Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Panduck

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 137
31
Ionity har åpnet ny lynladerstasjon på ved E6 på Dal. Syntes Ionity er aktive, og holder en fin takt. Derimot er jeg skuffet over lynlader utbygging av de andre aktørene...

Overrasket over FastNed fra Nederland, som inntil ganske nylig kun var i Nederland, og nå har en rekke ladere på plass i Tyskland, og har åpnet et stort ladested i England. Skal bli artig å se hvor de kommer fremover.

32
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lanserer hurtigladere med Vipps-betaling
« på: lørdag 20. april 2019, klokken 01:34 »
Vipps er problematisk for utlendinger. En app som finnes med både norsk og engelsk språkversjon, og mulighet for ApplePay for rask betaling hadde vært en løsning som funker også for utlendinger.

Jeg har uansett tro på løsninger som spenner flere leverandører, der "små lokale" leverandører kan samarbeide, slik at de dekker et større område. Vi har allerede plugsurfing som dekker flere leverandører, og nå ser vi CircleK og E-on være dekket i samme ladeløsning, som også dekker noen andre. Ionity er faktisk i både plugsurfing og CircleK/e-on løsningen. Da vil de fleste ha det de trenger ved å ha 2-3 slike kort, for hele Europa, og de som står på utsiden vil slite med å bli lagt merke til.

33
Kjøpe elbil? / Sv: Ionic, Golf eller Leaf? 2 Barn og mann ;)
« på: torsdag 18. april 2019, klokken 18:50 »
(har i3 selv, så er ikke "knyttet" til noen av de 3 bilene). Jeg hadde ikke vært i tvil om valget sto mellom de 3, det hadde blitt Ioniq. Lader raskt, og på rett standard (det vil komme langt fler CCS ladere enn chademo), lavt forbruk, og det virker som om Ioniq kunder er langt mer fornøyd mer bilen enn det eGolf-kunder er.

34
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lanserer hurtigladere med Vipps-betaling
« på: torsdag 18. april 2019, klokken 12:11 »
Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke flere kan tilby betaling for lading med EasyPark. Den er tilgjengelig i mange land og det ville lette elbilkjøring på kryss og tvers i europa.

Opplevde ved flere anledninger at lading ble stoppet etter noen minutter når jeg brukte easypark appen. Det virket som et problem på AC laderene, DC laderen fungerte fint på den turen. Men ved forrige tur gjennom Danmark nektet den å starte hurtiglading, og jeg måtte rote rundt for å finne Cleverstasjon isteden. Når den fungerer, er det en kjempeenkel måte å betale, men jeg har opplevd for mye problem på det lille antall turer jeg har hatt i danmark. Den ga heller ingen enkel måte å FINNE ladepunkter på, og e-on sine mobilkart var helt for ille.

e-on sine stasjoner i Danmark er ikke med på plugsurfing, slik deres stasjoner i Sverige er. E-on sine stasjoner i Sverige kan ikke benytte Easypark, slik deres stasjoner i Danmark kan. En ting er at det er mange betalingsløsninger, en annen ting er at ET SELSKAP ikke kan ha standarisert betalingsløsning på tvers av grenser.

35
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lanserer hurtigladere med Vipps-betaling
« på: torsdag 18. april 2019, klokken 09:36 »
Med stadig nye ladeaktører på banen, går vi nå inn i periode med en jungel av betalingsløsninger.Tiden da det holdt med å bare ha Fortum- og GK-avtale er nok forbi.

Det kan være, men de små leverandørene vil bli usynlige i kampen mot CircleK og Ionity (som faktisk er store nok til at folk vil legge merke til at de finnes). I Sverige har noen små lokale leverandører gjort sine ladere tilgjengelige i Fortum sitt nett, slik at folk faktisk kan finne de.

36
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lanserer hurtigladere med Vipps-betaling
« på: onsdag 17. april 2019, klokken 22:37 »
En annen fordel slike små / lokale har ved å være på løsninger som plugsurfing, er at de kommer på et litt mer "synlig kart". Man risikerer å få hurtigladere som ikke blir brukt så mye, da folk som ikke er lokaltkjente, ikke kjenner til de.

37
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lanserer hurtigladere med Vipps-betaling
« på: onsdag 17. april 2019, klokken 22:35 »
Så for små og lokale ladeleverandører, så syns jeg løsningen slett ikke var dum.

Jeg vet ikke hva slags cut plugsurfing tar, og hvordan det blir for andre, i og med at Fortum nå eier plugsurfing, men en betalingsløsning der små, lokale leverandører kan bli med på en slik felles RFID-løsning synes jeg var en enklere løsning enn Vipps ville bli. Med den brikka kan man betale på relativt mange forskjellige nett i Europa.

38
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lanserer hurtigladere med Vipps-betaling
« på: onsdag 17. april 2019, klokken 20:45 »
Det beste er faktisk 'Autocharge'.

Fastned har hatt det i ca halvannet år.

Backup med app og RFID brikke for de med CHAdeMO.

Hvor har Hurum kraft ladere? Finner ikke noe kart på deres sider...

Jeg har brukt Autocharge fra fastned noen ganger, og opplevde det som like tregt / tregere enn brikke. Men enkelt var det. Du må uansett registrere deg på fastned sine sider, og du må autorisere deg via app minst en gang først.  Det store problemet med autocharge er uansett at alle kan avslutte ladingen.

Plugsurfing har så langt vært det mest universelle. En app/rfidbrikke som fungerer på en rekke nett.

39
Skal alle kjøre elbil må det være ladete alle steder, og kø skal være uakseptabelt.

Om kø skal være uakseptabelt, må en rekke ladestasjoner stå ubrukt stort sett hele året unntatt utfartsdager. Dette er neppe noe Fortum, GK, Ionity e.l er interessert i å betale for, så det kommer neppe til å bli slik. Det positive vil være at de fleste har stort nok batteri til ikke å behøve å lade, selv da.

Når det gjelder å "snakke ned behovet" for hurtiglading handler ikke det om ego, det er rett og slett at de fleste neppe kommer til å ville stå å vente på at bilen lader på en hurtiglader istedenfor å la den lade mens man er på jobb, på handletur, sover, osv.

40
Ikke enig med deg, det er det to grunner til. For det første har nye elbiler store batteri som tar tid å lade. For det andre vil folk ha bilen hjemme, ikke på en parkeringsplass x avstand fra hjemmet. Skal man tvinge elbil på folk må flere hurtigladere dukke opp ganske snart, dagens utbygging går alt for sakte. Det skal IKKE være en ulempe å kjøre elbil, nå er ikke elbilen bare for de med sære interresser.

De fleste som kan parkere hjemme vil da etterhvert få mulighet til å lade hjemme? Problemet er vel heller de som ikke har fast plass til bilen sin (gateparkering). Hva vil gjøre at folk har p-plass, men ikke lademulighet? Borettslag / sameier osv vil nok snart få på plass slikt for alle beboere.

Hurtiglading er primært for langturer, ja det vil være noen som vil trenge det for "daglig påfyll", men ved utbygging av saktelading på butikksentre, jobb p-plass, pendlerparkering, gateparkering osv, vil de fleste kunne fylle mye uten å måtte vente på en hurtiglader.

Utbygging av hurtigladere går for tregt, utbygging av "normalladere" går ENDA tregere.

41
Folk uten lademulighet hjemme kan ofte klare seg med offentlige ladeplasser. Er det nok slikt kan det løse problemet for de. Til en langt billigere penge enn hurtiglading... det må satses langt mer på destinasjonslading

42
Det er definitift behov for hurtiglading, ikke det jeg prøvde å si. Det jeg lurte på var hvordan de hadde regnet seg frem til behovet. Destinasjonsladere er ikke et "alternativ som vil fjerne behov for hurtigladere", men det kan redusere press på de stasjonene som bygges, på en billigere måte.

43
Lurer på hvordan de har regnet ut dette? Ser man på hvor mange som bruker hurtigladere i dag, og regner på dette  ut ifra hvor mange elbiler det kommer? Det som selges nå har jo en helt annen rekkevidde enn det som først kom. Vi hurtiglader en god del med vår i3 (33kWh utgave), det ville blitt drastisk redusert om vi hadde den nye i3en, og med en Model3 hadde vi vel hurtigladet ca 4 ganger i året.

En god del av hurtigladingen på i3 skjer også p.g.a manglende destinasjonslading.

Det er som flere peker på, et problem at det trengs en rekke ladere noen få dager i året. Det skal bli spennende å se hvordan dette løses, men jeg er uansett ikke sikker på at det trengs et enormt antall hurtigladere resten av året, bare det bygges nok "vanlige" ladere.

44
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Danmark
« på: onsdag 27. mars 2019, klokken 13:55 »
Noe nytt rundt lading i Danmark? synes vel både Clever og E.on tar seg rimelig godt betalt. I praksis bare Ionity man bør bruke? Lading ved feriehuset får man vel til med en overgang til schuko.

Det er jo ikke akuratt en mengde Ionityladere, og hva som er best av Ionity og E-on/Clever kommer jo helt ann på hvor stort batteri man har / hvor mye man skal lade. Ville uansett ikke dratt til danmark uten et Cleverkort.

45
Elbiler i media / Sv: Ladekrangel
« på: søndag 24. mars 2019, klokken 10:34 »
Nå leser vel laderne av batteriprosent.
Det kan vel enkelt legges inn at prisen økes ved en viss prosent, og ganske mye ved svært høy prosent.

???

Ampera-E struper hastigheten etter 75%. Andre biler lader med god fart til nær 90%.

Betaler man pr minutt vil det uansett ikke lønne seg å lade dersom effekten blir for lav. Hvor det punktet er, får være opp til hver enkelt. Uansett vil ladekrangler av typen "jeg visste ikke at det var kø her!" ikke bli unngått av denne "hvor lenge kan man stå / hvor mange % kan man lade til" debatten. Vi trenger en sikkelig måte å køe til ladere, slik det er nå, innbyr man til konflikt.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 137