Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Beamer Screamer

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 17
31
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: F*en hva jeg savner sommerdekka
« på: ſøndag 04. Mars 2018, klokken 21:54 »
Ja, trådstarter må ha en feil på sin bil. Jeg kjører på standardim på dekkene, og riktignok ligger den ikke på veien som en BMW M5, men såå vinglete er den dog heller ikke!

32
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: "Gratis" bil i 7 år
« på: ſøndag 04. Mars 2018, klokken 21:52 »
Jeg gjorde et lignende regnestykke som trådstarter før vi kjøpte iOn'en for noen år siden. Gitt 5-7 års eierskap regnet jeg med totale årlige utgifter på ca 30.000 kr (verditap, renter av bundet kapital, service, forsikring ++). Dette er omtrent det samme som konemor ville brukt i bom, bensin + ekstra forsikring/slitasje/verditap på fossilbilen.

Så iOn'en er ikke gratis, men den betaler for seg selv vs. alternativet. Så vi har to biler til samme kostnad som vi ellers hadde hatt med en bil.

33
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Pris på ion 2003 model
« på: Torsdag 15. Februar 2018, klokken 14:29 »
En grei tommelfingerregel er 50% verdifall på 5 år som en annen nevner over her. Dette forutsetter velholdt og grei bil og normal km-stand. Dvs. alle servicer fulgt, 50-75.000 km, ingen bulker eller skjemmende skader men litt bruksmerker er OK.

Nypris inkl levering, vinterdekk, metallic lakk etc er vel 160-170k så 80-90.000 kr for en 5 år gammel trilling er vel greit. De har jo ofte gått litt mindre enn snittet, samt at etterspørsel (og dermed prisen) i annenhåndsmarkedet er høy for elbiler.

34
Model X / Sv: 4-5 par langrennsski på taket av Model X - lovende semi-DIY-løsning.
« på: Mandag 29. Januar 2018, klokken 23:58 »
Det der var en flott og kreativ løsning!

Men av hensyn til sikkerheten til oss andre trafikanter er det fordelaktig å feste en stropp i det forreste stativet som klemmes fast i døren når den lukkes. Så bør du også feste en liten klump av et eller annet slag i den delen av stroppen som henger inn i bilen slik at stroppen ikke røskes ut hvis stativet faller av.

Dette er vanlig på magnetbaserte takstativ som en ekstra sikkerhet.

Løsner stativet blir det da hengende og slenge langs siden av bilen, men i alle fall bedre enn at det flyr inn gjennom vinduet på bilen bak.

35
Model S / Sv: Krasj med autopilot
« på: Fredag 26. Januar 2018, klokken 14:30 »
Viktig poeng dette med at AP (og alle former for aktiv cruise) vil aksellerere opp til innstilt fart når bilen foran forsvinner ut av syne. Så om AP står på 100 og trafikken bremser ned til 50, bilen foran forsvinner over i et annet felt, så kan det veldig gjerne være at AP-bilen vil aksellerere inn i et stasjonært objekt, delvis ut i veien, fordi den skal forsøke å nå satt fart på 100. AP takler tross alt delvis oppbrutt (slitt/skjult) veimerking, og om ikke radaren ser objektet foran så går det galt.

Som jeg har sagt før her inne så er det ekstremt langt unna at jeg tror på selvkjørende biler i alle situasjoner de nærmeste årene. Hvis Chevrolet faktisk skal selge en bil uten ratt til hvermansen, for bruk hvor som helst, allerede i 2019, så blir jeg ekstremt imponert, og i så tilfelle har Tesla virkelig blitt akterutseilt, for de er MILEVIS unna å kunne gjøre noe sånt.

Helt enig. Det er så mange helt vanlige, trivielle situasjoner som forvirrer datamaskinen og dens strengt regelbaserte syn på verden. Jeg har litt tro på at Level 4 selvkjøring kan foregå i nyutviklede motorveier spesielt designet for formålet, med masse kommunikasjon mellom objekter o.l., men Silicon Valley-idéen om en smart bil som skjønner alle menneskelige aktiviteter rundt seg via ett eller flere kamera er bare å glemme.

 
Jeg er også blant de som er litt skeptisk til selvkjørings-hypen. Man kommer sikkert langt på vei men at biler skal bil 100% selvkjørende i overskuelig fremtid har jeg liten tro på. Det er så veldig mye mer enn kun det å holde seg på veien og passe på andre fysiske objekter som trengs for å kjøre bil på en sikker og smooth måte. En selvkjørende bil må rett og slett kunne forstå menneskelig interaksjon og samarbeide med mennesker.
 
Den må kunne tolke signaler fra mennesker for å forstå hva den bør gjøre. Kanskje signaliserer noen med et lite vink eller blikk at de ønsker å slippe deg frem, eller kanskje noen flasher fjernlysene for å fortelle deg at han slipper deg frem eller at du kjører for sakte. Slikt kan også bety ulike ting i ulike situasjoner og kulturer. Eller noen gjør noe feil i trafikken og man må ta en spansk en for å komme frem selv og unngå å blokkere trafikken. Eller man må vurdere fart og sporvalg for å komme seg opp en glatt og bratt bakke, samtidig som man må unngå at bilen slår nedi issvullene og huske på at naboungene pleier å ake nedover på venstre side av den veien… Og den må kunne lese og forstå skiltet «leiebiler fra Avis kjør til venstre».


36
Model 3 / Sv: Model 3 observert i Oslo - Oppdatert: Bekreftet med video.
« på: Mandag 22. Januar 2018, klokken 22:58 »
Står en hvit M3 bak Tesla på Rud nå, jeg hentet akkurat min bil der på service. Prøveregskilt 'aas 29'

Stod en hvit der i kveld også. Sikkert den samme, men nå hadde den skilter fra Düsseldorf. Får dessverre ikke til å laste opp bilder nå.

37
AC er plassert før varmeregisteret slik at når både AC og varme er på avkjøles (og tørkes) luften i AC før den varmes opp igjen og blåses inn i bilen. I veldig lave temperaturer er det mulig AC deaktiveres helt for å unngå ising.

Så AC'en har evne til å tørke luften som kommer inn i bilen i noen grad og redusere duggdannelse, men det er ikke slik at det hjelper å bruke AC dersom teppene er søkkvåte. Da må interiøret varmes opp og få tørke skikkelig opp. Dessuten er det slik at fuktigheten AC'en tar ut av luften blir liggende igjen i AC'ens fordamper (og sakte dreneres ut), det er dette som gjør at man kan få veldig fuktig luft inn i bilen når man skrur av AC'en.

Etter min erfaring har AC'en lite å si for duggdannelse, så her i gården brukes AC kun noen få dager i året for avkjøring, samt at jeg vedlikeholdskjører anlegget noen ganger i måneden. Trikset for å unngå dugg er å holde bilen tørr (ikke dra med seg snø inn) og vinduene rene.

38
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Bremserør
« på: Fredag 19. Januar 2018, klokken 21:27 »
Det er vel en helt grei pris det. På noen biler er de rørene veldig vanskelig å komme til, noe som tydeligvis ikke er tilfelle på denne bilen (ref. prisen).

Du skal være glad dette ble oppdaget på EU-kontrollen. På en tidligere bil jeg hadde sørget jeg for å fornye understellsbehandlingen med noen års mellomrom, noe som tydeligvis kamuflerte rustangrep på bremserørene. Det hadde seg slik at alle bremserørene lå ved siden av hverandre langs undersiden av bilen, noe som førte til at alle rørene rustet temmelig likt og ble ødelagt samtidig en gang jeg kjørte i dyp snø. Resultat: null bremser trass i dobbel bremsekrets!

Der og da syntes jeg det ikke var noe problem å kjøre uten bremser på snøføre den lille turen til verkstedet, men de ville ikke engang ta i bilen og jeg måtte selv kjøre den inn i hallen!

39
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: iMiEV borte i USA. Hva med Norge?
« på: Fredag 29. Desember 2017, klokken 11:17 »
Trillingene er fremdeles i salg i Norge ja. Men jeg vil si den begynner å bli kraftig akterutseilt i forhold til de fleste konkurrentene. Trillingen ble lansert i Norge i 2011 og hadde vært på markedet i Japan i et par år før det, så det begynner å bli en veldig gammel modell som burde ha blitt erstattet. I dag selger den vel egentlig kun på pris.

Jeg liker vår trilling veldig godt på alle måter, men skulle jeg kjøpt ny bil i dag hadde det nok blitt en Kia Soul, Renault Zoe eller en BMW i3. Sistnevnte er vel den naturlige etterfølgeren til Trillingen; liten og smidig, kompakt men grei innvendig plass, og bakhjulsdrift. Den er da også en av Norges mest solgte biler.

Husk forresten også at USA-Miev'en er litt bredere enn i resten av verden, så utgaven du kjøper i Norge er enda litt trangere en US-varianten din.

Norge er definitivt annerledeslandet hva el-/ plugin-biler angår. Her blir du nesten sett på som litt rar hvis du ikke kjøper en ladbar bil, mens i f.eks. Tyskland er det akkurat som du beskriver i USA; der må man nesten overtale selgeren til å selge deg en ladbar bil.

40
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Defekt varmeapparat?
« på: Onsdag 13. Desember 2017, klokken 14:41 »
Sånn skal det ikke være nei. Du skal ha god effekt på varmeapparatet helt ned til null prikker på batteriet. Varmen kuttes først når skilpadden dukker opp.

41
Ikke opplevd lignende men jeg ville også ha sjekket med uavhengig verksted. Elbilmek i Asker kan være en mulighet dersom du bor i området.

42
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Tilbakekalling airbag
« på: Tirsdag 28. November 2017, klokken 22:43 »
Jeg fikk brev i dag om at bilen kalles inn for kontroll av airbag på passasjerside. Bremsekraftforsterker og innfesting til batteri har jeg hørt om tilbakekallinger på tidligere (hvilke årsmodeller gjaldt forresten det?), men dette med airbag var nytt for meg. Har denne bilen Takata airbag'er?

Bilen er en 2014 iOn.

43
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: Fredag 24. November 2017, klokken 15:38 »

Sitat

Da kan jeg bare si at jeg er definitvt i den andre skalaen.
Er på min 2 model S og har vært så mange ganger på servicecenteret i bergen at jeg blir ukonfortabel med å vise trynet mitt der for jeg er redd alle ser meg og tenker, å nei, ikke han igjen... 


Hehe, kjenner igjen følelsen fra de siste par BMW’ene jeg hadde. Alle ansatte på verkstedet var på fornavn med meg, kunne telefonnummeret mitt utenat, visste hva alle barna het og når de har bursdag... i det hele tatt. Følte meg rimelig dum selv om jeg må ha vært deres beste kunde og det egentlig er BMW som burde følt seg dumme.

Så villigheten til å ta sjansen på nok en potensiell problembil er minimal, i hvert fall inntil jeg får kommet meg over den opplevelsen!

44
Model S / Sv: Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene
« på: Torsdag 23. November 2017, klokken 22:05 »
Sitat
I myself I am now on my second loaner ( a S 70D ). First one ( P90D ) had steering wheel servo issues and now this one has issues too. Stuck charge port that doesn't want to open (have to slam really hard a couple times at the back of the charge port and fiddle with the keyfob for 5 minutes each time to get it to open).
This 70D also consumes insane amounts of energy. Average 300+ Wh/km. I barely get 185km out of a 90% charge.

Din historie er jo bare tragisk. Feil på 2 uker gammel bil som tar flere uker å reparere, og i mellomtiden to loanere som også har feil. Jeg har i utgangspunktet kjempesympati for Tesla og er en stor fan av alt de gjør, men som potensiell kunde er jeg utrolig skeptisk til å bruke nærmere en million på en bil der jeg er så utrygg på kvaliteten og oppfølgingen fra verksted.

Jeg har mer enn nok annet å drive med enn å skulle følge opp feil og mangler på en bil med et verksted det er "umulig" å komme i kontakt med. For min del var det derfor en lett beslutning å velge bort Tesla i denne omgang og kjøpe en annen bil i steden, så er det bare å håpe at ting bedrer seg så jeg kan kjøpe Tesla neste gang!

Første skritt må jo være å sørge for å bygge og kontrollere bilene ferdig på fabrikken. Deretter må man sørge for skikkelig logistikk hva angår reservedeler og flyten av biler på SC (som du selv nevner). Det må koste absurde summer å holde på slik de gjør nå.

BMW har f.eks. system der absolutt alt av reservedeler kan leveres verkstedet i Norge neste dag. Alle reparasjoner jeg har hatt på mine BMW'er (og det er dessverre ganske mange) har blitt ferdig senest dagen etter at jeg leverte inn bilen. Når BMW klarer det med sitt vanvittige mangfold av modeller og motorer bør jo Tesla klare minst det samme med sin smale lineup.

45
De skal visstnok være sperret på 135 km/t noe som stemmer bra med 139 km/t på speedometeret.

Det er den første bilen med elektronisk begrenset toppfart jeg kjører som faktisk begrenser toppfarten. Har kjørt diverse tyskere som etter sigende skulle være begrenset til 250 km/t der jeg ikke har funnet spor av noen sperre i noen som helst hastighet.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 17