Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Panduck

#81
Ladeplasser og ladekabler / CLEVER i Sverige?
torsdag 20. august 2015, klokken 19:20
Ser at det dukker opp fler og fler, og nå dukker det en opp en mellom Svinesund / Gøteborg. Noen som vet noe om CLEVER sine planer for Sverige? Det er jo flott med flere ladesteder, men håper de vil gi mulighet for betaling med SMS / kredittkort, det er jo dumt å må ha CLEVER-kort for en Sverigetur..
#82
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Veeeeefill og 2 ladere på McD Alna??
torsdag 23. juli 2015, klokken 08:21
Kjørte forbi på vei til BNH for service. Første gang jeg har sett en Veefil lader fra fortum. Det vil da bety 2x ladere på McDonalds Alna??

#83
Etter å ha kjørt dieseldyr rundt i alpeområdet i litt over en uke, har jeg blitt enda mer glad i elbilen. Og man ser jo klart hvor frempå norge er når det gjelder elbil. På turen så vi to tesla og en bmw i3 i sveits (som var sveitsiske) og en tesla i tyskalnd (som muligens var norsk, vi så ikke skiltet). De skal jobbe mye for å ta oss igjen, helt klart.

Men så var det andre ting. Som solcelle-tak.  Det var jo absurd hvor mye de har satt opp av dette! Absurd med en posetiv vri altså... Her ligger vi tydligvis langt bak andre land.

Og så mange som syklet rundt i disse alpeområdene, da. Var syklister overalt, selv på steder med mange bakker som tar mye krefter å komme seg opp, syklet alle rundt, uanstrengt. For mens vi har hatt en elbilrevolusjon her, har de tydeligvis hatt en elsykkelrevolusjon der. Det var jo elsykler over alt. Og å bytte ut bensinbilkjøring med elsykkel-sykling er jo ikke dårlig miljøtekning det heller.

Vi gjør nok noe riktig her i Norge med tanke på elbiler, men det betyr vel ikke at vi må være sinke på andre områder heller :)
#85
CCS / ChaDeMo hurtigladere / 5 hurtigladere i dag :)
fredag 05. juni 2015, klokken 14:16
2 x i Moss
2 x i Hønefoss

I tillegg til en "enslig" GK lader.

Livet som elbilist blir stadig enklere og tryggere. Jeg setter voldsomt pris på ladesteder som får mer enn en lader. Laderene i Moss og Hønefoss vil garantert bli brukt en del!
#86
Kan enovastøtte bli et hinder for at selskap regner på inntjeningsmuligheter på egenhånd og setter opp ladestasjoner? Er det virkelig klin umulig å tjene penger på hurtiglading, slik at det MÅ komme penger fra noen andre, enten staten eller bilprodusent?

Jeg kjører forbi McDonalds på Gardermoen ofte, og det står jo stort sett ALLTID noen å lader der. Sist sto det en VW og ladet i treg fart på 22kW-laderen (det må bli dyrt!) mens en LEAF sto på hurtigladeren. Om det ikke kan være penger i å sette opp en ekstra lader på et sted som dette, som er SÅ MYE besøkt, så er vel det hele helt håpløst.

Eller er det slik at de alle sitter å venter på penger fra Enova? Hvorfor legge penger i en hurtiglader, selv om det vil betale seg, dersom man kan få pengene fra noen andre? Hvorfor skal f.eks statoil regne på utgift / inntekt, dersom de ved å vente litt kan få penger til å sette opp ladere, selv på steder de kunne tjene penger.

Kort sagt, kan forventning om enovastøtte være et hinder til utbygging av hurtigladere på steder det faktisk kan lønne seg å sette de opp? Bør man tenke på andre kriterier for tildeling av penger for hurtigladere? F.eks premiere selskap som ved egen investering setter opp hurtigladere der det kan være lønnsomt, og gi de støtte til å sette opp ladere på mindre lønnsomme lokasjoner?

Jeg synes det er flott at det gis støtte til hurtiglading, men når GK, Statoil osv mer eller mindre sier rett ut at "vi setter ikke opp ladere før vi får støtte", så virker det for meg som en underlig måte å drive butikk på.

Andre krav som bør gis for støtte?
- Støtte for å utvide steder med kun en lader?
- Støtte bør gis for ladere i NÆRHET til hovedfartsårer, ikke trenge å kjøre 10km vekk fra veien til et lite sted for å lade bilen sin.
- Støtte gis til selskap som viser investeringsvilje, og evne til å sette opp ladere på egenhånd?

Uansett, gitt lokasjoner, enslige hurtigladere som det ofte er feil på, pris-struktur o.l, håper jeg Enova vil være litt strenge i krav neste gang penger skal deles ut.
#87
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Grønn kontakt, hva skjer?
lørdag 11. april 2015, klokken 19:23
Synes det var litt mye rødt på oversikten på hurtigladekartet, så tok en titt på listen. Dette er GK sine:

Ringebu - Nede
Kvam - halvparten nede
Sjåk - Nede
Hokksund - Nede
Kongsberg - delvis nede
Notodden - delvis nede
Gol - delvis nede
Lillesand - Delvis nede
Røldal - Nesten alt nede
Odda - Nede
Førde - Delvis nede
Valldal - Nede
Åndalsnes - Nede
Sunndalsøra - Nede

Til og med de enkle AC-pluggene, er nede på en masse GK-steder. Det virker som om det er håpløst mye feil med GK sine ladere.

Kan være tilfeldig, men for meg virker det som om ladere bør settes opp steder det betyr noe for stedet at de fungerer. På bensinstasjon, ved Kiwi butikk etc: Ødelagt lader betyr mulig tap av omsetning, ikke bare fra laderen, men salg av mat og andre varer. GK sine ladere har ofte ingen "interesenter" knyttet til seg, slik som Fortum og Statoil sine har. Men uansett hva grunnen er, disse laderene ble satt opp med statstøtte for å gjøre elbil mer tilgjengelig, og denne type nede-rate synes jeg da er totalt uakseptabel!
#88
CCS / ChaDeMo hurtigladere / ladestasjoner Oslo -> Kristiansand.
onsdag 01. april 2015, klokken 16:11
Spørsmål til noen som er mer lokalkjente enn meg.

Vestfold Auto Hurtigladestasjon, er det noen som vet om dette er en pålitelig lader? Fungerer den? Den har ikke noe oppdatert info på lang tid.

Grønn Kontakt, Hurtigladestasjon på Brokelandsheia, heller ingen sanntidsinfo. Noen som har prøvd den? Ligger den ved Europris, eller hvor?

Grønn Kontakt, Hurtigladestasjon på Stoa, Arendal. Er denne grei å finne når man har kommet til BM? Antar det er like ved Kiwi, Stoa. Håper virkelig Kiwi der også får hurtiglader så det blir mer enn en.

Yepp, jeg skal på tur fra Eidsvoll til Kristiansand. Til Drammen er jeg på "kjente ladestasjoner", men etter der blir det ukjente ladere. Trist at Statoil ved Holmestrand er en sånn "enretningslader", og at Brokelandsheia kun har en multistandardslader. Type2-kabel og "vanlig stikkontakt"-kabel er med som nødløsning. Om ett par ladere er nede på sentrale steder, kan det bli en lang tur, men vi kommer vel frem etterhvert :P
#89
Ladeplasser og ladekabler / Brokelandsheia ladeplass
onsdag 11. mars 2015, klokken 06:34
- Det var jo mange korridorsøkere. Det som var vanskelig var at de ikke tilfredsstilte vårt krav om dobbel infrastruktur. . Det sto «må» - ikke «bør» - i kravet.

Dette var b.la grunnen til at Ishavsveien fikk grønt lys til flere punkter, selv om de ikke hadde vist vidre innsats for å sette opp ting. Uansett, Brokelandsheia var et annet sted som fikk grønt lys. Dobbel infrastruktur er vel å tolke som at et sted skal ha 2 multistandardladere, iallefall 2xchademo 2xccs og 2x22kW AC.

Brokelandsheia er vel en skuffelse med tanke på hva de tilbyr, spesielt gitt kravet fra Transnova. Tilfredsstiller dette stedet kravet? Får de pengene på bakgrunn av et "halvferdig" punkt? Skal stedet utbygges vidre?
#90
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Geocacher ved hurtigladere...
lørdag 31. januar 2015, klokken 13:03
Oppfordrer alle geocachende elbileiere til å legge en cache ved hurtigladere i nærheten av hurtigladepunkter der de bor. I Oslo er dette nok allerede dekt bra, og flere hurtigladere har allerede cacher rett ved seg. Vi har selv en ved Statoil Minnesund, og flere kommer.

Cachene må selvfølgelig følge retningsliner for hvor cacher kan være (bør f.eks unngå å være PÅ bensinstasjonsområdet).

Hvorfor? Skal man først vente en stund på lading, er det gøy å ha noe å gjøre! Når jeg sto ved Ishavsveien sin lader på Rygge, 200kr fattigere, var jeg veldig glad for å kunne gå på cacheleting mens bilen ladet :)
#91
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Statoil Økern
fredag 23. januar 2015, klokken 10:45
Havner ofte her for å lade bilen på Oslotur, men det er et populært sted å lade, så det kan bli venting. Flott å se en ny, multistandard lader på plass! Ikke helt operativ enda, men det er fint å se flere og flere ladersteder med mer enn en lader. Selv om jeg forstår at CCS folket sikkert vil ha to stykk CCS ladere også.

Uansett, flott at Statoil satser videre på hurtiglading! Håper vi snart får lade på stort sett det som er av Statoilstasjoner! :)
#92
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Kiwilader på Frogner..
lørdag 17. januar 2015, klokken 20:16
Hvor er den? Fant ikke lader på Kiwi Frogner. Etter jeg kom hjem ser jeg at det står at det er Kiwi Fjellbo på Frogner som skal få lader, så jeg lurer på om jeg var på feil butikk. Men Fortum sitt kart viser at det er Kiwi Frogner som skal ha lader, så jeg antok det var der den skulle være. Er den der? Eller har de satt feil Kiwibutikk på kartet sitt?
#93
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Beste og verste hurtigladerplassering.
fredag 09. januar 2015, klokken 10:29
Plasseringen av dagens hurtigladere virker veldig lite fremtidsrettet. Hvor mange bensinpumper har vi der vi må rygge ut etter å ha tanket? Enkelte er jo et mareritt å komme til!

Av de jeg har prøvd er
Beste hurtiglader: Statoil Minnesund. Enkel å kjøre frem til, som en bensinpumpe, kjør rett ut når du er ferdig.
Verste hurtiglader: Statoil Majorstua. Kan være et mareritt å plassere seg foran. Rygge vekk fra pumpa ut der biler kjører ut fra stasjonen.

Det er på tide at det tenkes plassering når man setter opp ladere... Andre erfaringer? :)
#94
Elbilen i Samfunnet / Hvordan blir avgiftene i fremtiden?
onsdag 07. januar 2015, klokken 11:21
Vi har det jo bra nå (og blir jo påminnet og til og med trakassert for det), med gratis bompassering og diverse andre fordeler. Men når elbilen virkelig tar av, vet vi jo godt at bompengene, de må vi nok finne oss i å betale. Spørsmålet er hva mer? Mye av avgiftene dras jo inn via avgifter på bensin / diesel.  Om alle får seg elbil, hvordan skal man da hente inn disse pengene? Veier skal jo uansett bygges og vedlikeholdes. La staten ta den utgiften? I såfall betyr vel det økte skatter. Høyere bomavgifter, flere bommer? Slik det er nå kan det, selv med dagens bompriser, lønne seg å ta bil fremfor tog, om man kjører elbil. Det kan jo gi et rushtidskaos av en annen verden i Oslo. Rushtidsbomavgifter?  Km-avgift?

(Dette er ikke ment som et argument for at elbilister snarest må begynne å betale mer, jeg bare lurer på hva folk ser for seg...)
#95
Elbilen i Samfunnet / Pris på leilighet og lading av elbil...
fredag 02. januar 2015, klokken 14:09
Finn.no sente meg en ny runde med "leiligheter som passer ditt søk". Den inkluderte en leilighet, som var sikkelig lekker, på et veldig attraktivt sted. Men... Jeg kan jo ikke flytte dit, det finnes ingen mulighet til å lade elbilen min!

Når vi leser om enormt salg av elbiler og flere og flere som kan tenke seg å kjøpe det, samtidig som vi hører om styrer som er kritiske til lading av elbiler. Det jeg da lurer på er, når vil de begynne å innse at det faktisk kan bety relativt mange tusen i tapte salgsinntekter, når man utelukker en stadig større gruppe kjøpere?

Jeg har vært med ett par ganger på å dra budene på leiligheter opp. Ikke alltid var jeg den som satt igjen med leiligheten, men når det var meg og en til, ville salgsprisen blitt en god del lavere om jeg ikke hadde vært med i budrunden. Jeg blir ikke med på slik budrunde på en leilighet der jeg ikke kan enkelt lade bilen min. Og jeg antar at en større og større andel kjøpere vil begynne å tenke slikt. Når skal disse borettslagene forstå at de går mot sin egen interesse ved å være så sære på strøm til elbiler?
#96
Ladeplasser og ladekabler / Dum ladeplass på Råholt Amfi?
lørdag 27. desember 2014, klokken 21:53
Hva synes folk? 2 ladestolper med 2 uttak. 1 ladestolpe er 7kW, som blir delt på 2 dersom to biler lader, og 1 ladestolpe med 22kW på hvert uttak. Fint? Men, problemet er, det er 4 plasser, som ser identiske ut. Leser man ikke den lille skriften på stolpene, vet man ikke hva man parkerer ved. Ingen "gulerot" som kan få en 3kW bil til å foretrekke 7kW ladestolpen fremfor 22kW stolpen.

Joda, jeg synes det er flott at Amfi setter opp ladeplasser! Men slik som dette gjøres, kunne det like gjerne vært flere 3kW plasser enn 22kW plasser. Hurtig og semihurtig bør ha kortere parkeringstid og muligens betaling, slik at de er tilgjengelige for folk som faktisk trenger det.
#97
Kommer hele tiden over merkelige situasjoner med folk som ikke har forstått hvordan ting virker.

En fyr var mektig irritert på meg når jeg kom til bilen min som sto og ladet på en Fortumlader. "Hadde du parkert på plassen ved siden av kunne jeg brukt den også!". At plassen ved siden av var for 22kW AC laderen, og at at det ville være litt vanskelig å koble CCS laderen inn i LEAF'en hans, og at CCS ikke kan benyttes når jeg lader med Chademo, var alt fakta som han ikke forsto.

Var på statoil og ladet, satt inne på stasjonen og ventet. Kommer ut, så står det en Teslafyr og venter på at jeg skal bli ferdig. "Du kan jo ikke lade her" sier jeg. "Ohja, hvorfor ikke??" sier han, virker irritert, som om jeg skal nekte han å lade der. "For dette er en chademolader, og det støtter neppe Teslaen din... 22kW laderen er på baksiden av stasjonen.." "oh..."

Denne type episoder er litt for vanlige. Jeg er imponert over at folk skaffer seg biler med så begrensede muligheter for å skaffe "drivstoff", og ikke umiddelbart lærer seg hva man kan bruke og hvordan det virker...
#98
Lading / 6.6kW LEAF, skal type2 kabel følge med?
lørdag 01. november 2014, klokken 19:33
Hei,

Noen på forumet sa at dersom man kjøper 6.6kW LEAF, så følger en type2->type1 kabel med. En venn av meg har kjøpt 6.6kW LEAF, men kun standard ladekabel fulgte med. Stemmer det at det skulle være med en type2->type1 kabel, eller må det kjøpes separat?
#99
Ladeplasser og ladekabler / Semighurtig ved Eidsvoll Amfi (nær E6)
lørdag 01. november 2014, klokken 19:02
Hurra for Eidsvoll Amfi på Råholt. De sa de skulle sette opp ladepunkter, men at vi skulle være så heldige å få 4 stykk 22kW ladere, var mer enn jeg hadde forventet. Disse står ikke på ladestasjoner.no enda, men de så operative ut. Dette må jo være knall for Tesla og Zoe eiere på vei mot Hamar / Lillehammer.

De må bare skynte seg å få på plass "parkering for ladende elbiler". Når jeg var der, sto det 2 bensinbiler der.
#100
Ladeplasser og ladekabler / GK Klippekort abo endret.
onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:50
Jeg bestilte GK Klippekort fra websidene, men når jeg mottar faktura har jeg blitt fakturert 75kr pr lading, etter "sjelden" abo. Anbefaler folk med klippekort å sjekke om de faktisk HAR klippekort. Føler meg litt lurt nå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA