Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Beamer Screamer

#46
AC er plassert før varmeregisteret slik at når både AC og varme er på avkjøles (og tørkes) luften i AC før den varmes opp igjen og blåses inn i bilen. I veldig lave temperaturer er det mulig AC deaktiveres helt for å unngå ising.

Så AC'en har evne til å tørke luften som kommer inn i bilen i noen grad og redusere duggdannelse, men det er ikke slik at det hjelper å bruke AC dersom teppene er søkkvåte. Da må interiøret varmes opp og få tørke skikkelig opp. Dessuten er det slik at fuktigheten AC'en tar ut av luften blir liggende igjen i AC'ens fordamper (og sakte dreneres ut), det er dette som gjør at man kan få veldig fuktig luft inn i bilen når man skrur av AC'en.

Etter min erfaring har AC'en lite å si for duggdannelse, så her i gården brukes AC kun noen få dager i året for avkjøring, samt at jeg vedlikeholdskjører anlegget noen ganger i måneden. Trikset for å unngå dugg er å holde bilen tørr (ikke dra med seg snø inn) og vinduene rene.
#47
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Bremserør
fredag 19. januar 2018, klokken 21:27
Det er vel en helt grei pris det. På noen biler er de rørene veldig vanskelig å komme til, noe som tydeligvis ikke er tilfelle på denne bilen (ref. prisen).

Du skal være glad dette ble oppdaget på EU-kontrollen. På en tidligere bil jeg hadde sørget jeg for å fornye understellsbehandlingen med noen års mellomrom, noe som tydeligvis kamuflerte rustangrep på bremserørene. Det hadde seg slik at alle bremserørene lå ved siden av hverandre langs undersiden av bilen, noe som førte til at alle rørene rustet temmelig likt og ble ødelagt samtidig en gang jeg kjørte i dyp snø. Resultat: null bremser trass i dobbel bremsekrets!

Der og da syntes jeg det ikke var noe problem å kjøre uten bremser på snøføre den lille turen til verkstedet, men de ville ikke engang ta i bilen og jeg måtte selv kjøre den inn i hallen!
#48
Trillingene er fremdeles i salg i Norge ja. Men jeg vil si den begynner å bli kraftig akterutseilt i forhold til de fleste konkurrentene. Trillingen ble lansert i Norge i 2011 og hadde vært på markedet i Japan i et par år før det, så det begynner å bli en veldig gammel modell som burde ha blitt erstattet. I dag selger den vel egentlig kun på pris.

Jeg liker vår trilling veldig godt på alle måter, men skulle jeg kjøpt ny bil i dag hadde det nok blitt en Kia Soul, Renault Zoe eller en BMW i3. Sistnevnte er vel den naturlige etterfølgeren til Trillingen; liten og smidig, kompakt men grei innvendig plass, og bakhjulsdrift. Den er da også en av Norges mest solgte biler.

Husk forresten også at USA-Miev'en er litt bredere enn i resten av verden, så utgaven du kjøper i Norge er enda litt trangere en US-varianten din.

Norge er definitivt annerledeslandet hva el-/ plugin-biler angår. Her blir du nesten sett på som litt rar hvis du ikke kjøper en ladbar bil, mens i f.eks. Tyskland er det akkurat som du beskriver i USA; der må man nesten overtale selgeren til å selge deg en ladbar bil.
#49
Sånn skal det ikke være nei. Du skal ha god effekt på varmeapparatet helt ned til null prikker på batteriet. Varmen kuttes først når skilpadden dukker opp.
#50
Ikke opplevd lignende men jeg ville også ha sjekket med uavhengig verksted. Elbilmek i Asker kan være en mulighet dersom du bor i området.
#51
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Tilbakekalling airbag
tirsdag 28. november 2017, klokken 22:43
Jeg fikk brev i dag om at bilen kalles inn for kontroll av airbag på passasjerside. Bremsekraftforsterker og innfesting til batteri har jeg hørt om tilbakekallinger på tidligere (hvilke årsmodeller gjaldt forresten det?), men dette med airbag var nytt for meg. Har denne bilen Takata airbag'er?

Bilen er en 2014 iOn.
#52

Sitat

Da kan jeg bare si at jeg er definitvt i den andre skalaen.
Er på min 2 model S og har vært så mange ganger på servicecenteret i bergen at jeg blir ukonfortabel med å vise trynet mitt der for jeg er redd alle ser meg og tenker, å nei, ikke han igjen... 


Hehe, kjenner igjen følelsen fra de siste par BMW'ene jeg hadde. Alle ansatte på verkstedet var på fornavn med meg, kunne telefonnummeret mitt utenat, visste hva alle barna het og når de har bursdag... i det hele tatt. Følte meg rimelig dum selv om jeg må ha vært deres beste kunde og det egentlig er BMW som burde følt seg dumme.

Så villigheten til å ta sjansen på nok en potensiell problembil er minimal, i hvert fall inntil jeg får kommet meg over den opplevelsen!
#53
Sitat
I myself I am now on my second loaner ( a S 70D ). First one ( P90D ) had steering wheel servo issues and now this one has issues too. Stuck charge port that doesn't want to open (have to slam really hard a couple times at the back of the charge port and fiddle with the keyfob for 5 minutes each time to get it to open).
This 70D also consumes insane amounts of energy. Average 300+ Wh/km. I barely get 185km out of a 90% charge.

Din historie er jo bare tragisk. Feil på 2 uker gammel bil som tar flere uker å reparere, og i mellomtiden to loanere som også har feil. Jeg har i utgangspunktet kjempesympati for Tesla og er en stor fan av alt de gjør, men som potensiell kunde er jeg utrolig skeptisk til å bruke nærmere en million på en bil der jeg er så utrygg på kvaliteten og oppfølgingen fra verksted.

Jeg har mer enn nok annet å drive med enn å skulle følge opp feil og mangler på en bil med et verksted det er "umulig" å komme i kontakt med. For min del var det derfor en lett beslutning å velge bort Tesla i denne omgang og kjøpe en annen bil i steden, så er det bare å håpe at ting bedrer seg så jeg kan kjøpe Tesla neste gang!

Første skritt må jo være å sørge for å bygge og kontrollere bilene ferdig på fabrikken. Deretter må man sørge for skikkelig logistikk hva angår reservedeler og flyten av biler på SC (som du selv nevner). Det må koste absurde summer å holde på slik de gjør nå.

BMW har f.eks. system der absolutt alt av reservedeler kan leveres verkstedet i Norge neste dag. Alle reparasjoner jeg har hatt på mine BMW'er (og det er dessverre ganske mange) har blitt ferdig senest dagen etter at jeg leverte inn bilen. Når BMW klarer det med sitt vanvittige mangfold av modeller og motorer bør jo Tesla klare minst det samme med sin smale lineup.
#54
De skal visstnok være sperret på 135 km/t noe som stemmer bra med 139 km/t på speedometeret.

Det er den første bilen med elektronisk begrenset toppfart jeg kjører som faktisk begrenser toppfarten. Har kjørt diverse tyskere som etter sigende skulle være begrenset til 250 km/t der jeg ikke har funnet spor av noen sperre i noen som helst hastighet.
#55
139 km/t på speedometeret her. Tydeligvis sperret fordi "effekt-o-meteret" gikk ned fra full effekt og la seg på ca 2/3 merket.

Bilen var stabil og fin i den hastigheten (på sin egen vinglete måte). CVC6 vinterdekk.
#56
BMW i3 / Sv: Continental Conti Viking Contact 6
tirsdag 07. november 2017, klokken 18:09
Sitat fra: Agmuns på tirsdag 07. november 2017, klokken 15:46
Hvor smale dekkene er har ingen ting å si for hvor lenge dekkene skal vare.

Hvis Nokian er elendig på våt asfalt, så burde BMW ta seg sammen og ikke levere de med bilen. Jeg tør vedde penger på at 90% av kjøperne stort sett kjører på bar asfalt.

Continental lager knallbra vinterdekk både på asfalt og snø, så det er de jeg håper på.

Det er jo bare å spesifisere hvilke vinterdekk du ønsker med bilen (fortrinnsvis før kjøp kanskje). Dette har jeg gjort med begge mine biler og fått CVC6.
#57
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Pris opp med enda 45.000!!!
mandag 06. november 2017, klokken 20:08
Det virker helt merkelig at GM bare kan sette opp prisen på biler til Opel/PSA. Alle Opler er jo GM produkter og vil fortsette å være det i flere år til mens PSA gradvis faser inn sine plattformer og teknologi, så prisingen av biler og komponenter fra GM til Opel må jo ha vært helt sentralt i avtalen om kjøp av Opel. Hvis GM velger å doble prisen på biler/komponenter levert til Opel står de jo uten biler å selge og er i praksis døde. Mulig Ampera-e er et spesielt case, men her virker det som at noen i PSA har gjort en dårlig jobb i due diligence prosessen. For kundene er det bare å stå på sitt så får dette bli Opel/PSA sitt problem.

Sikkert gøy å være i Opel systemet i Norge om dagen. Etter 20 år med kontinuerlig fallende salg har de endelig en bil som treffer markedet så til de grader, og så klarer de jammen å kløne til det også. Dessverre for Opel er de et ganske ukjent merke for mange i Norge og det eneste nordmenn vil forbinde med merket i lang tid fremover er fadesen rundt Ampera-e.
#58
I trådstarters tilfelle er det vel uansett ikke lenger mulig å få slik forsikring. Siden du har hoppet over en service så har du hull i serviceheftet som ikke lar seg ta igjen ved å ta forrige års service nå. Du har ikke fulgt fabrikantens krav til service.

Uansett er det vel liten vits i å forsikre en bil til noen få ti-tusen på en så omfattende måte, som andre sier over her.
#59
Glem de kritiske kommentarene her og kos deg med bilen! Du har kjøpt den billigste elbilen som samtidig er kurant å eie - en skikkelig sparebøsse! En trilling (iOn, C-Zero, i-Miev) dekker de aller fleste praktiske behov og koster antagelig mindre enn en moped å drifte og eie. I hvert fall jeg synes det er en fin følelse å ikke ha betalt for mer enn jeg faktisk bruker hver dag (fancy utstyr, stor motor).

Det er svært lite som går i stykker på disse bilene. Kombinasjonen japansk kvalitet og enkle og få komponenter gjør at ting svært sjelden svikter.

Det er ikke så mye man trenger å vite egentlig, men noen triks gjør kanskje trillinglivet lettere/mer behagelig:

Bilen din har antagelig ikke innebygd forvarmer/kupevarmer. Vurder å montere en Defa dersom du har en ledig stikkontakt, spesielt hvis du parkerer utendørs. Trillingens varmeapparat er ikke kraftigere enn det må være, og du vil slite med å tine vinduer og varme opp kupe uten forvarmer. Med kupevarmer blir livet en fryd!

Sett girspaken i N og foreta en kraftig oppbremsing av og til (når forholdene tillater det) for å forhindre rust på bremseskiver og fukt i bremsetromler.

Dersom bilen skal stå parkert over lengre tid har batteriet best av å stå med rundt 50% opplading. Unngå i hvert fall at det er helt oppladet eller helt utladet.
#60
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tanker om Tesla kan gå konkurs
torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:45
Tesla er helt i front på innovasjon og vilje til å ta risiko og endre bransjen, noe som er grunn god nok til å kjøpe bilen for mange.

Men det virker som de er langt bak på de mer trauste delene av bilproduksjon. Nitidig testing og kvalitetssikring av komponenter, effektiv produksjon og logistikk i ettermarkedet etc. Ting som kjedelige Toyota og Lexus er verdensmestre i. I M3 presentasjonen i sommer sa Musk at han tidligere ikke syntes manufacturing ikke var så spennende da det basically bare var en stor kopimaskin, så det er tydelig hva som har blitt nedprioritert (i alle fall frem til da).

Men for Tesla er det helt nødvendig å ha en effektiv og kvalitetsmessig god produksjon hvis de skal overleve på lang sikt. I tillegg til effektiv logistikk rundt reservedeler og reparasjoner/reklamasjoner noe som fremstår som et salig kaos i dag.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA