Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hELgenen

#21
Planlegger en tur nær Trysil og vil da oppholde meg i området med behov for lading under oppholdet da vi skal reise litt rundt i området og innom ulike steder.

Bor på privat hytte uten strøm. Ser at det kun finnes noen få 50 kw ladere i byen og et og annet tilbud på 22 kw.

Ser også på ulike ladekart at dekningen langs svenskegrensen øst for Elverum er nesten som en ørken å regne.

Noen som vet om det er noen ladere i området her som ennå ikke finnes på de vanlige kartene til chargefinder og elbilforeningen?

Forøvrig litt forundret over at dekningen i denne delen av landet er så dårlig

#22
Tesla er jo lett å stjele,så tryggere ferie med en Prius ingen vil røre
#23
Polestar 2 / Lading - Software 2.0 - Bug
mandag 11. april 2022, klokken 18:51
I går kveld satte jeg lading til max 80% - i dag finner jeg at bilen har ladet til 90%
Max lading står fortsatt til 80% i displayet i bilen.

Har ved flere anledninger tidligere begrenset lading til 80% - og den har alltid stoppet ved 80%.
Men dette var første gang etter oppgradering til 2.0 jeg satte den til max 80%

Det ser ikke ut til at bilen "bryr" seg om denne grensen lenger - men bare kjører på til 90%

Er det flere som opplever dette? Jeg vet at det var enkelte som opplevde dette med en tidligere software, men trodde problemet var borte - men kanskje det er tilbake med 2.0?
#24
Ladeplasser og ladekabler / Ladebrikker...igjen
torsdag 31. mars 2022, klokken 18:22
Dersom en ser bort fra Elbilforeningens brikke og NAF sin ladebrikke som BEGGE krever medlemskap - hvilke andre brikker kan man skaffe seg og som vil fungere slik NAF og elbilforeningens brikke gjør?

Jeg har Fortum Charge and Drive som har fungert greit flere steder for meg uten at den har kostet meg noe - men finnes det andre brikker som fungerer bedre/like bra?  Ser at noen skriker om at Circle K brikken ikke fungerer overalt, så da faller den vel utenfor.
Jeg forstår ikke helt hvorfor enkelte operatører sperrer andre ute - mens andre samarbeider godt på tvers - f.eks fryser ikke Circle K ute de andre, men blir fryst ut selv.....Forstår ikke helt hvorfor man ikke bare kan bruke hvilken som helst brikke hos hvilken som helst operatør så lenge man har registrert seg om kunde sammen med RFID koden på brikken.....

Jeg har også plugsurfing og WE-Charge som jeg har fått med bilene jeg har kjøpt i det siste - og noen av dem gir vel meg kanskje rabatt hos ulike operatører - jeg vet jeg får rabatt på ionity med både Plugsurfing og WE-Charge og vet hva jeg må betale hvor hver av disse - men aner ikke på f.eks Kople selv om Kople skriver at de tilbyr kort-utsteder sine satser....men det er jo en jungel å finne ut av dette.....Og jeg har MER appen med rabatter der - og jeg har Bilkraft Appen og Circle K appen osv osv...Men ønsker å rydde litt i det hele uten at jeg må binde meg til en avtale fordi jeg lader sjelden på veien....Og jeg ønsker å ha 2 brikker - en for meg og en for min kone - og da gjerne samme leverandør.

Så hvilken brikke er å anbefale dersom en IKKE skal være medlem noen steder???

Selv elbilforeningen krever jo nå medlemskap for å dele ut sin brikke...og handler en brukt så får en jo ikke denne brikken med - ja siste 2 ganger jeg kjøpte nytt - fikk jeg faktisk ikke med elbilforeningens brikke overhodet så den tid er vel forbi......

#25
ID.4 / Sykkelstativ
mandag 28. mars 2022, klokken 17:26
Hva slags sykkelstativ,hengerfestemontert,passer id.4?

Jeg har et eldre Thule stativ som kommer i konflikt med bakluke.

Trenger en enkel løsning...
Thule Xpress 970 er en enkel løsning jeg snuser på. Vil det fungere?
#26
Elbiler i media / Ikke helt elbil....men
søndag 27. mars 2022, klokken 10:33
Søndag morgen...stille i huset og tid for litt kvalitetstid - så la oss kikke litt på hva broom.no har å by på:

https://www.tv2.no/broom/14671322/

Greit nok - der er det tips om bruktbil..men vent litt....hva hvorfor dette Nordea flagget bak der?
Hmm..Videoen startet med reklame for Nordea for å finansiere biler...akkurat...sånn var det ja..
Så Nordea er ute med reklamefilm med Benny?

Se der ja...mannnen sitter med en Nordea vannflaske i forsetet på varebilen..kjekk ting..

Ganske så oppreist sittestilling i den bilen - går vel ikke å flytte sete lenger bak heller...eller??

- Helt "digg å sitte sånn" smeller det plutselig fra Benny med de lange beina...

Ok - det såå kanskje ikke så digg ut - men vi får vel ta mannen for sitt ord?

Fra forsetet til baksetet der Benny har dekket til gulvet med alt hva man trenger for en god rast på skikkelig tur som Benny helt klart er kledd for - konge  spiseplass helt enkelt...med hva som ser ut som Lysaker brygge eller noe annet nær Oslo i bakgrunnen...og selvfølgelig Nordea Vimpelen pent plantet i bakken...Helt perfekte omgivelser for en slik bil...eller...en bank??

Da er det vel bare å oppsummere utenfor bilen - primusen på drift, bilen og flagget i bakgrunnen og en ekte Nordea papp kopp i hånden og avrunde det hele med noen ord fra Nordea som forteller oss at dette har du råd til...




#27
Polestar 2 / AWD uten pakker
tirsdag 15. mars 2022, klokken 18:42
Har fått noen meldinger på PM angående AWD uten pakker. Tenkte jeg kunne dele min erfaring her og samtidig åpne opp for at flere kan fylle på med egne erfaringer - og så kan jeg heller prøve å svar på spørsmål her.

Vi har en slik som bil nr.2.  Egentlig snuste vi på en Cupra Born, men fruen ville ha AWD på begge bilene og da ble dette en løsning vi gikk for.  Er det noe vi savner på denne? Svaret er nei.
Standard LED lysene er uforskammet gode på Polestar 2 - automatikken for å skru av/på under kjøring er rett og slett fantastisk.  Begge setene foran er elektriske med minne for førerplassen og du sitter helt ok - men vær klar over at du ikke kan forlenge seteputen her. Adaptiv Cruise er det ikke - men dette er noe vi sjelden bruker på bil nr.1 også - så det savnes ikke. Panorama tak - vel det er et toegget sverd - men er glad jeg har en bil meg og en uten - så da savner vi ikke det heller.  360 kamera - vel- har det på en bil og har det da ikke på denne AWD uten pakker - savner heller ikke det - ryggekamerat er mer enn godt nok. Og du har også her en autobrems dersom det skulle dukke opp noe der bak når du rygger. Den funksjonen var forøvrig ganske brå på 1.8, men på 1.9 software er den ikke så brå.   Bilen bruker heller ikke så mye - på kjørerturer nå i vinter klarte jeg lett å komme under 2.0 kwh/mil - så jeg tviler på at varmepumpen som også mangler ville gjort så stor forskjell. Uten panoramatak så er det heller ikke noe kaldras fra tak i kaldt vær - så mulig det bidrar til å begrense oppvarmingen og forbruket? Polestar er uansett ikke bilen du kjøper for å få lavt forbruk. Jeg tror også AWD uten pakker faktisk er den raskeste av alle ettersom dette er den letteste AWD bilen av dem alle. Du kan også oppgradere ytelsen OTA for ca 10k akkurat som de med full pakke og AWD.

Og bilen er svært god å kjøre - den ligger dønn stabilt på veien og oppfører seg svært sivilisert. En pedal innstillingen er svært bra satt opp. Demperene er akkurat passe stive - ikke for myke, ikke for stive etter min smak. Det eneste er midtkonsollen mellom setene - den tar noe plass , men ettersom ingen av oss sitter å presser ut knærne så plages vi ikke og dette er jo likt på alle utstyrsgrader uansett..

I det hele tatt er det mye å like med denne bilen - og i daglig bruk er det faktisk ingenting jeg savner. Ikke Pixel LED og ikke Adaptiv Cruise som jeg tror svært mange mener de vil savne. Fordelen med å ha lite pakker er jo at det er færre ting som kan gå galt og færre ting å irritere seg over.  Jeg tror svært mange tenker at de MÅ ha med det og det..og slik tenker ofte jeg også når jeg skal ha EN bil - da blir det gjerne full pakke. Men når jeg kjører denne AWD uten noen pakker - så er det ingenting jeg savner. Til og med Digtal Key har jeg fått til å fungere...tvilte lenge på dette, men nå ser det faktisk ut til å fungere stabilt....
#28
ID.4 / Ladehastighet - erfaringer
søndag 13. mars 2022, klokken 10:12
Har nå kjørt både id.4 1st og id.4 GTX i ca ett år.'
På id.4 1st opplevde jeg lett 120 kw på sommeren, og hadde kun en ladesesjon på høsten i ca 5-6 grader hvor ladehastigheten ikke bikket mer enn ca 66 kw. Da ladet jeg fra ca 50% - så tenkte ikke så mye mer på det.

Men GTX som jeg da KUN har erfaring fra høst/vinter så har jeg faktisk aldri bikket mer enn ca 75 kw. Dette fra ca 22% og opp.  Fra 40% opplevde jeg i 5-6 minusgrader kun ca 46 KW som maks på en Ionity lader. I går kjørte en en tur på rundt 40-42 mil og ladet 2 ganger - en gang fra ca 25% opp til 80% på en Kople lader som var en kombo chademo/CCS lader med antydet maks ladehastighet på selve laderen til 75 KW - der bikket jeg så vidt over 62 KW før den gikk ned på rett under 60KW mot slutten. Så den andre ladeseansen var relativt kort, men her begynte jeg på ca 22% på en Ionity lader og startet på ca 56 KW før den gikk videre opp til ca 75 KW før jeg stoppet lading på ca 47%. Her var utetemperaturen også rundt 1 grad. 

Uansett - dette er ladehastigheter som er LANGT under hva jeg faktisk hadde forventet i går. Tenkte at det burde vært mulig å komme rett under 100 KW i det minste - men nei - langt,langt derfra.

Faktisk er ladehastigheten så lav at jeg har begynt å gruble på om alt er som det skal være.
Er det andre der ute med lignende erfaringer som kan dele?

#29
Polestar 2 / Digital Key
fredag 04. mars 2022, klokken 18:46
Det var antydet i 1.9 oppdateringen at digital key nå skal være mer stabil.

Jeg har egentlig ALDRI fått den til å fungere som en nøkkel. Dvs. jeg kan åpne og lukke bilen med mobilen og gjøre alt man kan via appen, men jeg trodde faktisk, og dere må rette meg om jeg tar feil, at man skulle kunne ha mobilen i lommen og åpne og lukke bilen på samme måte som om man hadde nøkkelen i lommen.

Akkurat det siste der har aldri fungert - noen som har fått det til å fungere etter 1.9?
#30
Polestar 2 / Hva følger med bilen?
lørdag 15. januar 2022, klokken 21:26
Så en video her som viste en jekk i frunken - er det bare meg eller det flere der ute som aldri har sett noe til en jekk?

Jeg har nemlig ikke fått med noen jekk med min bil - ikke tenkt noe på dette tidligere - er jo ikke noe man tenker på før våren kommer og man skal bytte til sommerdekk - men her var det altså ingen jekk med bilen.

I frunken lå dette vanlige dekk reperasjonskitet,en varseltrekant og en krok beregnet for bergingsselskap for å taue bilen......og det var det...

#31
Polestar 2 / Ingen lyd
onsdag 05. januar 2022, klokken 07:19
Kona skulle avgårde i morges med P2 og fikk ingen lyd i bilen.

Forsøkte å hjelpe,men klarte heller ikke få frem en eneste lyd ut av anlegget.

Forsøkte selvfølgelig å stoppe bilen,gå ut og inn igjen. Forsøkte å bytte radio kanal,forsøkte å trykke play/pause både på volumknappen og på skjermen..

Nada lyd...

Noen tips her?
#32
ID.4 / Bug i software - forvarming
søndag 02. januar 2022, klokken 18:07
Har i lengre tid irritert meg over følgende :

1. Går inn i appen - starter forvarming - f.eks 10 min før avreise
2. Kjører avgårde på en relativt kort tur
3. Stopper og låser bilen

Hva skjer da? Jo forvarmingen bare fortsetter og fortsetter.....

På alle andre biler jeg har vært borte i så skrur forvamingen seg av når bilen kjøres avgårde - mao. den er avslutter denne seansen der og da.

Med VW så bare ruller den videre i inntil 30 min om jeg forstår rett.

Hvorfor? I mine øyne er dette en bug - det gir null mening f.eks å la bilen forvarme videre etter at man har kjørt, parkert og låst bilen?

Jeg har nå begynt å skru av forvamingen i appen når jeg parkerer - noe annen løsning ser jeg ikke.
#33
Polestar 2 / Plugsurfing rabatt på Ionity
fredag 24. desember 2021, klokken 13:12
Jeg fikk et Plugsurfing kort med bilen som jeg registrerte når jeg fikk bilen.

Det står temmelig klart på siden til Polestar at avtalen skal gjelde automatisk alle som registrerer seg før 31.12.2021..Mao rabatten skal gjelde automatisk.

Men jeg har brukt kortet og fått betale 8.7 kr/kwh. Ikke de ca 3.5 som det står i papirene jeg skulle få.

Hvordan få denne rabatten? Det fungerer beviselig ikke slik Polestar sier
#34
BMW i3 / Selge nå eller etter nyttår?
lørdag 18. desember 2021, klokken 12:48
Har en 120Ah jeg skal selge - spørsmålet er om jeg skal dunke den ut nå før nyttår - eller vente.
Er jo ikke ideelt kanskje å sette igang en salgsprosess rundt jul - eller?

Bilen er svært,svært pent behandlet og inkluderer også service avtale,null feil eller skade, og burde kunne omsettes relativt enkelt dersom en treffer en kjøper som er på jakt etter en slik bil.

Sitter å teller på fingrene om jeg skal kjøre den rett på vinterlagring på jobben (oppvarmet garasje anlegg) - eller om jeg bare skal dunke den ut.

Jeg er ikke ekstremt opptatt av å få høyest mulig pris eller avhengig av å få den solgt lynkjapt selv om jeg gjerne kunne tenke meg å få den kjapt ut av verden med tanke på overføring av forsikring til ny bil.

Noen som har tips til en grei måte å omsette bilen på i disse tider?
#35
Polestar 2 / Key Fob
søndag 12. desember 2021, klokken 10:11
Er på jakt etter key fob til nøkkel nr 2 - kunne forsåvidt tenke meg å bytte ut key fob'n til nøkkel nr 1 også.

Er litt usikker på denne appen - dvs. appen har fungert, men i går kveld måtte jeg faktisk låse opp mobilen og starte opp appen for å få låst opp bilen - og da måtte jeg gå via menyvalget i appen...Tidligere berørte jeg bare håndtaket med mobilen i lomma...

Uansett - har kikket litt på ymse key fob på nettet.

Fant noen på amazon som så ok ut - men prisen havnet på 354 NOK kr - dvs. da blir det vel full moms ,fortollings - gebyr og alt det andre så sluttregningen havner vel fort på tusenlappen. Det synes jeg faktisk ikke det er verdt uten å ha holdt plastikken først - så tenkte at kanskje noen har noen tips til hvor jeg bør kjøpe slik at det ikke blir katta i sekken.
#36
Polestar 2 / Trekker strøm 24/7 når den er tilkoblet lader
lørdag 11. desember 2021, klokken 08:01
Har en ps2 stående tilkoblet Easee lader og ser der noe jeg aldri har sett tidligere med en elbil. Ladesesjonen stopper aldri helt. Dvs. Bilen lader normalt opp til definert ladegrense,men stopper i bunn og grunn aldri.  På slutten går den ned under 100W og beveger seg videre ned til tall lavere enn easee laderen kan registrere,men den stopper aldri slik at easse laderen har sesjonen aktiv hele tiden. Aldri sett noe slikt med andre elbiler 

En sitter igjen med følelsen av at bilen vil kunne tappe seg tom over tid om den ikke er tilkoblet.

Noen andre som har sett noe lignende?

EDIT : Skal korrigere meg litt - ser at den siste ladesesjonen til slutt stoppet etter 12 timer og KUN 6 kwh ladet.
Men at den skal stå slik i "tomgang" i så mange timer etter at sesjonen reellt sett har stoppet er noe jeg aldri har sett før. Mistenkte at det kunne være appet som vekket bilen - skal forske litt mer på dette

Ellers er bilen en plain - uten noen som helst pakker - og til de som lurte på lysene på en slik bil. De er helt i topp klassen rett og slett. Sammenligner med en id.4 GTX med LED matrix som jeg også har - og jeg kan ikke si at Matrix lysene oppleves noe bedre på den enn de ordinære lysene som følger med standard versjonen av PS2

Synes denne plain PS2 (AWD uten noen pakker) fremstår som veldig mye bil for pengene.
Og forbruket - 6 mil kjørt i mye kupert terreng i går med masse last : 19.7 kwh/100 km. Det er faktisk nesten på nivå med id.4 GTX  på samme strekning i samme værforhold (kjører denne strekningen daglig - fra kald garasje til varm garasje).  Nå er snitthastighet nær 60 km/t - så det går ikke fort - men det ser ut til å være slik jeg mistenkte at dersom du kjører i "pendlerfart" og har tilgang på varm garasje slik at batteriet blir litt varmt fra tid til annen - så er det ikke store forskjeller i forbruk på f.eks denne og ID.4 GTX.

For ordens skyld : Plain ID.4 1st hadde en anelse mindre forbruk på samme strekning


#37
Polestar 2 / Lys i girspak som indikerer R,N og D?
fredag 10. desember 2021, klokken 18:34
Bare undrer..når man setter bilen i R, N eller D så lyser disse bokstavene ikke opp for å indikere hva man har valgt på feltene R,N,D som er rett bak selve girspaken.

I alle fall er det slik på bilen jeg kjører nå. Skal det være slik? Stusset nemlig over dette da jeg hadde forventet at valgt modus skulle lyse...

Selvfølgelig indikeres det rett i selve displayet,men når jeg beveger spaken så
Hadde jeg funnet det naturlig at R, N eller D ble indikert der..ved spaken

Samme med P knappen..den lyser heller ikke når man trykker på den i bilen jeg har her nå.
.
#38
ID.4 / Instrumentpanel flasher gult - GTX
onsdag 24. november 2021, klokken 07:45
Har ved flere anledninger opplevd at instrumentpanelet - altså dette lille knyttet til rattstammen - går kjapt i gult. Dvs. en ser at tallene skifter til gult. Først trodde jeg at jeg ble lurt av gjenskinn fra blindsonevarsler - men nei. Er nå 100% sikker på at det faktisk skjer fra tid til annen.

Har googlet på det og funnet flere andre som også har opplevd det samme - både på id.4 og id.3
Det er derimot ingen som har kommet med noen løsning eller forklaring.

Varigheten er bare et blink - altså under 1 sek - men det skjer tilsynelatende tilfeldig.
Trodde først det var et slags varsel - men finner ikke noe i manualen.

#39
ID.4 / We Charge avtaler
tirsdag 16. november 2021, klokken 21:16
Når man kjøper ny bil kan man da inngå ny ww charge avtale? Har nå skaffet oss nok en id.4,og på den første har vi en we charge avtale som er gyldig 1 år fra ca kjøpsdato på den første bilen. Den andre har vi ingen avtale inngått, men begge bilene står nå i appen på den første avtalen. Lurer på om jeg kan tegne hvert sitt abonnment på hver sin bil?

#40
ID.4 / Hvor skal denne?
tirsdag 09. november 2021, klokken 16:18
Her en morgen når jeg kjørte til jobb så datt det plutselig en liten plastdings ned på gulvet i passasjersetet.

Jeg har null anelse om hvor den kom fra - om den i det hele tatt kom fra bilen vet jeg heller ikke - men jeg hørte noe traff gulvet - kikket ned - og der lå den. Og jeg tror derfor den hører hjemme på bilen. Jeg har forsøkt å kikke litt her og der, men ser ingen steder hvor denne plastdingsen - som er en slags låsemutter av noe slag - skal plasseres.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA