Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Panduck

Sider: 1 [2] 3 4 ... 139
16
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
« på: Onsdag 01. Januar 2020, klokken 10:07 »
Er det noen som vet hvordan dette ser ut utenfor Norges grenser?

Et problem utenfor Norges grenser, er vel at det kun er Ionity som har stasjoner av noen størrelse? I Norge er det greit med alternativ, I Tysland er det fremdeles mange "en lader pr lokasjon" steder, ser man bortifra Ionity. I Nederland har fastned normalt flere chademo-ladere pr lokasjon, selv om det også der er en del med 1 chademo / 3 ccs. I tyskland derimot er det mest 1 chademo / 3 ccs på fastned sine stasjoner.

Man blir mer sårbar for feil og kø, samtidig som det viser at man ikke helt har gitt opp Chademo, og det går faktisk an å komme seg rundt de fleste steder i Europa med en chademo bil som har ok rekkevidde.

17
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: E.ON /clever med lynladere i Norge
« på: Tirsdag 31. Desember 2019, klokken 16:30 »
Får bare håpe det ikke blir Clever priser på disse laderne  ;)

Det er vel ikke akuratt stor forskjell på Clever og E-on priser? Clever setter opp sine priser nå til 6kr pr kWh, og det er vel omtrent det E-on ligger på også? Det virkelig sære med Clever er jo hvor vanskelig det skal være å betale, bruker man plugsurfing koster det jo en formue.

18
Andre elektriske doninger / Sv: Batterifreser, Stiga ST 8051 AE?
« på: Mandag 30. Desember 2019, klokken 19:10 »
https://www.jernia.no/hjem-og-hage/hage-og-uterom/is-og-sn%C3%B8/sn%C3%B8freser/stiga-ggp-sn%C3%B8freser-st-8051-ae-stiga/p/11752319

Med tilhørende 80V 5Ah batteri og hurtiglader. Batteriet funker til 80V produktene deres, får sikkert en sikkelig el-gressklipper med dette batteriet.

19
Kjøpe elbil? / Sv: MB250e vs. Leaf (30kwh)
« på: Mandag 30. Desember 2019, klokken 13:58 »
Er det ikke LEAF 30kWh som har hatt mer batteri-problem enn de andre? Rent bortsett fra det er nok en bruk LEAF en god bil, og man skal ALDRI undervurdere nytten av å ha en bil som kan hurtiglades. MB250e eiere som sitter å tvinner tommeltotter på en AC lader mens bilen fyller på 11kW, er et trist syn. Av og til drar man lengre med elbilen man har enn man hadde tenkt. Da gir LEAF muligheter du ikke har med MB250e. MEN, jeg ville prøvesittet LEAFen litt og sett om du får god sittestilling. Om det kun brukes på korte turer betyr det kanskje ikke så mye, men jeg fikk vondt i benet av å kjøre LEAF, og det var en av grunnene til at vi valgte annen bil etterpå. Der vil jeg anta MB250e vil være bedre, men jeg har ikke prøvd så jeg vet ikke...

20
Andre elektriske doninger / Sv: Batterifreser, Stiga ST 8051 AE?
« på: Mandag 30. Desember 2019, klokken 13:17 »
Vel, uten å få noe spes svar noe steder, Stiga sier "vi oppgir V, ikke watt på motoren!", noe som virker relativt intetsigende, så tok jeg sjansen på å skaffe meg denne. En 36V snøfreser fra en konkurrent skal ha 1.6kW, da bør jo denne kunne ha det dobbelte, men det er jo overhode ikke gitt.

Jeg var rett og slett så lei av å dra en ledning rundomkring, plassen min er litt for stor til at det er en enkel oppgave.

ST 8051 AE er en drøm sammenliknet med 2kW kabelfreseren. Jeg antok lydnivået ville bli omtrent det samme, kanskje mer om den er kraftigere, men den virker kraftigere, selv om den er LANGT mer stillegående.

Billig ble det ikke, over 3000 for freser, over 3000 for batteri, og batterilader i tillegg kom det på rett under 8000kr. En sikkelig freser er vel uansett ikke billig.  Ser at "gardenstore" selger denne pakken til over 20.000kr, kan jo lure på hva de holder på med.

Uansett, er godt fornøyd. Klar over at en totrinns bensinfreser er noe helt annet, men denne kan jeg ta under armen og løfte inn i boden og henge den på veggen...

21
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: E.ON /clever med lynladere i Norge
« på: Lørdag 28. Desember 2019, klokken 16:04 »
Ja, håper og tror CircleK-brikka kan brukes. Fungerte i hvert fall på EoN både i Sverige og Danmark på vår Oslo(-isch) til København tur nå i Høst. Vil jo tro at den da vil virke her i landet også.

Jeg bruker mitt e-on kort på circleK ladere. merkelig at det går, samtidig som de ikke vil vise ladere det kan brukes på i kartet sitt. jeg må ha circlek og eon app på mobilen for å se alle ladere, men jeg kan starte lading med circlek appen på circlek ladere, med appen knyttet til min e-on konto...

22
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: E.ON /clever med lynladere i Norge
« på: Lørdag 28. Desember 2019, klokken 12:37 »
Jeg antar det vil være mulig å betale på disse stasjonene med CircleK-ladebrikke / elbilforening knyttet til circlek-konto?

23
Kjøpe elbil? / Sv: Model 3 vs Polestar 2, "billig" elbil med firehjulstrekk
« på: Onsdag 25. Desember 2019, klokken 11:23 »
Vi vurderte M3 når den kom, men det var ikke "riktig bil for oss" (bagasjeplass, for lav osv), men det er en fin bil. Etter å ha sett og prøvesittet i Polestar2 var jeg ikke i tvil, om valget sto mellom P2 eller TM3, ville det blitt P2. TM3 sitt "minimalistiske" interiør er jo fint, men synes det blir litt vel dumt at alt skal være på en skjerm på siden. P2 virket langt bedre.

Om vi bytter ut i3en blir det nok i en e2008, vi har litt andre behov, men om jeg skulle valgt en elbil uten å tenke på pris og praktisk bruk, hadde det blitt Polestar2.

Som noen kommenterer, Tesla leder på ladenettverk. Hvor lenge de kommer til å ha dette forspranget, og hvor lenge de vil få lov til å begrense nettet kun til egne biler (uansett hva Tesla menigheten sier om dette, så er det faktisk EU lover som mener noe om dette...), det gjenstår å se. Model3 er jo ikke dårlige biler, og slik det er nå, har de en stor fordel på langtur da de kan lade på egne ladere og alt det andre som Polestar2 kan lade på.

24
Elbiler i media / Sv: - Jeg har prøvd elbil. Det funket bare ikke
« på: Mandag 23. Desember 2019, klokken 23:44 »
Tja, gode lademuligheter vil jo stimulere elbilsalget.

Påstår ikke noe annet. Det som ble sagt var at det ikke sto så dårlig til i Norge dersom man tar antall innbyggere i betraktning. Å peke på at det ikke står så bra til, da man heller bør ta antall elbiler i betraktning, er vel ikke å påstå at gode lademuligheter ikke stimulerer elbilsalg?

25
Elbiler i media / Sv: - Jeg har prøvd elbil. Det funket bare ikke
« på: Mandag 23. Desember 2019, klokken 21:38 »
Jeg synes faktisk det ser ut til at vi er høyt oppe på en liste for lavest antall innbyggere pr. ladepunkt. 597 regner jeg meg frem til, mens Nederland har 1618 og Sverige 1976.

ladepunkt pr innbygger er vel ikke superinterresant, mer relevant er vel ladepunkt pr elbil?

26
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor er leketøysprodusentene?
« på: Mandag 16. Desember 2019, klokken 07:29 »
Jeg har både i3 og TMS lekebiler i skapet.
Samler lekebiler av alle bilene jeg har hatt. Kun i metall selvsagt.

i3 burde vel ikke være laget av metall? :O

27
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
« på: ſøndag 15. Desember 2019, klokken 22:14 »
Fint at BKK bygger ladere i Sarpsborg, men bør kanskje jobbe litt med å bli synlig? Kø på fortumladere på Svinesund med masse trafikk, og ikke en eneste bil som ladet på BKK sine (i følge appen var alt ledig alle gangene jeg sjekket.)

28
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Brukere av Plugsurfing - Les dette!
« på: Tirsdag 03. Desember 2019, klokken 10:29 »
Brukte Plugsurfing nå i helgen på vei over til Åre, syns det fungerte utmerket. Slapp det å registere meg hos Bee eller andre leverandører. Vet ikke om det kanskje er noe dyrere via Plugsurfing? Uansett så var opplevelsen veldig bra. Bruker også kredittkort i appen, men har ikke fått noen faktura enda (tror jeg).

Annet enn fakturaproblem fungerer jo plugsurfing bra, det gjør det. Men "noe dyrere"? Det koster vel 13kr pr kwt om du betaler med plugsurfing, uansett om det er AC eller DC.  Med Bee sitt kort som ikke har noen avgifter, koster det 5kr for DC og 3kr for AC pr kWt. Greit at det kan bli litt prispåslag ved å ha et system som plugsurfing, men dette burde vært ulovlig.

29
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe Leaf Gen 1? Fallgruver?
« på: ſøndag 01. Desember 2019, klokken 19:10 »
- Vil den holde til bruken vår?

Det kommer an på sommer / vinter, høydeforskjell og hastighet, men 7-8 mil vil nok ikke alltid være oppnåelig. Har man ikke annen bil som alternativ til de turene, ville jeg sett på noe med litt mer rekkevidde.

30
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Brukere av Plugsurfing - Les dette!
« på: Lørdag 30. November 2019, klokken 10:59 »
Plugsurfing bør ha en gjennomgang av faktureringsbiten sin. Jeg har ved flere anledninger fått beskjed om at de ikke kunne belaste kortet mitt, samtidig som det står "0" på current credit, og det er umulig for meg å se en oversikt over hva som er betalt og hva som ikke er betalt, ei heller hva jeg bør gjøre (plutselig har det fungert igjen, og dette er det kortet jeg bruker til alt mulig av nettbetalinger, hadde det vært noe galt med kortet, hadde jeg sett det relativt fort...), det er nær sagt umulig å få svar, men jeg måtte bytte til paypal som betalingsmåte (noe jeg ikke er helt glad for), for å slippe det maset (paypal-betaling har ikke gitt de samme problem, selv om det trekkes fra det samme kredittkortet :P)

Det virker direkte uproft, og skal de være en sentral aktør for betaling av lading i Europa, bør dette gjøres bedre! Man bør kunne forvente å få en oversikt over status på de forskjellige faktura, mer proff kundeservice, og .. det bør ikke gi en mengde problem å betale med et gyldig kredittkort...

Sider: 1 [2] 3 4 ... 139