meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hELgenen

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Alternativer til Model Y LR Premium
fredag 07. november 2025, klokken 22:42
Sitat fra: daktari på fredag 07. november 2025, klokken 22:21Det er rett og slett tegn på  manglende innsikt hvis man tror Tesla er "ledende" på infotainment nå. Bare unnskyldninger for å kjøpe det man egentlig har lyst på.

Det er mange avanserte systemer der ute ja. Xpeng sin xcombo jo f.eks en nyvinning ingen andre har. Her kan man faktisk lage rutiner basert på hendelser. F.eks : når sikkerhetsbelte festes på sjåfør siden så skru av fartsvarsel. Eller når det er personer i bilen ikke lås bilen. Osv..Man inviterer altså eieren til å lage sine egne rutiner basert på visse parametere. Ser flere jobber litt i samme spor. F.eks Xiaomi. Og AI LLM integreres i bilene slik at man kan samtale med bilen litt mer slik man snakker med passasjerer. Tesla burde jo kikke litt rundt og plukke opp ett og annet de også. Sitter med følelsen av at Tesla plutselig er litt bakpå. Utviklingen går voldsomt fort fremover..nesten skremmende fort. Og mange konkurrenter deler på utviklingen av infotainment og plattformer. Så Tesla har beinhard konkurranse i vente fremover.
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 07. november 2025, klokken 21:00
Sitat fra: Vaduz på fredag 07. november 2025, klokken 20:55Tesla har vel bare tjent penger i perioden 2020-2024, og et omtrentlig resultat på 40milliarder dollar i perioden. Samtidig fikk musk utbetalt ca 55milliarder dollar av styret i tesla. Så Elon har tjent mer enn Teslas samlede resultat i de årene de har eksistert.
Nå skal han få 1000 milliarder. Gir ingen mening.

Det er så tullete det kan bli det aksjonærene har sagt ja til..De er redde for egne verdier og stemte i frykt...
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Alternativer til Model Y LR Premium
fredag 07. november 2025, klokken 20:52
Vanskelig å velge annet enn Tesla om kravene ligger der Tesla leverer. Men det finnes noen Kina merker som teknisk kan konkurrere. Xpeng G6/G9 MG IM6,Smart #5..Ellers har du Polestar 4 og Zeekr 7X..men da litt opp i pris. Jeg eier ingen av disse og kan ikke dele erfaringer dessverre. Jeg har derimot prøvekjørt 2 av de jeg nevner..Xpeng G6 og Smart #5. Fikk ikke noe dårlig inntrykk av noen av dem,men du må nesten prøve og føle selv. Den beste Smart #5 modellen har de ikke tatt inn til Norge..Summit Edition..Hadde gått for den på dagen om den var tilgje gelig..Brabus versjonen likte jeg ikke..ikke Plus heller..Rart hvordan små detaljer kan bety noe..
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Boikott av Kina elbiler take 2
fredag 07. november 2025, klokken 13:03
Sitat fra: syklisten på fredag 07. november 2025, klokken 09:08Som om ikke kinesiske busser i rutetrafikk eller transportoppdrag til Lutvann leir er ille nok.
Nå skal svensk politi teste bruk av elbiler, og valget falt på en kinesisk bil. Nå følger jeg ikke nyhetene i Sverige, men lurer på om dette har vært oppe til politisk debatt? Er det sånn.. Neida, Volvo "føles" jo fremdeles som en svensk bil, så det kan vi trygt kjøpe?

https://elbil.no/volvo-ex40-svensk-politi-tester-elektrisk-patruljebil/

Hadde de valgt Tesla hadde de nok skremt livskiten ut av befolkningen.

#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
mandag 03. november 2025, klokken 08:44
Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. november 2025, klokken 07:22
Sitat fra: Boikott My Ass på mandag 03. november 2025, klokken 05:54Jeg savner tiden da folk kjøpte bil med hjertet. Den bilen man virkelig likte – enten det var en lyd, en følelse, eller bare et design som traff. Nå virker det som de fleste kjøper for å «gjøre et smart valg» heller enn et personlig valg.

Tenker du ikke noen kjøpere føler noe når de går fra en slapp VW Passat til Tesla Model Y Performance, f.eks.?

Ikke sikkert man føler noe - jeg føler ingenting uansett før og etter bil. Eneste gang jeg føler noe med bil er når det er noe galt - den følelsen vil jeg ikke ha.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 02. november 2025, klokken 11:11
Sitat fra: turfsurf på søndag 02. november 2025, klokken 09:57Atter ett tullete forslag basert på synsing og straffer de som har lavt forbruk.


https://www.tu.no/artikler/foreslar-flere-endringer-i-nettleien/563951

Vil kunne straffe elbil eiere spesielt dette. Systemet vil oppfordre til mer jevn last. Dvs. at man får et system der f.eks varmtvannsberedere og elbil lading må skrus ned/av i perioder for å sikre at man ligger under effektgrensen.  Det igjen kan medføre at elbil eiere ikke får ladet opp bilen f.eks gjennom natten. Og det igjen vil slå hardere ut for de som pendler langt - og effekt er vel noe man kanskje har mer behov for i grisgrendte strøk - ikke i en bygård i Oslo. Om dette skal fungere også for solcelle innmating på nettet så setter man den aller siste spikeren i kista for dette også.

Det er litt snodig å se at man har mennesker i dette landet som sitter å forsøker å lage regler som skal begrense vår naturlige døgnrytme. Man kan nesten si vi har byråkrater som forsøker å fjerne vår biologiske egenskaper - gjøre oss til mer maskiner og ikke mennesker. Hvorfor skal vi f.eks jobbe så mye på dagtid? Hvorfor ikke spre mer av arbeidet til alle døgnets tider? Det blir mindre køer på veiene - alt vil flyte mer effektivt. Vi får orden på dette med samtidig høy effekt også. La oss ha barnehager og skoler med 24/7 drift...vi klarer da å undervise mer effektivt i små klasser...Der man har 28 elever kan man nå ha klasser på f.eks 7 elever om gangen 4 ganger i døgnet. Vi kan skrote store skolebygg,kjøpesentere osv...Skolene kan vel fint klare seg med maskimalt 2 klassrom de aller fleste stedene i landet..Tenk hvor mye parkeringsareal man kan fjerne og opprette grønne lunger? Potensialet er enormt om vi kan lære menneskene å tilpasse seg til 4 ulike døgnrytmer i døgnet..

Ingen normale mennesker tenker slik......men det gjør man altså hos RME......
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 30. oktober 2025, klokken 17:52
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 30. oktober 2025, klokken 14:58https://www.nrk.no/sorlandet/xl/verdens-storste-vindturbin-i-danmark-er-bygget-uten-klager-1.17604713


Interessant artikkel som påpeker forskjeller i hvordan ting gjøres i Norge og Danmark.

Bør leses i sin helhet før en finner frem motvindsargumentasjonen.

Det er jo bygd på et område helt uten naturverdier - ikke rett ved folk - i et industriområde og helt ærlig talt ser jeg null problemer med å bygge slik. Nær en by er også helt ok - der bor det folk som faktisk velger å bo der støy er.

Det er noe helt annet med naturen vi har i Norge - noe helt fundamentalt annerledes. Naturen vi skal ofre er ofte rekreasjonsområder. Jeg ville hatt NULL problemer om de plasserte slike kolosser rundt Oslo sentrum, på Bygdøy og rett og slett i sentrale strøk. Poenget er at der man allerede har bygget noe - og det er plass til noe mer - så for all del..sleng opp vindmøller. Men hold dem langt borte fra urørt natur!
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Boikott av Kina elbiler take 2
onsdag 29. oktober 2025, klokken 09:20
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 29. oktober 2025, klokken 07:56
Sitat fra: automat på tirsdag 28. oktober 2025, klokken 21:51Oslo-elbusser kan stoppes og slås av fra Kina
Ruter-test viser at kinesiske elbusser kan kontrolleres fra Kina. Hundrevis av busser fra samme produsent er i trafikk på norske veier.
https://www.nrk.no/stor-oslo/ruters-egne-tester-viser_-oslos-elbusser-kan-fjernstyres-1.17629321

Mer detaljert artikkel fra Aftenposten (plussartikkel):
https://www.aftenposten.no/oslo/i/PpWLwJ/ruter-har-testet-egne-elbusser-de-kinesiske-kan-stoppes

Ruters pressemelding:
https://www.mynewsdesk.com/no/ruter/pressreleases/ruter-tar-samfunnsansvar-gjennomfoerte-unik-sikkerhetstest-av-elektriske-busser-3412738

Det kan vel umulig være så stort problem å fikse det? Bare å koble fra antennen så de er offline? De må jo kunne fungere offline også.

Ja,dette er en sak der noen forsøker å koke suppe på spiker fordi man er uenig i avgjørelsen om å kjøpe kina busser.

Det er et tegn i tiden dessverre. Dette kunne man også avverget ved bestillingen der man ettertrykkelig kunne spesifiert at bussen IKKE skulle leveres med noen form for kommunikasjon eksternt. Hadde man DA påvist noe..så hadde man en case.
#9
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. oktober 2025, klokken 18:26Jeg lurer genuint på hva man får i betaling for å holde på sånn.

En pin bilde av Trump
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er tiden for Tesla over?
tirsdag 28. oktober 2025, klokken 18:18
Sitat fra: welsh på tirsdag 28. oktober 2025, klokken 18:03





SitatMy cars were made in 1969, 1982, and 1997. All have been restored at least once. I am entirely confident all these cars will still be in excellent working condition in 2045. And that none of them will ever auto-ignite, or burn to the ground.

SitatToday we have class action lawsuits against asbestos. In the future the class action lawsuits will be against health effects due to lithium batteries.

Tesla og elbiler generelt er uønsket av flere og flere, når flere innser realiteten og sannheten bak elbiler. Anbefaler spesielt å se hele den siste videoen fra Palki Sharma (Gravitas Plus: The dark side of Electric Vehicles), som viser og beviser flere ganger at Tesla og andre elbiler verken er trygt eller rent i bruk, og spesielt ikke over lengre tid.

Kan admin rydde bort slik støy?
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
lørdag 25. oktober 2025, klokken 10:03
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. oktober 2025, klokken 08:46
Sitat fra: hELgenen på fredag 24. oktober 2025, klokken 21:58Jeg reagerer ikke så mye på selve momsen,men hvordan man går frem. Trygg styring? Neppe..

Det føles som noe unorsk og uærlig over måten man politisk styrer landet om dagen.
Hjertens enig i dette. Hadde de innført trinn en til sommeren og trinn to neste nyttår så hadde de fleste fått bil til den prisen som var avtalt, og man kunne gjort bedre valg. For staten hadde det hatt fint lite betydning, ett par milliarder i tapt inntekt. Knapt ett kontor i regjeringskvartalet.

Rett skal være rett. Et kontor i regjeringskvartalet kommer nå på ca 15 millioner.

I 2024 så anslo man at dette ville koste ca 13 millioner - men siden den gangen har kostnadene økt ennå mer..fra 53.5 milliarder til ca 60 milliarder for 4100 arbeidsplasser.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/skandalost-regjeringskvartal-til-13-millioner-kroner-per-arbeidsplass/o/5-95-1637354

Endring av momsen på elbiler er forventet å gi staten en proveny på 500 millioner i 2026 - det vil da dekke ca 33 kontorer i det nye regjeringskvartalet gitt at man skal ha kontorplass til 4100 ansatte

Arbeiderpartiet står knallhardt på at å bygge helt nytt, på Norges dyreste tomt, er helt i tråd med folkeviljen og faktisk også økonomisk ansvarlig. Bygget skal visstnok stå i 3-400 år sies det.

Om dette også skal regnes som løgn, eller bare en ikke dokumentert påstand kan jo diskuteres.

Ellers er det jo interessant å lese at elektriske varebiler skal fritas trafikkforsikringsavgift (årsavgiften) - se side side 6 i proposisjonen. Elektriske varebiler skal heller ikke rammes av momsgrensen. Så kanskje dette frister noen til å hoppe over på varebiler? Her kan man sikkert innrede med seng dersom man vil ha en enkel avgiftsfri bo-bil.

Eksempel på varebil man kan få uten avgifter i 2026 :

https://www.kia.no/om-pbv/pv5-varebil





#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
fredag 24. oktober 2025, klokken 21:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 24. oktober 2025, klokken 20:11
Sitat fra: stefse på fredag 24. oktober 2025, klokken 18:18Det er akkurat det her retrospektive uforutsigbare "skal ta noen" skatte og avgiftskjøret, som gjør at næringsdrivende ikke gidder Norge og flytter ut. De fleste oppegående nasjoner klarer å ha en næringsvennlig politikk.
Men Norge er desverre nødt til å ta inn disse pengene pga alle sviktende inntektene til staten og det kraftige underskuddet, så da så. (lol)

Ja, må være kjipt å ha jobbet knallhardt og bygget et småkraftverk med flere års NVE-kø for å få lov å bygge, masse timer arbeid uten å ha tatt ut lønn eller skrevet kostnader, og så BOM 67% SKATT når en skal høste godene, leste jeg et sted. Da er det jo ikke snakk om et enormt stort vannkraftverk. Fullstendig uforutsigbare rammebetingelser - 3 måneder etter at AP lovet at det ikke skulle bli endringer for småkraft.

Skjønner godt at utenlandske investorer ser på Norge som en bananrepublikk på politisk uforutsigbarhet, men også norske investorer og vanlige arbeidere som kunne tenke seg å lage strøm for Norge.

Med tanke på uforutsigbarheten kan avgiftene på elbil fort bli 200.000 fra januar 2027. Er ingenting som stopper dem fra det heller. Ingenting er hellig - ikke sannheten heller.

Ikke at det har en direkte sammenheng med moms på elbiler...men partiet som nå ønsker avgiften har løyet gjennom hele valgkampen..om:

-gratis ferjer
-ferjetunell og kostnader
-sletting av studiegjeld
-skattlegging av småkraftverk

Og det kommer vel mer på denne listen  snart. Moms på elbiler hadde blitt innført allerede fra dag 1 når statsbudsjettet ble lagt frem dersom Ap hadde hatt makten alene..det bekreftet jo Jens når han ble spurt om folk ville løpe til forhandlere og skaffe seg ny bil før nyttår og jens svarte at det var for sent.

Jeg reagerer ikke så mye på selve momsen,men hvordan man går frem. Trygg styring? Neppe..

Det føles som noe unorsk og uærlig over måten man politisk styrer landet om dagen.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
torsdag 23. oktober 2025, klokken 22:50
Sitat fra: Vaduz på torsdag 23. oktober 2025, klokken 21:14Hva er egentlig kontroversielt og rart med at man skal betale moms på bil som alt annet?
Norge har bare tillatelse til mva fritak fra EU frem til 2027 uansett. Dette visste alle kom til å skje.
En helt ny Renault 5 koster 300k. En model 3 400k, og en kompakt suv 500k. Helt normale bilpriser. Elbil er ikke særlig dyrt lenger og trenger ikke massive subsidier.

Grunnrente finnes allerede på vannkraft, til og med Milton Friedman mente at grunnrenteskatten var ok. Dette er felleskapets ressurser hvor det er umulig å konkurrere da det bare finnes et fåtall fosser, så vi henter ut igjen monopol overskuddet etter vedlikehold, investering og rimelig overskudd er trukket fra. Veldig åpenbare greier dette her.

Det som ER utfordrende er jo uforutsigbarheten mhp skatter og avgifter. Er det noe alle,det være seg bedrifter eller private,hater er det jo nettopp uforutsigbarhet. Om regjeringen vil sikre trygge og stabile rammevilkår så må man varsle i god tid om kommende endringer. Mao burde man, slik jeg ser det varslet, og innført en gradvis moms over 10 år..allerede i 2015. Og skatter må selvfølgelig utredes,varsles og ALDRI ha tilbakevirkende kraft. Denne måten man leker med økonomien til innbyggere og næring i dette landet er helt ødeleggende for tiltroen til vårt demokrati. Man gjør alt mye mer risikofylt. Det er noe revolusjonært og skremmende i måten politikken virker på i samfunnet. Jeg tror ikke det er samfunnsøkonomisk fornuftig å ha slike store omveltninger på skatter og avgifter.

Hvordan tror dere arbeidsdagen er hos bilforhandlere om dagen? Kaos vil jeg anta..Hvordan tror dere arbeidsdagen blir i januar 2027?
Permisjonsvarsler kan vel allerede tikke inn til ansatte selgere fra oktober 2026 vil jeg anta om avgiftene blir slik som foreslått. Det er jo ikke noe fornuft i å drive rovdrift på mennesker og bedrifter på denne måten? Om man ikke klarer å se ringvirkningene av de beslutninger man foretar i år i et lengre perspektiv for privatpersoner og næring så kanskje man rett og slett IKKE burde være politiker. Jeg synes vi styres veldig dårlig om dagen...og det av ett parti som skrøt av trygg styring gjennom en urolig tid...Nei,dette handler om mye,mye mer enn bare moms...det handler om trygge rammebetingelser,trygge arbeidsplasser og fremtidstro...
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
torsdag 23. oktober 2025, klokken 19:18
Sitat fra: stefse på torsdag 23. oktober 2025, klokken 18:55Det minste Elbilforeningen bør gjøre er å be regjeringen utsette elbilmomsen til 1. Juli, slik at de som har biler i bestilling ikke blir lurt. Det er mye mulig de vil gå med på dette.

Tror du har totalt misforstått Ap sin avgifts og skattepolitikk. Formålet er alltid å ta noen.

"på spørsmål om folk nå bør skyndte seg for å kjøpe elbil med momsfradrag svarte finansminister Jens Stoltenberg følgende under pressekonferansen i Marmorhallen onsdag:

– Det skal gjelde fra nå, så det er for sent"

Kilde :
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/68ef89c36cff5ff249854860/stoltenberg-med-forsnakkelse-skapte-full-forvirring-om-elbilmoms

Og det stopper ikke der.

https://www.nrk.no/rogaland/regjeringen-vil-innfore-grunnrenteskatt-pa-smakraftverk_-_-et-loftebrudd_-sier-geir-pollestad-_sp_-1.17619734

De har foreslått en ny skatt..det ble bestemt allerede i mars i år..men publisert først ifb. Statsbudsjettet.. Og om den blir vedtatt er vel planen at den skal gjelde fra 1 juli i år..mao tilbakevirkende.

Man må være blind om man ikke ser at Ap hele tiden ønsker å "ta noen' i retrospektiv..mao man skal sitte og skjule skatte og avgiftsendringer og nærmest lure folk inn i skattefeller. Tenker småkraft investeringer gjort i år med troen på videreføring av dagens skattesystem vil føles akkurat likt som de som kanskje i august bestilte ny bil som kanskje ikke leveres før i 2026. Volvo hadde vel noen slike varianter..sikkert flere også. Regjeringen og da Ap spesielt ønsker ikke at folk skal snike seg unna skatt ved å f.eks få biler utlevert før nyttår...Det kom jo EKSTREMT tydelig frem om man leser det Jens feilaktig sa..men sikkert hadde en våt drøm om skulle gjelde.


#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Momsgrensen - 2026
onsdag 22. oktober 2025, klokken 06:47
Sitat fra: Trond Svenning på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 22:52
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. oktober 2025, klokken 18:23... Det er ikke lett å få 125.000 i lønnsøkning + kompensasjon for inflasjon - så vi snakker sikkert 130-140k i reell prisøkning sett opp mot lønn.
Prisøkning sett opp mot lønn?? Du kjøper vel ikke én ny bil hvert år?

Nei,men vi bytter ofte for å sikre at bilene er innenfor garanti. Ja det blir dyrt,men dette er bussen for oss her ute i distriktet. Nå ble det litt hyppigere en vanlig ene og alene pga avgifsspøkelset.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA