Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Beamer Screamer

#61
Har erfaring kun med de originale Dunlop'ene. Jeg mener i utgangspunktet at dekk ikke er noe man bør spare på, men når jeg ser at Rotalla som er det billigste dekket scorer helt på linje med Dunlop så spør jeg meg om det egentlig er noe vits i å legge penger i dyrere dekk.

Nå er det jo flere egenskaper som er viktige enn kun rullemotstand, våtgrep og støy. Men når dette ikke er dårligere enn de dyre dekkene så lurer jeg veldig på om billigst egentlig er like bra.
#62
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Defa kupevarmer
tirsdag 26. september 2017, klokken 22:24
Sitat fra: lenny36 på tirsdag 26. september 2017, klokken 12:06
Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 25. september 2017, klokken 23:10
Jeg har tilsvarende varmer som trådstarter linket til, men det virker som du får med en del ting i den pakken som du ikke trenger. Jeg har bare selve varmeren og Defa-pluggen montert i bakfangeren og bruker fjernkontroll fra Biltema som linket til i annet innlegg over.

Varmeren funker fint som bare det og gjør trillinglivet om vinteren mye mer komfortabelt! Bilens varmeapparat klarer fint å holde temperaturen oppe når man starter med forvarmet bil, mens den ofte kan slite med å varme opp en frossen kupe.

Jeg lader og bruker kupevarmeren fra samme 16A kurs og det har gått helt fint, men jeg har bare 8A lading og i praksis er bilen alltid ferdigladet innen varmeren skrus på.

Takk for innspillet:-) Etter 4 vintre med ullundertøy skjerf og lue så kaster jeg inn håndkleet også. Det var enten ny bil eller få montert forvarme, så da går jeg for det rimeligste i denne omgang. Var det greit å montere dette selv eller fikk du det ferdig montert? Hvor mye måtte du betale?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg fikk det montert hos BOS da jeg kjøpte bilen. Kostet 3.000 tror jeg for deler og arbeid, lurer på om det var en slags kampanje. Kunne kanskje spart en tusenlapp på å gjøre det selv, men det så jeg ingen grunn til.

De monterte varmeren i fotbrønnen på passasjersiden foran og pluggen i bakskjermen rett ved ladeporten.
#63
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X på Finn.no
mandag 25. september 2017, klokken 23:20
Sitat fra: sfinxern på mandag 25. september 2017, klokken 22:44
Skjønner egentlig ikke hvorfor folk selger slike biler så fort med så stort tap. Virker som om det er veldig mange ny og nesten ubrukte biler til salgs på finn.no.

Skal man ha en så dyr bil som Tesla, så bør man ha dem i mange år. Men det er nå bare min mening da.

Enig med deg. Noen har bare veldig god råd, men slike mennesker bytter sjelden bil så ofte. Det er jo derfor de har god råd! Men mange har nok ikke fullt så god råd men liker simpelthen å bytte ofte uten noen rasjonell grunn.

Fullstendig bortkastede penger å ta 200k i tap på noen måneders eierskap. Det er mye annen moro man kan få for 200k!

#64
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Defa kupevarmer
mandag 25. september 2017, klokken 23:10
Jeg har tilsvarende varmer som trådstarter linket til, men det virker som du får med en del ting i den pakken som du ikke trenger. Jeg har bare selve varmeren og Defa-pluggen montert i bakfangeren og bruker fjernkontroll fra Biltema som linket til i annet innlegg over.

Varmeren funker fint som bare det og gjør trillinglivet om vinteren mye mer komfortabelt! Bilens varmeapparat klarer fint å holde temperaturen oppe når man starter med forvarmet bil, mens den ofte kan slite med å varme opp en frossen kupe.

Jeg lader og bruker kupevarmeren fra samme 16A kurs og det har gått helt fint, men jeg har bare 8A lading og i praksis er bilen alltid ferdigladet innen varmeren skrus på.
#65
Nå er det en stund til jeg trenger nye sommerdekk, men jeg tok en titt på utvalget og fant noe som het Rotalla Setula E-Pace som var de aller billigste (ca 500 kr):

https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=72072192.129.9840&sowigan=So&Breite=145&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=preis&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=C-C-70-2&details=Ordern&typ=R-301517

Den har C i rullemotstand og i våtegenskaper (i 145 dim) og er således fullt på høyde med eller bedre enn dyrere dekk. Noen som har erfaring med dette dekket?

Rotalla har gjort det relativt dårlig i dekktestene jeg har lest men har altså ganske OK score på de offisielle verdiene for rullemotstand og våtgrep. Noen som vet hva som egentlig legges til grunn i den offisielle dekkmerkingen?
#66
Da har du litt andre erfaringer eller meninger om anlegget enn jeg. Jeg synes faktisk det er ganske OK, men så er jeg av den oppfatningen at god bass = god lyd. I iOn'en vår med standard anlegg er det såpass med bass at telefonen rister i koppholderen når jeg watter opp. Så jeg er fornøyd!
#67
Spennende å høre dersom noen prøver å "nøytralisere" AC-funksjonen ifm. hurtiglading. Den dagen min Trilling er over garantien og AC ryker er det naturligvis svært interessant å kunne fortsette å kjøre bilen uten å reparere AC. Det er sjelden den trengs for komfortens skyld, og hurtiglading klarer jeg meg uten.
#68
Model S 2013 - 2022 / Sv: TMS med solid km-stand
søndag 27. august 2017, klokken 22:03
Fin fyr han der Tesla-Bjørn forresten. Noen som vet hva han egentlig driver med?

Det virker som han kjører rundt 100kkm i året - da er det vel knapt tid til å drive med så mye annet.

I de videoene jeg har sett kjører han land og strand rundt med et par verdiløse ting i bilen som han henter/bringer ulike steder i en Tesla til en million kroner. Virker ikke akkurat som noen kjempebusiness for å si det slik.
#69
Hvis du ikke får dette på goodwill ville jeg prøvd et uavhengig verksted som noen nevner over her (18000kr). Evt kan du kjøpe delen fra en hugger og få et verksted til å montere den for deg. Tipper du lander på under 10000kr da. Ulempen er imidlertid at du da har en gammel brukt kompressor med samme svakhet som den du hadde.
#70
Model S 2013 - 2022 / Sv: TMS med solid km-stand
tirsdag 22. august 2017, klokken 22:44
Jeg er enig i at motor/drivverk er mye enklere på en elbil og derfor presumptivt mindre utsatt for feil. Men så viser jo praksis hittil noe annet, for tidlige Teslaer sin del i alle fall. Om nyere Teslaer er bedre får vi bare vente og se.

Men bortsett fra akkurat drivverket så er jo elbiler og fossilbiler ganske like, og mye her vil bli slitt og ødelagt med tiden. Hjuloppheng, bremser, styring, dørlåser, klimaanlegg og alskens sensorer og elektronikk. Så igjen: med 300.000 km er en bil oppbrukt i min bok selv om kanskje motoren holder en stund til. Jeg ville aldri i verden gitt mer enn 100k for den bilen.
#71
Model S 2013 - 2022 / TMS med solid km-stand
tirsdag 22. august 2017, klokken 00:19
Denne må være Norges (om ikke verdens) lengst kjørte TMS?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102656189

Er det ikke Teslabjørns gamle bil? Det hadde vært interessant å få en oppsummering av hva som har vært byttet på den bilen der - det kan gi en indikasjon på hva som er i vente på andre Teslaer.

En absurd annonsert pris BTW. I min bok er en bil med oppunder 300k på telleren mer eller mindre oppbrukt, elbil eller ei.
#72
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: I-MIEV
tirsdag 15. august 2017, klokken 21:05
Dette er en meget grei bil til småkjøring ja.

Vi hadde Peugeot iOn som eneste bil i en familie på 4 i en periode. Da hadde vi to bakovervente barneseter baki (Pebble Cabriofix og Cybex Sirona mener jeg de heter). Disse tar omtrent like stor plass i lengden. For meg som er 180 cm ble det knapp benplass foran både på passasjersiden og førersiden, men det gikk greit for kortere turer. Så dette kommer litt an på hvor høye personene i forsetene er. Jeg anbefaler å ta en tur til forhandler å prøve med barneseter baki.

Vinterkjøring har lite å si for batteriets levetid. Da er det mye viktigere hvordan batteriet var ladet under lagringsperioden som nevnt over her. Det virker som at faktorene tid og % oppladet har mer å si for levetiden på batteriene enn antall km kjørt og ladesykluser.

Ikke vinterkjørt er selvsagt positivt mtp. korrosjon. Men enda viktigere er kanskje å finne et eksemplar som ble understellsbehandlet som ny. I hvert fall en del Peugeot'er fikk denne behandlingen før utlevering.
#73
Oppgradere fra Trilling?? Iflg min kone er iOn'en den aller beste av alle biler som finnes på veien!

Spøk til side så er det vel noe med at man er fornøyd med det man har inntil man prøver noe som er annerledes og bedre på andre måter. Men jeg er egentlig veldig happy med iOn'en også etter å ha prøvd andre biler.

Jeg hadde en BMW i3 noen dager rundt påsketider, og det er ingen tvil om at det er mange hakk opp fra en Trilling. Ytelser, kvalitetsfølelse, kjøreegenskaper, infotainment etc etc. i3'en koster dobbelt så mye som en Trilling - er i3'en verdt det? Ja, det er den. Gidder jeg å bytte? Nei.

Etter å ha vent meg til iOn'en igjen så syntes jeg den var like fin som den alltid har vært. Billig å eie, morsom å kjøre, utrolig praktisk, enkel og grei. Trillinger eldre enn 5 år der garantien er ute er vel ikke verdt mer enn rundt 50k, så skulle man ryke på et dyrt havari vil tapet uansett være begrenset.

Hva som er riktig for deg vet jeg ikke. Vi planlegger i alle fall å ha iOn'en helt til den begynner å bli upålitelig.
#74
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Hjullager
søndag 13. august 2017, klokken 14:07
Sitat fra: tomrh på fredag 11. august 2017, klokken 22:49
Da begynte det å bråke i hjullager høyre bak, etter 136.000 km.

Da har bilen ditt endelig blitt "voksen"!

Du får oppdatere oss på hvordan du velger å bytte de og hva det koster!
#75
Model X 2014 - 2022 / Sv: Forventet prisfall X75D?
mandag 07. august 2017, klokken 21:20
Enig i det som står lenger opp her om konkurrenter. For egen del har jeg hatt BMW 3-serier med rekkesekser i alle år før jeg nå i høst trengte bil med større plass pga. flere barn. For oss var enten stor-SUV eller minivan eneste alternativer pga barneseter. Million-SUV'er fra andre merker fascinerer meg ikke, så det stod mellom TMX som den dyre løsningen eller minivan fra VW eller PSA som var den billige løsningen.

I fjor høst syntes jeg TMX rett og slett ble for dyr, spesielt fordi den manglet en del viktig utstyr som selv mye billigere biler har, så da ble det Citroen minivan denne gangen. Men om et par år tipper jeg den ryker til fordel for en TMX. Andre på jobben har også vurdert TMX men endt opp med hhv. Cayenne, TMS og Passat GTE.

Ad verditap på X75D så tipper jeg det blir som for andre SUV'er i millionklassen, så drøyt 60% restverdi etter 3 år forutsatt kun små endringer i nybilpris for TMX. Det som er litt skummelt med 75 er at jeg tror rekkevidden kommer til å oppfattes som veldig kort om en 3 års tid. Standarden vil rimelig snart bli 500 km selv i små biler (Ampera-e, ny i3, ny Leaf, M3) og da blir 400 km i en stor-SUV lite. Jeg tror det er viktig for mange å kunne kjøre 25 mil til hytta på fjellet om vinteren uten ladestopp og ha grei margin selv i worst case conditions og der faller 75 igjennom.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA