Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Panduck

#21
På turen til Stockholm fant jeg ut at ikke alt som skjer, gjør livet enklere for en elbilist.

Droppet veien via Arvika (fra Jessheim er det en god del raskere) da en av to hurtigladere i Arvika var nede. Tør ikke satse kun på en. Dermed ble årets tur lengre enn forrige. Clever har blitt Bee, og dermed måtte jeg installere ENDA EN APP for å få oversikt over ladere utenfor Norge. Cleverkort fungerer heldigvis enda så jeg fikk betalt.

Kristinehamn har to "flotte nye" 150kW ladere fra fortum. Disse var et MARERITT å bruke. "feil, bilen må være slått av. Feil ved autorisering". Ene laderen var markert som "fungerer ikke" på kartet, men begge var like "operative" så det var umulig å finne ut hvilken som ikke fungerte, og jeg valgte selvfølgelig den først. Også den som fungerte var et ork å starte. Kabelen låste seg til bilen og laderen nektet å frigjøre den, så måtte vente noen minutter før bilen ga opp å starte lading, og friga den. Skjermen var veldig lite responsiv, håper virkelig ikke de satser spesielt på disse laderene.

På disse nye laderene har de fjernet "pistolhåndtaket" på CCS-kontakten. Det så jo litt mer fancy ut da, men jeg begriper ikke hva de har tenkt. Måtte bruke to hender for å sette den inn. Så mer ut som AC-kabler gjør, men ALT for tung til å håndtere enhånds på den måten. De andre 150kW laderene jeg har prøvd har vært langt bedre...

"Du må ha kredittkort på fortumbrikka" ble jeg fortalt, og jeg ignorerte jo dette, "jeg har jo plusurfing!". Plugsurfing fungerer jo på alt av fortumladere. Trodde jeg. Fant fortum AC ladere utenfor stockholm som IKKE gjorde det. I tillegg er det en annen leverandør som bruker fortum som betalingsløsning (men ikke er fortum sine ladere). Disse er altså i fortum sin løsning, men IKKE i plugsurfing. Litt nødregistrering av kort mens jeg sto utenfor et kjøpesenter har løst dette. Og så fikk jeg også vite at da fungerer jo elbilforeningen sin brikke også i Sverie. Det hadde jeg ikke fått med meg at var mulig.

Synes bare det blir mer og mer betalingsrot. Plugsurfing er en flott ide, og det er jo fint å se at også E-on er en del av det. Men synes fortum burde si at "skal man ha våres betalingsløsning skal man også være med i plugsurfing...". Det blir litt mange kart å sjekke, litt mye nett å forholde seg til. Fremdeles er vattenfall og clever/bee de særeste, vattenfallappen er horribel, men det går iallefall an å registrere kort der. IBAN betaling for lading (clever / bee) er i det særeste laget.

Turen gikk helt greit, men det virker som en ting "for spesielt intereserte", og det er litt trist, da det er nok ladere. Det er betalingsløsningene som gjør det sært. Jeg har så langt betalt for ALL parkering med Easypark. Slik bør det etterhvert bli med lading også. Ser ut som om det må Ionity til for at utlandet skal bli enkelt.
#22
E-on danmark er easypark, men Svenske ladere er tydligvis ikke med. Noen som vet hvordan man betaler? Sist jeg prøvde var de gratis, men slik jeg har forstått er de ikke det lengre. Det var kortleser på de (!), så det går muligens ann å betale med visa. Noen som vet?
#23
Andre elektriske doninger / Batterifreser, Stiga ST 8051 AE?
fredag 01. februar 2019, klokken 20:48
Noen som har erfaring med denne? Har en 2kW "ledningfreser" nå som fungere overraskende bra, men med tanke på at jeg nok må få gressklipper etterhvert som vi får plantet gress, og det må bli batteri, kan det være greit å dele med freser (det er jo batteriet som koster). Den første modellen fra Stiga (4851?) ble sagt å være litt for "slapp", men 8051 er vel noe annet?

Litt frustrerende at de kun oppgir V og A, man får jo ikke noe ut av hvor sterk motoren er fra de tallene. Noen som vet?

Bensin er IKKE et alternativ.
#24
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Lynladere nede p.g.a "sikkerhetsrisiko"
søndag 27. januar 2019, klokken 10:54
Både FastNed og Ionity melder om at de tar ned 175kW ladere. FastNed har 50kW på sine lokasjoner, men for Ionity betyr de at hele lokasjoner ligger nede.

https://ionity.eu/en/news-and-media.html

Det ser sikkert penere ut når alle ladere ser like ut, men det kan vel være et hint om at det er lurt å ha forskjellige leverandører på ett sted :P
#25
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hva tenker CircleK?
søndag 30. desember 2018, klokken 14:49
Når Statoil først hadde sine egne hurtigladere, for så å la Grønn Kontakt overta drifting av disse og bygge ut videre, til så å innse at det muligens ikke var det lureste, ettersom elbil tydligvis er tingen, da skulle man jo tro at CK har forstått hvor ting går hen. CK snakker nå åpent om 30% reduksjon av salg av drivstoff "som følge av elbiler" på enkelte stasjoner. Det virker som om de har forstått at dette må de bare satse på, bensin blir etterhvert irrelevant.

Da er det litt merkelig å kjøre opp til hurtigladerene på Circkle K på Fjellhamar. For mens GrønnKontakt sine står litt rart til i en krok ved vaskehallen er det noe man kan forstå, de fikk den plassen av CK, i den tiden CK ikke "ville tro" på elbiler.

Når CK nå tydligvis tror på elbiler og bygger sine egne ting som et resultat av dette, er det rett og slett merkelig at de setter sine egne ladere så langt unna stasjonen som der går an å komme, med laderene "tett i tett" som de er på alle andre steder, uten mulighet til å komme til med tilhenger.

Det er jo så lite fremtidsrettet som det går ann å få det.
#26
Når vi fikk får første elbil, var møtet med hurtiglading litt skremmende, fordi chademopluggen var ekstremt vrien på de laderene, og de fungerte ofte ikke. Men å faktisk starte lading med brikke, det gikk problemfritt.

Men så er jeg en sånn IT-nerd. Jeg har etterhvert forstått at det ikke er like enkelt for alle.

Hvor ofte har folk hjulpet andre med å komme igang med lading? Jeg husker rett og slett ikke hvor mange jeg ha måttet gi et "innføring i lading av elbil" kurs. Det er alt fra folk som ikke forstår hvor ladekabelen skal plugges inn i hurtigladeren, folk som velger AC fremfor DC når det er helt klart at det vil ta timesvis å lade og koste langt mer, og det aller mest vanlige, folk som ikke klarer å starte ladingen fordi de ikke forstår hvordan det gjøres.

Selges det inn som "hurtiglading er så enkelt at alle kan gjøre det uten problem!" og så får folk seg en overraskelse når de står der og ikke får startet laderen? Burde selger gjøre mer? Når jeg hører fra folk i USA, så får de bil med fungerende ladebrikke. Burde liknende gjøres her også? Jeg har flere ganger opplevd at folk ikke har klart å registrere ladebrikken riktig, eller rett og slett ikke vært klar over at det må gjøres...

Jo, folk burde kanskje sette seg bedre inn i ting. Det jeg lurer på er om folk i det heletatt forstår at de burde gjøre det, eller om det blir presentert som så enkelt, at de ikke vet at det er nødvendig.
#27
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Gullstrøm fra fortum?
onsdag 14. november 2018, klokken 09:24
Litt artig hva man kan finne i ladekartene :) (fra plugsurfing)

Fortum Sweden
Mellangårdsvägen 4, 311 50 Falkenberg
1x Chademo 50kW1x available
120.00 SEK per kWh
1x Combo 50kW1x available
120.00 SEK per kWh
1x Type2 22kW1x available
60.00 SEK per kWh
#28
Har hatt Salto hjemmelader nå og godt fornøyd med den, har lader i carport nå, og dimensjon på ledning gjorde at det ikke kunne bli mer enn 8A. Nå skal jeg flytte til sted der jeg kan få lagt opp 3-fase frem til ladeboks, og da er det jo greit med noe kraftigere. Salto sine virker "låst" på en gitt ladeeffekt, dvs om jeg setter opp 11kW får jeg 11kW, og det må elektriker til for å justere dette.

Har noen god erfaring med noe der man lettere kan justere effekt selv, for å unngå effekt-topper? Det er fremdeles ikke effektavgift der, men jeg antar det kommer snart. Elvi EVBOX skryter av å ha app for å gjøre dette, men har aldri hørt om dette merket. Dynamisk lastbalansering hadde kanskje vært det beste, men "manuell justering" er vel også ok bare det ikke er for krunglete.

Noen som har gode tips / erfaring?
#29
Så, nå skal det flyttes til sted der jeg ikke trenger å bruke eksisterende kabel til ladestasjonen, men nytt må trekkes. Så jeg kan få med enn 8A, og selv om jeg sikkert klarer meg med 16A, vil det kunne vært fint å gjøre klar til mer. 20A, kanskje... Men så lurer jeg på om det da ville være bedre med 3fase og mindre A per fase, enn 1 og mer? Om jeg har 3x6A eller 3x8A, vil dette kunne gi en god ladehastighet. Vil det være en fordel å spre det slik, eller er det like greit å bruke 1fase med mindre jeg ønsker meg 11kW?

Det vil jo gi litt treg lading for eventuelle enfasebiler på besøk, men det vil neppe være så mange.
#30
BMW i3 / BMW i3 og "treg forhandling med AC-lader"
fredag 20. april 2018, klokken 22:13
Med LEAFen plugget jeg inn og AC lading startet nær sagt umiddelbart. Med i3 er det slik på hjemmeladeren, og på en del andre ladere. På noen andre tar det en god del lengre tid, ladernepunktene på Jessheim Storsenter bruker en liten evighet på å starte, mens de verste (for min del, ser at andre biltyper ikke har problem) er AC laderen av typen Circle K på Dal. Den får jeg rett og slett ikke startet. I dag var vi i Hirtshals på et Clever-ladepunkt, med akkuratt samme type lader, og nøyaktig samme opplevelse.

Opplever andre det samme? Er det ladepunktet som ikke følger "standard", er det i3 som er kravstor, eller er det jeg som er uheldig? :O
#31
Ladeplasser og ladekabler / GK, Lillestrøm Torg, AC hastighet?
onsdag 07. mars 2018, klokken 09:38
Prøver få et forståelig svar fra GK, uten at det virker som om det er mulig. Noen som har erfaring med ladehastighet på Lillestrøm Torg, AC laderene til Grønn kontakt?  I app står det 7.4kW, siste lading med elbil var 1.2kW snitt, og når jeg ser på historikken min for lading der, går kurven på hastigheten nedover, første gang litt over 4kW, så litt over 3kW, så rundt 2W, og tilslutt 1.2kW

Dette er jo så tregt at det blir mer eller mindre totalt meningsløst å parkere der. Noen som har samme erfaring, eventuelt vet hvorfor det er slik?
#32
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Fortum Rundomkring
lørdag 24. februar 2018, klokken 00:44
Med tanke på de opplevelsene jeg har med fortum sin mangelfulle håndtering av "litt mindre innbringende ladere", lurer jeg på hvordan det er rundomkring i Norge. Hvilke opplevelser har folk?

Fra mitt innlegg på deres FB-vegg:

Igjen var jeg på Kløfta for å prøve laderen jeg melte var ødelagt 19 januar. Fremdeles var CCS delen så smadret at jeg ikke fikk satt den inn i bilen, som den var 19 januar. "alt ok" i følge appen. Kjørte til naboladeren, som nå hadde en så ødelagt CCS plugg at den ikke klarte å låse seg fast i bilen min, noe som gjorde at lading ikke fikk starte.

Så, ingen lading på Kløfta. Forresten, på Nebbenes på Eidsvoll Verk, det lyser fremdeles rødt i to av fire AC ladere, mens det alltid står at "alt fungerer" på kartet deres. Dette har blitt sagt fra om for lenge siden. Ene AC laderen på Råholt Amfi har vært i rødt i langt tid (selv om et av ladepunktene står grønt på kartet, også dette har dere fått beskjed om for lenge siden). AC 22kW laderen ved siden av virker, men er jo veldig løs og vinglete, da den ble rygget på av en person som nok kjørte en litt større bil enn de var komfortabel med. Dette vet jeg, da var parkert ved siden av når det skjedde. Dette er rimelig lenge siden, jeg ga beskjed, og dere sa at "den laderen må vi jo feste". Det ble satt opp sperrestolper foran laderen, men laderen er så løs at man må holde den på plass når man setter inn ladekabelen.

Dette er altså ladere jeg kjenner til da det er i området jeg bor. Det får meg til å lure på hvordan det er andre steder i landet. Det er jo fint at nye ladesteder popper opp, og at enkelte steder kanskje ikke er så viktige lengre (KB-senteret på Kløfta?), men man bør kunne stole på appen, og har dere ikke interesse av å vedlikeholde ladere på et sted, bør de kanskje tas vekk.
#33
Elbilen i Samfunnet / Santander elbilfientlig?
onsdag 21. februar 2018, klokken 20:59
Mitt LEAF lån var hos Santander. Hadde mitt nye lån vært via de, hadde jeg flyttet det nå. Jeg får stadig vekk reklame i facebookfeeden min fra santander på hvor farlig elbilladning er, og nå altså hydrogenets fortreffelighet

Er santander elbilfientelige? Hvilken interesse kan de ha av å dytte slike holdninger? De har jo en rekke elbilister som kunder...

https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/er-hydrogen-svaret-pa-elbilens-rekkeviddeangst/?dclid=CN-po4njt9kCFQpx4Aod4BgL1A
#34
Ladeplasser og ladekabler / ... vanskelig å betale
søndag 14. januar 2018, klokken 19:24
Kjørte bort til et sted der jeg visste det var ladestasjon på et kommunehus. Fine ladestasjoner fra Salto, med følgende beskjed klistret på

"Ladekort fåes på servicetorget"

Jeg har ingenting i mot å betale for lading. Men jeg håper vi kommer oss fort over en ordning der man må innom et kontor som er åpent mandag til fredag fra 9 til 15.

Det er kanskje flere slike løsninger runtomkring.
#35
BMW i3 / Folk blinker med fjernlyset mot meg :O
mandag 18. desember 2017, klokken 14:14
Dette har jeg opplevd litt for mange ganger etter at jeg fikk i3en. Flere blinker med fjernlyset når det er mørkt. En lastebil slo på fjernlyset og lot det sto på, helt til jeg gjorde det samme, da satt han på nærlys. Jeg har aldri opplevd liknende med andre biler jeg har hatt. Opplever andre det samme? Har i3 for sterkt lys nærlys? :O
#36
Dette håper jeg virkelig vil være en forbigående ide. Det så jo fint ut når de på satt opp støvsugere på storo ved hurtigladerene, ladene bilister kunne støvsuge bilen samtidig!

Nå var jeg der, og det sto skilt. "Støvsuger ved ladere, åpen for ALLE!"

Skal vi dele begrensede ladeplasser med folk som vil støvsuge bilen???
#37
Ladeplasser og ladekabler / Endelig "ok" lading på Jessheim Storsenter
lørdag 25. november 2017, klokken 14:12
Fant ikke noe info på nettet om lading av elbil i det nye p-huset (det er kanskje ikke så viktig å informere om?), men i dag ble det parkering på P1 i det nye huset (forrige gang ble jeg rutet opp på P3), og på P1 er det 20 stykk ladeplasser. Tydligvis ikke noe lastbalansering (selv om det var fancy zaptec ladere), jeg sto relativt alene der og fikk ikke mer enn 3.3kW. Kanskje det blir mindre en 3.3kW om mange lader, får håpe ikke det er slik :P Men det er jo en enorm forbedring i forhold til ett par stikkontakter på plasser om vel helst var ment til at det skulle stå en buddy parkert...
#38
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hurtiglader i Magnor?
lørdag 11. november 2017, klokken 08:53
"E16 Magnor–Kongsvinger–Kløfta" - "Alle hurtigladerne i utlysningen skal være i drift senest 1. november 2017."

På Sanngrund har den ene hurtigladeren vært defekt siden ladestedet ble åpnet (så Enovakravet kan da ikke være møtt her?), og på Magnor er det ingen hurtiglader. Noen som vet om det faktisk må være lader på Magnor får å møte dette kravet (kun 30km til Kongsvinger). Lader på Magnor vil være ekstremt nyttig for en trygg tur til Karlstad på kalde dager...
#39
BMW i3 / epost: " NB! Kontroller ladenivået på batteriet i bilen"
søndag 29. oktober 2017, klokken 10:54
Fikk følgende epost fra connecteddrive, litt usikker på hva jeg skal gjøre / hvordan jeg skal forholde meg til denne. Noen som vet?

"Kjære BMW ConnectedDrive-kunde,

kontroller ladenivået på batteriet i bilen Vxxxxxx når den har stått lenge stille.

Vennlig hilsen

BMW ConnectedDrive"
#40
Jeg har alltid trodd at 120A 400V på hurtiglader var enkelt og greit maks det lader kunne gi ut på DC. Her er det ikke noe 3 fase-greier, så da var det 120A * 400V. Nå har jeg ladet på en del ladere i Sverige der det står "50kW, 80A 400V", og da antok jeg at "50kW" bare var tull, her burde jeg ikke få mer enn 32kW. Men joda, full effekt ble det...

Har jeg misforstått noe? Er 80A det som er 3-fase AC "inn" til laderen, slik at 120A vil være nok til å gi både 50kW og 22kW AC?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA