meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - hELgenen

#1
Elbilen i Samfunnet / Momsgrensen - 2026
mandag 13. oktober 2025, klokken 19:27
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ma-betale-moms-pa-billigere-elbiler/18189815/

"Regjeringen vil senke innslagspunktet for moms på nye elbiler til 300.000 kroner på statsbudsjettet for 2026, erfarer TV 2.

"

Mao - kan det jo fort være en gedigen avgiftsmell folk kan oppleve. Har selv en bil i bestilling - den skal ifølge leverandøren leveres i god tid før nyttår. Men det er jo aldri noen garanti for slikt.
Dermed kan man havne i en felle som regjeringen dessverre har for vane å komme med. Istedenfor å spille med åpne kort og fortelle NÅR avgiften skal komme - skal de heller forsøke å fange noen.

Det er jo gjerne 2-5 mnd leveringstid på elbiler for enkelte merker - og når man inngår avtalen så avtaler man også levering. Men om leveringen er forsinket..så sitter vel ofte kunden igjen med svarteper.

#2
Elbiler i media / Kan el-sykkel erstatte elbil?
mandag 14. juli 2025, klokken 13:30
For mange kan den nok det ifølge denne artikkelen:

https://www.nrk.no/sorlandet/elsykkel-til-transport-av-barn-og-varer-_-_-like-kjapt-som-bil-1.17486092

Personlig finner jeg det nesten tullete at man prøver å sette disse to fremkomstmidlene opp mot hverandre.
Jeg har el-sykkel..og 2 elbiler..Men jeg kan ikke bruke el-sykkel til jobb fordi avstanden er for stor.
Synes el-sykkel er flott, men selv med eBike Lock (bosch) så er man ikke garantert å se sin el-sykkel forsvinne med tyver...det har dessverre skjedd og er nok det største hinderet for egen del å bruke sykkel til daglige handleturer. Det er for enkelt å stjele dem dessverre.....
#3
Elbiler i media / Bilbranner - denne gangen av en elbil hater?
lørdag 12. juli 2025, klokken 15:26
Kom over denne :

https://www.nettavisen.no/nyheter/etterlyser-kvinne-etter-bilbranner-i-rogaland/s/5-95-2526463

Hva får noen til å gå rundt å tenne på elbiler?

"En kvinne i 20-årene er pågrepet av politiet for å ha påsatt flere bilbranner i både Stavanger og Klepp i Rogaland lørdag morgen."

Lurer på hva motivet var her.........
#4
Kjøpe elbil? / Forslag elbil
torsdag 03. juli 2025, klokken 12:20
Ber om innspill til elbil opp til 750k. Bilen må ha bakkeklaring på min 16cm.
Videre må den kunne utstyres med hengerfeste. Komfort foretrekkes foran ytelse. Ikke Tesla.


#5
ID.4 / Viskerblader ID.4
mandag 30. juni 2025, klokken 19:28
En ting som virkelig ER elendig med ID.4 er viskerbladene.

Jeg har irritert meg voldsomt over hvor håpløst dårlige mine orginale blader har fungert. Selv fra første dag. Det kan ikke sammenlignes med nesten hva som helst annet jeg har hatt erfaring med opp gjennom årene.

Jeg er derfor på jakt etter noen nye..og da aller helst noe bedre enn orginale. Jeg tror,men vet ikke,at de orginale er bosch. Jeg sier tror da jeg ikke fatter at bosch skulle levere noe så elendig. Om det er bosch er det disse :

https://www.boschwiperblades.com/xc/no-no/basic-page.html/-/no-no/b34caed71f944ccf90bf2ff271f90af24c97b01b/period_2597_2023_05_2020_12_9999/VW-VOLKSWAGEN-_ID-4_2020/3397014027/AEROTWIN%2520Original

Jeg ser at de også har en annen variant der man må inn med et adapter. Mulig de ligger bedre mot ruten med adapteret. Jeg vet ikke,det eneste jeg vet er at jeg gjerne vil ha noe bedre enn hva som bilen ble levert med.

Så er det noen der ute som kan tipse om noen blader,foran,som er gode?

For mange år siden hadde jeg et lignende problem på en annen bil og fant en variant på biltema,av alle steder,som var mye,mye bedre enn orginalen. Jeg finner derimot ingen på biltema som passer ID.4. Alle forslag til modeller som passer er interessant.

#6
BMW iX1 / Erfaringer
søndag 27. april 2025, klokken 20:20
Noen som har erfaring med iX1 - er det en trygg og driftsikker bil?

Planlegger å bytte ut en av el-bilene med en slik etter å ha vurderte ymse kandidater.
Rekkevidden er begrenset, men dette blir ikke langtur bilen for oss uansett så er ikke så
opptatt av voldsom rekkevidde. Men bilholdet skal være enkelt og forutsigbart - ikke noen
ekstra turer på verksted osv...
#7
Kjøpe elbil? / Gode tilbud / kampanjer nye biler
onsdag 16. april 2025, klokken 15:59
Vet ikke om det har vært en slik tråd tidligere, men savner en tråd der man kan legge inn tips vedrørende gode tilbud og kampanjer på nye biler.

Vurderer ny elbil og sliter litt med å finne frem til de gode tilbudene. Jeg ser at det dukker opp noen her og der - men det er så fragmentert alt sammen om dagen synes jeg.

Derfor prøver jeg å spare i gang en tråd her - tråden er åpen for alle bilmerker og alle modeller. Eneste kravet er at det må fremstå som et godt tilbud i jungelen av hva man kan finne der ute.
Og det må være et reellt tilbud åpent for alle - ikke noe som forutsetter medlemskap her og der,innbytte,leasing eller rentekampanje, men et rent kjøpstilbud.

Noen tips?
#8
G6 / Erfaringer
tirsdag 04. februar 2025, klokken 19:37
Er det noen der ute som har G6 og kan komme med litt tilbakemeldinger om hvordan det er å eie denne?
#9
Capri / Ford Capri i media.
lørdag 13. juli 2024, klokken 11:24
Synes Ford Capri ser spennende ut.

Noen andre som har tanker om denne?

https://elbil.no/en-legende-er-gjenfodt/

https://youtu.be/xhNlGWJOu0w?feature=shared

https://youtu.be/F30vLlGu8CI?feature=shared

https://youtu.be/XvIhTL9qY7c?feature=shared

Ser mange henger seg opp i navnet,men personlig skiter jeg i hva den kalles.
Den ligner i utseende på Polestar 2.
Den er litt mer romslig foran enn P2,og den har dårligere ytelser enn P2..
Siden vi snakker VW/Ford er nok interiøret også litt mindre premium enn P2,men det den mister der tar den igjen med litt mer praktiske detaljer..


#10
ID.4 / Piggdekk - ID.4
lørdag 13. april 2024, klokken 19:15
Årets vintersesong var tøff - masse is og det gikk rundt både her og der - så neste år satser jeg på piggdekk. Så hvilke piggdekk har folk best erfaring med på ID.4? Jeg har Hakka 10 på en annen bil - byttet i vinter - bare måtte ha pigg på en av bilene for i det hele tatt for å overleve og karre meg til butikken i de verste periodene. Nå tenker jeg at jeg like gjerne kan gå for pigg på ID.4'n også.
Synes forøvrig Hakka 10 dekken støyet en del og funderer på om det er bedre alternativer der ute.......


#11
Elbilen i Samfunnet / Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler
tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29
Her er saken på nyhetene :

https://www.vg.no/nyheter/i/KnEL2M/midlertidig-elbil-forbud-i-kollektivfeltet-i-oslo-og-akershus

Er vel bare å forvente at dette blir en varig ordning tipper jeg....

Dagens regjering ser jo helst at alle går tilbake til fossil igjen uansett.
#12
Min svigerfar har kjøpt og fått installert 2 ladere i et borettslag. Ettersom strømmen går på felles anlegg ble det ordnet slik at strømforbruk og slik jeg forstår adminstrasjon av laderen går via noe som heter Smartly. Laderen ble ordnet gjennom borettslag, men han betalte alt sammen selv.

Det har fungert greit i lang tid, men for en tid tilbake så opplevde min svigerfar at ladekabelen på den ene laderen ikke lot seg løsne fra laderen slik som før. Han har forsøkt å registrere laderen i zaptec app på seg for å se om en kunne låse opp kabelen fra app - men han får ikke lov å registrere den vanlige zaptec appen fordi dette er en pro versjon som da, slik jeg forstår det, administreres av Smartly.

Se : https://support.smartly.no/hc/no/articles/4413765517457-Zaptec-Charger-Pro-brukerveiledning

Han får ikke registrert laderen via den portalen som står i brukermanualen (ikke lov som det står) - han har altså null kontroll på laderen som han selv har betalt og fått installert - og det verste er at styret i borettslaget ikke har noen som vil ta i dette - ingen vil ha noe som helst med el-bil laderene å gjøre - og ingen kan hjelpe noe overhodet.

Problemet er idiotisk enkelt - han vil bare ha løst kabelen fra laderen! Måten min svigerfar
har løst dette på er å ta hovedsikringen på hele garasjerekken - ikke særlig populært, men eneste løsning.

Jeg har sagt at han må ta kontakt med Smartly - som trolig styrer laderen og sikkert har gjort et eller annet grep som gjør at kabelen nå låses som default på hans ene lader. Jeg ble egentlig ganske så forbannet på hans vegne av måten han behandles på - han har som sagt betalt laderen og installasjonen helt selv og gjort slik styret i borettslaget har sagt - å la Smartly håndtere selve lading og betaling for dette. Men han har altså NULL tilgang til laderens innstillinger og nå har trolig, slik jeg ser det, en eller annen smart tulling i Smartly satt kabelen som default til låst på laderen......

Noen som har tips og erfaringer på hva man kan gjøre her?
Styret vil ikke løfte en finger - ingen i borettslaget vil løfte en finger - Kontakt smartly er mitt tips til han, men jeg vet strengt tatt ikke.
#13
ID.4 / Kulde og ID.4
fredag 05. januar 2024, klokken 09:55
Det er i skrivende stund rundt 30 minus ute og en bil som står i garasje. I garasjen er det ca 10-12 minus.
Forsøkte å starte forvarming av bilen via mobil uten å lykkes. Var ikke mulig å få kontakt med bilen.
Så gikk ut i garasjen og det som normalt møter meg da er at velkomstlystene skrues på - men ikke denne gangen.
Fikk heldigvis åpnet bilen og fikk da etterhver starter forvarming.

Men denne opplevelsen var ikke klokkeren for å si det slik, spesielt ikke da det nettopp er slike dager som i dag jeg trenger forvarming. Er det noen andre som opplever at bilen "skrur" seg helt av i kulden?

Jeg har hatt bilen stående i garasjen med lading aktivert - og den har stått på 80% et par dager nå. Hadde jo forventet at klimatisering skulle fungere som gull gitt at bilen står tilkoblet i garasje....


#14
EL buss / Elektriske busser - fungerer det egentlig?
lørdag 30. desember 2023, klokken 16:59
Kom over denne :
https://www.dagbladet.no/nyheter/rekevidden-nesten-halvert/80738775

Og med kommende uke der vi sikkert vil se 20 minus så er det vel ikke 100 km rekkevidde igjen på disse bussene.
Skal de som er avhengige av disse bussene bare bli borte fra jobben nå etter nyttår inntil kulden gir seg?

Slike busser burde jo defintivt ikke satse på lading, men batteribytter, men ingen ser ut til å ha tenkt tanken.


#15
Bak betalingsmur :

https://www.dt.no/var-nar-ved-a-stanse-driften-ved-tesla-verkstedet-ikke-godt-nok/s/5-57-2265183

"DRAMMEN: 28. september i år gjennomførte veivesenet en stikkprøvekontroll ved Tesla i Drammen, etter at et tilfeldig kjøretøy som var inne til EU-kontroll hos Tesla var trukket ut til en kontroll av Statens vegvesen."
.
.

"Det var altså i høst kontrollørene tok turen innom Tesla i Drammen. Der fant de flere avvik:

Bremsevæske
Hovedlykter – innstilling
Tåkelys – innstilling
Lydsignal
Krav til teknisk utstyr"

"Det endte imidlertid ikke med noe stenging av driften for Tesla, men en advarsel"

At det ikke ble stenging skyldtes av Tesla kastet seg rundt og fikk orden på dokumentajsonen SVV krevde.
Det var også teknisk leder på Tesla som gjennomførte den "slurvete" kontrollen der flere punkt som inngikk i kontrollen ikke ble sjekket.


Forøvrig rasles det med sablene i fellesforbundet mot Tesla også:

https://www.nrk.no/norge/fellesforbundet_-_-tesla-er-en-fagforeningsfiende-1.16629815

#16
Elbiler i media / Levetiden på en elbil
søndag 22. oktober 2023, klokken 10:45
Det har vært skrevet mye negativt om elbiler i media i det siste og spesielt Tesla har fått gjennomgå.

Ett eksempel som fikk meg til å tenke litt er denne :

https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-eier-advarer-mot-bilen-matte-ut-med-180-000-kroner-for-batteri/s/5-95-1404905

Alle, vel det fleste her inne vil jeg anta, vet jo at elbiler er relativt rimelig å drifte vs fossiler.
Men dersom du IKKE kjører langt på kort tid og bruker opp bilens antatte levetid i km, men kjører lite og vil ha bilen i mange år - blir da regnestykket annerledes?

Det skrives i denne saken at :

Sitatbiler med forbrenningsmotor i snitt lever ca 17 år.

En elbil har jo sjeldent mer garanti enn 8 år på batteriet. Så etter 8 år risikerer man en gedigen utgift på batteriet som de fleste aldri vil ta - man skroter da bilen selv om den kanskje ikke har kjørt mange km.
Motorhavari på fossiler skjer jo også - men selv med et motorhavari så blir kostnaden ikke så høy som for batteribytte. Og et motorhavari på fossiler skjer vel som regel også etter ganske mange km? En elbil som knapt kjøres på 8 år vil jo oppleve at batteriet degraderes pga. elde i mye større grad enn en fossil motor som står lagret i 8 år - eller hva tenker dere?  Basert på det jeg leser sitter jeg igjen med et inntrykk av at elbiler vil skrotes raskere enn fossiler fordi elbiler vil eldes i større omfang basert på år, enn av km kjørt.
Så elbiler vil i mye større grad være bruk og kast objekter enn en fossiler? Litt det samme som vi ser på f.eks mobiler der vi bytter mobiler etter 2-3 år pga. at batteriene ikke lenger holder på en tilfredsstillende måte.

https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-biler-raser-i-verdi-betydelig-mer-enn-normalt/s/5-95-1395114

Jeg leste en artikkel, husker ikke nøyaktig hvor, men det handlet om bruktbilmarkedet i Kina på elbiler og essensen var den at kunder helst ikke vil kjøpe brukte elbiler. Dermed var verdifallet på elbiler enormt. Gjerne ned mot 50% etter ett år. Gjennom "teardowns" av Munro and associates har vi også fått se at Tesla sine biler er ekstremt vanskelig å reparere - ja i det hele tatt å demontere. Megacastings og batterier som inngår som en del av konstruksjonen har gitt enorme besparelser i selve produksjonsleddet, men samtidig gjort det mye vanskeligere å reparere. Og de siste dagers skriverier i avisen om misfornøyde Tesla kunder som sliter med å få reparert feil på sine biler viser vel at Tesla selv sliter med få rettet feil på sine egne biler?

https://www.nrk.no/nordland/tesla-drommen-ble-et-mareritt-for-ruben-jonassen-fra-bodo-1.16599324

https://www.nrk.no/nordland/el-bil_-ny-tesla-fungerte-aldri-_-pa-verksted-syv-ganger-pa-tre-uker-1.16589471

Stadig flere bil produsenter kikker  Tesla i kortene og prøver å kopiere dem for å effektivisere sin egen produksjon og på den måten få ned kostnader - men hva betyr dette for levetiden til elbilen? Er det slik at vi vil gå mot et marked der restverdien på elbilen defineres som null når garantitiden går ut? Går vi mot et marked der kundene ikke lenger vil kjøpe en elbil - men kun leie pga. disse utfordringene?


#17
ID.4 / Vinterfelger
mandag 16. oktober 2023, klokken 12:01
Noen som kan komme med gode anbefalinger til nye vinterfelger til 19" vinterdekk. Antar vi snakker om.8" felg. Ønsker sorte og eneste krav ut over fargen er at de kvalitetsmessig er knallbra og gode på en elbil mhp forbruk.
Pris betyr nada.
#18
Elbiler i media / EU med nye førerkortbestemmelser
lørdag 23. september 2023, klokken 09:33
Synes denne saken passer her :

https://dinside.dagbladet.no/motor/kan-fa-store-konsekvenser/80235288

Kort fortalt foreslår man i EU at unge førere under 21 år ikke får kjøre tyngre kjøretøy enn 1800 kg.
I praksis så tvinger man da unge førere over på fossil biler eller elbiler med svært kort rekkevidde. Og sånn sett kan det også tolkes som en beskyttelse av nettopp fossil biler...

Norge har jo null de skulle sagt - og selv om vi hadde noe vi skulle sagt ville vel en stemme imot fra vårt lille land bety nada.
#19
ID.4 / Feil/Mangler
tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28
Finner ingen tråd for dette så starter en nå - og begynner med en feil jeg opplevde i morges.
Nemlig varsel om at setebelte må festes...når det selvfølgelig var festet.

Etter ca 40 km kjøring begynte setebetevarsel å blinke...for så å forsvinne like raskt som det kom..og 2 min etterpå kom det tilbake...og etter noen få sekunder forsvant det igjen...og ble borte resten av turen.
Fikk også varsel om at p-sensor bør rengjøres en gang...også den forsvant raskt...

Beltet var selvfølgelig festet - ingenting jeg kjenner til skulle kunne trigge dette setebetevarselet.
Og bilen var ikke møkkete slik at p-sensorer var rene...

Noen andre som har opplevd dette?

Synes også det luktet litt "brent" fra hjulbuene bak når jeg stoppet - det luktet slik det lukter når tranistorer ryker (for de som kjenner til dette og har mekket litt elektronikk så har slikt en ganske så spesiell lukt).

Skal uansett ha bilen inn på verksted snart - så skal ta det opp - men er det noen som har opplevd noe lignende?
#20
Lurer på å skaffe meg en ny elbil i familieklassen og beholde den et par år.
Hvilken ny bil i denne familieklassen vil dere anta har minst verditap i kroner?
Prisklassen er fra 400k kr til 1 mill kr - så ganske godt spenn der.

Ønsker lavest mulig forventet verditap i kroner.

Biler jeg har snust litt på er :

BMW iX1
Tesla model Y RWD
Polestar 2
Xpeng G9

Jeg er ikke så nøye på utseende eller ytelse - men bilen må ha plass til et par kofferter der bak og jeg vil forsøke å specce den opp med tanke på minst mulig verdifall i løpet av 2 år...
Bilen MÅ ha mulighet for hengerfeste på min 1000 kg.
AWD er jo en fordel, men Tesla AWD mener jeg gir for stort spenn i kroner mot RWD versjonen, derfor utelatt den fra listen - men dersom HW4 leveres til samme pris til høsten kan jeg jo vente på den

Jeg har i dag en Polestar 2 og en VW ID.4 - Det er ID.4 som er den som trolig skal ut og erstattes av noe annet.



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA