Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Handyman

#1
Nemlig, og i tillegg så dekker sjelden forsikringen følgekostnader for utleier i forbindelse med skade. Administrasjonskostnader, kapitalkostnader og tapte leieinntekter kan utgjøre mye. 
#2
Sitat fra: filtvet på I går kl. 18:38Hvis en setter seg litt inn i den fallerte Hertz-leiebilavtalen så finner man ut at en av grunnene til at solgte alt av teslaene var for høye driftskostnader.
Driftskostnader for Herz er noe helt annet enn vedlikeholdskostnader for en privateier!
At kundene råkjørte og krasjet handler ikke om vedlikehold. Skadeutgifter er en del av driftskostnadene til et utleiefiram, men det er ikke det samme som vedlikeholdskostnader. Man må kunne skille snørr og bart.
#3
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
I går kl. 16:09
Ja, det er etter min mening en av de største svakhetene/irritasjonsmomentene med AP på svingete veier (som den strengt tatt ikke er beregnet for da). På motorvei er jo dette ikke et problem.
#4
Sitat fra: Ellemelle på I går kl. 14:45Bremseskiven er også skrudd fast i hjullageret med én skru, så selv med løse bolter skal ikke bremseskiven bevege seg.
Den lille skruen er bare for å holde skiva på plass når man tar av felgen. Den hjelper ingenting dersom hjulmutterne er løse.
#5
Sitat fra: JRF på I går kl. 13:55Har hatt en god del feil med min 2023 model 3, og når lånebilene til Tesla ikke en gang er forsikret og man da risikerer å måtte betale masser av penger for en steinsprut eller at noen slenger døra inn i lånebilen på parkeringsplassen mens egen bil er på verksted i ukesvis hvor de ikke gjør noe særlig arbeid på den i det hele tatt er jo helt tragisk.

30 000 kr i egenandel på tesla lånebiler er nok til at jeg neste gang vil takke nei til lånebil, og heller få en leiebil gjennom forsikringen min.
Skønner godt at du er lei trøbbel med bilen din. Det er neppe noe trøst at det kun gjelder fåtall. Som alltid. Det er flere ting man kan kritisere Tesla for, men høye VEDLIKEHOLDSKOSTNADER er vel ikke en av dem?
Det du beskriver er en risiko for kostnad knyttet til lånebil når din bil er inne til feilretting. Det har ikke noe med vedlikehold å gjøre.
Hadde min Skoda inne til bytte av styresnekke (tilbakekalling) i går, og fikk ikke lånebil en gang. Den lille Citigoen har langt høyre årlige vedlilkeholdskostnader enn Yen. Elbiler begge to ;-)
#6
Sitat fra: Ingeniøren på I går kl. 09:40
Sitat fra: Handyman på mandag 22. april 2024, klokken 10:42
Sitat fra: Joccy på mandag 22. april 2024, klokken 09:30
Sitat fra: Handyman på mandag 22. april 2024, klokken 09:16
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 22. april 2024, klokken 08:51Kan og være at bremseskiva roterer ørlite i festene og gir et klikk...
Hvis det er tilfellet så må hjulboltene være løse. Altså at hjulene ikke er skrudd fast. Neppe saken her.
Mener vel bremseklossene.
Ikke slik han har skrevet det. Han nevner jo klossene leger opp og skriver så "Kan og være".
At klossene kan bevege seg er jo velkjent og nevnt i tidligere innlegg.
Jeg mente skivene men det er riktig at de ikke skal bevege seg om boltene er riktig tilskrudd...Vet ikke om han har sjekket det og julene trenger ikke falle av selv om momentet ikke er riktig.
Det var det jeg fryktet at du mente. Hvis skivene kan bevege seg så er mutterne omtrent ikke strammet mer enn med fingrene. Da er hjulet i praksis løst.
#7
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
I går kl. 09:37
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 05:31
Sitat fra: kaistian på lørdag 20. april 2024, klokken 18:32En positiv ting jeg merket var at i høyresving så hold den mye mer til høyre enn før, før var den så nærme gulstripa at det til tider var ubehagelig.
Noen andre som har lagt merke til det?
Hvis den holder mere til høyre i høyresving så er den vel så langt fra gulstripa som den kan komme?

Men nei, kan ikke si jeg har lagt merke til det.
Jeg har heller ikke merket at den plasserer seg bedre i svinger.
At den legger seg til venstre i høyresvinger og til høyre i venstresvinger er irriterende og noen ganger nervepirrende.
#8
Model 3 / Sv: Bil til verksted
tirsdag 23. april 2024, klokken 09:26
"Valet mode" skrur du av og på i appen (ligger under Sikkerhet og sjåfører) og dersom verkstedet trenger tilgang så kan du gi dem det når de måtte ønske.
#9
Sitat fra: Joccy på mandag 22. april 2024, klokken 09:30
Sitat fra: Handyman på mandag 22. april 2024, klokken 09:16
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 22. april 2024, klokken 08:51Kan og være at bremseskiva roterer ørlite i festene og gir et klikk...
Hvis det er tilfellet så må hjulboltene være løse. Altså at hjulene ikke er skrudd fast. Neppe saken her.
Mener vel bremseklossene.
Ikke slik han har skrevet det. Han nevner jo klossene leger opp og skriver så "Kan og være".
At klossene kan bevege seg er jo velkjent og nevnt i tidligere innlegg.
#10
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 22. april 2024, klokken 08:51Kan og være at bremseskiva roterer ørlite i festene og gir et klikk...
Hvis det er tilfellet så må hjulboltene være løse. Altså at hjulene ikke er skrudd fast. Neppe saken her.
#11
Model 3 / Sv: Spare penger på vedlikehold på elbil?
søndag 21. april 2024, klokken 11:27
Har gjennom mange år forhold meg til mange forhandlere. Eks; Avensis full av feil og en forhandler som ikke ville ta ansvar. En nærmest feilfri Avensis. eUper og Citigo med problemer på rekke og rad osv.
Kan med hånden på hjertet si at Tesla uten sidestykke har gitt meg den beste servicen. Kanskje ikke overraskende, siden jeg bruker Kr.sand. Først en TM3 fra Fremont med sine barnesykdommer, deretter en nærmest feilfri TMY fra Kina.
#12
Model 3 / Sv: Erfaring med brukt Model 3?
lørdag 20. april 2024, klokken 11:28
Sitat fra: Expat på fredag 19. april 2024, klokken 17:07Jeg ville ha kjøpt fra Teslaforhandler
Antar at du mener "kjøpt fra Tesla"? Tesla bruker jo ikke forhandlere, men selger bilene selv.
#13
Model 3 / Sv: Førstegangseier av Tesla og El-bil.
fredag 19. april 2024, klokken 15:36
Da jeg slogte min mars -19 TM3 i august -21 med 46 000km så var snittforbruket 181 Wt/km. Blandet kjøring.

Edit: korte turer når det er kaldt ligger jo milevis over dette snittet.
#14
Model Y / Sv: Skifte kupefilter, MIC
onsdag 17. april 2024, klokken 21:18
Da har vi åpenbart em tredje type. Det er jo forskjeller nederst på dekselet der skuren sitter.
#15
Model Y / Sv: Skifte kupefilter, MIC
onsdag 17. april 2024, klokken 10:43
Sitat fra: kaistian på onsdag 17. april 2024, klokken 09:55
Sitat fra: Handyman på onsdag 17. april 2024, klokken 08:08
Sitat fra: Lucaria på onsdag 17. april 2024, klokken 07:33Jeg mener dekslet er det med XXX på.
Ja det har du rett i. Det ser ut til at Hiawata har løsnet andre skruer enn det man trenger.
Det er kun den ene skruen i bunnen av dekselet som skal fjernes.
I manualen du linket til er det to løsninger, en med skrue i topp(Figure 1) og en med skrue i bunn(Figure 2).
Jeg ser ikke noe skru eller skruhull i bunn, så da må det være den beskrivelsen for topp skrue.
Og da må man fjerne panelet under hanskerommet for å komme til skruen.
Beklager. Jeg skrev skrue fordi jeg tenkte på min TM3, og fordi jeg ikke så nøye nok på bildet i manualen og til hiawata. Hans utgave har tydeligvis ikke skrue. De uten skrue skal i stedet ha et "hurtigklips" (figure 3) som ikke trenger verktøy. Men hans bilde viser at klipsløsningen ikke er lik som i figure 3. Det ser dog ut til å være en leppe som kan presses inn for å løsne lokket.
Uansett... skruene som er fjernet kan settes tilbake. De har ikke noe med lokket å gjøre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA