Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Handyman

Sider: [1] 2 3 ... 225
1
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: ſøndag 25. April 2021, klokken 17:22 »
Jeg hadde knirk i kulda. Det forsvant dersom jeg senket vinduet noen millimeter. Rengjorde og smørte opp gummilistene. Knirk borte.

2
Du skal være glad du ikke har kjøp bil i USA. Der har over 400 personer blitt belastet dobbel kjøpspris og sliter med å få igjen pengene.

Hei. Takk for kommentaren din. Jeg har nå fått tilbake kr. 39.000,- etter å ha ventet i 110 dager. Mangler fortsatt ca kr. 3500,- for uåpnede pakker med gulvmatter og andre ting sendt i retur - godkjent for retur i appen. Men etter så lang tid regner jeg med at en utro Tesla ansatt, eller ansatt hos Bring/Posten har rappet disse tingene? og at pengene er tapt. Jeg fikk ingen renter på innskuddet på 39.000,- Bestillingsgebyret på kr. 1000,- ble behold av Tesla. Noen her på forumet skrev at jeg skulle få tilbake den 1000 lappen også, men det skjedde altså ikke.
Du får ikke bestillingsgebyret tilbake.

Teksten under er hentet fra nettsiden til Telsa, og står meget godt synlig når man skal betale:

Til forfall i dag
kr. 1.000
Ikke-refunderbart ordregebyr*

*Kan ikke refunderes for avbestillinger, bortsett fra når lovbestemte avbestillingsrettigheter gjelder. Hvis du skal lease kjøretøyet, og det vil fullfinansieres av en tredjepart, vil bestillingsavgiften refunderes etter levering.


3
Model 3 / Sv: Åpne hanskerommet mens man ser på Netflix
« på: Torsdag 15. April 2021, klokken 08:38 »
Hvem trenger hansker mens man ser på Netflix ;) :P

4
Tesla SW og AP / Sv: Musk fjerner RADAR fra bilene?
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 22:21 »
Kameraene i frontruta settes ikke ut av spill pga sludd. Det gjør RADARen med en gang, og da mister man CC og AP helt til man fjerner snøen/isen.

5
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 22:02 »
Spesielt når lengste avstandsinnstilling (7) ​kun er rundt 2 sekunder.
Ja, det der har jeg lurt på. Har det med rekkevidde for radaren å gjøre?  Når jeg ligger rolig og fint bak en annen bil på litt svingete vei som krever noen fartsendringer, og egentlig er fornøyd med å la vedkommende foran styre farten, så synes jeg det er litt provoserende å legge seg 2 sekund bak. Mens når jeg stopper i kø, så virker det litt rart å stoppe mange meter bak bilen foran.
Det tviler jeg på. RADARen har rundt 160m rekkevidde og gir ca 4 sekunder i 150km/t.

6
Lading av Tesla / Sv: Erfaringer med ladetid for Model S på gateparkering i Oslo?
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 21:59 »
Svaret ligger jo i måleenheten på mengden strøm du skal ha inn i batteriet, som er kWh som betyr kW pr time.
Altså effekten man lader på multiplisert med tiden. Da ser vi bort fra tap i ladeprosessen.


7
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 21:47 »
I beste fall har de produsert opp mange batterier av nye typer i USA litt under radaren på test-anlegget der, men tviler på at det er nok til særlig mange biler uansett. Så har mine tvil om at de skal klare å levere nye batterier fra start av i Berlin. Hva tenker folket?
Produksjonen av 4680 celler har pågått i lang tid allerede. Hvor stort volum er heller ukjent. Det kan være at dette dekker behovet en god stund i oppstarten. Omfattende opptrapping av produksjonen pågår også, ikke bare av Tesla.

8
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 21:35 »

Husk også at " fil holder" ikke fungerer under 64km/t og ikke over 145km/t

Her fra brukermanual:
Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og
145 km/t på veier med tydelig filmerking.
OK, du har et poeng der :). Men det skal nå litt til å kjøre i grøften fordi en har glemt å slå på autopiloten synes jeg. En skal jo ha blikket på veien og hånden på rattet. En skal jo selvsagt følge med avstand til forankjørende også, men det kan komme brått på, hvis en tror at bilen skal stoppe av seg selv.
Spesielt når lengste avstandsinnstilling (7) ​kun er rundt 2 sekunder. Det er ikke mer enn det må være.
For de som kjører med kortere avstand kan triggeren for å skulle bremse komme vel sent.

9
Tesla SW og AP / Sv: 2021.4.12.2 igår. Er det grunnen til ingen varme?
« på: Lørdag 10. April 2021, klokken 11:02 »
Ikke relatert til varme, men kanskje man kan endre tittelen på tråden til kun versjonsnummeret?
Opplevde for første gang at bilen veldig tydelig varslet (med lyd og bilde) om en møtende bil på en smal vei opp fjellet til hytta.
Bilen hylte og den møtende bilen ble farget rød. Skjedde mens bilen var på god avstand. Har opplevd liknende varsler i bystrøk men ikke på slik kjerrevei før.

10
Tesla SW og AP / Musk fjerner RADAR fra bilene?
« på: Lørdag 10. April 2021, klokken 10:56 »
Hinter Elom om at RADAR kommer til å fjernes fra bilenen?
https://twitter.com/elonmusk/status/1380606694816800768

I denne tråden utdypes litt mer:
https://twitter.com/WholeMarsBlog/status/1379310700011479043

Kanskje Ghost braking forsvinner med RADARen?

11
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
« på: Lørdag 10. April 2021, klokken 10:23 »
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien. Tesla kan utvilsomt ved "noen tastetrykk" gjøre dette, men det passer ikke inn i deres mål om stadig mer selvkjøring, selv om det ville fjernet en del problemer.  De kommer neppe til å gjøre det.
Det tror jeg du har rett i. Da jeg startet denne tråden, var det på grunn av en opplevelse som var direkte trafikkfarlig, med plutselig nedbremsing fra 110 til 40 ved at bilen endret verdien av MAX-hastigheten. Jeg fant ikke noe om dette på nettet - bare mye om fantombremsing. Det står ikke noe i manualen, og service-mannen på Tesla visste heller ikke om det. Jeg var usikker på om det var en feil på maskinvare eller programvare.
På bakgrunn av de tilbakemeldingene jeg har fått, er det mest nærliggende å tenke at det er et utslag av utviklingen av selvkjørende funksjoner - beregnet på det amerikanske markedet. Med lange, rette og brede veier. På smale svingete norske "motorveier" under kontinuerlig utvikling - med gamle europeiske kart - passer det ikke like godt. En oppdatering av kartene hadde hjulpet - det hadde ikke vært i konflikt med deres forretningsstrategi.

Til GOS: Jeg har aldri opplevd at bilen min leser digitale skilt. Jeg gjetter på at den leser 80% av de analoge - men jeg har ikke telt.
Dette er grunnen til at jeg (og kanskje de fleste Teslasjåfører) har høyrefoten klar svevende over gassen, klar til å kompensere for uønskede fartsreduksjoner.
Når det gjelder graden av nedbremsing, tror jeg de aller fleste overdriver hvor kraftig bilen bremser. Mange beskriver det som bråbremsing. For meg er bråbremsing FULL BREMS..... det opplever de færreste i sin Tesla.
Jo en markant fartsreduksjon kan virke kraftig, men forsøk en full brems så merker men forskjellen.
I hvilken grad disse fartsreduksjonene er direkte trafikkfarlige avhenger veldig mye av om bilene bak holder tilstrekkelig avstand.
Men JA det er irriterende med disse bremsingene, det er jeg HELT enig i.

12
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
« på: Lørdag 10. April 2021, klokken 10:12 »
.... men helt merkelig at man ikke får til basic ACC på Tesla til 0,5-1mill mens en kineser til 260k fikser det hele fint 🙂
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien. Tesla kan utvilsomt ved "noen tastetrykk" gjøre dette, men det passer ikke inn i deres mål om stadig mer selvkjøring, selv om det ville fjernet en del problemer.  De kommer neppe til å gjøre det.
Når det er sagt, har jeg så og si aldri problemer med ACC, og skiltlesingen fungerer nå meget bra.

Fungerer skiltgjenkjenningen deres også på slike digitale/lys fartsskilter?

Tror min Model 3 klarer å lese 1 av 1000 av disse.

Motorvei der det gjerne er flere felt og en ikke ligger i høyre felt eller at fartsskilter står høyt fører også ofte til at min bil ikke oppdager skiltet

Er det bare min som er slikt?
Nei, bilen leser ikke skilt på motor-/flerfeltsvei (usikker på definisjonen Tesla bruker). Det er ikke en feil, men et valg Teslas har gjort. Digitale skilt tror jeg ikke at bilen min har lest, men de er bare på motor-/flerfeltsvei der jeg har kjørt.

13
Tesla SW og AP / Sv: 2021.4.12.2 igår. Er det grunnen til ingen varme?
« på: Torsdag 08. April 2021, klokken 19:00 »
Jeg oppdaterte i går og varmen fungerer som vanlig.

14
Model 3 / Sv: Problemer med Aktiv Cruise Control
« på: Torsdag 08. April 2021, klokken 18:58 »
.... men helt merkelig at man ikke får til basic ACC på Tesla til 0,5-1mill mens en kineser til 260k fikser det hele fint 🙂
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien. Tesla kan utvilsomt ved "noen tastetrykk" gjøre dette, men det passer ikke inn i deres mål om stadig mer selvkjøring, selv om det ville fjernet en del problemer.  De kommer neppe til å gjøre det.
Når det er sagt, har jeg så og si aldri problemer med ACC, og skiltlesingen fungerer nå meget bra.

15
Tesla SW og AP / Sv: Innvendig kamera, kan det være i bruk?
« på: Torsdag 08. April 2021, klokken 11:58 »
"greentheonly" leker seg videre med bilen sin, og ser nå på output fra algoritmene som ser på bildene fra det innvendige kamera. Og for å prøve å "lure" bilen, henger han opp et bilde av seg selv tatt i samme vinkel foran kamera. ;D
https://www.youtube.com/watch?v=pZWR4MQBI4M
Leste kommentarer om at brukere i USA tydelig har merket at bilen maser mer om å dreie på rattet dersom de ikke er oppmerksomme. Kan virke som at Tesla tester/tuner systemet... i alle fall i USA.

Sider: [1] 2 3 ... 225