Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Panduck

#46
"Appen er et eneste stort sorgens kapittel i seg selv! Den er treg, lite responsiv, og full av feil. Den er også svært fattig på funksjonalitet."

Når jeg trykker på "Lås opp" knappen i appen, låser bilen seg opp nesten umiddelbart. På BMWen tok det gjerne ett minutt før bilen ble låst opp. Ofte måtte jeg trykke flere ganger.

Dette med app og bil virker det kun som om Tesla får ordentlig til, stort sett uansett hvilken del av forum jeg leser på, er det folk som er frustrert over apper som ikke fungerer. Sammenliknet med Nissan og BMW appene som en rekke ganger var totalt ubrukelig, synes jeg Polestar appen faktisk virker proff. På BMW appen måtte jeg logge meg inn flere ganger per mnd, noe som ble ekstremt irriterende når jeg bare skulle starte varmeapparatet...
#47
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. mars 2023, klokken 13:10
Det bruker jeg til å lade ID4 og har fungert fint på alle sesjoner. Men jeg har ikke ladet andre biler med det, så kanskje det fungerer fordi de kun ser en enkelt mac adresse på det kundeforholdet?

ID.4 gir vel unik mac adresse hver gang, så det er neppe forklaringen.
#48
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
mandag 06. mars 2023, klokken 09:28
Sitat fra: overskyet på søndag 05. mars 2023, klokken 16:25
Lader du mye, så er det jo mange forskjellige abonnementer som er no-brainer. De forskjellige produsentene har forskjellige abonnementer som blir svært gunstige med det bruket.

Trodde det fine med Uno-x var at de tok kortbetaling og ikke hadde sånn "tull med registrering som skal binde deg til operatører", men samtidig så er "abo en no-brainer når man kjører mye". Forstår at det er vanskelig å gjøre folk fornøyde. Uno-X kan rett og slett ikke konkurrere med sponsede abo-priser hos et selskap som har bilprodusentene bak seg og bruker inntekt fra bilsalg til å sette opp infrastruktur.

Uno-X legger seg godt under MER, Recharge, Kople, Circle K osv. Det er det vesentlige, og det vil fort kunne bli kø hos Uno-X. Skal de ha de prisene folk ser ut til å ønske seg, vil de gå i minus ganske kjapt.
#49
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
søndag 05. mars 2023, klokken 14:32
Sitat fra: overskyet på søndag 05. mars 2023, klokken 11:53
Jepp og med 58,- per måned, trenger du ikke lade mer enn et par ganger i året for at det skal lønne seg. Det er en no-brainer for folk som har hytte. Du lader jo billigere på ionity enn du gjør på hytta til og med, hvis hytta har gode lademuligheter, noe svært mange ikke har.

Sikkert fint for de som har BMW. Må oppgi VIN og bekrefte at man er BMW kunde.
#50
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
søndag 05. mars 2023, klokken 10:48
Er klar over det, men de fleste hurtiglader ikke nok til å forsvare 12 mnd binding, mnd prisen vil da gjerne bli mer enn man uansett hurtiglader for, og risikerer kø og omvei for å benytte rabatt.

Det viktigste for uno-x blir å ta de kundene som ikke har behov for avtale.
#51
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
søndag 05. mars 2023, klokken 09:14
5.50kr er god pris om det stemmer. Eneste jeg finner på nettet er at det koster 6.50kr, og det er fremdeles veldig god pris. Å sammenlikne med abo-pris hos Ionity blir litt merkelig, det er jo sponsede priser som de fleste ikke vil forholde seg til annet enn når de har helt ny bil.

Derimot legger de seg godt under de andre "frittstående" aktørene, og mer rundt det man som "ikke-teslaeier" må betale hos Tesla. Det vil altså være mye å spare på å velge Tesla / Uno-X / Eon/Clever (det siste virker relativt overraskende for oss som husker blodprisen på Clever-ladere :P) fremfor de tradisjonelle MER/Recharge samt Circkle-K og "fullpris" Ionity.

Så Uno-X vil nok kunne gjøre det bra med de prisene der.
#52
Sitat fra: slumberjack på tirsdag 28. februar 2023, klokken 19:05
Nå får jeg kanskje ladeangst igjen for første gang på flere år.

Prøv igjen i morgen, feilmeldingen virker veldig generell og det kan jo være noe problem med login-servicen den prøver å bruke.
#53
Kjøpe elbil? / Sv: Dashcam ved bruk bilens kameraer
fredag 17. februar 2023, klokken 14:01
Men det er vel ett par land i Europa det er ulovlig å bruke, kan være det er grunnen til at det er fjernet.
#54
Kjøpe elbil? / Sv: Dashcam ved bruk bilens kameraer
fredag 17. februar 2023, klokken 13:57
Hvordan vil "brukeraktivert dashcam" være forskjellig fra "vanlig dashcam"?

Det er vel ikke ulovlig å bruke dashcam i Europa, så det har vel ikke noe med GDPR å gjøre, vil jeg tro.
#55
Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. februar 2023, klokken 09:08
Og alternative hytteladere. Køen på Ionity Gol har vært oppe i over 10 biler innimellom...

10 biler i kø, og godt med plass på MER / BKK sine ladere?
#56
Sitat fra: RJK på fredag 03. februar 2023, klokken 22:40
Nå håper jeg Ionity ser på den trafikken de oppnår, og ikke ønsker å henvise kunder til konkurrentene. "Nei vi vil ikke tjene mere penger"... ;)

Jeg ser at det nå er et visst tilsig av lokal som heller vil lade på Ionity enn hjemme, og at det neppe er en permanent situasjon. Men da vil jeg tro de gjør bedre i å få endret egen pris. Jeg ville definitivt ladet på Ionity foran andre, selv med 2,50 kr per kWh mot dagens 1,65.

Om målet er å tjene penger,  så må de vel ta en pris som gjør at de tjener penger. Målet til Ionity er vel å tilby lading på nok steder til at folk er komfortable med å velge elbil, til en pris som gjør at folk ikke heller hopper til Tesla. Selv med 2.50kr pr kWh, vil Ionity neppe tjene penger.

Da antar jeg Ionity heller vil at vi skal lade hos en konkurrent, enn at de skal selge oss enda mer strøm til tapspris. Problemet vil være hva som vil skje dersom de bygger ut masse ladere, og ender opp med nær sagt ingen kunder når abo-perioden er over og lading blir dyrt.  Da vil ladere fort bli stående ubrukt.

Det er vel få områder som har så mange ladere som området rundt Dal. Det har nettopp dukket opp mange ladere på Shell Kløfta, Esso Gardermoen, Shell Nebbenes begge sider har nå ladere, og det er en diger Tesla stasjon åpen for alle på Nebbenes. Ionity bør vel fokusere på det Ionity sin oppgave er, å ha stasjoner der det trengs, for at folk skal tørre å ta steget over til Elbil. Skal man dømme etter annen tråd, vil Trysil være stedet å satse, ikke Dal.
#57
Sitat fra: RJK på fredag 03. februar 2023, klokken 17:58
Ionity bør få enda flere stolper på de stasjonene de har, og få ned feilraten. Ionity Dal har fått 12 stolper nå (doblet kapasitet), men de kunne sikkert doblet igjen, for det er stadig fullt eller nesten fult der. Legg til at ihvertfall 3 av laderne virker å være særdeles ustabil, om de ikke har fått skikk på disse i det siste.

Dette har vel noe med at Ionity har blitt "alternative hjemmeladere" p.g.a avtaler med gunstig pris. Man kan ikke bygge ut for at folk skal kunne bruke hurtigladere som "alternative hjemmeladere".

Når det er kø på Dal og nær sagt ikke en bil på Recharge, kan løsningen være å lade et annet sted :P
#58
Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:27
Kombinasjonen av manglende infrastruktur i disse områdene og forbud mot salg av fossile biler vil faktisk kunne avfolke denne delen av Norge på sikt....

"På sikt", det kommer garantert til å være greit med ladere der i løpet av året, og iallefall lenge før det er forbud mot salg av bensinbil, så denne type spådommer har lite for seg.
#59
Sitat fra: RJK på torsdag 26. januar 2023, klokken 22:53
Ser forresten at Ionity bygger stasjon ved Eidskog, på norsk side rett før Charlottenberg. Den har grei plassering for de av oss som handler der, og har avtale som gir billig lading hos Ionity.

Hadde håpet på Arvika, men det blir vel lite sannsynlig nå. Veldig dårlig Charlottenberg -> Karlstad, håper noen andre tar tak i det :)
#60
Sitat fra: RJK på mandag 16. januar 2023, klokken 19:43
Visse ting kommer man ikke unna at blir sentralt styrt. Jeg tenker at Plug'n charge-delen styres som "sentralbanken" eller vårt eget Statens Vegvesen/Biltilsynet, som et felles register, og så må ladeoperatørene forholde seg til disse for å få info om kunden er OK til å få betalt. resten styrer ladestasjonen. Og banken sørger for å videreformidle betalingen som ellers.

Men styringen kan ikke være fra private profitt-drevene firma. Så da er vi tilbake til problemet, hvordan kan EU påtvinge en enkel løsning, når det ikke finnes en enkel løsning annet enn private firma som har opparbeidet seg monopolsituasjon, eller som vil sette et privat firma i en slik posisjon.

Jeg tror uansett ladeoperatørene heller vil gå for kortbetaling, enn å lene seg på hubject.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA