Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Handyman

Sider: [1] 2 3 ... 218
1
Model 3 / Sv: Reseal Front Upper Control Arm
« på: I dag kl. 09:40 »
Ja. Tok bilder av det og sendte inn via appen.

2
Jeg forstår ikke helt hvorfor Y skal gå spesielt mye ned i pris. I Norge skal den selges i det norske markedet, og her priser konkurrentene seg ca likt. Tesla er nok ikke interessert i å skvise ut konkurrenter. Det er vel heller flere konkurrenter de ønsker, siden de ønsker å få verden over på fornybar energi.
De ønsker å selge alle bilene de produserer. Og de vil produsere så mange som overhodet mulig.

3
Model 3 / Sv: Innkjøp av takstativ?
« på: I går kl. 23:16 »
Bolten har jo gjenger hele veien. Bare å kappe av det du ikke trenger.

vurderte det, men jeg har ingen skrustikke og var usikker på om jeg ville klare å få et rent nok kutt til at mutteren ville gå på. Jeg gikk derfor for den enklere, men dyrere løsningen, selv om jeg generelt er mer fan av billige reodor-løsninger.
Du trenger ikke skrustikke, klem den mellom to plankebiter som du setter foten på. Skru på en mutter og kutt bolten med en baufil. Når du skrur av mutteren retter du opp gjengene. Fil bort skarpe grader om du vil med sandpapir om du ikke har en fil (med mutteren på plass).

4
Model 3 / Sv: Innkjøp av takstativ?
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 16:50 »
Skrus de ikke til mot noen gummiføtter? Og er det noen forskjell på garanti hvis begge stativ er montert av eier?
De hviler på gummistykker som igjen hviler på takbuene. Det er ikke noe vekt av betydning på glasset.
Tesla har ved ulike anledninger lagt skylden på bruk av originalt utstyr når kundene har fått problemer. Det er verdt å ta med i "regnestykket".

Ja, selv om de har bevisbyrden for å vise at festet har skylda for en aktuell feil, kan det jo bli en del kranglig og styr :-\
Hvis glasstaket går i stykker og det ikke skyldes takbøylene, så treger man jo ikke å fortelle Tesla hva slags takbøyler man bruker.

5
Model 3 / Sv: Vifte skrangling
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 11:32 »
En generell kommentar om ulyder i biler:
En ikke uvanlig årsak til ulyder etter verkstedbesøk er at mekanikerne mister skruer ol. steder hvor det er vanskelig å få tak i dem igjen. De henter en ny skrue og gjør seg ferdig. Slike lyder er ofte vanskelige å oppdage siden de gjerne forplanter seg i konstruksjonene de slår mot. Spesielt dersom de slår mot karosseriet.
Et inspeksjonskamera kan være til hjelp for å finne løse deler (billig på ebay).
Hadde det ikke vært garanti så skulle jeg sjekket dette selv, men er så redd for å knekke klips osv. på plastpaneler, så vil gjerne overlate det til verksted. Denne lyden kan godt være en skrue som rister mot et plastpanel, det er ikke helt usannsynlig. Da måtte de ev. ha mistet den på fabrikken. Inspeksjonskamera kan kanskje være praktisk å føre inn i ventilasjonsåpningene?
Så lenge man har garanti og er dekket av reklamasjonsretten så bør det overlates til leverandøren ja. Problemet er at det for noen kan være mer arbeidskrevende å måtte inn på SC flere ganger, enn å prøve å finne årsaken selv.
Derfor mitt tips.

6
Model 3 / Sv: Vifte skrangling
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 11:11 »
En generell kommentar om ulyder i biler:
En ikke uvanlig årsak til ulyder etter verkstedbesøk er at mekanikerne mister skruer ol. steder hvor det er vanskelig å få tak i dem igjen. De henter en ny skrue og gjør seg ferdig. Slike lyder er ofte vanskelige å oppdage siden de gjerne forplanter seg i konstruksjonene de slår mot. Spesielt dersom de slår mot karosseriet.
Et inspeksjonskamera kan være til hjelp for å finne løse deler (billig på ebay).

7
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 01:00 »
Da har jeg i det minste fått sjekket at bilen er kresen på hvilke 4-feltsveier dette virker på. Har 5km rett ved der jeg bor. På ca 1,5km av det er bilen i stand til å se at det er 4 felt. I korteste laget for å teste noe som helst men de få forsøkene jeg rakk hadde samme resultat som før, at forskjellen i moment mellom 'ikke nok moment' og 'for mye moment' er minimal.
Kjører du med styringen i sport? Prøv i så fall å bytte til comfort eller standard. Min krever ulike krefter alt etter styremodus. Jeg bruker standard.

8
Model Y / Sv: SR Model Y kansellert
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 00:54 »
Min konklusjon er at man kan tolke alt vidt forskjellig. De enkle ordene "forvente" og "estimat" er gjenstand for lange diskusjoner her på forumet. At man kan legge så utrolig forskjellig betydning i dem er intet mindre enn forbausende.

Nå vrir du deg vekk, men det er helt greit.

Når det gjelder diskusjonen rundt "forvente" og "estimat" så vil jeg personlig mene at dersom Elon/Tesla skriver "forvente" så hadde jeg beregnet "tesla-tid" på det og tatt det med en stor klype salt. Jeg hadde med andre ord ikke forventet at det ble en sannhet. Ei heller estimert at det ble en sannhet for den del (en rar settning å skrive). Hadde de derimot skrevet "estimat", ja da hadde jeg hatt høyere forventninger til hva de skriver og forventet at det burde stemme mer nøyaktig med tiden de anga og jeg kunne selv estimert litt mer nøyaktig.

Dette kommer jo tydlig frem når en ser på hva NAOB skriver om de to ordene.
https://naob.no/ordbok/forvente
"regne med (noe positivt[...])" altså noe Elon gjør i tide og utide og er svært så optimistisk med, særlig når det gjelder tidsbruk (som han tilsyneltande estimerer, så det stiller jo hans estimater i et dårlig lys også).

https://naob.no/ordbok/estimat
"fremkommet ved sannsynlighetsberegning" som vi må tro at Tesla er i stand til å gjøre, eller i dagligtale "anslag", altså en "omtrentlig beregning" som altså er "i nærheten av det riktige ; noenlunde nøyaktig".

Tesla skriver da også nå, "Produksjonen er forventet å starte i midten av 2021", så de som da mener at dette er et estimat og/eller mener de får bilene sine da, de blir nok skuffet. Siden Tesla her har valgt å "forvente" fremfor å "estimere" så får vi også tro at det fortsatt er stor usikkerhet rundt dette tidspunktet. Om Tesla skulle lovd noe mer presist ville uansett være svært uvanlig da det er mange faktorer de ikke har kontroll på her.

Både "forvente" og "estimere" kan være rimelig vage angivelser her, det ene basert på tro og håp, det andre på beregninger. Og det ligger til grunn for mine tidligere uttalelser om at jeg ikke tror vi får se første Model Y kundebilen i Norge, levert fra Tyskland, før nærmere jul.

At folk legger ulik betydning i de to ordene er derfor ikke så rart. De betyr jo ulike ting. Men de er begge vage av ulik styrke.

Beklager om dette ble off-topic for tråden. For å hanke den inn igjen så tror jeg Elon gjør lurt i å trekke short range inntil videre. Tesla må levere på noe de andre ikke har og da må rekkevidden være svært god.
Jeg brukte ordene forvente og estimat som to forskjellige eksempler på ord som mange oppfatter ulikt.
Altså at mange er ikke enig i betydningen av ordet forvnete. Ingen sammengheng med ordet estimat, det var bare et annet eksempel på et ord man er uenig i hva betyr.
Ellers takk et interessant innlegg om ordene, og at de ikke skal ses i sammenheng. ;-)

9
Model 3 / Sv: Avriming kamera i frontrute?
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 00:42 »
Er ikke kameraet uansett i bruk under kjøring? Da bør det vel bli halvvarmt der?
Ikke kjangs i havet! Kameraer utvikler ikke i nærheten av nok varme til å varme opp en iskald frontrute.
Alle webkameraer jeg har eid gjør det. ;)

(håper de har brukt noe bedre på bilen..)
Håper dette er ironisk ment? Kameraene sitter ikke inntil glasset, og det skal ganske mange titalls watt til for å varme opp glasset så dugg forsvinner. Det antar jeg at alle skjønner.
Om kameraet blir varmt vil også luften foran kameraet bli varm og da bør duggen bli borte. Nå har jeg ikke sjekket Tesla sine kameraer men i følge artikkel på tu.no (tror jeg) brukes en annen type kameraer på biler enn for webkameraer og mobiler. Mulig det inkluderer at de utvikler mindre varme, jeg har uansett hatt mange webkameraer som burde klart å varme opp den lille luftlomma foran bilkameraene nok til at de ikke dugget.

For øvrig rart at det ikke er automatisk oppvarming i kaldt vær foran kameraene. Spesielt når autopiloten er i stand til å se at kameraet er 'blokkert'..
Et USB-webkamera trekker typisk under 500mA. Det vil si maks 2.5W!!!! Gjerne ned mot 1W og mindre. Det vil ikke gi noe som helst varme i lufta rundt kameraet. Håper du er enig. Det trengs adskillig mer effekt, og da som kontaktvarme med varmetråder (som det jo også er) for å varme opp et areal på en stor frontrute som er kjølt ned av masse kald luft på utsiden.
Ruta er kanskje stor men den oppvarmede flekken foran frontkameraet er ganske liten. I følge internett trekker en bakrute 10-20A, altså opp mot 150W/m2. Flekken foran frontkameraet er kanskje 10*7cm? Eller 0,007m2, noe som blir (trommehvirvel) 1,05W. :D

Nå har vi faktisk 3 frontkameraer, nok effekt i massevis, *om* det er standard webkameraer, noe jeg tviler på.. ;)
Regnestykket ditt er ikke riktig (selv om det er irrelevant). En oppvarmet bakrute er typisk 0.5m2=50dm2, som gir ca 3W pr dm2 ikke 1W. Frontrutevame er gjerne dobbelt av dette. Uansett så vil varming av luft ikke gi særlig effekt på glasset, man må ha varmetråder som har kontakt med glasset. Varmeledningseven i glass er ganske stor så arealet rundt vil effektivt kjøle ned omårdet i kamerahuset. Det er jo nettopp derfor det er egne varmetråder der.
Det kreves garantert helt andre effekter enn noen skave watt i luftvarme i kamerahuset.

10
Model 3 / Sv: Avriming kamera i frontrute?
« på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 22:21 »
Er ikke kameraet uansett i bruk under kjøring? Da bør det vel bli halvvarmt der?
Ikke kjangs i havet! Kameraer utvikler ikke i nærheten av nok varme til å varme opp en iskald frontrute.
Alle webkameraer jeg har eid gjør det. ;)

(håper de har brukt noe bedre på bilen..)
Håper dette er ironisk ment? Kameraene sitter ikke inntil glasset, og det skal ganske mange titalls watt til for å varme opp glasset så dugg forsvinner. Det antar jeg at alle skjønner.
Om kameraet blir varmt vil også luften foran kameraet bli varm og da bør duggen bli borte. Nå har jeg ikke sjekket Tesla sine kameraer men i følge artikkel på tu.no (tror jeg) brukes en annen type kameraer på biler enn for webkameraer og mobiler. Mulig det inkluderer at de utvikler mindre varme, jeg har uansett hatt mange webkameraer som burde klart å varme opp den lille luftlomma foran bilkameraene nok til at de ikke dugget.

For øvrig rart at det ikke er automatisk oppvarming i kaldt vær foran kameraene. Spesielt når autopiloten er i stand til å se at kameraet er 'blokkert'..
Et USB-webkamera trekker typisk under 500mA. Det vil si maks 2.5W!!!! Gjerne ned mot 1W og mindre. Det vil ikke gi noe som helst varme i lufta rundt kameraet. Håper du er enig. Det trengs adskillig mer effekt, og da som kontaktvarme med varmetråder (som det jo også er) for å varme opp et areal på en stor frontrute som er kjølt ned av masse kald luft på utsiden.

11
Tesla SW og AP / Sv: Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.
« på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 01:02 »
Da er vi tilbake til jernbanen. Tallet 7 betyr 70 ;-)
Hvorfor? Blir det for komplisert?
Aner ikke hvorfor, men ved fartsgrenser som slutter på 5, er 5-tallet lite (ca halv størrelse av hovedtallet).
10 betyr hundre km/t.

12
Model Y / Sv: SR Model Y kansellert
« på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 00:53 »
Jeg skriver jo også det, at når det kommer til rekkevidden så har nok Elon ordene sine i behold.

Men jeg mener ikke at han "bare" snakker om rekkevidden her når han nevner "the Tesla standard of excellence", det virker som en mer generell term han bruker og som jeg er sterkt uenig i. Han kunne brukt helt andre ord om han kun mente excellence relatert til rekkevidde, men det gjorde han altså ikke.
Tipper at hele forklaringen ligger i at din definisjon av "...generellt "excellence"" ikke er det samme som "Tesla standard of excellence" ser du forskjellen? ;-)

Nå er ikke definisjoen av ordet excellence min, les definisjonen i sitatet. Og det var ikke jeg som brukte ordet excellence, det var det Elon som gjorde. Og om Elon ikke er enig i definisjonen så burde han kanskje ikke bruke ordet.

Diskusjonen er vel forsåvidt ikke rundt selve ordet, men hvorvidt tweeten kan tolkes til kun å gjelde rekkevidde (slik Magnus Hansen vil) eller å gjelde hele Tesla, slik jeg tolker det og som Elon faktisk har ordlagt seg.

Merk da at jeg er enig i at Elon trolig har sine ord i behold når det kommer til rekkevidden alene, men at begrepet "the Tesla standard of excellence" er et videre begrep enn kun noe som omfatter rekkevidde.

Elon skriver jo faktisk "the Tesla standard of excellence" og ikke "the <whatever> standard of excellence" - bytt ut <whatever> med noe som faktisk er relatert rekkevidde så ser du forskjellen betydningen får.
Min konklusjon er at man kan tolke alt vidt forskjellig. De enkle ordene "forvente" og "estimat" er gjenstand for lange diskusjoner her på forumet. At man kan legge så utrolig forskjellig betydning i dem er intet mindre enn forbausende.

13
Tesla SW og AP / Sv: Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 22:45 »
Drar frem denne tråden igjen - Jeg ser bilen min leser et "Forbudt med sving til venstre"-skilt som "fartsgrense 70 km/t". Jeg kan til nød forstå at pilen kan tolkes som et 7-tall, men hvor er nullen? :laugh:
Da er vi tilbake til jernbanen. Tallet 7 betyr 70 ;-)

14
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 22:42 »
Siden noen ikke får det til, så skal det nevnes at det finnes en god del veier med flere felt der Tesla mener de bestemmer om det er lov med feltskifte eller ikke. Bilen må selv vise flere felt i visualiseringen for at feltskifte fungerer. Når den kun viser ett felt hjelper det verken å blinke eller berøre rattet, der må AP avbrytes enten med spak eller rattbevegelse. Ganske irriterende når man kjører hyppig på slike veier. Det tåpeligste er at bilen viser at den ser begge feltene så fort jeg begynner å svinge.

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY
Jeg tenkte at folk forstod at den ikke vil skifte fil når den ikke ser og ikke viser nabofila.
Jeg har bare opplevd at bilen ikke leser nabofila når kameraet er tilsmusset eller det er svært dårlig førefrohold. Aldri slik som i videoen. Er det alltid slik den strekningen?

15
Model Y / Sv: SR Model Y kansellert
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 22:34 »
Jeg skriver jo også det, at når det kommer til rekkevidden så har nok Elon ordene sine i behold.

Men jeg mener ikke at han "bare" snakker om rekkevidden her når han nevner "the Tesla standard of excellence", det virker som en mer generell term han bruker og som jeg er sterkt uenig i. Han kunne brukt helt andre ord om han kun mente excellence relatert til rekkevidde, men det gjorde han altså ikke.
Tipper at hele forklaringen ligger i at din definisjon av "...generellt "excellence"" ikke er det samme som "Tesla standard of excellence" ser du forskjellen? ;-)

Sider: [1] 2 3 ... 218