På turen til Stockholm fant jeg ut at ikke alt som skjer, gjør livet enklere for en elbilist.
Droppet veien via Arvika (fra Jessheim er det en god del raskere) da en av to hurtigladere i Arvika var nede. Tør ikke satse kun på en. Dermed ble årets tur lengre enn forrige. Clever har blitt Bee, og dermed måtte jeg installere ENDA EN APP for å få oversikt over ladere utenfor Norge. Cleverkort fungerer heldigvis enda så jeg fikk betalt.
Kristinehamn har to "flotte nye" 150kW ladere fra fortum. Disse var et MARERITT å bruke. "feil, bilen må være slått av. Feil ved autorisering". Ene laderen var markert som "fungerer ikke" på kartet, men begge var like "operative" så det var umulig å finne ut hvilken som ikke fungerte, og jeg valgte selvfølgelig den først. Også den som fungerte var et ork å starte. Kabelen låste seg til bilen og laderen nektet å frigjøre den, så måtte vente noen minutter før bilen ga opp å starte lading, og friga den. Skjermen var veldig lite responsiv, håper virkelig ikke de satser spesielt på disse laderene.
På disse nye laderene har de fjernet "pistolhåndtaket" på CCS-kontakten. Det så jo litt mer fancy ut da, men jeg begriper ikke hva de har tenkt. Måtte bruke to hender for å sette den inn. Så mer ut som AC-kabler gjør, men ALT for tung til å håndtere enhånds på den måten. De andre 150kW laderene jeg har prøvd har vært langt bedre...
"Du må ha kredittkort på fortumbrikka" ble jeg fortalt, og jeg ignorerte jo dette, "jeg har jo plusurfing!". Plugsurfing fungerer jo på alt av fortumladere. Trodde jeg. Fant fortum AC ladere utenfor stockholm som IKKE gjorde det. I tillegg er det en annen leverandør som bruker fortum som betalingsløsning (men ikke er fortum sine ladere). Disse er altså i fortum sin løsning, men IKKE i plugsurfing. Litt nødregistrering av kort mens jeg sto utenfor et kjøpesenter har løst dette. Og så fikk jeg også vite at da fungerer jo elbilforeningen sin brikke også i Sverie. Det hadde jeg ikke fått med meg at var mulig.
Synes bare det blir mer og mer betalingsrot. Plugsurfing er en flott ide, og det er jo fint å se at også E-on er en del av det. Men synes fortum burde si at "skal man ha våres betalingsløsning skal man også være med i plugsurfing...". Det blir litt mange kart å sjekke, litt mye nett å forholde seg til. Fremdeles er vattenfall og clever/bee de særeste, vattenfallappen er horribel, men det går iallefall an å registrere kort der. IBAN betaling for lading (clever / bee) er i det særeste laget.
Turen gikk helt greit, men det virker som en ting "for spesielt intereserte", og det er litt trist, da det er nok ladere. Det er betalingsløsningene som gjør det sært. Jeg har så langt betalt for ALL parkering med Easypark. Slik bør det etterhvert bli med lading også. Ser ut som om det må Ionity til for at utlandet skal bli enkelt.
Droppet veien via Arvika (fra Jessheim er det en god del raskere) da en av to hurtigladere i Arvika var nede. Tør ikke satse kun på en. Dermed ble årets tur lengre enn forrige. Clever har blitt Bee, og dermed måtte jeg installere ENDA EN APP for å få oversikt over ladere utenfor Norge. Cleverkort fungerer heldigvis enda så jeg fikk betalt.
Kristinehamn har to "flotte nye" 150kW ladere fra fortum. Disse var et MARERITT å bruke. "feil, bilen må være slått av. Feil ved autorisering". Ene laderen var markert som "fungerer ikke" på kartet, men begge var like "operative" så det var umulig å finne ut hvilken som ikke fungerte, og jeg valgte selvfølgelig den først. Også den som fungerte var et ork å starte. Kabelen låste seg til bilen og laderen nektet å frigjøre den, så måtte vente noen minutter før bilen ga opp å starte lading, og friga den. Skjermen var veldig lite responsiv, håper virkelig ikke de satser spesielt på disse laderene.
På disse nye laderene har de fjernet "pistolhåndtaket" på CCS-kontakten. Det så jo litt mer fancy ut da, men jeg begriper ikke hva de har tenkt. Måtte bruke to hender for å sette den inn. Så mer ut som AC-kabler gjør, men ALT for tung til å håndtere enhånds på den måten. De andre 150kW laderene jeg har prøvd har vært langt bedre...
"Du må ha kredittkort på fortumbrikka" ble jeg fortalt, og jeg ignorerte jo dette, "jeg har jo plusurfing!". Plugsurfing fungerer jo på alt av fortumladere. Trodde jeg. Fant fortum AC ladere utenfor stockholm som IKKE gjorde det. I tillegg er det en annen leverandør som bruker fortum som betalingsløsning (men ikke er fortum sine ladere). Disse er altså i fortum sin løsning, men IKKE i plugsurfing. Litt nødregistrering av kort mens jeg sto utenfor et kjøpesenter har løst dette. Og så fikk jeg også vite at da fungerer jo elbilforeningen sin brikke også i Sverie. Det hadde jeg ikke fått med meg at var mulig.
Synes bare det blir mer og mer betalingsrot. Plugsurfing er en flott ide, og det er jo fint å se at også E-on er en del av det. Men synes fortum burde si at "skal man ha våres betalingsløsning skal man også være med i plugsurfing...". Det blir litt mange kart å sjekke, litt mye nett å forholde seg til. Fremdeles er vattenfall og clever/bee de særeste, vattenfallappen er horribel, men det går iallefall an å registrere kort der. IBAN betaling for lading (clever / bee) er i det særeste laget.
Turen gikk helt greit, men det virker som en ting "for spesielt intereserte", og det er litt trist, da det er nok ladere. Det er betalingsløsningene som gjør det sært. Jeg har så langt betalt for ALL parkering med Easypark. Slik bør det etterhvert bli med lading også. Ser ut som om det må Ionity til for at utlandet skal bli enkelt.