekstremt opptatt av å få høyest mulig pris eller avhengig av å få den solgt lynkjapt selv om jeg gjerne kunne tenke meg å få den kjapt ut av verden med tanke på overføring av forsikring til ny bil.

Noen som har tips til en grei måte å omsette bilen på i disse tider?
#44
Polestar 2 / Key Fob
søndag 12. desember 2021, klokken 10:11
Er på jakt etter key fob til nøkkel nr 2 - kunne forsåvidt tenke meg å bytte ut key fob'n til nøkkel nr 1 også.

Er litt usikker på denne appen - dvs. appen har fungert, men i går kveld måtte jeg faktisk låse opp mobilen og starte opp appen for å få låst opp bilen - og da måtte jeg gå via menyvalget i appen...Tidligere berørte jeg bare håndtaket med mobilen i lomma...

Uansett - har kikket litt på ymse key fob på nettet.

Fant noen på amazon som så ok ut - men prisen havnet på 354 NOK kr - dvs. da blir det vel full moms ,fortollings - gebyr og alt det andre så sluttregningen havner vel fort på tusenlappen. Det synes jeg faktisk ikke det er verdt uten å ha holdt plastikken først - så tenkte at kanskje noen har noen tips til hvor jeg bør kjøpe slik at det ikke blir katta i sekken.
#45
Polestar 2 / Trekker strøm 24/7 når den er tilkoblet lader
lørdag 11. desember 2021, klokken 08:01
Har en ps2 stående tilkoblet Easee lader og ser der noe jeg aldri har sett tidligere med en elbil. Ladesesjonen stopper aldri helt. Dvs. Bilen lader normalt opp til definert ladegrense,men stopper i bunn og grunn aldri.  På slutten går den ned under 100W og beveger seg videre ned til tall lavere enn easee laderen kan registrere,men den stopper aldri slik at easse laderen har sesjonen aktiv hele tiden. Aldri sett noe slikt med andre elbiler 

En sitter igjen med følelsen av at bilen vil kunne tappe seg tom over tid om den ikke er tilkoblet.

Noen andre som har sett noe lignende?

EDIT : Skal korrigere meg litt - ser at den siste ladesesjonen til slutt stoppet etter 12 timer og KUN 6 kwh ladet.
Men at den skal stå slik i "tomgang" i så mange timer etter at sesjonen reellt sett har stoppet er noe jeg aldri har sett før. Mistenkte at det kunne være appet som vekket bilen - skal forske litt mer på dette

Ellers er bilen en plain - uten noen som helst pakker - og til de som lurte på lysene på en slik bil. De er helt i topp klassen rett og slett. Sammenligner med en id.4 GTX med LED matrix som jeg også har - og jeg kan ikke si at Matrix lysene oppleves noe bedre på den enn de ordinære lysene som følger med standard versjonen av PS2

Synes denne plain PS2 (AWD uten noen pakker) fremstår som veldig mye bil for pengene.
Og forbruket - 6 mil kjørt i mye kupert terreng i går med masse last : 19.7 kwh/100 km. Det er faktisk nesten på nivå med id.4 GTX  på samme strekning i samme værforhold (kjører denne strekningen daglig - fra kald garasje til varm garasje).  Nå er snitthastighet nær 60 km/t - så det går ikke fort - men det ser ut til å være slik jeg mistenkte at dersom du kjører i "pendlerfart" og har tilgang på varm garasje slik at batteriet blir litt varmt fra tid til annen - så er det ikke store forskjeller i forbruk på f.eks denne og ID.4 GTX.

For ordens skyld : Plain ID.4 1st hadde en anelse mindre forbruk på samme strekning


#46
Polestar 2 / Lys i girspak som indikerer R,N og D?
fredag 10. desember 2021, klokken 18:34
Bare undrer..når man setter bilen i R, N eller D så lyser disse bokstavene ikke opp for å indikere hva man har valgt på feltene R,N,D som er rett bak selve girspaken.

I alle fall er det slik på bilen jeg kjører nå. Skal det være slik? Stusset nemlig over dette da jeg hadde forventet at valgt modus skulle lyse...

Selvfølgelig indikeres det rett i selve displayet,men når jeg beveger spaken så
Hadde jeg funnet det naturlig at R, N eller D ble indikert der..ved spaken

Samme med P knappen..den lyser heller ikke når man trykker på den i bilen jeg har her nå.
.
#47
ID.4 / Instrumentpanel flasher gult - GTX
onsdag 24. november 2021, klokken 07:45
Har ved flere anledninger opplevd at instrumentpanelet - altså dette lille knyttet til rattstammen - går kjapt i gult. Dvs. en ser at tallene skifter til gult. Først trodde jeg at jeg ble lurt av gjenskinn fra blindsonevarsler - men nei. Er nå 100% sikker på at det faktisk skjer fra tid til annen.

Har googlet på det og funnet flere andre som også har opplevd det samme - både på id.4 og id.3
Det er derimot ingen som har kommet med noen løsning eller forklaring.

Varigheten er bare et blink - altså under 1 sek - men det skjer tilsynelatende tilfeldig.
Trodde først det var et slags varsel - men finner ikke noe i manualen.

#48
ID.4 / We Charge avtaler
tirsdag 16. november 2021, klokken 21:16
Når man kjøper ny bil kan man da inngå ny ww charge avtale? Har nå skaffet oss nok en id.4,og på den første har vi en we charge avtale som er gyldig 1 år fra ca kjøpsdato på den første bilen. Den andre har vi ingen avtale inngått, men begge bilene står nå i appen på den første avtalen. Lurer på om jeg kan tegne hvert sitt abonnment på hver sin bil?

#49
ID.4 / Hvor skal denne?
tirsdag 09. november 2021, klokken 16:18
Her en morgen når jeg kjørte til jobb så datt det plutselig en liten plastdings ned på gulvet i passasjersetet.

Jeg har null anelse om hvor den kom fra - om den i det hele tatt kom fra bilen vet jeg heller ikke - men jeg hørte noe traff gulvet - kikket ned - og der lå den. Og jeg tror derfor den hører hjemme på bilen. Jeg har forsøkt å kikke litt her og der, men ser ingen steder hvor denne plastdingsen - som er en slags låsemutter av noe slag - skal plasseres.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#50
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Priser på hurtiglading
mandag 01. november 2021, klokken 13:14
Nå ser det ut som noen flere aktører begynner å prise ren kWh pris:

Fikk følgende fra Circle K nå :

AC lading 22 kw : 4.29 kr/kWh
Opp til 50 kW : 5.39 kr/kWh/6.39 (kunde/drop-in)
Opp til 150 kW : 5.79 kr/kWh/6.79 (kunde/drop-in)

Opp til 350 kW (Ionity) : 0.852 € = 8.31 kr/kWh

Billig blir det ikke - en gjennomsnittelig elbil med snitt forbruk på ca 2 kwh/mil vil jo her måtte belage
seg på å betale alt fra 8.58 (22 kw AC ) til 16.62 kr/mil (Ionity).

Dersom vi sier 20 kroner literen for diesel og et forbruk på 0.5 liter - så er det altså 10 kroner mila her.
Stort sett vil det koste mer å kjøre elbil gitt hurtiglading enn å bruke fossilt slik jeg kan se det.
50 kW lader og 5.39 kr/kWh gir jo en kostnad på ca 10.78 kr/mil

Kanskje ikke noe nytt - men det er jo lettere å sammenligne nå som prisen er ren kWh pris
#52
Sitat fra: DagfinnN på søndag 29. august 2021, klokken 17:33
Det er stor forskjell på alvorlighet. Det blir ofte borte i disse diskusjonene.

Sant det - så la oss for all del komme opp med en liste over lite alvorlig men ulovlig/tvilsom oppførsel :

I trafikken :

1. Kjøre for fort, men ikke fort nok til å bli bøtelagt. Forslag 10 km/t over gps hastighet i 80 sone som referanse.
2. Ikke blinke ut av rundkjøringer - bøtelegges svært sjeldent
3. Kjøre på rødt akkurat i det det blir rødt - så lenge bilens kamera viser at du kom ut i krysset før rødt bør det være mulig å snakke seg fri fra bot. Elbiler er jo generelt kjappere også - burde være enkelt å komme seg ut av den bare en bruker gassen effektivt.
4. Liten overvekt - bøtelegges sjeldent og sjansen for kontroll er mikroskopisk - kjør på!
5. Kollektivfeltet kan som regel brukes av elbiler uten passasjerer også i rushtiden i minst 10 min etter "stengetid" - og slalom inn og ut går som regel greit hele døgnet. Bare husk å bestemme deg for hvor du skal kjøre ut av feltet når du kjører inn slik at du kjører smidig mellom bilene - oversikt er gull så stor SUV er ikke tull!

Det var noen enkle saker alle kan slippe unna med i trafikken - er bare å fylle med flere slik at vi alle kan begynne å bruke dem aktivt.

#53
ID.4 / Gumminatter heldekkende
lørdag 28. august 2021, klokken 19:06
Har noen funnet alternativer til denne :
https://www.gytisautek.no/weathertech/gavwn-gm234s/gulvmatter-plast-vw-id4-2020--gt-

Men i gummi. Det som er bra med disse er at de er heldekkende bak.
Ulempen er denne hardplasten og en relativt dyr pris

Så finnes det alternativer i samme utforming,men i gummi?
#54
Elbilen i Samfunnet / Hvordan bygge en miljøvennelig elbil?
onsdag 11. august 2021, klokken 09:49
Sandy Munro er sikkert kjent for mange her inne - en gammel ringrev som har vært i bilbransjen et par generasjoner. Han har de siste årene blir svært opptatt av elbiler og produksjon av elbiler. Blant annet har han etterhvert blitt svært glad i Tesla sine tekniske design - færre deler og enklere produksjon er mantraet her.
I det siste har han også dyttet frem ideer om at elbilene bør benytte mer komposittmaterialer i bilene for å redusere blant annet vekt. I den siste videoen ble det vist et alternativ til VW sin batterikasse i kompositt istedenfor aluminimum.

https://www.youtube.com/watch?v=UnKpFC4-Blk

I kommentarfeltet her kommer det inn en ny vinkling som går mot dette - nemlig graden av gjennvinning og reparasjon av slike biler blir vanskelig - litt som Iphone er bruk og kast og sjelden kan repareres - vil elbilene også bli bruk og kast dersom man fortsetter på det sporet Sandy prater varmt om påpekes det.  I media har vi som følger med også fått med oss at elbiler med skade under sjelden eller aldri blir reparert, men ofte kondemnert. Dette selv om enkelte elbiler er produsert og laget slik at en kan bytte ut enkelte celler. Andre produsenter, slik som Nio, har gjort hele batteripakken svært enkel å bytte.

Men hvilken strategi er best for miljøet? Er det noen produsenter som skiller seg positivt/negativt ut mhp, gjenbruk og reparasjon?

#55
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Importbiler
fredag 06. august 2021, klokken 10:42
Ser det dukker opp importbiler på finn om dagen. Er det noe en må være ekstra oppmerksom på her?
Garanti, varmpepumpe og event. annet som mangler sett opp mot norske?
#56
ID.5 / ID.5
onsdag 04. august 2021, klokken 08:49
Tidlig pre prod. Test

https://youtu.be/ItBXCbhnCLw
#57
Polestar 2 / Single motor - test/erfaringer
lørdag 17. juli 2021, klokken 07:13
Her er første test kommet ut på norsk :

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/O3kxrk/kuttet-til-beinet-vi-har-kjoert-den-nye-billig-polestaren

I skrivende stund omtales bilen som bakhjulsdreven hvor det også påpekes at bilen lett spinner...

En kan kanskje spørre om testeren var edru? En ting er å skrive feil,en annen er å omtale en opplevd kjøreegenskap som feil. At bilen ifølge testeren spinner lett på bakhjulene mens alle tekniske data fra polestar omtaler bilen som forhjulsdrevet er rett og slett fantastisk.  Antar tek raskt skriver om teksten samt bytter ut bakhjulsdreven med forhjulsdreven...

Eks :

"Med våt vei risikerer du dessuten ganske raskt å oppleve hjulspinn om du tråkker for hardt på gassen med ren bakhjulsdrift, noe vi ikke har opplevd i den firehjulsdrevne utgaven"

Det må rett og slett føles fantastisk når bakhjulene spinner på forhjulsdrevet bil..

#58
ID.4 / VW gir penger tilbake
torsdag 24. juni 2021, klokken 14:39

Vi kontakter deg angående din ID.4, på bakgrunn av relevant innsikt og erfaringer vi har opparbeidet oss etter lanseringen av modellen. Gjennom kartlegging av både kjøredata og tilbakemeldinger fra kunder, kan vi se hvordan bilen leverer i møte med alle typer kjøreforhold. Effekten av varmepumpen er en av flere ting vi kartlegger, og det er i den forbindelse vi nå kontakter deg.



Varmepumpen har en rekke gode egenskaper som bidrar både til økt komfort, energieffektivitet og rekkevidde ved kjøring under lave temperaturer. Simuleringer ble lagt til grunn da det i en periode, i enkelte sammenhenger, ble kommunisert en konkret rekkeviddefordel på inntil 30 prosent for den nye typen varmepumpe som sitter i bilen din. Dette var anslag som viste til den mulige fordelen under kjøring på særlig kalde dager, sammenlignet med tilsvarende biler uten varmepumpe.



Modellene i ID.-familien leverer rekkevidde som de skal, i tråd med WLTP-målingene som har ligget til grunn siden lansering. Varmepumpen har mange viktige egenskaper, inkludert en positiv effekt på rekkevidden, men under reell kjøring har vi ikke sett at avviket fra biler uten varmepumpe tilsvarer tallene fra simuleringene våre. Det er blant annet fordi teknologien som sitter i bilene uten varmepumpe er forbedret siden simuleringene ble gjort. Rekkeviddefordelen av varmepumpen under reell kjøring påvirkes av mange ulike parametere. Det gjør at tallene vi har samlet inn varierer i stor grad.



Derfor har Volkswagen besluttet å redusere prisen på varmepumpe som ekstrautstyr for nye kunder. Samtidig vil vi også informere deg om at vi lar prisreduksjonen komme eksisterende kunder til gode. Prisreduksjonen er på kroner 2850,-.





Vi kontakter de aktuelle bileierne til høsten, med praktiske detaljer for hvordan overføringen skal gjennomføres. For kunder som leaser bil så er det leasingselskapet som mottar informasjon om prisreduksjonen, og som deretter kan følge opp brukerne av bilene.



Vær oppmerksom på at det er eier av bilen på tidspunktet for utbetalingen som mottar beløpet. Det styres ut fra hvem som på det tidspunktet er registrert som hovedeier i Motorvognregisteret (med forbehold om at eierskifter innenfor 14 dager før utbetalingen ikke fanges opp i våre systemer før utbetaling).



Dersom du har solgt den aktuelle bilen, eller gjør det i nær fremtid, setter vi stor pris på om du melder det inn til oss ved å sende en e-post til vårt kundesenter.

Vi legger lista høyt, og har klare ambisjoner om å styrke vår posisjon som den ledende aktøren innen e-mobilitet.

Derfor jobber vi kontinuerlig med å forbedre energieffektiviteten, rekkevidden og andre egenskaper på alle våre nye elektriske modeller. Det kan for eksempel gjøres gjennom oppdateringer av programvaren i bilen din, noe som også kan påvirke effekten varmepumpen har på rekkevidden under kjøring på kalde vinterveier.



Vi ser frem til å følge deg opp videre gjennom bilholdet ditt, hvor stadige forbedringer og oppgraderinger blir en del av veien videre.





Med ønsker om en god sommer med din ID.4!







Hilsen Volkswagen

#59
BMW iX3 / Leveringstid
søndag 09. mai 2021, klokken 17:14
Hvordan er det med leveringstid på denne nå som den første bølgen av leveringer er overstått?
Noen som tør antyde noe?
#60
Polestar 2 / Forseter
lørdag 24. april 2021, klokken 12:00
Hei!

Vurderer å hoppe på en 2021 modell og fruen er EKSTREMT opptatt av at BEGGE forsetene kan justeres i høyde retning i det minste.

Jeg har skummet gjennom manualen - men finner bare info om førersetet, mens mitt fokus er altså passasjersete,

Kan noen raskt og effektivt svare om også passasjersetet kan justeres i høyden - event om dette også er elektrisk?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA