Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Panduck

Sider: 1 [2] 3 4 ... 137
16
Om kortbetaling kreves, antar jeg løsningen vil bli at de som vil betale med kort, får kjøpe et visst antall minutter / antall kWh for en viss sum. Slik er det på flere ladere jeg har sett i Sverige og Tyskland. Så kan de som ønsker å betale mer basert på "nøyaktig det man trenger" bruke brikker / app.

Vi har noen "særinger" av ladeoperatører, f.eks Clever, men for det meste har ting blitt relativt greit. Man har noen ladebrikker som dekker en lang rekke operatører.

Man snakker om hvor enkelt det er å betale for parkering med kort, personlig blir jeg skuffet når jeg kommer til et sted der jeg må frem med kortet for å betale, fremfor å bruke easypark app. Kort er overhode ikke den enkleste måten å betale på.

Så, sikkert greit at man har kort som en "nødløsning" på ladere, der man kan kjøpe 10-15 min ladetid for en fast pris, men jeg tror ikke det vil bli måten de fleste elbilister vil betale, spesielt når man har rfid-brikker som fungerer for en rekke operatører i en rekke land.

17
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte til elbil eller ei?
« på: fredag 12. juli 2019, klokken 11:23 »
2. Selge dieselbilen og kjøpe en ny Leaf med minste pakken til ca 300k.

Ville tenkt meg grundig om før jeg kjøpte en bil som nå som eneste merke satser på Chademo ladestandard. Det kan kanskje komme overganger etterhvert, men man risikerer å sitte igjen med en bil som har høyere verdifall enn andre elbiler, rett og slett fordi den kan få mer begrenset bruksområde enn biler me CCS lader.

Sier ikke "ikke kjøp LEAF", men vær obs på det.

18
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Råholt Amfi
« på: mandag 08. juli 2019, klokken 19:45 »
Det har dukket opp 4 hurtigladere (ikke ferdig oppsatt) på baksiden av Råholt Amfi. Det var langt mer enn jeg hadde regnet med.

19
4 fortumladere på Nebbenes og 8 på CircleK på Dal (6 Ionity og 2 GK) til tross, GK har iallefall 4 hurtiglader på gang på Råholt Amfi. Dette litter jo litt unna E6, så hadde ikke regnet med såpass mye hurtiglading her. Tydelig at de tenker fremtidsrettet.

20
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Råholt Amfi
« på: torsdag 04. juli 2019, klokken 17:01 »
Det er jo flere hurtigladere på Circle K Dal, et par minutter unna, så vet kanskje ikke helt hvor mye vits det er i å sette opp hurtigladere der? Men bra de gjør noe, mener å huske de gamle punktene var 3,6 kW, og det er jo verdiløst med mindre man tilbringer hele dagen på kjøpesenteret. :P

De gamle punktene var først 2x22kW og 2x7.4kW, så oppgradert til 4x22kW, så det var ikke så ille. Det er godt med lading på Dal, samtidig som GK vel blir kaste ut fra CK stasjon etterhvert. Og 50kW tar jo godt med tid når man har bil med litt større batteri.

Blir spennende å se hva som kommer.

21
Selv er jeg nokså skeptisk til hurtigladere ved kjøpesentre. De er ofte opptatt når man kommer, og gjerne med biler som er ferdig ladet og blir stående mens eierne gjør ferdig shoppingen sin.

Spennende å se om det blir hurtiglader på Råholt Amfi også, skal komme 9 ladere der, antar det er bytte fra Fortum til Grønn Kontakt som gjør at de gamle forsvinner, og da blir det ofte hurtigladere.

Med tanke på at flere og flere biler får 60+kWh batteri, er 50kW grei hastighet for en handletur. De siste prosentene tar LANG tid å lade, da blir det sikkelig dyr kWh-pris om man lar bilen lade seg fullt opp på en hurtiglader, så de fleste vil nok unngå det.

22
Ladeplasser og ladekabler / Råholt Amfi
« på: lørdag 29. juni 2019, klokken 11:21 »
Det har blitt satt opp skilt om at det kommer 4 nye ladere der de gamle Ac-fortumladerene var. Antar de nye kommer til å være Grønn Kontakt. I tillegg skal det komme 5 nye ledere på baksiden av senteret, i følge skiltet.

Blir spennende å se om det dukker opp hurtiglader, og er litt usikker på hva ledelsen skal gjøre på baksiden av senteret.

23
Kresen på ac vs dc. kjører du fransk lekebil?

Kjøpesentre er steder der AC er fint, man tilbringer en del tid der. Synes det er litt merkelig at disse kjøpesentrene ikke setter opp AC, av den grunn. Ettersom Charlottenberg er perfekt stopp for meg ved Stockholmtur, er jeg glad for at det har kommet 4 DC ladere der. En enslig DC lader i Arvika (og en ødelagt fortumlader) var litt risikabelt.

24
4 stk GK hurtigladere på Charlottenberg Shopping og
4 stk GK hurtigladere på Tøcksfors shopping?

Det forenkler både tur til Stockholm og shoppingturer. Litt merkelig med kun DC der, kanskje AC kommer senere, AC er jo perfekt på shoppingtur, og det er alt for lite av det på disse stedene :)

25
AC fleksilading / Sv: Fortum prisreduksjon type 2 lading?
« på: søndag 16. juni 2019, klokken 11:33 »
De nye prisene med kWh avregning, hvis det er riktig gjør det jo aktuelt å bruke disse AC stolpene for andre enn zoe-eiere også.

Det er bare å skaffe seg plugsurfing, og betale kWh på nær sagt alt av fortum sine AC ladere. Pris ligger på 2.45kr pr kWh på de "normalt prisede" fortum AC-laderene. 27kr pr time for å lade 11kW med i3en er ikke ille. Når DC går for 2.45kr pr min, er det vel bare å bytte. :P

26
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Klarer ikke starte Ionitylading..
« på: fredag 14. juni 2019, klokken 23:18 »
Må si det egentlig fungerte greit når det først fungerte med plugsurfing / e-on kort.

Men dette er jo ikke de vanligste kortene å ha i Norge. CircleK skal vel da også fungere, men det er vel heller ikke så utbredt.

27
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
« på: tirsdag 11. juni 2019, klokken 13:04 »
Pr i dag er det null stress.

Helt til du kjører ut av Norge. Med Ionity oppbygging er en tur i utlandet snart en helt annen opplevelse med Chademo-bil enn CCS-bil. For flere blir dette en uventet forskjell de neppe vil sette pris på.

28
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Klarer ikke starte Ionitylading..
« på: fredag 17. mai 2019, klokken 20:22 »
I dag ble Ionity Dal prøvd på nytt, og denne gangen fungerte det uten problem. Ladingen ble startet med e-on kortet, og lading startet relativt umiddelbart. Prøvde e-on istedenfor plugsurfing fordi e-on var betal-for-minutt, men nå ser jeg at de også har endret det til 80kr, så da ble det litt dyrt, men, det måtte jo prøves :O

29
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
« på: lørdag 11. mai 2019, klokken 11:14 »
"20% til 80% på 90 minutter med 50kW hurtiglader!" - De som kjøper 62kWh LEAF i dag kan neppe ha langtur i tankene. Da snakker vi vel under 40kW som skal lades i det "optimale" området for hurtiglading, dette burde vel ta under en time?

Antar det vil gå greit å eie LEAF i Norge en god stund fremover. De selger bra, og utgjør en god del av kundene på hurtigladestasjoner. Tenker man tur ut av Norge kan det fort bli noe annet. 62kWh har og god nok rekkevidde til å dekke mer enn bare "bykjøring", så selv uten hurtiglading vil den dekke de aller fleste behov for veldig mange. Så bilene vil nok ha en grei verdi og blir definitifvt ikke kastet. 90 minutter pause på en AC lader er vel nok til at denne bilen klarer Oslo-Kristiansand :)

Det sagt, jeg vil ikke engang vurdere LEAF så lenge den har chademo.

30
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Klarer ikke starte Ionitylading..
« på: lørdag 04. mai 2019, klokken 07:49 »
Ettersom Ionity ikke er så ivrige etter å svare, får jeg heller spørre her om andre har liknende problem. Dvs, det vet jeg at noen har hatt, leste en annen som beskrev nøyaktig samme opplevelse. Så det mer vesentlige, om det er noen løsning / kjent årsak.

Prøvde å lade hos Ionity på Dal, prøvde forskjellige kort (som skal fungere hos Ionity, b.la plugsurfing.), men ble det samme på alle ladere jeg prøvde. Det stå "autoriserer" i litt vel lang tid, så sa den "lading ferdig, sett tilbake kontakt!"

Enda flere som har opplevd det samme, og noen som eventuelt vet hva som er galt?

Sider: 1 [2] 3 4 ... 137