AC er plassert før varmeregisteret slik at når både AC og varme er på avkjøles (og tørkes) luften i AC før den varmes opp igjen og blåses inn i bilen. I veldig lave temperaturer er det mulig AC deaktiveres helt for å unngå ising.
Så AC'en har evne til å tørke luften som kommer inn i bilen i noen grad og redusere duggdannelse, men det er ikke slik at det hjelper å bruke AC dersom teppene er søkkvåte. Da må interiøret varmes opp og få tørke skikkelig opp. Dessuten er det slik at fuktigheten AC'en tar ut av luften blir liggende igjen i AC'ens fordamper (og sakte dreneres ut), det er dette som gjør at man kan få veldig fuktig luft inn i bilen når man skrur av AC'en.
Etter min erfaring har AC'en lite å si for duggdannelse, så her i gården brukes AC kun noen få dager i året for avkjøring, samt at jeg vedlikeholdskjører anlegget noen ganger i måneden. Trikset for å unngå dugg er å holde bilen tørr (ikke dra med seg snø inn) og vinduene rene.
Så AC'en har evne til å tørke luften som kommer inn i bilen i noen grad og redusere duggdannelse, men det er ikke slik at det hjelper å bruke AC dersom teppene er søkkvåte. Da må interiøret varmes opp og få tørke skikkelig opp. Dessuten er det slik at fuktigheten AC'en tar ut av luften blir liggende igjen i AC'ens fordamper (og sakte dreneres ut), det er dette som gjør at man kan få veldig fuktig luft inn i bilen når man skrur av AC'en.
Etter min erfaring har AC'en lite å si for duggdannelse, så her i gården brukes AC kun noen få dager i året for avkjøring, samt at jeg vedlikeholdskjører anlegget noen ganger i måneden. Trikset for å unngå dugg er å holde bilen tørr (ikke dra med seg snø inn) og vinduene rene.