Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Handyman

#21
Tesla SW og AP / 2019.36
torsdag 24. oktober 2019, klokken 08:54
Ser denne har dukket opp.
La oss spekulerer litt...kan det være:

  • en-pedal-kjøring
  • 5% effektøkning
  • økt rekkevidde (eller får vi bare tilbake det som forsvant for en stund siden)
  • annet?
Eller tror noen det full feature FSD for Early Access Program?
#22
Model 3 / Lekkasje eller fukt i trunk / bagasjerom : Tips!
fredag 18. oktober 2019, klokken 12:45
Jeg har lest noen poster om problemer med fukt i bagasjerommet som Tesla ikke klarte å finne ut av.
Jeg trodde ikke jeg hadde dette problemet, men jeg har jo bilen i garasje, både hjemme og på jobb.
Det var først da bilen stod ute i sprutregn et par døgn i august, at jeg oppdaget at jeg også hadde lekkasje.
Jeg har plastmatte i trunk hvor det dannet seg en liten "dam". Det var derfor lett å se at vannet dryppet ned fra toppen av trunkåpningen.
Jeg ble overrasket da jeg så at skjøten/sveisen på gummilista var montert i toppen av åpningen i stedet for i bunnen som den burde være.
Jeg tok dette opp med Tesla som tok av lista og monterte den slit at sveisen kom på bunnen ved låsen.
Det er antakelig svært enkelt å fikse selv, men siden jeg kjører forbi Tesla hver dag, og det er en ny bil dekket av garanti og reklamasjonsrett skulle de selv få ordne opp. Noe de gjorde på strak arm. Resultatet er at bilen er potte tett!
Tesla innrømmet at lista var feilmontert, og jeg trodde dette kanskje bare gjaldt min bil (optimist).
I ettertid har jeg sett at dette antakelig gjelder ganske mange biler, faktisk alle de jeg har sjekket.
Har du fukt i bagasjerommet kan derfor være at det er plasseringen av skjøten på gummilista som er årsaken.
Interessant å høre om dette gjelder mange. Hvis skjøten er jevn og fin vil den kanskje ikke oppstå lekkasje.
#23
Tesla SW og AP / 2019.32.12.2
fredag 11. oktober 2019, klokken 22:16
Installeres nå. Flere som har fått denne og vet om det er noe nytt?
Tipper på bugfix.
#24
Model 3 / Homelink fungerer med Hørmann
onsdag 22. mai 2019, klokken 19:43
Homelink fungerer nå mot min Hørmann portåpner!
Installerte 16.1.2 nå og i release notes stod det at Homelink nå støtter flere systemer.
Man må slette tidligere programmeringsforsøk og programmere på nytt.
Fungerte på første forsøk.
#25
Model 3 / Feiljusterte hovedlys!!! Fiks det selv.
lørdag 16. mars 2019, klokken 01:34
På vei hjem etter å ha hentet bilen idag blinket noen møtende biler på meg, selv på lyse dagen.
Da det ble skumring blinket "alle", og det var lett å se at lysene mine lyste alt for høyt opp. Høye skilt ol. ble lyst opp av nærlysene.
Har lest i andre poster at flere har dette problemet. Problemet kan skyldes at en del biler har fått USA-lykter, og det er utrolig at Tesla ikke sjekker dette ved sluttkontrollen av bilene.
Løsning:
Problemet er heldigvis svært enkelt å ordne selv; Stopp bilen et sted lysene treffer en vegg el. gå inn i servicemenyen og juster lyktene der.
Du merket fort om lysene er riktig justert dersom du kjører på en mørk vei.
#26
Model 3 / EU biler med US lykter
mandag 11. mars 2019, klokken 16:11
Det skal visstnok være levert ut en mengde biler med US lykter.
Kanskje derfor at enkelte rapporterer om blinking fra møtende bilister?
US lyktene er jo også sterkere og kanskje derfor enkelte også rapporter om meget bra lys?
#27
Model 3 / Levering i Kristiansand
søndag 10. mars 2019, klokken 12:11
Jeg venter på levering i KRS, og det ser ut til at de leverer ut få biler sammenliknet med andre steder.
Har kjørt innom noen ganger men er stort sett de samme bilene på parkeringsplassen utenfor.

Ut fra infoen på Teslastats ser det ut til at KRS benyttet skiltserien 483xx og 484xx fra 20/2 til 1/3 på til sammen 39 TM3.
Fra 4/3 ser det ut til at de har tatt i bruk serien 523xx og frem til 8/3 er det kun registrert 14 TM3.
Mulig jeg har oversett noe?

Jeg lurer derfor på om det noen her som har fått bil utlevert i KRS?
Hvilke erfaringer har dere?
Bedre, som forventet, eller dårligere enn forventet?
Annen info?
#28
Model 3 / Krever nye FSD HW3?
fredag 01. mars 2019, klokken 16:54
Ser at det er mange som håper på/regner med ny HW når de nå får FSD.
Jeg kan ikke finne noe info om at nye FSD trenger HW3, og jeg tror heller ikke det er tilfellet.

Følgende forbehold er nå skrevet om FSD:
De gjeldende egenskapene krever aktivt tilsyn av sjåføren og gjør ikke Teslaen autonom. Fremtidig bruk av disse egenskapene uten tilsyn avhenger av å oppnå pålitelighet langt utover menneskelige sjåfører, som demonstrert av milliarder av kilometer med erfaring, likeså lovbestemt godkjenning, som kan ta lengre tid i noen jurisdiksjoner. Teslaen din oppgraderes kontinuerlig via OTA-oppdateringer under utviklingen av disse selvkjøringsegenskapene.

Dette er mye mindre ambisiøst en tidligere beskrivelse av FSD. Tidligere var det visjoner som lett kunne tolkes som autonomi. De tar nå mye tydeligere forbehold.

Jeg antar at alle funksjonene som er listet i nye FSD lar seg gjennomføre med dagens HW.
Altså bare et par nye funksjoner til sammenliknet med EAP;
Naviger på Autopilot;
automatisk kjøring fra av- og påkjøring til motorvei, inkludert trafikkmaskiner og forbikjøring av biler.
Autoparkering:
både parallelle og perpendikulære steder.
Summon:
den parkerte Teslaen din finner deg hvor som helst på parkeringsplassen. Helt sant.

Kommer senere i år:
Gjenkjenn og responder på trafikklys og stoppskilt.
Automatisk kjøring i bygater.


Det er vel bare de to siste funksjonene som er forskjellige fra EAP.
Satt litt på spissen er EAP i praksis døpt om til FSD, med lovnad om to nye funksjoner, ikke selvkjøring som i tidligere FSD.

Jeg tror denne omleggingen er gjort fordi Tesla ser at selvkjøring tar mye lenger tid, og for at de skal slippe å oppgradere en mange biler med HW3.
Oppgradering var kun lovet dersom det var nødvendig for å oppnå FSD.
Så med denne omdefineringen, får kundene FSD uten at Tesla må oppgradere HW. Billig for Tesla.

Jeg henter meg litt popcorn :-)
#30
Model 3 / Store endringer for Autopilot, EAP og FSD
torsdag 28. februar 2019, klokken 23:18
Det ser nå ut til at vil tilby en enklere og billigere Autopilot, og at EAP blir erstattet av FSD.
Får de som nå kun har EAP det samme som den nye FSD?

Autopilot
Enables your car to steer, accelerate and brake automatically for other vehicles and pedestrians within its lane.

Select Option
$3,000
$4,000 if added after delivery

Full Self-Driving Capability
Navigate on Autopilot: automatic driving from highway on-ramp to off-ramp including interchanges and overtaking slower cars.
Autopark: both parallel and perpendicular spaces.
Summon: your parked car will come find you anywhere in a parking lot. Really.

Coming later this year:
Recognize and respond to traffic lights and stop signs.
Automatic driving on city streets.

Select Option
$5,000
Requires Autopilot
$7,000 upgrade if added after delivery

The currently enabled features require active driver supervision and do not make the vehicle autonomous. The activation and use of these features are dependent on achieving reliability far in excess of human drivers as demonstrated by billions of miles of experience, as well as regulatory approval, which may take longer in some jurisdictions. As these self-driving features evolve, your car will be continuously upgraded through over-the-air software updates.
#32
Lading av Tesla / Anbefalt daglig lading opp til 90%
torsdag 07. februar 2019, klokken 14:07
Tesla anbefaler nå daglig lading opp til 90%
https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation?redirect=no

Edit: endret til: OPP til 90%
#33
Model 3 / Jeg-har-fått-VIN-tråden! Legg inn dine opplysninger
fredag 01. februar 2019, klokken 13:28
Noen har allerede fått tildelt VIN og det kan i første øyekast virke ganske tilfeldig.
Kan dere som har fått VIN svare på mest mulig av nedenforstående:

Reservert dato:
Bestilt dato:
Eier Tesla fra før:
AWD eller Performance:
Lakkfarge:
Interiørfarge:
Utleveringssted:
Forventet utleveringsdato:
Andre interessante opplysninger:
#34
Model 3 / Epost: Bekrefter Model 3-oppdateringen din.
torsdag 31. januar 2019, klokken 07:02
Jeg har ikke oppdatert eller endret noe, men fikk nå på morrakvisten en epost med emnet: «Bekrefter Model 3-oppdateringen din».  Det er vedlagt en oppdatert PDF-faktura uten «Destinasjons- og dokumentavgift» på 6920,- betyr det at bilene våre blir billigere?
Andre som har fått det samme?
#35
Model 3 / Premium versus non-Premium?
onsdag 23. januar 2019, klokken 12:57
Har scrollet gjennom den amerikanske manualen til Model 3.
En del funksjoner er knyttet til premium-pakken uten at det er beskrevet særlig hvordan non-premium blir.
(Bruker "non-premium" i stedet for "standard", for å unngå forveksling med Standard Range, som ikke har noe med saken å gjøre)

Følgende er i manualen knyttet til PUP "Premium upgrade package":
Centre console
- USB-ports
- Storage pockets at the back of the front seats
- Adjusting front seats
- Adjusting steering wheel
- Mirror and rear window defrost
- Tilted mirrors
- Mirror Auto Fold
- LED-lights along the rim of the headlights,
- Rear seat heaters
- Immersive sound
- 12V socket
- Lumbar adjustment
- Different headroom measurements

På nettsiden er følgende beskrevet:

Begge utgaver (Premium og non-premium):
- 15-tommers berøringsskjerm
- Klimakontroller med to soner
- FM-radio og Bluetooth®-tilkobling, Spotify og Internett-radio (DAB+ er I alle fall bekreftet på Premium)
- OTA-oppdateringer via Wi-Fi

I den Norske manualen står følgende listet for alle Model 3:
- Filskifteassistent
- Kollisjonsvarselassistent
- Hastighetsassistent
- Automatisk fjernlys

Premium:
   - 4 USB-porter, dokking for 2 smarttelefoner
   - 5 oppvarmede seter
   - Oppvarmede sidespeil
   - Elektriske forseter
   - Tilpassede sjåførprofiler
   - Tonet glasstak
   - Premium-lydsystem
   - LED-tåkelys
   - 12 mnd. Premium-tilkobling

Non-premium:
   - Tekstilseter
   - Lagring i midtkonsoll (unten lokk?)
   - 2 USB-porter (kun i midtkonsoll?)
   - 3 mnd. Premium-tilkobling

Spekulasjoner om standard:
   - Mindre takhøyde i baksetet
   - Standard lydsystem
   - Manuell innstilling av setene (uten sjåførprofiler?)
   - Manuell eller ingen innstilling av ratt?
   - Åpen midtkonsoll
   - Antar at DAB+ er standard
   - Metalltak i stedet for glass (funker det med takstativ?)
Det ryktes om at det også blir glasstak på non-premium, men at det blir heldekkende taktrekk innvendig, begrunnet med forenklet produksjon. Kanskje metalltak kommer senere? (mindre kuldestråling og kulderas i non-premium)

Antar derfor at følgende ikke er på non-premium
   - Kurvelys
   - Lommer bak på forsetene
   - Varme i sidespeil
   - Tiltbare sidespeil
   - Justerbar korsryggstøtte
   - Telefondocking
   - USB for baksetet
   - Tonet glass
   - Setevarme i baksetet

"Premium tilkobling" (antydet 800,- pr år):
   - Satelittkart med sanntids trafikkvisualisering
   - Direkteavspilt media i bilen
   - OTA-oppdateringer via mobilnettet i tillegg til Wi-Fi

Som vi vet med Tesla endrer ting seg stadig, og den europeiske modellen kan være ulik på flere områder. Når biler uten PUP lanseres, kan det godt hende at noen av disse egenskapene er inkludert.

Edit: lagt til info fra den norske manualen, og rettet skrivefeil.
#36
Volkswagen VW / Car-net problemer
tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:45
I helga sluttet Car-net å helt å fungere. Store deler av lørdag og søndag fikk jeg ikke logget inn engang.
Systemet har for min del, frem til nå, fungert tålig greit, men litt tregt.  Fikk e-up`en i august.

På mandag ble det mulig å logge inn, men gamle data for batteriet og klimaanlegget vises, og ingen innstillinger kan endres. Får nå beskjed om at: "Prosessen ble låst. Det blir sent for mange forespørsler". Dette gjelder både nettsiden og Appen.
Alle historiske kjøredata har forsvunnet, også i bilen! Antok at dataene i bilen lå lokalt, men de er slettet. Har ikke rørt innstillingene i bilen, så dataene må ha blitt slettet av systemet.
Har blitt fortalt at dette har skjedd med flere. Blandt annet en kundebehandler jeg snakket med hos Møller.
De sier at det er "tregheter" i systemet, men på meg virker det som at systemet har brutt helt sammen.
Noen andre som opplever det samme? eller har løsning på problemet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA