Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Handyman

Sider: [1] 2 3 ... 180
1
Var litt utolmodig, så jeg bestille en time i appen og skrev at jeg savnet oppgradering. Dette var forrige uke. I dag så fikk jeg denne pdf`en på e-post for signering av bytte. Har time 2. oktober, så da får vi se :)
OK, gjorde akkurat det sammme onsdag eller torsdag i forrige uke, og ble oppringt av Tesla på fredag, om at dette ennå ikke var kommet.

2
Tipper den er rett rundt hjørnet  :D Fikk pdf å signere bytte  :)

Hadde du etterspurt bytte? Fikk du PDFen pr epost eller i appen?

3
Tesla Pickup / Sv: Cybertruck i Jay Leno's Garage
« på: I dag kl. 08:49 »
I august Twittret EM at det er svært sannsynlig at det kommer en mindre versjon for europa i fremtiden.
https://twitter.com/elonmusk/status/1290546456030576641

4
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: I går kl. 20:53 »
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X.
Hos meg gjør det ingen forskjell. Dvs. Begge deler funker på samme måten.
Sitat fra: Handyman
link=topic=53061.msg921454#msg921454 date=1600529848
Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
:+1: det skal jeg prøve
På TM3 funker det IKKE å dra blinkeren til første trinn!! Da avbryter den før den straks de tre blinkene er ferdig.

Når det gjelder kraft, så skal det jo ikke mer til enn "en appelsin plassert i siden av rattet" (ulovlig autopilot hack). Prøv bare å trykk forsiktig med en finger på en av eikene i rattet, og som sagt gjerne motsatt vei.

Hvis jeg velger naviger på autopilot med lagt inn destinasjon og bilen anbefaler å bytte felt holder det med å dra blinkeren til første trinn. Ellers fungerer det ikke på min Model 3 uten å dra blinkeren til trinn 2 med autopilot. 🙂
Måtte prøve det trinn 1 (med NoA) nå på vei hjem fra hytta og det funket, men bare ved bytte fra venstre til høyre felt. Fra høyre til venstre måtte jeg bruke trinn 2, men da var det på eget initiativ og ikke på forslag fra NoA.

5
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: I går kl. 11:22 »

Fra https://www.tesla.com/support/autopilot
Summon: Moves your car in and out of a tight space using the mobile app or key
Smart Summon: Your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you in a parking lot.

I appen er det differensiert mellom Summon og Smart Summon (ref skjermdumpen i post #1).

Jeg tenker på den beskrivelsen av summon i 2018 da folk kjøpte tesla da. Det ble lovt "smart summon" da. Dette er vel kanskje for nybestillinger nå.
Blir mye å holde styr på for Tesla, da de har endret beskrivelsen N ganger på sidene deres, og må levere forskjellig features under samme navn.
Jeg har selv EAP fra mars 2019 (og lovnad om oppgradering til FSD) og den har Smart Summon (selv om det ikke har noen nytteverdi i praksis).
Men for de som bestiller EAP nå, er jeg usikker på hva de kan forvente.

6
Model Y / Sv: Enyaq mye mer praktisk?
« på: I går kl. 11:19 »
Jo, enig, de har mye bra for seg derfor er det irriterende at de ikke gidder å sette på feks ett skikkelig vindusviskere system. Hvorfor skal X var noe ræl ifht ENiro, slik irriterer meg. Ja, det er kjekt at alt justere seg til meg når fruen har kjørt billen, i ENiroen må jeg trykke på en knapp i bildøren og vente på at sete skal gå fra heeelt fremst til nesten helt bak:) Men poenget er at når en så setter seg inn og lukker døra (ingen god lyd) og så må ta ett visk med viskeren så er idyllen over, ting som Tesla enkelt kunne fikset...

Ett spm til denne mobilløsninger på 3Y, på fjellet har vi ett garasjeanlegg uten dekning på mobil, men her er det BT så ikke noe problem om en glemmer kortet?

Kunne jo kjøre Xen også med mobilen, men det var ikke smart å glemme nøkkelen. Klarte å låse bilen med mobilen inni en gang uten nøkkel, men antar dette ikke skjer nå lengre. Er en stund siden vi hadde Tesla:)
Når det gjelder Y må du ikke sammenlikne funksjoner med S og X, de er forrige versjon. Y må sammenliknes med TM3.
"Mobilnøkkelen" kommuniserer via Bluetooth, ingen mobildekning er nødvendig. Mobilen i lomma, thats it.

7
Model Y / Sv: Enyaq mye mer praktisk?
« på: I går kl. 10:59 »
Et annet argument er Teslas mangel på startknapp og generell automatikk. Samt profiler som stiller setet og andre ting.......
Her tror jeg du har skrevet noe annnet enn hva du mener??? Du mener vel ikke at det er en mangel at Tesla ikke har startknapp? Tesla er jo også godt på generell automatikk og førerprofiler +++

8
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: I går kl. 10:49 »
Har ikke alle nye biler nå HW3 ?

Satser på det. Men tenker på de Model 3 som kom der du kunne velge EAP i 2018/2019

Det er forskjell på Summon i EAP-pakka og Smart Summon i FSD-pakka.

Ikke sånn det var beskrevet i 2018. Det er vel den beskrivelsen de som allerede har EAP skal forholde seg til.
Fra https://www.tesla.com/support/autopilot
Summon: Moves your car in and out of a tight space using the mobile app or key
Smart Summon: Your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you in a parking lot.

I appen er det differensiert mellom Summon og Smart Summon (ref skjermdumpen i post #1).

Når det er sagt.... i eposten som er sendt ut om EAP i USA til $4000 så er funksjonen til Smart Sumon beskrevet.
https://twitter.com/greentheonly/status/1307487416861814784/photo/1

Jeg blir derfor usikker på hva som leveres dersom noen velger å kjøpe.

9
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: I går kl. 00:14 »
Praktisk nytte, NEI.  ;D

Fullstendig unyttig, men som gadget har det jo en viss verdi. Har FSD selv, så det er sagt.

Navi på autopark - svinger brått og brutalt av motorveier, 2 sek etter må du ta over.
Auto filbytte - altfor tregt og knotete, begrenset hvor det funker osv., men har en viss nytte på lange motorveistrekk, hovedproblemet er at man må gjøre manuelle bevegelser for alt, så nytten er svært liten. Ville heller at den frigjorde rattet når man slo på blinklys og tok over igjen etterpå, som Niroen gjør.
Autopark - fungerer jo, men er aaaaltfor tregt. Ratter som en gal uten bilen er i bevegelse (gnur dekkene i asfalten), og før den har rukket å tenke seg om har du parkert manuelt.
Smart summon - elendig, iallfall med restriksjonene i Europa.
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
De andre funksjonene har for meg begrenset verdi, men jeg håper og tror at de stadig vil bli bedre.
Sier ikke at funksjonen i seg selv har problemer, altså, det funker på de veiene Tesla har definert at det skal funke på, men det går tregt og trenger inngripen fra fører som er like mye jobb som å gjøre det selv. I tillegg kommer det an på hvor man kjører, for den 4-felten jeg kjører mest på har Tesla bestemt at auto filbytte ikke er lov, så der nekter den helt, og det er seriøst plagsomt fordi AP må avbrytes for å få byttet fil. Har vært diskutert her inne før, men her er video:

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY
Jeg kjører primært på motorvei hvor den funker som tiltenkt. Jeg synes den var noe treg for noen versjoner siden, men nå synes jeg den bytter fil veldig bra og helt etter boka. Men ut fra hvordan mange bytter fil, skjønner jeg at de synes det går for tregt  :police:
Nå er fartstilpasning også bra, og den sjekker jo også blindsona før den setter i gang.
Jeg plages ikke av å måtte sette på bliklyset, for så at bilen selv gjør resten på en trygg måte.
venstrehånda har jeg altid liggende i rattet kl 7 eller 8. No nag, og veldig avslappende.

10
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 21:04 »
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X.
Hos meg gjør det ingen forskjell. Dvs. Begge deler funker på samme måten.
Sitat fra: Handyman
link=topic=53061.msg921454#msg921454 date=1600529848
Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
:+1: det skal jeg prøve
På TM3 funker det IKKE å dra blinkeren til første trinn!! Da avbryter den før den straks de tre blinkene er ferdig.

Når det gjelder kraft, så skal det jo ikke mer til enn "en appelsin plassert i siden av rattet" (ulovlig autopilot hack). Prøv bare å trykk forsiktig med en finger på en av eikene i rattet, og som sagt gjerne motsatt vei.

11
Tesla SW og AP / EAP tilbake
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 17:37 »
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
Fatter ikke det.  Min er helt ubrukelig.
Enten tar jeg for løst rattet så den ikke bytter, eller jeg tar for hardt i rattet så den avslutter hele autosteer.
Det er kul umulig å få til mellomtingen
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X. Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.

12
Tesla SW og AP / EAP tilbake
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 17:33 »
Så taktikken er å skille ut funksjonene fra FSD pakken som faktisk virker og ta betalt for de i ny pakke? Og så er det løfter om fremtidig funksjonalitet som ligger igjen i FSD?

 8)
Jepp. Heter jo nå FREMTIDIG selvkjørende ;-)

13
Tesla SW og AP / EAP tilbake
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 14:23 »
Praktisk nytte, NEI.  ;D

Fullstendig unyttig, men som gadget har det jo en viss verdi. Har FSD selv, så det er sagt.

Navi på autopark - svinger brått og brutalt av motorveier, 2 sek etter må du ta over.
Auto filbytte - altfor tregt og knotete, begrenset hvor det funker osv., men har en viss nytte på lange motorveistrekk, hovedproblemet er at man må gjøre manuelle bevegelser for alt, så nytten er svært liten. Ville heller at den frigjorde rattet når man slo på blinklys og tok over igjen etterpå, som Niroen gjør.
Autopark - fungerer jo, men er aaaaltfor tregt. Ratter som en gal uten bilen er i bevegelse (gnur dekkene i asfalten), og før den har rukket å tenke seg om har du parkert manuelt.
Smart summon - elendig, iallfall med restriksjonene i Europa.
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
De andre funksjonene har for meg begrenset verdi, men jeg håper og tror at de stadig vil bli bedre.

14
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 14:19 »
Er ikke på nybestilling iallfall. et annet spm. Med funksjoner som summon og NoA, burde ikke de med EAP få HW3?
[/

Summon og Noa krever ikke HW3
den summon som er lovt kan kreve det. og så har du skiltlesing
Det er forskjell på Summon i EAP-pakka og Smart Summon i FSD-pakka.

15
Lading av Tesla / Sv: Sikring slår seg ut på ladestasjon - Easee Home
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 10:14 »
Har du stilt ned ladestrømmen i bilen da???

Sider: [1] 2 3 ... 180