Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Beamer Screamer

#31
Snart har det allerede gått 4 år og iOn'en skal straks inn til sin siste service hos BOS og samtidig EU-kontroll. Baksiden av bremseskivene er halvveis dekket av rust, og denne rusten er det ikke bare å pusse eller bremse bort (har prøvd). Derfor er jeg temmelig sikker på at bremseskivene må byttes.

Noen som vet om et verksted i Asker/Bærum/stor-Oslo som bytter skiver+klosser til en fornuftig penge?

#32
Dette er den lille pumpen som lager vakuum i bremsekraftforsterkeren. Så denne lyden skal være der forutsatt at den går i noen sekunder av gangen.
#33
Noen som vet hva mønsterdybden på disse dekkene var da de var nye? Eventuelt noen med nye eller nesten nye dekk som gidder å måle dybden?

De fleste dekk har vel 7-8 mm som nye. Vår iOn har nå gått 30k (ca halvparten på sommerdekkene) og er nå nede på 4-5mm allerede. Slites de virkelig så fort?
#34
30 cm har jeg lest en gang i tiden. Det vil si opp til litt over hjulnavene eller ca underkant av dørene.

Det er jo ganske bra for den Trillingbilen. Overraskende mange offroadere tåler faktisk bare 50 cm.

Selv ville jeg vært mest redd for batteriet ifm. en slik svømmetur. Batterikassen er vanntett, men hvor vanntett er den egentlig når den er nedsenket i vann (og den har fått noen år på nakken)? I tillegg er det jo et par pustehull i toppen av batteriet - kanskje fort gjort at litt vann skvulper inn der?

#35
Huff, det var trist å høre. Håper du deler din erfaring med hva som er løsningen på problemet med oss her på forumet!
#36
Sitat fra: Bolfus på søndag 22. april 2018, klokken 22:05
- Mediesenter med Navi.
- Setevarme på både fører og passasjersiden.
- Sekvensielle girspaker bak rattet?

Edit: Kikket på linken nå, det er ikke snaut hva de skriver!
Sitat
Det distinktive designet kan virke futuristisk, men fra den gjennomtenkte plasseringen av koppholdere og oppbevaringsrom til den unike og vertikale plasseringen av A/C-kontrollhjulet, er i-MiEV designet for optimal komfort.
"Futuristisk" er ikke det første folk sier om interiøret når de setter seg inn.

Det er bare fordi de ikke har sett dette nye interiøret ennå  ;)

Spøk til side så synes jeg det er litt trist og stusselig at Miev'en ikke har blitt oppdatert. Selve bilen er jo urgammel men kom som elbil i 2009 eller deromkring i Japan.

Jeg liker vår Trilling veldig, veldig godt og den passer meg helt perfekt, men den hadde fortjent en arvtager nå!
#37
Sitat fra: elekTrond på torsdag 05. april 2018, klokken 00:40

@Beamer Screamer: Gidder du å døpe om / tilføye "2018" i trådtittelen? Det gir tråden høyere relevans ved  senere søk. Er så kjedelig å bla i gamle tråder for å oppdage at de og innholdet/prisene er fra 2012, på utgått sortiment osv...  ::)

Done!
#38
Varmeapparatet i Trillingen er helt OK men stjeler mye rekkevidde.

Det skal ikke ta mer enn et minutts tid før du har grei varme fra apparatet. Jeg målte varmluften i min iOn om dagen og den blåste 52 grader inn i bilen ved minus 10 utenfor. Erfaringsmessig blåser det med full varme helt ned til skilpadden dukker opp (dvs null prikker igjen på batteriet).

Så har du ikke varme er dette en rimelig klar reklamasjonssak.

For øvrig gjorde jeg samme test en sommer med +30 grader utenfor og AC blåste med 4 grader inn i bilen, så det funker også bra!

Største savnet med varmeapparatet for min del er ikke varmeytelsen men snarere mulighetene for fordeling av varme og håpløs auto funksjon. Jeg ønsker litt varme på beina, masse ut av dashen og litt opp på frontruta for å holde dugg unna. I praksis må jeg sitte og svitsje manuelt jevnlig.
#39
Trillingene (og andre elbiler) holder seg sjokkerende bra i pris ja. Det er voldsom etterspørsel etter elbiler i markedet. I nybilmarkedet gjenspeiles dette i 25% markedsandel for elbiler. Bruktbilkjøpere ønsker seg stort sett det samme som nybilkjøpere, men i bruktmarkedet er det kun noen få % elbiler så de som tilbys selges fort og til en høy pris.

Trillingen er jo også den billigste kurante elbilen som er å få, så veldig mange har råd til den. Det bidrar kanskje til at den holder prisen ekstra godt.
#40
Ja, trådstarter må ha en feil på sin bil. Jeg kjører på standardim på dekkene, og riktignok ligger den ikke på veien som en BMW M5, men såå vinglete er den dog heller ikke!
#41
Jeg gjorde et lignende regnestykke som trådstarter før vi kjøpte iOn'en for noen år siden. Gitt 5-7 års eierskap regnet jeg med totale årlige utgifter på ca 30.000 kr (verditap, renter av bundet kapital, service, forsikring ++). Dette er omtrent det samme som konemor ville brukt i bom, bensin + ekstra forsikring/slitasje/verditap på fossilbilen.

Så iOn'en er ikke gratis, men den betaler for seg selv vs. alternativet. Så vi har to biler til samme kostnad som vi ellers hadde hatt med en bil.
#42
En grei tommelfingerregel er 50% verdifall på 5 år som en annen nevner over her. Dette forutsetter velholdt og grei bil og normal km-stand. Dvs. alle servicer fulgt, 50-75.000 km, ingen bulker eller skjemmende skader men litt bruksmerker er OK.

Nypris inkl levering, vinterdekk, metallic lakk etc er vel 160-170k så 80-90.000 kr for en 5 år gammel trilling er vel greit. De har jo ofte gått litt mindre enn snittet, samt at etterspørsel (og dermed prisen) i annenhåndsmarkedet er høy for elbiler.
#43
Det der var en flott og kreativ løsning!

Men av hensyn til sikkerheten til oss andre trafikanter er det fordelaktig å feste en stropp i det forreste stativet som klemmes fast i døren når den lukkes. Så bør du også feste en liten klump av et eller annet slag i den delen av stroppen som henger inn i bilen slik at stroppen ikke røskes ut hvis stativet faller av.

Dette er vanlig på magnetbaserte takstativ som en ekstra sikkerhet.

Løsner stativet blir det da hengende og slenge langs siden av bilen, men i alle fall bedre enn at det flyr inn gjennom vinduet på bilen bak.
#44
Model S 2013 - 2022 / Sv: Krasj med autopilot
fredag 26. januar 2018, klokken 14:30
Sitat fra: OlaM på fredag 26. januar 2018, klokken 13:07
Sitat fra: gr på fredag 26. januar 2018, klokken 10:38
Viktig poeng dette med at AP (og alle former for aktiv cruise) vil aksellerere opp til innstilt fart når bilen foran forsvinner ut av syne. Så om AP står på 100 og trafikken bremser ned til 50, bilen foran forsvinner over i et annet felt, så kan det veldig gjerne være at AP-bilen vil aksellerere inn i et stasjonært objekt, delvis ut i veien, fordi den skal forsøke å nå satt fart på 100. AP takler tross alt delvis oppbrutt (slitt/skjult) veimerking, og om ikke radaren ser objektet foran så går det galt.

Som jeg har sagt før her inne så er det ekstremt langt unna at jeg tror på selvkjørende biler i alle situasjoner de nærmeste årene. Hvis Chevrolet faktisk skal selge en bil uten ratt til hvermansen, for bruk hvor som helst, allerede i 2019, så blir jeg ekstremt imponert, og i så tilfelle har Tesla virkelig blitt akterutseilt, for de er MILEVIS unna å kunne gjøre noe sånt.

Helt enig. Det er så mange helt vanlige, trivielle situasjoner som forvirrer datamaskinen og dens strengt regelbaserte syn på verden. Jeg har litt tro på at Level 4 selvkjøring kan foregå i nyutviklede motorveier spesielt designet for formålet, med masse kommunikasjon mellom objekter o.l., men Silicon Valley-idéen om en smart bil som skjønner alle menneskelige aktiviteter rundt seg via ett eller flere kamera er bare å glemme.


Jeg er også blant de som er litt skeptisk til selvkjørings-hypen. Man kommer sikkert langt på vei men at biler skal bil 100% selvkjørende i overskuelig fremtid har jeg liten tro på. Det er så veldig mye mer enn kun det å holde seg på veien og passe på andre fysiske objekter som trengs for å kjøre bil på en sikker og smooth måte. En selvkjørende bil må rett og slett kunne forstå menneskelig interaksjon og samarbeide med mennesker.

Den må kunne tolke signaler fra mennesker for å forstå hva den bør gjøre. Kanskje signaliserer noen med et lite vink eller blikk at de ønsker å slippe deg frem, eller kanskje noen flasher fjernlysene for å fortelle deg at han slipper deg frem eller at du kjører for sakte. Slikt kan også bety ulike ting i ulike situasjoner og kulturer. Eller noen gjør noe feil i trafikken og man må ta en spansk en for å komme frem selv og unngå å blokkere trafikken. Eller man må vurdere fart og sporvalg for å komme seg opp en glatt og bratt bakke, samtidig som man må unngå at bilen slår nedi issvullene og huske på at naboungene pleier å ake nedover på venstre side av den veien... Og den må kunne lese og forstå skiltet «leiebiler fra Avis kjør til venstre».

#45
Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 19. desember 2017, klokken 16:35
Står en hvit M3 bak Tesla på Rud nå, jeg hentet akkurat min bil der på service. Prøveregskilt 'aas 29'

Stod en hvit der i kveld også. Sikkert den samme, men nå hadde den skilter fra Düsseldorf. Får dessverre ikke til å laste opp bilder nå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA