Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Panduck

Sider: 1 ... 135 136 [137] 138 139
2041
Noen som kan gi en fersking noen tips om hvordan jeg kommer meg greiest fra Sarpsborg, ferje fra Moss til Horten og videre hjem til Kristiansand på best mulig måte? Jeg er klar over at jeg må minst ha 1 lading. Tips til ladestasjoner på veien osv?

Jeg er glad jeg ikke måtte ut på den turen som fersk LEAF-eier. Tar litt tid før man blir vant til rekkevidde og forbruk.

Mangel på hurtiglading Tønsberg -> Arendal grunnen til at vi ikke tok noen elbiltur til Kirstiansand. Tror emil er mer tøff enn jeg ville vært om han hadde tatt turen fra Tønsberg -> Arendal på en lading, så tipset hans om å lade underveis kan være lurt. Jeg ville nok også satset på stopp i Brokelandsheia, men det er rett og slett VELDIG lite ladepunkter på den strekningen, og det vil jo medføre at disse stikkontaktene kan være vel populære. Kanskje høre med Cinderella Cafe og Hotell eller Eurospar der om det pleier å være noe problem å finne ledig kontakt... Men selv på det strekket forsvinner rekkevidden fort dersom du ikke er forsiktig.

Håper og tror det blir bedre før neste sommer, da skal vi ned en tur.

2042
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hjemmelader på 10A kurs?
« på: Mandag 01. ſeptember 2014, klokken 12:25 »
EV-Institute har en justerbar 16A/8A ladekabel som du kan benytte. Prisen for en justerbar ladekabel er kr 3.300,- inkl mva.

Takk for tipset. Har en charge-amps kabel som jeg ikke har lyst til å fastmontere, den er alt for fin å ha med i bilen (ingen klump som henger under ladestøpselet.). Så da kan det være jeg bestiller en slik 16/8 kabel og finner en trygg måte å feste den på :)

2043
Ladeplasser og ladekabler / Hjemmelader på 10A kurs?
« på: Mandag 01. ſeptember 2014, klokken 11:15 »
Jeg liker ikke videre å måtte plugge kabel inn og ut hver dag, men kursen ut til carport er kun 10A, og dette er leiligheter der det ikke er rett frem å trekke nye kabler til carportene. Løsningen min har vært en kabel som setter ned til 6A, slik at jeg ligger et stykke under max effekt.

Mange snakker om hvor mye man trenger for å lade fort nok, men for meg har 6A holdt i massevis, bilen har 80% neste dag, som er bra for "et langt batterliv". Men finnes det noe som helst mulighet for meg til å få noe fastmontert, en hjemmelader med spenning som kan settes under 10A, som er trygg å ha på en 10A kurs? Eller må jeg leve vidre med min "kabel inn & ut av bilen" løsning?

2044
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Beste ladepunkt for hotell
« på: Mandag 01. ſeptember 2014, klokken 10:56 »
Moren min jobber på et hotell og de er interesserte i å sette opp et ladepunkt. Det beste alternativet er vel 22 kW Type 2, hvor får man dette billigst/best? For 2x Type 2 kontakter på 22 kW kostet det 22.278,- på salto.no med transformator (hotellet har 230V), en kabel og jordfeilvern. Er det en god pris?

Hotellet er Hunderfossen Hotell & Resort utenfor Lillehammer :)

Hint hint! http://elbilhjelpen.no/htm/dclading.html .. Kan ta litt betalt, så kommer for for å både lade og spise... Og da kan man tilby semihurtig til nesten alle biler.

2045
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fortum og Nissan en katastrofe
« på: Mandag 01. ſeptember 2014, klokken 10:34 »
Fortum inngikk en avtale med McDonald og Nissan, og Nissan skulle levere laderne.

Akkurat hva er det du mener Fortum skulle gjort? Banket opp folk fordi de ikke kan levere kretskort, eller hva det nå er som mangler?

Fortum må gjøre det Fortum ønsker å gjøre, poenget er at de ikke kommer til å bli tatt seriøst slik som ting er nå, uansett hvem eller hvor problemet er. Men mellom meg og jobben, som tar ca 45 minutter, har de 4 hurtigladepunkter, med en DC lader pr punkt. Det ville vært langt bedre met 1-2 punkter med 2-3 ladere pr punkt.

Nå leser jeg på annen tråd om hvordan det står til med ishavsveien, og det virker jo som om ting er like ille der. Så disse firmaene må finne ut hva de vil. Leke med Transnova-søknader for å få penger, for så å gå dukken, eller ønske å bli tatt seriøst. Bensin kommer vi til å ha mange mange år fremover, og om statoil satser videre på ladepunkter vil de ha en stor fordel. De har stort sett alt de trenger, både plass og strøm. Så kommer alle mulige spisesteder langs veinettet våres som ser at det å tilby semihurtiglading vil kunne trekke kunder som vil betale både for å lade og å spise. Når et spisested kan sette opp ett par chademo / ccs ladere for 300.000 (en pris som nok vil gå ned over ikke så lang tid), vil det kunne bli en alvorlig konkurrent.

2046
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fortum og Nissan en katastrofe
« på: Mandag 01. ſeptember 2014, klokken 09:54 »
Nå vet jeg ikke hvor problemene med hurtigladerne primært oppstår - om det er i selve laderen eller i betalingsløsningen. Hadde det vært slik at laderne gikk "failsafe" til gratis lading når betalingsløsningen sluttet å virke hadde det nok både vært mye bedre oppetid og leverandørene hadde trolig fått ut fingern litt fortere med å fikse..

De har ved ett par anledninger hatt problem med betalingsløsningen, SMS betaling fungerer ikke. Men RFID brikken har da fungert, og da den er gratis å få, er ikke det et problem. Men det meste nå er stort sett "hardwarefeil", feil på likeretter, kortslutning i en eller annen krets, o.l. Så en slik "failsafe" løsning ville nok ikke gjort mye for Fortum.

2047
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fortum og Nissan en katastrofe
« på: Mandag 01. ſeptember 2014, klokken 09:35 »
Jeg liker Fortums betalingsmodell. Minuttprisen gjør at jeg lader det jeg må, ikke et minutt lenger. Litt ros til Fortum med det samme; lader hyppig i Sandvika og der har jeg ikke opplevd problemer. Liertoppen har også virket hver gang jeg har vært innom.

Liertoppen virket når jeg var der i helgen. Fikk ikke brukt den, fordi det var kø. Det er jo posetivt at du opplever at det virker, men ros vet jeg ikke om de fortjener. Her er situasjonen for meg:

Gardermoen: Nede. Var nede i lang tid. Ble fikset. Gikk ned like etterpå.
Frogner: Nede (prøvd to ganger når det står at den virker, men står DC charge unavailable)
Furuset: Virker ikke. Vært nede lenge.
Alna: klart å bruke ett par ganger. Men gikk ned sist jeg prøvde.

Når trådstarter poengterer at det er like ille sørøst for Oslo ned mot Moss, er situasjonen ganske så håpløs. Kanskje fortum vet at "elbilnorge" er sentrert sørvest for Oslo, og satser alt på den strekningen? Uansett, kjørte til Drammen, der sto det to ladere fra grønn kontakt, og tilbød chademo og ccs lading på begge punkter, og begge fungerte. Mens Fortum har den beste betalingsmodellen, må de lære noe av grønn kontakt: Laderne må bli mer stabile, og de må ha mer enn et enslig punkt for hurtiglading. Dette er vel nå et krav fra Transnova, og det er vel en grunn til at Forutum ikke har fått noe støtte i denne runden med tilskudd til ladepunkter.

Hurtiglader på Lillestrøm er gratis og brukes derfor ekstremt mye. Men den virker uten problem. Det er tydelig at det går, og at Fortum nok har satset på litt dårligere teknologi.

2048
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Semihurtiglader på Nutheim, Langs E134
« på: Mandag 01. ſeptember 2014, klokken 08:10 »
Da har jeg startet et prosjekt, med ladestolpe på 22 kW, 400 V. Hvor lang tid tar det for Tesla, og eventuelt andre biler å lade full tank på denne laderen ? Hvor mye er det legitimt å ta for en times ladning?

Kom innom Nutheim Gjestiveri i Telemark, for en god lunsj eller middag. http://nutheim.no/
Ladestasjonen skal stå ferdig i starten av september, Velkommen !

Dette håper jeg flere og flere steder begynner med! Men, det er jo også snakk om portable chademo/ccs bokser som til gi 22kW semihurtig DC lading, som ikke skal koste så mye. Da utvides kundegrunnlaget mye (stort sett alle elbiler...) :)

2049
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fortum og Nissan en katastrofe
« på: Mandag 01. ſeptember 2014, klokken 07:50 »
Fortums betalingsmodell (per minutt) kommer til å bli en dyr glede i vinterhalvåret, når det kan ta 2-3 ganger så lang tid å lade et kaldt batteri.

Det er neppe særlig mange som sitter og hurtiglader med mindre de må, uansett.

Løsningen er flere 24 kW DC semihurtigladere.

Greit, men jeg forstår ikke hvordan en løsning der man betaler ett beløp, uansett hvor mye man fyller, uansett hvor stort batteri man har. Sett på spissen. Om Tesla får Chademo i Norge, så vil en trilling og en Tesla betale samme beløp for full tank?

Uansett, om det dukker opp masse 24kW Chademo/CCS ladere, ville det vært fint. Ladesteder med en enslig lader er ikke mye å stå etter. Blir lett kø, og om laderen tar kvelden, er det sært.

2050
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fortum og Nissan en katastrofe
« på: ſøndag 31. August 2014, klokken 22:07 »
Har en ny Leaf og ble overasket over hurtigladerene til Fortum. Var i dag innom 2 Nissan forhandlere med hurtiglader og ingen var i drift. Forsøkte da fortum laderen i Sarpsborg og denne var også defekt. Her må der en opprydding til! Har kjørt 11000 km på 5 mnd og har funnet hurtiglader 2 ganger som har fungert.  Bruker 6kw lader hjemme og på jobb så da fungerer det bra men hurtiglading kon men ikke regne med på østsiden av Oslofjorden.

Jeg kan ikke annet enn å si meg enig. Jeg har brukt Fortum sine hurtigladere med suksess ett par ganger. Mellom meg og jobben er det 4 fortumladere. 2 er mer eller mindre permanent nede. Men når Gardermoladeren stod markert som fungerende, var jeg innom for å lade. Men nei, den funket ikke. Alna laderen hadde jeg ladet 2 ganger ved før, så den så jeg på som stabil. Sist gang jeg stoppet der, feilet den også. Frognerladeren stod markert som fungerende, tok turen innom, men neida, da gikk den ned også.

Som jeg har sagt tidligere, jeg synes ingen har et så bra betalingsopplegg som Fortum. 2.50pr minutt gjør at man betaler for det man trenger, ikke mer, og man tar ikke opp plassen lengre enn man behøver. Grønt Kort og Ishavsveiens "Betal et beløp og lad så lenge du vil" er å be om kø. Men hva hjelper det, når laderne er så absurd ustabile? Laderne er en vits, og jeg kan aldri satse på at de fungerer, selv når det står at de gjør det. Heldigvis er det ikke langt til andre ladere hverken på alna (ABB, Statoil) eller Frogner (Lillestrøm hurtigladeren)

2051
Leaf 2010-2017 / Sv: RFID brikker for ladestasjoner
« på: Fredag 29. August 2014, klokken 17:04 »
Jeg har så langt greid meg med Fortum sin. Kjører hovedsaklig I Oslo, Akershus og Østfold.

Da er du heldig som bruker en av Fortum sine ladere som faktisk virker. De er det ikke mange av.

2052
Leaf 2010-2017 / Sv: RFID brikker for ladestasjoner
« på: Fredag 29. August 2014, klokken 17:03 »
Jeg synes det er rart hvorfor en ikke kan ha bare EN universal RFID brikke.

Som f.eks Visa, Mastercard eller bankacept? Neida, det er ikke RFID, men man kan betale med de overalt...

2053
Carwing / Sv: Carwings nede?
« på: Fredag 29. August 2014, klokken 17:02 »
Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om Nissan / Nissan Norge. Jeg skrev epost og spurte om Carwings i forrige uke, grunnen til at jeg tok kontakt med kundeservice var at de ikke svarte på eposten. Nå, rett etter at Carwingsserveren kom opp, og jeg fikk kontakt med den igjen, kom svaret.

"For å få carwings til å fungere, må du avinstallere appen på din iphone, og installere den på nytt igjen".

Så, det var altså på min telefon det var noe galt? Ikke et ord om hva som egentlig var problemet. Reinstallere appen skal plutselig gjøre at bilen min skal kunne snakke med serveren deres. Hva slags firma er egentlig dette???

2054
Carwing / Carwings nede?
« på: Torsdag 28. August 2014, klokken 15:04 »
Selv med hvitt bilikon og full dekning får ikke LEAF'en min kontakt med Carwings-serveren. Kontaktet kundeservice, og etter 15 minutter med innhenting av informasjon om meg og bilen min, kunne de fortelle at serveren var nede. Det har den da tydeligvis vært siden 19'de denne mnd, det var siste gang bilen min fikk utlevert seg selv til Nissan.

Kan dette virkelig stemme? Opplever andre mangel på kontakt mellom bil og server? I såfall er det ekstremt rart at Nissan ikke bare legger ut en liten info om dette på you+nissan siden. :|

2055
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kjøredagbok Danmarksferie med Nissan Leaf
« på: Mandag 25. August 2014, klokken 10:23 »
Det går mot Danmarkstur neste år. Det er jo flott med så mye chademo ladere i Danmark. Men en ting er jo mulighet for hurtiglading, en annen ting er "nattlig sakte-lading". Dette er vel noe campingplasser o.l må begynne å forholde seg til når antall elbiler øker (noe det nok kommer til å gjøre i andre land også). Om campinghytter kommer med mulighet til å lade med 16A, gjerne mot et tillegg i prisen, vil de ha en konkurransefordel.

Vi skal vel se etter et feriehus neste sommer, og da må det være en kontakt vi kan plugge LEAF'en inn i :)

Sider: 1 ... 135 136 [137] 138 139