Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Panduck

#31
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum utvider
fredag 16. juni 2023, klokken 21:49
Ja, det er billigere å tæppe betalingskort enn å bruke Fortum sin brikke på e-on laderene.

Da er det ikke så veldig mye poeng :)
#32
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum utvider
fredag 16. juni 2023, klokken 14:54
Denne type løsninger er jo flott når man ikke trenger å lade så ofte, men gjør man det må man jo fremdeles sjekke mye. e-on har 5.10kr pr kWh for registrerte kunder, 7.7kr pr kWh for fortum c&d.

e.on har jo allerede kortterminal på laderene sine, men hva prisen er om man benytter de, finner jeg ikke info om. Men det skulle ikke forundre meg om man ender opp å betale mindre ved bruk av kort enn med "partnerbrikke". Når krav om kortbetaling kommer, vil brikkeroaming virke ganske bortkastet dersom det blir slik.
#33
Fikk nettopp epost fra Fortum, en rekke ladere skal bli med i nettet deres "IONITY, Mer, Virta, E.ON og mange flere"

Fortum sin ladebrikke er vel gratis å bestille, så det kan vel bli et greit alternativ nå.
#34
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
mandag 29. mai 2023, klokken 21:34
Sitat fra: turfsurf på mandag 29. mai 2023, klokken 21:27Kjørte 150 mil i helgen, ladet på Ionity Gol, Dombås to ganger, Ionity Askøy og Ionity Dal. Ingen kø. Tiden på døgnet man reiser har alt å si.

Selvfølgelig. Mitt poeng var at det var kø på de billige laderene og samtidig nær tomt på Recharge, så det virker som om folk tenker pris.
#35
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
mandag 29. mai 2023, klokken 16:19
Sitat fra: RJK på fredag 19. mai 2023, klokken 22:53Mange som ikke tenker pris, og sikkert har fått hjelp til å registrere seg hos en av disse, og da kjører til disse på ren rutine.

De forventer vel at prisene er ganske like, slik det gjerne er på bensinstasjoner, til tross for at realiteten er fort opp mot dobbelt pris mot billigste alternativet.

Og enda mere om man alternativt går for en avtale med Ionity, om man har muligheten.

Tur til G.borg i helgen. Det var kø på alt av Ionity jeg prøvde meg på, så det ble ikke "billig lading" der. Det er jo forståelig at folk lader der til de priser man kan få om man har kjøpt rett bil og nå som Polestar har fått god pris måtte jeg jo prøve. Men orket ikke kø.

På e-on laderene jeg så var det også kø, og en mengde ikke-teslaer som ladet på Teslaladerene. Dette er da de 3 billigste alternativene på den ruta jeg tok.  På en recharge-lader ble jeg stående alene å lade med 7 ledige ladere rundt meg. Ikke voldsomt med folk på de andre heller.

Jeg tror folk begynner å få øynene opp for prisforskjeller. Over 2kr forskjell pr kW blir fort en hundrelapp forskjell på lading. Forstår at ikke Recharge / MER kan konkurrere med sponset Ionity, men de kan miste mange kunder til Tesla / E-on / Uno-x om de ikke senker prisene.
#36
Kjøpe elbil? / Sv: Erstatte bil nr 2 - hva må man tenke på?
onsdag 24. mai 2023, klokken 15:34
Sitat fra: PolarCow på onsdag 24. mai 2023, klokken 08:42Hva tenker folket om dørene på i3 da? Skjønte det slik at man må åpne fordøren for å få opp bakdøren? Høres litt upraktisk ut. :(

Jeg har hatt en del forskjellige biler. Den eneste bilen jeg føler jeg kommer til å savne, er i3en. Dørene er litt sære, men det plaget oss stort sett aldri. Det er en bil med ikke alt for god plass i baksetene, så om man ofte har 180+ personer i baksetet er det kanskje ikke bilen å kjøpe. Legger du ned baksetene er det utrolig med plass i den lille bilen... Det er en bil som en del kvitter seg med for å få bedre rekkevidde (som vi gjorde) så prisen kan bli grei. Så, kan du leve med rekkevidden og dørene er det en knallbil.

Følte ikke at man måtte "krabbe inn i baksetet" som noen sier. Det er jo bakdør til å åpne og forsete som enkelt "legges ned" når man setter seg inn, så det er jo ikke så spesielt verre enn på en annen liten bil med bakdører.
#37
Etter å ha blitt litt skuffet over NAF sin håndtering av rabatter bestemte jeg meg for å ta en titt på elbilforeningen sin blå brikke. De få prisene jeg hadde sett virket jo "ok"

Men det er rett og slett skuffende hvor få steder den kan brukes. Elton appen dekker langt mer, men der er jo prisen ofte alt for høy. Så "avtaler med hver enkelt leverandør" virker som noe man ikke kommer utenom uansett.

Ved å skaffe ladebrikke fra Fortum har man en som virker hos Recharge og Kople, og som også kan knyttes til Eviny / Bilkraft (som godtar alle typer rfidbrikker). Circle K brikke kan man skaffe på en Circle K stasjon, og den fungerer også hos Ionity. MER skal vel støtte Autocharge, så der skal vel brikke bli relativt unøvendig. UnoX og e-on/clever støtter kredittkort. Så, med to brikker har man støtte for det aller meste.
#38
Det lønner seg å sjekke pris på forskjellige tilbydere. Elbilforeningen sin blå ladebrikke er kanskje enklest, men du bør sjekke at du ikke betaler mer. Hos enkelte er det best å ha avtale direkte med leverandøren, da er NAF brikke eller elbilforeningen sin svarte brikke bedre. Eller rett og slett brikke fra leverandøren.

Slik det er nå, er det beste ofte å lade hos Tesla eller e-on/clever om du vil ha det billigst mulig.

Det er vel kun en leverandør som støtter "alle RFID-brikker", hos andre må du ha nummerserie fra NAF eller elbilforeningen, så "10 kr brikke" er nok ikke et valg. Men du trenger kun medlemskap ett år, brikka fungerer like bra etter at medlemskapet er over :P (ikke elbilforeningen sin blå brikke, men den svarte).

Det er litt jungel av forskjellige priser avhengi av avtaler, så bruk gjerne litt tid på å finne hvem som har god pris med hvilke avtaler :P
#39
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: RAGE + Elton
onsdag 26. april 2023, klokken 07:08
Hva slags lader var det? Noe nytt?
#40
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
søndag 09. april 2023, klokken 18:16
Det er iallefall god reklame. Om dette er prisen de ønsker å legge seg på antar jeg at de fleste kan bare glemme å lade der med mindre man vil stå i kø.

Men, med kun 4 ladere unngår man de ekstreme effekttoppene som f.eks Tesla vil få, og med den prisen så vil man ha langt mer bruk av laderene enn de andre, så det er kanskje ikke en dum businessmodel. Bli foretrukket p.g.a pris og kunder går kun til konkurrenter når det er kø.

Fremdeles er E-on hakket billigere, men de har jo heller ikke ladesteder med spesielt mange ladere...
#41
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: App til Android Auto
fredag 07. april 2023, klokken 16:31
Sitat fra: hELgenen på fredag 07. april 2023, klokken 16:21Det er ikke så ille, men navigasjonen er litt rotete - og det ser ut som man hele tiden forutsetter at brukeren legger inn en kjørerute og så får man informasjon om hvordan det er med kø på laderen på ladestoppen.

Problemet er jo som sagt, hvordan skal man hente sanntidsinformasjonen på laderene? Det er nok en grunn til at ABRP kun viser kø på ladere du har på ladestoppen. Det virker ikke som om APIene for å hente status er de raskeste, og om den kontinuelig skal hente sanntidsinfo fra alle ladere rundt det blir det relativt mange API kall. Er alle ladere i Europa i en sentral base man kan spørre mot? Ser f.eks at Uno-X ladere ikke har statusinfo.

Det er grunnen til at jeg tror dette må løses ved at Google får info fra ladeoperatørene, fremfor at vi har et program som må spørre om status hele tiden.

Kanskje HERE kommer med løsning? Denne skal vel inn i en del Android automotive biler, kanskje Polestar kommer etterhvert? De har iallefall API for status...

https://developer.here.com/documentation/charging-stations/dev_guide/topics/overview.html
#42
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: App til Android Auto
fredag 07. april 2023, klokken 10:34
Jeg tenkte Android Auto var bare for å speile skjermen på telefonen, og at man da ikke lagde apper "for" android auto, men for android.

Google har det de trenger for å beregne live trafikkdata i butikker rett og slett ved å se hvor mange enheter er på det stedet, dette vil jo ikke holde når det gjelder hvilke hurtigladere som er ledige. Jeg antar at om Google skal få på plass dette, så må Google eksponere et API der ladeaktørene kan sende live-status. Google vil neppe prøve å sette dette sammen fra andre sine system. Det blir vel litt sånn som live data for kollektivtrafikk, ruter og andre må gi dette til google selv.

Ettersom elbil blir mer utbredt antar jeg at google vil bli mer interessert i å gjøre slikt.
#43
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: App til Android Auto
fredag 07. april 2023, klokken 03:30
Muligens litt pirk, men antar det er Android Automotive du mener, Android Auto er vel programmet som lar deg speiler telefonen til displayet i bilen, Android Automotive er "android som kjører i bilen"
#44
Sitat fra: Ellemelle på søndag 02. april 2023, klokken 10:28Dette er en klassisk "venteplass" for de som skal hente passasjerer på Gardermoen, derfor en stor fordel at man kan lade samtidig. Etter de startet med automatisk lesning av reg.nummer på Gardermoen er det nesten ingen som venter der lengre.

Ohvel det er jo ikke verdens verste sted. Plantasjen er jo åpen hver dag, også søndag, har toalett og snacks :P
#45
Det har også kommet en "åpen for alle" supercharger like ved McDonalds / Esso Gardermoen. Ved Plantasjen, av alle steder. Sikkert fint for folk som skal E16 og dermed ikke passerer den som er ved Nebbenes. Men litt merkelig plassering da det ikke er noe spesielt å gjøre der annet enn å handle blomster eller se på bil hos Birger N Haug :P
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA