Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Panduck

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 139
31
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Betale for lading på Ionity i Norge
« på: Tirsdag 26. November 2019, klokken 14:43 »
Forsøkte å sjekke litt rundt på nettet, men fant så og si ingen info om hvordan man betaler på Ionity. Trenger man app, registere konto etc? I så fall ønsker jeg å gjøre det på forhånd og ikke når jeg først står på ladestasjonen. Kan man registrere elbil-foreningen sin ladebrikke?

plugsurfing sin app / brikke fungerer vel. Dette er en grei brikke å ha dersom man av og til kjører ut av Norge (samt at den virker på fortum og ionity i Norge)

32
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Kart over planlagte Ionity hurtigladere (150 - 350 kW)
« på: ſøndag 24. November 2019, klokken 01:03 »
Ionity er mye viktigere i resten av Europa enn i Norge.

Nå gjelder vel denne "bremsen" i hele Europa, ikke bare Norge?

33
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tøcksfors kjøpesenter og 3.6 KW lading via Type2 bokser?
« på: Onsdag 13. November 2019, klokken 17:58 »
Dersom ett konkurerende kjøpesenter i stedet setter opp en pool med ac-uttak, så kan man vel fort grabbe til seg kundestrømmen som tidligere brukte de ca 12 uttakene på shoppingsenteret, og det kan få betydning for maktbalansen mellom kjøpesenterene.

Tror du overvurderer mengden kunder man vil grabbe ved å kapre "de som brukte de 12 uttakene". Kortrekkevidde elbiler vil ikke være noen stor kundemasse på sentrene, og de fleste vil kunne kjøre frem og tilbake uten å lade. For de som ikke kan det, vil det være viktigere at det er en ladeplass med litt hastighet tilgjengelig, enn at det er en rekke gratis "trege plugger" som alle er opptatt av noen som vil ha gratis strøm.

 

34
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tøcksfors kjøpesenter og 3.6 KW lading via Type2 bokser?
« på: Mandag 11. November 2019, klokken 09:17 »
Nå har AP foreslått i sitt alternative statsbudsjett for 2020, at langt rekkende elbiler (biler over kr 600k) skal ilegges moms. Dermed vil salget av biler, som kan brukes som familiebil nr 1 reduseres. Resultatet vil bli økt mengde kortrekkende elbiler og stadig flere i ladekø.

Seriøst? Det kommer da en mengde biler med god rekkevidde til under 600k. Og kjøper man en bil til 650k, så skal det jo bare bli moms på 50k... Det høres overkommelig ut.

Uansett synes jeg ladetilbudet på Töcskfors har blitt langt bedre. Før var det jo nær sagt aldri ledig ladepunkt, og jeg måtte belage meg på hurtiglading. Nå er det 10 AC punkter som gir alt fra 3kW til 22kW, det som er forskjellen er at man må betale litt, noe som vel gjør at de som egentlig ikke trenger det, ikke lader. Samme oppsett i Charlottenberg har gitt drastisk reduksjon på ladekø i Kongsvinger.

35
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Kart over planlagte Fastned hurtigladere (150 - 350 kW)
« på: Mandag 07. Oktober 2019, klokken 22:58 »
Da er ruta til Berlin trygg, men antar det kommer flere ladere før vi drar dit sommeren neste år...

36
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Klarer ikke starte Ionitylading..
« på: Lørdag 21. ſeptember 2019, klokken 18:00 »
CircleK bør da være ansvarlig for hva som dukker opp i deres løsning? Greit at jeg fikk meg Eon-drive-kort, dette fungerer nå på både circlek, eon, og ionity i norge og sverige...

37
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: "Det er lader for din bil på McDonalds"
« på: Torsdag 29. August 2019, klokken 10:55 »
Uansett hvor mange ladere det er pr stasjon; det er enkle regler å forholde seg til (ikke parker på ladeplass uten å lade, ikke blokker ladere, følg de begrensninger som er skiltet og faktiske regler som måtte være), alt annet om å "ikke lade mer enn det du trenger" og "flytt deg til en mer passende lader" osv er ikke regler, og man bør kunne finne seg i å vente. Det er en tjeneste man betaler for, og å ha sure folk som måtte mene at de har mer rett til å bruke laderen enn deg, det gjør ingen noe godt.

For meg var det veldig frustrerende å komme til en enslig Clever lader, der en Outlander lader på Chademo og gjør det umulig for meg å lade på CCS, en bil som ikke akuratt lader i noe spes hastighet på chademopluggen. Frustrasjonen går mot Clever, ikke eieren av bilen, det er deres idiotiske "betal pr kWh!" som gjorde det mulig for outlandereieren å lade uten at det blir voldsomt dyrt.

Når eiere av små biler kan lade billigere på Ionity enn på andre stasjoner dersom de trenger mye strøm, vil dette bli benyttet. pris lynlading høyre enn hurtiglading, og de fleste med "50kW" biler vil kun lade der dersom det er nødvendig.

38
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Høsttur Kristiansand - Oslo
« på: Onsdag 28. August 2019, klokken 10:47 »
Kan være voldsomt med kø i helgene, stopp før du trenger så du kan ha noen ekstra ladestasjoner å kjøre videre til dersom det er mange som venter.

39
Elbilen i Samfunnet / Sv: En million brenselcellebiler i California 2030
« på: Onsdag 28. August 2019, klokken 10:20 »
Den sangen har vi ALDRI hørt før.

40
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: "Det er lader for din bil på McDonalds"
« på: Mandag 26. August 2019, klokken 15:32 »
Skal det være så vanskelig å få ladet bilen andre steder enn hjemme skjønner jeg godt de som fortsetter å kjøre fossilt.
Lad der, ikke her, ikke fyll "tanken", ikke bruk lader som kan gi mer strøm enn bilen din kan ta imot, bare lad det du absolutt behøver, sjekk om det er noen andre enn deg som har mer behov for å lade osv.
Og stakkars dere som irriterer dere over alle som ikke følger reglene deres, dere kommer til å få magesår om noen år når alle andre tvinges over på elbil.

Dette var mitt favorittsvar. :)

41
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: "Det er lader for din bil på McDonalds"
« på: Mandag 26. August 2019, klokken 12:59 »
Den har jeg brukt en gang, på Ionity ved Rygge. Det går ikke å lade Leafen der.

Nei jeg må innrømme at jeg ved ett par anledninger har fortalt Leaf-eiere at Ionityladerene ikke er for bilene deres, men det er ikke for å være slem...

42
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: "Det er lader for din bil på McDonalds"
« på: Mandag 26. August 2019, klokken 09:46 »
Man bør plugge ut og kjøre videre når man har nok på batteriet til å dekke sine behov for den videre reisen. Og ellers bør man vurdere å flytte bilen når man kan lade like raskt på en lader som er ledig og som har lavere makseffekt. Spesielt om det er køing på laderne man benytter seg av.

Å flytte seg fra en rask lader til en "tregere" lader er lite attraktivt når man betaler 80kr for en session. Har man først betalt 80kr for å lade, tror jeg det er vanskelig å overtale for til å flytte seg til en annen lader, og betale enda mer.

43
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: "Det er lader for din bil på McDonalds"
« på: Mandag 26. August 2019, klokken 08:15 »
Hører med til historien at det kom en Jaguar og stilte seg i kø ved 50kW laderene. Jeg sa til han at det var en ledig Ionity-lader ett par hakk lengre bort, men han sa han ikke hadde brikke for å starte den. Fortalte at det gikk fint å bruke mobil for å betale der, men han ville heller bruke en lader han kjente til. Det er jo helt greit. Men han første Jaguar-fyren ville syntes vel at det heller skulle stå ladere ubrukt å vente på biler som kunne lade raskere, enn at de skulle avlaste køen, det var hele tiden ledig plass på Ionityladerene og ingen som måtte vente der.

44
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: "Det er lader for din bil på McDonalds"
« på: ſøndag 25. August 2019, klokken 21:56 »
i3 lader med god fart til 88%, faktisk lader den noen kW raskere enn 50kW ladere når den bruker ionity. 50kW ladere gir max 45kW, mens i3 kan ta 48-49 like rundt 80% :o

45
Easypark er en DRØM å bruke i Danmark vs Clever. Fungerte aldeles utmerket på AC og DC. Easypark er også i bruk i Lillestrøm ved ladeplasset på Rådhuset. Sikkert greit med RFIDbrikker for de som bruker ladere mye, men som "enkel betalingsløsning" er det utmerket alternativ.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 139