Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Handyman

#5671
Model 3 / Sv: Innebygd Dashcam i Model 3
mandag 15. april 2019, klokken 22:01
Bruker denne....kjekt å kunne koble den rett til iPhonen:
https://www.prisjakt.no/product.php?p=3697163
#5672
Model 3 / Sv: Bilen legger seg for nærme midtstripa
mandag 15. april 2019, klokken 21:59
Sitat fra: Vesel på mandag 15. april 2019, klokken 20:47
Andre som opplever dette?
Når Autopilot er på med autostyring synes jeg den legger seg for nærme midtstripa. Det er et større problem på trange veier enn brede. Jeg må som regel overstyre den når det er biler i det andre feltet for den kjører nærmere dem enn jeg er komfortabel med. I forrige uke lånte jeg en Model S fra slutten av 2018 da bilen var inne på service for utbedringer, og den hadde ikke dette problemet.
Ja jeg opplever det samme. Veldig ofte pussig plassering. Versjon 2019.8.4
Sitat fra: Sulle på mandag 15. april 2019, klokken 21:37
Vi har både TM3 og TMS, jeg mener også at TMS kjører generelt bedre og er mindre nervøs.
Har også kjørt TMS og er enig.
#5673
Model 3 / Sv: Kjøleboks i Model 3
mandag 15. april 2019, klokken 19:52
Sjekket bilen nå og ser til min overraskelse at du har rett. Var så sikker på at jeg hadde sjekket dette på EU-biler, men må ha blandet med biler jeg sjekket i USA i sommer, og videoer jeg har sett.
Ser likevel at det er åpninger i bakkant av dette "dekselet" i åpningen. Vil tro at man kan borre mange hull denne "plata" og få sirkulasjon via gitteret i hattehylla. Bare pass på at man ikke skader gitteret over når må borrer.
Tipper at denne plata er lagt inn for å hindre at bagasje skal presses mot gitteret.
#5674
Model 3 / Sv: Ingen 4G
mandag 15. april 2019, klokken 13:20
Sitat fra: Toalmar på mandag 15. april 2019, klokken 07:25
Lurer på om min kanskje også mangler 4G. Nå skal man ikke tro, men vite sies det.
Skjermen min blafret her om dagen, fikk oransje farge flere steder før den ble svart.
Kom så igjen av seg selv og har fungert etterpå. Merker at bilen er umulig å vekke når den står parkert i garasjen selv om jeg har wifi der.
Samme skjedde meg på fredag, men har LTE.
Fliret med felter av rød/oransje farge og flimrende forskyvninger av bildet. Bootet da jeg skrudde på ryggekameraet og har ikke hatt flimmer siden. Har også merket at den ikke våkner når jeg trykker på knappen på ladepluggen.
Fungerer ellers som den skal.
#5675
Model 3 / Sv: Kjøleboks i Model 3
mandag 15. april 2019, klokken 13:14
Sitat fra: Tom på mandag 15. april 2019, klokken 08:11
Sitat fra: TRM på søndag 14. april 2019, klokken 12:41
Sitat fra: Handyman på søndag 14. april 2019, klokken 12:19
Ville nok vurdert å blassere kjøleboksen et sted med bedre sirkulasjon enn i "kjelleren" i trunken.
Mange biler ventilerer luft fra kupeen ut bak støtfangeren, men vet ikke om TM3 gjør dette.
Blir man ikke kvitt varmen fra kompressoren går virkningsgraden kraftig ned og strømforbruket tilsvarende opp.
Tanken var å bytte ut originalplata med en DIY plate med luftehull. Det er åpning i hattehylla, så bagasjerommet får luft derfra. Om det er tilstrekkelig på en varm sommerdag vet jeg ikke.
Er du sikker på at du har åpning i hattehylle,på min er det ikke det..
Trodde alle bilene har gitter/trekk med god luftgjennomgang i hattehylla.
Min og all bilene jeg har sjekket har hatt dette.
#5676
Model 3 / Sv: FSD blir mye dyrere?
mandag 15. april 2019, klokken 13:11
Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 15. april 2019, klokken 12:58
Det finnes ikke konkret spesifikasjon (utover autonomi level 4/5) og ingen plan for når det vil komme.
Mulig jeg misforstår deg, men pr nå selger ikke Tesla noen opsjon/produkt med løfte om Level 4/5.
Tidligere FSD kunne tolkes slik, og flere har jo kjøpt dette, men tipper at mange ikke eier bilen lenger når dette rulles ut.
#5677
Model 3 / Sv: FSD blir mye dyrere?
mandag 15. april 2019, klokken 11:50
Sitat fra: teslamsp på mandag 15. april 2019, klokken 11:29
Tesla prøver å selge noe som ikke finnes. Kjøper du opsjoner på børsen så vet du hvertfall hva du betaler for, det gjør du ikke her. Norge er nok ikke beste egnet for autopilot uansettt, pga snø. Det er jo så vidt vi selv greier å se hvor vi kjører enkelte ganger. Men i fremtiden, hvis og når det en gang fungerer, blir det sikkert veldig bra. Før det er det veldig rart at Tesla i det hele tatt prøver å selge det. Er ikke ofte man prøver å selge funksjoner som ikke finnes på et produkt
Hvis du sikter til FSD slik det var markedsført tidligere med Level 4/5, så er jeg helt enig.
Men dagens FSD (som ennå ikke er rullet ut) er jo svært begrenset, og det samme produktet som EAP samt løfte om selvkjøring i bymiljø, lesing av trafikklys og stoppskilt og mer avansert summon. Det oppfatter jeg som et rimelig konkret produkt. Level 4/5 er foreløpig et "luftslott" og fornuftig at de sluttet å markedsføre.
#5678
Model 3 / Sv: FSD blir mye dyrere?
mandag 15. april 2019, klokken 11:02
Sitat fra: najtrox på mandag 15. april 2019, klokken 10:02
Noen som hentet ut bil før 01.03 med EAP som har fått/eller blitt lovet FSD? Føler meg veldig alene i denne gruppen. Sitter litt på gjerdet når det gjelder FSD, mistenker at de vil kjøre kampanjer med jevne mellomrom når de trenger penger.
Tror bare de som fikk utlevert bil etter februar har fått lovnad om oppgradering til FSD.
(Nye) FSD er ikke rullet ut enda og alle har fremdeles EAP. Det er antydet at FSD kommer i april, men ingen vet med sikkerhet når det kommer.
De som fikk bil i februar har vel fått tilbud om FSD til halv pris, men noen har fått diverse lovnader om AP/FSD fra Tesla....noen av disse lovnadene er også trukket tilbake.
Konklusjonen min er derfor at FSD kommer "snart" og at det blir spennende å se hva som skjer med de som fikk bil i februar, og som har blitt noe annet enn halv pris.
Telsa er jo kjent for å tenke nytt, og det er derfor ofte vanskelig å forutse hva de kommer til å gjøre.
#5679
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
søndag 14. april 2019, klokken 23:48
Sitat fra: ElTor på søndag 14. april 2019, klokken 23:23
Død sub etter siste oppdatering, noen tips for å fikse?
Hvilken versjon??
Har du prøvd forskjellige typer reset og Power Off?
#5680
Model 3 / Sv: «Model 3 with more charging issues» - TeslaBjørn
søndag 14. april 2019, klokken 23:14
Sitat fra: Sverre Hasvold på fredag 12. april 2019, klokken 11:05
Sitat fra: Ospeskogen på fredag 12. april 2019, klokken 10:45
Jeg er førstegangseier ev el-bil og er forsåvidt en lykkelig eier av Tesla 3. Har bare flere utfordringer med lading. Har en 16 A kurs hjemme  (tre fas, men lader 1fas). Ingen uttak på kursen ellers.  I begynnelsen ladet den på 16 A, men nå går den automatisk ned på 8 A. Det lyser også rødt på laderen.
I tillegge reduserer den stadig maks ladekapasitet. Begynte på ca 500 km og er nå nede i 445 km før den gir varsel om at bilen er fulladet. Noen tips om dette?
Etter at jeg fikk 2019.8.4 så kan jeg lade med 13A med UMCen som fulgte med bilen. Hadde max 8A før det.

Hvis det er på et vanlig støpsel så skal den ikke lade på mer enn 8A selv om du har høyere kapasitet. Med CEE (industristikk) så får du mer.
#5681
Model 3 / Sv: Innkjøp av takstativ?
søndag 14. april 2019, klokken 23:12
Sitat fra: My2cents på søndag 14. april 2019, klokken 21:57
Sitat fra: Handyman på søndag 14. april 2019, klokken 21:13
Jeg strammer også bare med fingrene, og det holder når mutterne låses. Bøylene står godt fast.
Brukte bare 5 minutter på monteringen andre gangen.
Var i utgangspunktet skeptisk, men syns nå at patenten egentlig er helt OK.
My thoughts exactly! Men hva er greia med at takstativet buer og ikke er rett egentlig?
Tipper det er design fremfor funksjon.
#5682
Model 3 / Sv: Innkjøp av takstativ?
søndag 14. april 2019, klokken 21:13
Jeg strammer også bare med fingrene, og det holder når mutterne låses. Bøylene står godt fast.
Brukte bare 5 minutter på monteringen andre gangen.
Var i utgangspunktet skeptisk, men syns nå at patenten egentlig er helt OK.
#5683
Model 3 / Sv: Bråbremsing i autopilot!?
søndag 14. april 2019, klokken 15:27
Jeg har EAP og merker bare bremsing når jeg har aktivert Autosteer eller NOA.
Kan ikke huske at det har kommet når jeg kjører manuelt.
Har dog opplevd et par ganger at bremsene er i ferd med å aktiveres ("ABS-skrangling") dersom bilen tror at jeg holder på å kollidere. Typisk om kjører inn i rundkjøring litt tidlig idet en bil passerer på tvers foran meg.
Dette har etter min oppfatning ingenting med fantombremsing å gjøre, men riktig trigging av en nødfunksjon.
#5684
Model 3 / Sv: Kjøleboks i Model 3
søndag 14. april 2019, klokken 13:07
Sitat fra: TRM på søndag 14. april 2019, klokken 12:41
Sitat fra: Handyman på søndag 14. april 2019, klokken 12:19
Ville nok vurdert å blassere kjøleboksen et sted med bedre sirkulasjon enn i "kjelleren" i trunken.
Mange biler ventilerer luft fra kupeen ut bak støtfangeren, men vet ikke om TM3 gjør dette.
Blir man ikke kvitt varmen fra kompressoren går virkningsgraden kraftig ned og strømforbruket tilsvarende opp.
Tanken var å bytte ut originalplata med en DIY plate med luftehull. Det er åpning i hattehylla, så bagasjerommet får luft derfra. Om det er tilstrekkelig på en varm sommerdag vet jeg ikke.
Jo så at du skrev det.
Har brukt kompressorkjøleboks i bil og båt og vet at de utvikler relativt mye varme som må transporteres bort.
Din løsning betinger at det ikke plasseres bagasje som dekke disse hullene. Jeg trur uansett at det vil ble svært begrenset sirkulasjon i rommet. En løsning kan være å montere en PC-vifte i plata.
Ville heller hatt bagasje under plata og kjøleboksen lett tilgjengelig over plata.
#5685
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
søndag 14. april 2019, klokken 12:41
Sitat fra: Toalmar på søndag 14. april 2019, klokken 09:34
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. april 2019, klokken 23:09
Starte lading over 50% gir jo aldri god fart. På destinasjonslader er jo  dette som forventet.
Men har du kjørt dit på 60% trenger du ikke lade, selv på 50% ville bare litt lading gjort marginen stor nok.
Det er riktig at jeg ikke trengte å lade der, men har man tilgang på å få litt mere påfyll gratis mens man bare står der så er det for meg helt ok.
Lade når man kan, ikke når man må.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA