Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Panduck

#2041
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt
mandag 05. januar 2015, klokken 18:55
Sitat fra: Sven-Erik på mandag 05. januar 2015, klokken 17:04
Tipper Panduck har Leaf eller Zoe.

LEAF. Hadde jeg hat Zoe, kunne jeg jo ofte brukt 22kW lader til 1kr pr minutt. for å lade når batteriet er såpass fult at det ikke trekker mer enn 22kW uansett. Zoe eiere har ofte flere muligheter. Men om jeg har Leaf, eUp, eGolf, i3, SoulEV, det blir vel det samme. Ladingen og bruk blir stort sett det samme, det er vel omtrent bare Zoe som skiller seg her, ved at den har mulighet til 22kW lading til en billigere penge. Hadde jeg hatt Zoe, ville jeg veldig skjelden benyttet lading til 2.50kr pr min, ettersom 22kW AC ladere langt ofte er ledige og normalt fungerer...

Den bilen som skiller seg ut er jo Tesla, og der bruker man vel ikke disse 2.50kr laderene uansett. Dersom Tesla-eiere argumenterer for kW pris, så de kan betale mindre ettersom de trekker 11kW eller 22kW fra en 43kW stople, får de gjerne gjøre det. For oss andre vil uansett være et godt argument MOT kW betaling, så de som ikke kan trekke 43kW velger seg billigere 22kW-stopler. GK har jo flere steder AC ladere til langt bedre priser enn 2.50kr pr minutt, Fortum har mange 22kW ladere til 1kr pr minutt, så for Tesla-eiere finnes det mange alternativ, i tillegg til nettverket med superladere.
#2042
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt
mandag 05. januar 2015, klokken 18:45
Sitat fra: nime01 på mandag 05. januar 2015, klokken 16:04
I min ideelle verden er rangeringen av løsninger slik, fra best til verst:
1. Pris pr kW levert (eks. Clever.dk)

Med mindre vi har absurd mange hurtigladere, så vil pris pr kW levert ikke være en god løsning, da flere vil stå til batteriet er fullt. Hvorfor koble fra når man får 4kW fra en 50kW lader, når man uansett ikke betaler for annet enn kW'en man får?

Som det er poengtert flere steder, strømprisen er bare en liten del av utgiftene til en ladestasjon. Skal man ta betale pr kW må da prisen ligge på et nivå som gjør at man drar inn penger selv for de som lader på hastigheter godt under 10kW, og da vil minuttprisen uansett kunne ende godt over 2.50, uansett.

Hurtigladere er når man virkelig trenger påfyll av strøm. Da er det viktigere at de er ledige, enn at det er billig.
#2043
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt
mandag 05. januar 2015, klokken 14:14
Får ikke meg med på fakkeltog, gitt. Ble kjempeglad over nyheten fra GK om minuttpris. Dumt å vente på at folk skal fylle fra 90% til 95% bare fordi de har betalt for det. Bedre at folk lader den tiden de trenger, og ikke mer. Kø er det nok av på ladestasjoner uansett.

De som lader så mye at det blir for dyrt med 2.5kr pr minutt, har muligens kjøpt seg feil bil.
#2044
Leaf 2010-2017 / Sv: Forbedringer og innspill til Nissan på Leaf
mandag 05. januar 2015, klokken 12:29
Sitat fra: Daeedor på mandag 05. januar 2015, klokken 12:14
Synes girvelgeren er helt genial , slenger den ofte i "B" i kortere perioder i nedoverbakker og rett før kryss  om det passer slik. ( vær/føreforhold) ;D

Det kunne vært en innstilling om hva førstevalg skal være, B eller D, så kan folk sette det de foretrekker :P
#2045
Leaf 2010-2017 / Sv: Forbedringer og innspill til Nissan på Leaf
mandag 05. januar 2015, klokken 12:27
Sitat fra: smaug01 på mandag 05. januar 2015, klokken 12:02
Girpucken er vel der for at alle skal kjenne seg litt igjen? Trenger ikke å fortelle noen hvordan man setter bilen "i gir". De kjenner igjen velgeren som en girstang og brukes deretter. Er vel begrenet med hva man kan bruke den plassen til uansett?

Allikevel var håndbrekket borte. Jeg forsto jo ikke hva jeg skulle gjøre når jeg hentet LEAF'en. "håndbrekket" var på og jeg fant jo ingen håndbrekk...  Men jeg lærer fort, og nå vet jeg hvor det er :P Jeg synes det er dumt å måtte modellere ny teknologi etter gammel, bare for at folk skal "kjenne seg igjen". Greit med ratt og pedaler, som en vesentlig del av det å kjøre, men girspaken på en LEAF benytter man jo stort sett når bilen står stille.

Men det er vel elbiler man må sette inn og vri om nøkkelen, for at folk skal "kjenne seg igjen", så jeg tilhører vel et mindretall som ønsker nytenkning... :P
#2046
Leaf 2010-2017 / Sv: Forbedringer og innspill til Nissan på Leaf
mandag 05. januar 2015, klokken 11:05
Sitat fra: E_S på fredag 02. januar 2015, klokken 21:21
Litt vanskelig når bilen ikke er utstyrt med girkasse i det hele tatt.. ;)

Så hvorfor ha sånn "girpuck" i det heletatt. De har iallefall ingen stor "automatgirspak" som en del andre elbiler har. Om jeg skal kjøre fremover eller bakover kan like gjerne være en knapp på rattet.

Jeg ønsker meg instilling som gjør at jeg kan velge om "B" eller "D" skal være førstevalg. Kjører nesten alltid på "B". Dumt å måtte dra pucken tilbake to ganger hver gang.

Ønsker også å kunne slå av batterivarselet totalt. Jeg er elbilist, jeg vet ALLTID hvor mye batteri jeg har igjen, til en hver tid...
#2047
Elbilen i Samfunnet / Sv: Pris på leilighet og lading av elbil...
mandag 05. januar 2015, klokken 09:15
Sitat fra: arthur på søndag 04. januar 2015, klokken 20:15
Menes det med "litt penger" at det skal betale for alle kostnader direkte og indirekte i forbindelse med montering og drift samt avkastning på investert kapital eller skal dette subsidieres av kjøpesentrene og alle øvrige steder hvor det forventes at de med el-bil skal kunne lade når de vil og så mye de vil? Og tror noen virkelig at ikke kjlpesentrene da vil hente inn igjen de pengene på et eller annet vis slik at alle som ikke har el-bil også må bidra, men da uten å bli spurt eller ha noe valg?forumet. Beklager om jeg oppfattes som illojal eller hva dette måtte hete!

Det koster neppe så ekstermt mye å sette opp noen type2-plugger på et kjøpesenter. Hva prisen må være for å dekke det, får senterene avgjøre. Men med din argumentasjon så bør vi ha slutt på gratis parkeringsplass på kjøesentere. Det finnes ikke noe slikt som en gratis parkeringsplass. En p-plass tar opp mye plass, og plass koster penger. Dermed er alle som handler på senteret med på å betale for gratis parkering, også de som reiser kollektivt til senteret.

Pris? 2 x strømpris pris pr time + normal p-avgift?
#2048
Elbilen i Samfunnet / Sv: Pris på leilighet og lading av elbil...
mandag 05. januar 2015, klokken 09:06
Sitat fra: arthur på søndag 04. januar 2015, klokken 20:15
Menes det med "litt penger" at det skal betale for alle kostnader direkte og indirekte i forbindelse med montering og drift samt avkastning på investert kapital eller skal dette subsidieres av kjøpesentrene og alle øvrige steder hvor det forventes at de med el-bil skal kunne lade når de vil og så mye de vil? Og tror noen virkelig at ikke kjlpesentrene da vil hente inn igjen de pengene på et eller annet vis slik at alle som ikke har el-bil også må bidra, men da uten å bli spurt eller ha noe valg?

Nå er det jo satt opp ladeplasser på relativt mange kjøpesentere og gateplasser allerede. Mitt syn er nok at det hjemmelading vil og bør være det som "folk flest" bruker. Men det bør finnes alternativ for folk som ikke har egen parkeringsplass, kun bruker gateparkering, og gjerne vil ha elbil. Jeg tror neppe det er snakk om store investeringer for å få det på plass. elbilplassene i dag brukes ofte av folk som har parkering i garasje, men ikke har strøm der enda. Slik kan det neppe fortsette lenge, det er ikke parkeringsplass nok i Oslo til at folk kan stå parkert på gata samtidig som de har en reservert parkeringsplass i garasje.

Å sette opp en masse gratisparkeringsplasser med gratis strøm, uten å samtidig jobbe for at folk kan få lade på den parkeringsplassen de allerede har, høres ikke videre fornuftig ut.
#2049
Elbilen i Samfunnet / Sv: Pris på leilighet og lading av elbil...
søndag 04. januar 2015, klokken 19:41
Sitat fra: arthur på søndag 04. januar 2015, klokken 19:17
Hva skal kommunen da prioritere ned, eler helt vekk, for å dekke denne utgiften? Og hvordan vil du mene at kommunene skal gå frem helt konkret? Kjøpe en tomt i umiddelbar nærhet som stilles gratis til disposisjon med et ferdig utviklet system for all mulig slags lading for beboerne? ELler?

Jeg tror hjemmelading kommer til å være det viktigste for de aller fleste elbilister i fremtiden, men det vil jo være de som ikke har fast parkering, og som måtte trenge å lade på annen måte. Denne utgiften kan jo dekkes ved at det faktisk kommer til å koste penger å lade der... Jeg håper det snart blir slutt på elbiler med mindre enn 11kW AC lading, og at flere kjøpesentere/butikker setter opp 11kW/22kW stolper, som koster litt penger å bruke. Når "vanlige" biler kommer med "teslarekkevidde" kan mange få den strømmen de trenger mens de handler, er på treningsentre, eller hva det måtte være.

Om jeg hadde hatt dobbelt rekkevidde på min LEAF, ville jeg knapt trenge hurtiglading, annet enn ved noen ferieturer. Hjemmelading, selv med en 2kW lader, ville gitt meg mer enn nok.
#2050
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rekkevidde angst og produsenter ...
lørdag 03. januar 2015, klokken 11:08
Jeg angrer lite på kjøpet av LEAF, men det krever jo ekstra planlegging og jeg forstår at bilen ikke holder for flere som kun skal ha en bil. Med kun en bil er hurtiglading vesentlig, slik at kan komme litt lengre enn rekekvidden tilsier. Det triste er at jeg neppe ville hatt rekkeviddeangst noen gang, dersom jeg faktisk kunne stolt på at hurtigladerene virker.

Bilen brukes og mye til å kjøre ett sted, være der litt, og kjøre hjem. Distansen er gjerne litt lengre enn at jeg kan gjøre det uten å lade dit jeg kjører. Igjen ville jeg ikke hatt noe rekkeviddeangst dersom jeg kunne vite at det var en 3.3kW lader dit jeg kjørte.

Min opplevelse av å være LEAFeier boende 60km unna Oslo er:
- 50km lengre reel kjørelengde ville gjort LEAF'en til en helt annen bil. Behoved for hurtiglading ville blitt redusert til et minimum på annet enn lengre ferieturer, som også ville bli langt mer mulig, bare med 50km ekstra rekkevidde.
- Ladepunkter fungerer dårlig når de er parkeringsplass for lokale elbileiere, som står der langt mer enn de trenger for å lade. Vi trenger flere ladepunkter med kortere parkeringstid, krav om lading, og som gjerne koster penger å stå på. Å vite at man har ett sted å plugge inn bilen dit jeg skal, ville stort sett eliminert all min rekkeviddeangst.

Det er mye man kan lure på om produsenter, elbil og rekkevidde. Hvorfor virker det som om Nissan aktivt jobber for å ikke selge biler mer 6.6kW ladere? Hvorfor selges de ekstremt populære VW bilene, uten tilbud om noe annet enn 3.3kW ladere? Hvorfor gjør de ikke som Tesla, tar en avgift som benyttes for å sette opp ladestasjoner?  Om VW og Nissan hadde bygget opp et nett av hurtig og semighurtig, som faktisk kunne gjort rekkeviddeangst til noe ubetydelig, ville det kunne gjort underverker for salget av elbiler.
#2051
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.
fredag 02. januar 2015, klokken 18:13
I dag på Råholt kjøpesenter (som har de eneste offentlig tilgjengelige normalladepunktene i kommunen), 2 ødelagte ladepunktplasser sto ledige (stolpen er kjørt ned), på de to restende passene sto en eUp og ladet, og en LEAF, uten å lade.

Det var altså to ledige elbilplasser der det ikke gikk ann å lade, og MASSE ledig vanlig parkering. Alikevel parkerer LEAF'en på ladeplass, uten å trenge å lade.
#2052
Elbilen i Samfunnet / Sv: Pris på leilighet og lading av elbil...
fredag 02. januar 2015, klokken 14:26
Sitat fra: emil på fredag 02. januar 2015, klokken 14:19
Og er "vi" egentlig en så veldig stor gruppe? Nå vet ikke jeg hvor mange av dagens elbilister som kunne tenke seg å bo i borettslag (jeg er ikke en av de), men det er vel noe rundt 40.000 registrerte elbiler idag.

Nå svarer vel 25% at de vurderer å kjøpe elbil. Prognosene for salg sier vel at andelen elbilister fort vil dobles. Selv folk med bensinbiler kan tenke at neste bil vil bli elektrisk og dermed legge det til grunn når de flytter. Så, jeg vil anta det raskt kan få store utslag på leilighetssalg.
#2053
Elbilen i Samfunnet / Pris på leilighet og lading av elbil...
fredag 02. januar 2015, klokken 14:09
Finn.no sente meg en ny runde med "leiligheter som passer ditt søk". Den inkluderte en leilighet, som var sikkelig lekker, på et veldig attraktivt sted. Men... Jeg kan jo ikke flytte dit, det finnes ingen mulighet til å lade elbilen min!

Når vi leser om enormt salg av elbiler og flere og flere som kan tenke seg å kjøpe det, samtidig som vi hører om styrer som er kritiske til lading av elbiler. Det jeg da lurer på er, når vil de begynne å innse at det faktisk kan bety relativt mange tusen i tapte salgsinntekter, når man utelukker en stadig større gruppe kjøpere?

Jeg har vært med ett par ganger på å dra budene på leiligheter opp. Ikke alltid var jeg den som satt igjen med leiligheten, men når det var meg og en til, ville salgsprisen blitt en god del lavere om jeg ikke hadde vært med i budrunden. Jeg blir ikke med på slik budrunde på en leilighet der jeg ikke kan enkelt lade bilen min. Og jeg antar at en større og større andel kjøpere vil begynne å tenke slikt. Når skal disse borettslagene forstå at de går mot sin egen interesse ved å være så sære på strøm til elbiler?
#2054
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
torsdag 01. januar 2015, klokken 23:07
Sitat fra: smaug01 på torsdag 01. januar 2015, klokken 14:40
Det du argumenterer for er jo bedre oppetid og det er jeg enig i. Jeg skjønner ikke hvorfor 20kW blir ansett som mer driftsikker enn 50kW. Vi må forlange bedre oppetid, mer idiotsikker design og til syvende og sist flere 50kW ladere. 20kW lader på neste generasjon CCS/CHADEMO bil vil jo ta evigheter.

"Forlange", hvem er det vi skal forlange av? Fortum, som har ladere jeg irriterer meg grønn over flere ganger, er faktisk de som gjør mest akuratt nå for å få opp ladere, vi har ikke engang mulighet til å forlange dette. Hvorvidt en 20kW lader er mer stabil enn en 50kW lader, vet jeg ingenting om, men to ladere gir ekstra trygghet. (jeg kan og tenke meg at jo høyere spenning man har, jo mer sannsynlig er det for at ting kan gå istykker, men det blir bare spekulasjoner). Som jeg sa tidligere, tenk hva 3 stykk 22kW multistandardladere kunne gi av ladetrygghet på Alna, Furuset, og Gardermoen, der det nå er 1 stykk 50kW og 1 stykk 22kW AC. Jeg er sikker på at ett par steder mellom Oslo og Gardermoen burde det være plass til ett par steder med 3-4 50kW ladere, men slik er det nå ikke der Fortum setter opp sine.

20kW ladere på neste generasjon biler vil være for tregt, ja, og derfor må vi få opp ladestasjoner med en rekke 50kW (minst) ladere, 20kW argumentasjone er, og er ment til å være for, "extra juice". Igjen, når du sier at "20kW vil være for tregt for neste generasjons biler", får du det til å høres ut som om jeg argumenterer mot at vi skal ha 50kW ladere. Det er ikke det jeg gjør. Mitt argument er at "ett punkts ladesteder" ikke gir mening.  Hadde fortum hatt ladesteder med 3x22kW DC ladere, ville faktist gitt ladesteder vi kunne ha en viss tiltro til ville IALLEFALL ha en fungerende lader. Slik er det ikke i dag.

Igjen, på hovedveiene våres, mellom storbyene, bør vi ha ladesteder med minst 6 DC ladere pr sted. Men om fortum hjelper til å krydre kartet med ladere, er jo det bra. Mitt problem er at det bare er styr å kjøre fra Kiwi til Kiwi i håp om å finne en lader som virker. Derfor, en ekstra lader, mye ekstra trygghet.
#2055
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
torsdag 01. januar 2015, klokken 14:12
Elbilen akuratt nå er for oss, som kan få nesten alt dekt av den korte rekkevidden, eller for folk som har to biler. Det er fremdeles et enormt marked for elbil som "bil nummer to", eller til og med hovedbilen, men der man har en bensinbil som "backup".

For meg ville et godt nettverk av semighurtig faktisk gjort at elbilen kunne dekke nær 100% av min bruk. Jeg trenger ETT (stabilt) ladepunkt ekstra for å trygt å kunne kjøre til hytta, selv på vinteren. For meg kunne det punktet gjerne være 10kW, I don't care, jeg har det ikke travelt når jeg skal på hytta.

For andre har man ett alternativ nå, og det heter Tesla. Den bilen er desverre for dyr, og for meg, alt for upraktisk. Den er for stor og for lav for mange. Jeg har tro på et fortsatt STORT salg av eGolf / LEAF type biler, men når elbilen kommer med 400km "papir" rekkevidde og faktisk rekkevidde på 250-300km, vil dine venner nok være mye enklere å overtale. Om vår LEAF hadde en faktisk rekkevidde på 200km, ville jeg ha kunne kjørt neste ALT jeg trenger uten å hurtiglade.

Faktisk er rekkevidden så nær, at jeg normalt aldri trenger å lade mer enn 10 min på hurtiglading. Jeg ville MYE HELLER ladet 15-20 min på semighurtig, enn å bruke 30-60 minutter på å finne et ladepunkt SOM VIRKER, eller risikere å bli strandet og bli hentet av Viking. Det er trist å si, men om LEAF'en min hadde hatt 11kW AC lader, ville jeg følt meg langt tryggere, vel vitende om at jeg kunne "nødlade" ved en 22kW lader, og fått det jeg trengte etter en time, eller nok til å komme meg til neste DC lader etter en halvtime. Om noen kommer med en portabel 11kW lader til 20.000kr, ville jeg kjøpt den umiddelbart...

Det som er bra med Fortum sine ladere er at det kommer såpass mange av dem på en strekning, at om en ikke virker, så er det normalt alltid 2-3 andre på veien som jeg kan nå. Det er irriterende, men jeg må starte "innerst" og jobbe meg utover til jeg finner en lader som virker. Dermed tenker jeg ofte å lade når jeg har 40%, fremfor å kjøre til den yttertste og lade der. Det duger, uten slik oppsett ville jeg ikke kunne hatt elbil, men det er langt ifra optimalt. Dobbeltladeren som har komment på Kløfta er, for meg, ekstremt bra. Den gjør at jeg kan komme det siste strekket hjem, og gjerne lade fra 10%, OG jeg kan føle meg noenlunde trygg på at det er en lader som virker der.

Denne tryggheten kunne jeg hatt på mange andre steder, om det 22kW AC punktet var en 22kW flerstandardlader.

Sitat fra: smaug01 på torsdag 01. januar 2015, klokken 13:16
Problemet er at elbilen min i 99% av tilfellene dekker mitt behov, men av og til skal man bare rekke noe og det er litt begrenset hvor mye ekstratid man kan sette av fordi man kjører elbil. For meg går det sikkert bra, for deg går det sikkert bra, men den jevne bilist er det ikke salgbart. Når jeg prater med venner og bekjente (et par har bilen min på låns nå as we speak ) er det ganske vanskelig å selge inn elbil med 50kW lading, 15-20min ladetid osv. Å være ærlig på at man ikke kan regne med å få ladet med 50kW, men 20kW og at tiden plutselig blir 40min etter en times kjøring, tror jeg bare elbil fanatikere synes er greit.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA