Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Panduck

#2026
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?
torsdag 08. januar 2015, klokken 09:15
Sitat fra: Electrix på torsdag 08. januar 2015, klokken 09:10
Tja, med våre 15-20 000 km i året ville vi brukt mindre penger på diesel enn vi nå bruker på strøm totalt, jeg regner med at det er likt for mange andre også.

Og om alle kjører langt mer, vil ikke det gi økt veislitasje, eventuelt behov for langt mer veier?
#2027
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?
torsdag 08. januar 2015, klokken 09:05
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 07. januar 2015, klokken 22:58
Ca. 40% av strømprisen er avgifter.
Tilsvarende for bensin er ca. 60% og for diesel ca. 55%.

Joda. Men strøm er nå langt, langt billigere pr km enn bensin, så om det blir 60% avgift på strøm, vil ikke det gi i nærheten så mye penger som 60% på bensin. Altså mindre penger i statskassen, og ubalanse i budsjett.

Det ville vært fint å tenke at det ikke skal bli mer avgifter, men jeg har vanskelig for å tro det. Og avgiften kan neppe komme på strøm, da blir det for dyrt å varme opp huset.
#2028
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?
onsdag 07. januar 2015, klokken 22:34
Dette er jo ting som er klart. Det jeg lurer mer på er hva skal erstatte drivstoffavgift, når (dersom) alle kjører strømbil. Det hjelper vel ikke å få de avgiftene som var før, det vil jo bringe inn langt mindre penger, dersom man ikke får inn avgift fra drifstoff.

Sitat fra: Askøy på onsdag 07. januar 2015, klokken 21:54
Vil anta at tilgangen til kollektivfeltet er noe av det første som forsvinner. Det vil nok bli en gradvis begrensning på bruken, hvor kollektivfeltene i Oslo-området er de første som blir lukket for oss.
Deretter vil jeg anta at fergeselskapene får presset gjennom at vi skal betale som alle andre.
Moms vil nok komme i en eller annen form, muligens med en lavere sats enn for andre varer.
Tror det siste gode som forsvinner er gratispasseringene i bomringene omkring de store byene.
#2029
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?
onsdag 07. januar 2015, klokken 12:49
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 07. januar 2015, klokken 12:39
av elbiler skattlegges enklest og mest rettferdig med en km-avgift som øker med bilstørrelsen.
Praktisk gjennomføres dette med en egen plombert km-teller som biltilsynet leser av X ganger i året.
Med andre ord samme systemet som dieselbilene ble avgiftsbelagt med den gangen diesel var avgiftsfri på pumpene.

Det høres fornuftig ut. På en annen side kan det muligens være fornuftig også å se på tidsavhengie avgifter, som kan gjøre at flere velger tog inn til byen fremfor elbil, i den verste rushtiden.
#2030
Type parkeringsautomat, så har man lapp i vinduet som viser at man har betalt for å stå der? Knalltilbud, håper flere slenger seg på, og tilbyr strøm, selv om det koster litt!
#2031
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt
onsdag 07. januar 2015, klokken 12:04
Sitat fra: Gliderman på onsdag 07. januar 2015, klokken 11:52
Enkel løsning for dere som synes GK har en forferdelig pris; la være å lade hos GK.
Takk for meg på denne tråden.

+1
Henger meg på denne.
#2032
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt
onsdag 07. januar 2015, klokken 11:31
Sitat fra: kos på onsdag 07. januar 2015, klokken 11:24
Hei til dere som diskuterer minutt pris eller per lading. det er bare en pris som er riktig og det er nettleie + kw.

Da blir det mange som gidder å sette opp hurtigladere som koster masse penger å sette opp og en god del å vedlikeholde, administere osv. Og selv om hurtiglading er dyrt, like dyrt som bensin, vil det ikke bety mye, om man for 80% eller mer av strømmen via saktelading. Om hurtiglading var eneste måten å fylle tanken, derimot, ville det vært noe annet..
#2033
Elbilen i Samfunnet / Hvordan blir avgiftene i fremtiden?
onsdag 07. januar 2015, klokken 11:21
Vi har det jo bra nå (og blir jo påminnet og til og med trakassert for det), med gratis bompassering og diverse andre fordeler. Men når elbilen virkelig tar av, vet vi jo godt at bompengene, de må vi nok finne oss i å betale. Spørsmålet er hva mer? Mye av avgiftene dras jo inn via avgifter på bensin / diesel.  Om alle får seg elbil, hvordan skal man da hente inn disse pengene? Veier skal jo uansett bygges og vedlikeholdes. La staten ta den utgiften? I såfall betyr vel det økte skatter. Høyere bomavgifter, flere bommer? Slik det er nå kan det, selv med dagens bompriser, lønne seg å ta bil fremfor tog, om man kjører elbil. Det kan jo gi et rushtidskaos av en annen verden i Oslo. Rushtidsbomavgifter?  Km-avgift?

(Dette er ikke ment som et argument for at elbilister snarest må begynne å betale mer, jeg bare lurer på hva folk ser for seg...)
#2034
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt
onsdag 07. januar 2015, klokken 10:42
Sitat fra: nime01 på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:26
Clever i Danmark tar 5,50kr for hver kW som leveres fra laderen, men likevel oppfattes dette som dyrt? Det er jo grisebillig i forhold til de prisene som kommer her i Norge etterhvert, og som applauderes frem.

Det er litt mer interesant å se hvordan det er i Danmark når de har det antallet elbiler vi har i Norge.

Jeg synes minuttprising er bra. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg vil mene at en hvilken som helst pris pr minutt er ok
#2035
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt
onsdag 07. januar 2015, klokken 09:07
Sitat fra: mariowing på onsdag 07. januar 2015, klokken 08:54
Har kjørt tre år med Leaf og pris på hurtiglading har aldri (med unntakt av Ishavsveien) vært et problem for meg. Ladere som ikke har fungert derimot - et KJEMPE problem!

Enig med dette. Det er ikke, som noen får det til å høres ut som, et problem at det kan være kø på hurtigladerene heller. Problemet er heller når det køes fordi en bil står å fyller på til godt over 90%, og trekker 3-4kW av 50kW laderen.

Den kjøpesenter-tanken "parker, noen henter bilen, betal 200, få det tilbake ved å handle for 1000kr" vil gjøre en tur fra Oslo til Kristiansand med en LEAF til en artig opplevelse. Da er faktisk ishavsveien sine 240kr å foretrekke. Slik det er nå, ser jeg for meg å måtte betale 300kr i lading for å kjøre LEAFen min fra Oslo til Kristiansand. Det synes jeg faktisk er helt greit.
#2036
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt
tirsdag 06. januar 2015, klokken 20:35
Sitat fra: kos på tirsdag 06. januar 2015, klokken 19:39
2. Jeg tror ikke på GRATIS parkeringsplasser i lengden er bærekraftig.

Dette er jeg veldig enig i. Det er jo omtrent klin umulig å finne en ladeplass i Oslo nå, fordi elbilplassene er beboerparkering, der de står i timesvis, langt mer enn de trenger får å få fullt batteri. Så må jeg køe på en hurtiglader på veien hjem. Det er jo fint med offentlige ladestolper, men med mindre er et supplement til å lade hjemme, blir det bare tull. Hvorfor skal folk i Oslo gidde å jobbe for å få strøm på garasjeplassen sin, når de får gratis strøm i gata?
#2037
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt
tirsdag 06. januar 2015, klokken 17:40
Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 14:50
Jeg mener at mange bensinstasjoner burde hatt hurttigladere.

Sentralt, nært veien, strategisk plasert, toalett, ventepølse, god oversikt, så er de allerede der. Perfekt lokasjon for hurtigladere.

Blir hurtiglading relativt billig kan det også bli attraktivt å bruke det masse, og da kan man tjene penger på det.

Jeg tror det bare er et spørsmål om tid før Shell og Esso har ladere på de fleste stasjoner. Statoil begynner. Det kan være noen venter på at laderene skal bli billigere, noe de sannsynligvis blir når det blir produsert langt fler.
#2038
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt
tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:05
Sitat fra: pwb på tirsdag 06. januar 2015, klokken 07:19
behovet og samtidig tenke på det at de som skal på fjellet kanske også trenger å handle litt. Sett opp 10-20 hurtigladerpunkter i parkeringshuset, la de som kommer med elbil levere bilen til noen som står der og så lader de bilen for deg og parkerer den på en plass når den er ferdig ladet, dette betaler du f.eks 200,- for, men du får med en lapp som gjør at du får tilbake penger når du handler i butikken, f.eks får du tilbake alt når du har handlet for over 1000,- (beløpene er kun ett eks.)

Ja, med den prismodellen blir det attraktivt å kjøre langtur med elbil. Stoppe på flere kjøpesentere, handle for 1000kr for å få igjen de 200kr man bruker på lading. Det høres ut som en fornuftig prismodell, men å betale 75kr for å lade i 30 min, det er en dum tanke.
#2039
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt
tirsdag 06. januar 2015, klokken 08:39
Sitat fra: pwb på tirsdag 06. januar 2015, klokken 07:19
Hele problemet er at noen tror de kan tjene penger på å selge tilgang til hurtiglader. Man må gå bort fra å se at man skal kunne tjene penger på selve hurtigladeren. Man må tjene penger på det rundt hurtigladeren.

Jeg tror nok vi kan få se mange semihurtigpunkter som dukker opp for nettopp dette formål, spesielt om man vil kunne få ladere ned i 20-30 tusen. Restauranter med 11kW DC ladere der man kan lade gratis mot at man spiser der, kjøpesentre med betalt lading man kan få igjen med å handle, etc. Kanskje reklamefinansiert lading?

Men jeg håper vi får ett godt nett av ladere der biler kan lade i 50-100kW hastigheter. Det trengs for å få flere til å bytte til elbil, spesielt når biler med batterier med dobbelt av det vi har på LEAF type biler kommer.

Mitt problem med råbillig / gratis lading er: hva vil gjøre at de som trenger lading vil ha stor sjanse for å finne et ladepunkt, når folk uansett plugger inn, om de trenger det eller ikke. Med det salget som er av elbiler kommer vi nok ALDRI til å få nok hurtigladepunkter dersom ladingen er alt for billig.
#2040
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fakkeltog mot Grøn kontakt
mandag 05. januar 2015, klokken 22:21
Jeg begynner å bli sikkelig forvirret. Først er man idiot om man argumenterer for at det bør bli langt flere semihurtigladere, så er man idiot om man argumenterer om at det er greit at prisen er 2.50kr på hurtigladerene, fordi man ofte ikke får mer enn 22kW fra disse laderene uansett.

Om man har disse problemene, får man kjøpe seg en Zoe, som han semihurtiglade på 22kW til en billig penge (1kr pr minutt eller gratis flere steder). Elbil er vel noe man kjøper seg dersom man kan dekke det aller meste av ladebehovet med treglading.

Har man ofte behov for mye hurtiglading p.g.a lav rekkevidde bør man vel kanskje vente til neste generasjons elbiler med noe lengre rekkevidde?

Sitat fra: nime01 på mandag 05. januar 2015, klokken 22:14
Sitat fra: Panduck på mandag 05. januar 2015, klokken 21:48
Syntes ikke det var så mye brodd i det argumentet ditt, beklager.. Men jeg er enig, det er dumt med skyhøye priser. Nå synes jeg ikke 2.50kr pr minutt er skyhøye priser. Du opptar en spesiell parkeringsplass det er veldig, veldig få av, som det er meningen at du ikke skal stå lengre enn høyst nødvendig. Da er ikke 2.5kr pr minutt så veldig høy pris. Og det handler ikke om at jeg ikke "gidder å stå i kø", det er en viss forskjell på å vente i en halv evighet på å lade, og å stå noen minutter i kø.
Hva om minuttprisen (som per se ikke er høy) fører til at folk ikke gidder bruke disse laderne på vinterstid, fordi det blir for dyrt? Hva om folk rett og slett gir F og tar bensinbilen isteden, fordi det blir veldig lite interessant å kjøre elbil med de ulemper det medfører i form av ladestopp etc, og det i tillegg skal koste det samme som å kjøre bensinbil? Hvordan i all verden skal hurtigladeleverandørene tjene penger da?

Jeg tror det vil være, eller er svært vanskelig å tjene penger på en ren hurtiglader uansett (grunnet skyhøye startkostnader), så jeg tør påstå at mye av det som kommer av ladere fremover vil være semihurtige, gratis og tilknyttet butikker, servicetilbud, overnatting osv, som tjener pengene på at elbilistene stopper der. Eks. Nutheim som har satt opp en 22kW stolpe. Tilfeldigvis vil "lampettledning"-bilene (som kos kaller dem) være de som 'taper' på dette siden ladehastigheten vil forbli lav, men enkelte vil kunne dra veldig stor nytte av det, eks. i3, Leaf med 6,6kW, Soul EV, Tesla med enkelt- og dobbeltlader og Zoe.

Det kanskje må være sånn i fremtiden at dedikert hurtiglading (>22kW) bør/skal/vil/må koste mye penger for at laderne skal være ledige og tilgjengelige uten kø til enhver tid, men jeg tror det vil være å skyte seg selv i foten...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA