Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Panduck

#2071
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
onsdag 17. desember 2014, klokken 15:20
Sitat fra: Ebbe på onsdag 17. desember 2014, klokken 14:30
Disse hurtigladerene hos Kiwi, kan man lade to/tre biler samtidig da de har alle tre ladestandarene?

Selv om en lader har uttak for CCS og Chademo, kan den ikke lade disse to samtidig.
#2072
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
onsdag 17. desember 2014, klokken 13:38
Sitat fra: Panduck på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:16
Får Kiwi Minnesund hurtiglader også? Jeg forstår ikke valgene. E6 til hamar har flusst med hurtigladere, mens ned mot Svinesund er det alt for lite, annet enn Ishavsveien. Hvorfor kan de ikke plukke Kiwi'er i områder som virkelig trenger det?

Og det sier jeg ikke fordi E6 Oslo->Hamar er et stykke jeg aldri kjører, det er jo der jeg definitivt kjører mest, så det er jo kjekt for meg at det er masse ladere der. Men jeg vil jo gjerne kunne kjøre elbilen min andre steder også...
#2073
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
onsdag 17. desember 2014, klokken 13:16
Sitat fra: hpe på onsdag 17. desember 2014, klokken 12:42
Er det noen som vet noe om når Kiwi Minnesund får opp lader?

Får Kiwi Minnesund hurtiglader også? Jeg forstår ikke valgene. E6 til hamar har flusst med hurtigladere, mens ned mot Svinesund er det alt for lite, annet enn Ishavsveien. Hvorfor kan de ikke plukke Kiwi'er i områder som virkelig trenger det?
#2074
Sitat fra: Mippen på onsdag 10. desember 2014, klokken 17:05
Jeg skulle lade leafen min på en ladestasjon med alle 3 lade standardene for hurtiglading. Det gikk an å lade to biler på en gang så lenge den ene bilen ikke måtte lade på samme kontakttype. Når jeg kom var chademo opptatt men de to andre var ledig. Kom så en i3. Først kjørte den bort til oss som sto i kø. Jeg satt meg inn i bilen for å flytte min litt slik at han kunne komme til å lade. Var ikke vits for meg å sperre da jeg ikke kan lade på annet enn chademo. Da bare kjørte bilen. Så gikk det 5 minutter og bilen kom tilbake. De stoppet ved siden av meg og jeg spurte de om jeg skulle flytte meg litt, det er plass til to sa jeg. Han bare sa vent, også gikk han og en dame bort til laderen. Kikket på kontaktene og begynte å krangle på russisk eller polsk. Jeg fikk ikke sagt noe mer før de hoppet i bilen og kjørte. Håper ikke de skulle langt da det ikke er så mye annet i nærheten hvis man har lite igjen på batteriet.

Er du sikker? I såfall, hva slags lader er dette? De laderene jeg har benyttet, f.eks ABB-laderer, kan ha 2 biler ladene samtidig, men ikke to DC biler. Altså vil ikke CCS kunne benyttes dersom Chademo er i bruk, eller omvent. AC pluggen kan derimot brukes. Dersom Chademo og CCS kan benyttes samtidig, så er det jo i bunn og gunn to ladere, så det vil jo virke som ett litt merkelig oppsett om man da ikke har to stykk CCS og to stykk Chademo og to stykk AC på den laderen.
#2075
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Bli kvitt schuko
onsdag 10. desember 2014, klokken 13:36
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. desember 2014, klokken 11:10
Problemet på Rygge er neppe strømforsyningskapasiteten. Der det er nok strøm er det billigere å bare tilby 16A til alle.

Ja. Jeg antar det er viljen det står litt på der. Men det gjør det bare mer sannsynlig at jeg finner fly fra Gardermoen. For en flyplass å tilby 5 ladepunkter, det er alt for dårlig.
#2076
Sitat fra: Tbeinet på onsdag 10. desember 2014, klokken 11:41
Ja, bilen blir nok brukt mye utenom også, men det er irriterende når vi som kjører e-Up og Golf og bor lenger unna må drive å flytte biler i lunsjen for å være sikre på å komme hjem. Jeg orker ikke ta det opp, men synes de bør skjønne selv at dette er en "harry" ting å gjøre.

Et problem som en del elbilfolk iallefall i Oslo har, er jo at de ikke KAN lade hjemme, p.g.a fellesgarasje uten lademulighet. Og det blir mer og mer vanskelig å finne ladeparkering ute.
#2077
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Bli kvitt schuko
onsdag 10. desember 2014, klokken 08:41
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:27
Den kan kontrolleres, men ikke lavere enn 6A. En 32A kan altså deles på inntil 5 biler. 32A når en er tilkoblet, 16A for to, 10A for 3, 8A for 4 og 6A for 5. Når noen er ferdige med å lade kan strømstyrken justeres opp igjen for de andre, selv om kabelen fortsatt er koblet til.

Så, Rygge flyplass, som har 5 ladeplasser for elbil, kan tilby 12 plasser på denne måten... Iallefall burde hver 16A kurs kunne deles på to, slik at 5 plasser ble til 10.
#2078
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Bli kvitt schuko
tirsdag 09. desember 2014, klokken 21:24
Med type2 har man vel langt mer muligheter enn med schuko også? F.eks fordele spenningen slik at spenningen synker når flere biler er koblet i? Råholt senter har en stolpe med 7kW og to uttak, som gir 7kW for en bil, men deler når bil#2 kommer. Kan strømstryken kontrolleres helt? På en langtidsparkering på flyplass vil det jo være langt bedre med 4 stykk 4A plasser enn 1 stykk 16A plass, man vil uansett få strømmen man trenger når man står der 3+ dager. (oh ja, jeg ble oppgitt over det absurd lave ladere på Rygge flyplass...)
#2079
Sitat fra: Sven-Erik på tirsdag 09. desember 2014, klokken 18:38
Det er jo klart du har mer rett til å bruke laderen enn en Tesla-eier!

Lading på jobben handler neppe om å få gratis strøm, men å klare å komme seg hjem igjen uten å gå tom for strøm. Har en Tesla-eier på jobben, han lader stort sett aldri der, ettersom han ikke trenger det. Bedre at personer med mindre elbiler klarer å komme seg hjem etter jobb, slik at bensinbilen kan stå.
#2080
Kommer hele tiden over merkelige situasjoner med folk som ikke har forstått hvordan ting virker.

En fyr var mektig irritert på meg når jeg kom til bilen min som sto og ladet på en Fortumlader. "Hadde du parkert på plassen ved siden av kunne jeg brukt den også!". At plassen ved siden av var for 22kW AC laderen, og at at det ville være litt vanskelig å koble CCS laderen inn i LEAF'en hans, og at CCS ikke kan benyttes når jeg lader med Chademo, var alt fakta som han ikke forsto.

Var på statoil og ladet, satt inne på stasjonen og ventet. Kommer ut, så står det en Teslafyr og venter på at jeg skal bli ferdig. "Du kan jo ikke lade her" sier jeg. "Ohja, hvorfor ikke??" sier han, virker irritert, som om jeg skal nekte han å lade der. "For dette er en chademolader, og det støtter neppe Teslaen din... 22kW laderen er på baksiden av stasjonen.." "oh..."

Denne type episoder er litt for vanlige. Jeg er imponert over at folk skaffer seg biler med så begrensede muligheter for å skaffe "drivstoff", og ikke umiddelbart lærer seg hva man kan bruke og hvordan det virker...
#2081
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
tirsdag 09. desember 2014, klokken 09:45
Sitat fra: Barskog på mandag 08. desember 2014, klokken 23:02
Ladestasjon har ankommet Kiwi Holmestrand også. Stod der så fint pakket inn i plast i kveld.

Det blir bra. KIWI hurtiglading i der Ishavsveien ikke gidder å gjøre jobben sin.

Håper Transnova kan ta en liten ekstrarunde og fordele pengene Ishavsveien skulle hatt, til andre aktører som faktisk får opp ladere.
#2082
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Semighurtig ved Eidsvoll Amfi (nær E6)
lørdag 06. desember 2014, klokken 15:46
Råholt i dag. Tesla på 7kW laderen, rånerbiler på begge 22kW plassene. Tesla'en kunne sikkert hatt god nytte av disse plassene, men det var jo langt mer viktig å vise frem råne-biler med masse terninger, enn å la en som trenger strøm få ladet. Håper skiltene kommer snart..
#2083
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
lørdag 06. desember 2014, klokken 15:43
Sitat fra: Gnilre på lørdag 06. desember 2014, klokken 15:16
Er det slik at to biler kan lade der samtidig hvis de har forskjellig teknologi ?

Når chademoladeren bruker, kan ikke CCS laderen benyttes, og motsatt. Usikker på hvordan lader de har her, men på enkelte kan AC uttaket brukes samtidig som et DC uttak benyttes.
#2084
Oslo og Akershus elbilforening / Sv: Lading på Gardermoen
fredag 05. desember 2014, klokken 23:48
Sitat fra: grorudklovnen på torsdag 04. desember 2014, klokken 15:24
Det finnes vel mange ladeplasser på de etablerte parkeringsområdene, men er plassene ledige stort sett eller opptatte? F.eks. P1-huset.

Kan man regne med å finne en ledig ladeplasser her på en fredag ettermiddag?

Er ofte på Gardermoen og parkerer i P10, det står alltid masse elbiler der, men har aldri opplevd at det er fullt. Forskjellen på Gardermoen og Rygge er så ekstrem at det må være flaut for Rygge. Det ville dog vært fint om de kunne få type2 kontakter.
#2085
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Semighurtig ved Eidsvoll Amfi (nær E6)
torsdag 04. desember 2014, klokken 14:51
Sitat fra: Powerflux på onsdag 03. desember 2014, klokken 21:40
Hehe, neida! Det var en periode for litt siden der Kia`ene tok knekken på alle hurtigladerene.
Tror det er blitt orden på dette nå :)

Nå gjalt jo det kun DC laderene. KIA tar neppe knekken på 22kW kontakten på Råholt, med sin 6.6kW lader. KIA kan derimot be om 100kW fra et DC punkt, og om DC punktet ikke har vært testet til max av hva den kan levere, kan det vel være det som tok knekken på det? Ikke vet jeg, er bare en teori :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA