Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Beamer Screamer

#241
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Peugeot ion
lørdag 28. februar 2015, klokken 13:21
Det er en meget god pris! Jeg betalte selv 151k for vår iOn ved bestilling på sensommeren i fjor. Da var det høyt trykk i markedet og mange som etterspurte trilling - både nytt og brukt - så det var ikke mulig å prute.

139.900 for selve bilen pluss noen kroner for metallic og vinterdekk (uten sensor). Jeg kostet også på meg en Defa varmer til 3 lapper inkl montering. Gull verdt med vårt bruksmønster.

Mange av annonsene i bruktmarkedet opererer med meningsløse priser etter min mening, men det er jo greit for oss som eier en trilling at prisene i bruktmarkedet holdes oppe!
#242
Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 11. februar 2015, klokken 16:05
Sitat fra: rockz på onsdag 11. februar 2015, klokken 14:11
Ikke noe tillegg for dette hos Peugeot, det ble gjort da bilen kom til Norge.
Og det ser jo ut som det er gjort skikkelig også :)

Snodig. Kikka under 3 splitter nye ioner sist uke hvor ingen hadde guffe under. Alle var klargjort for salg hos merkeforhandler. Forskjellig praksis, kan det virke som.

Før levering av vår iOn i fjor høst spurte jeg forhandleren (BOS Skøyen) om jeg burde ta en understellsbehandling på bilen og hvorvidt dette ville påvirke garantien. Da fikk jeg beskjed om at bilen ble levert ferdig rustbeskyttet og at ytterligere behandling ikke var noe jeg trengte å tenke på. Yeah, right tenkte jeg. Ingen trillinger jeg hadde sett til da var understellsbehandlet.

Men så viste det seg at bilen faktisk var behandlet, antagelig på havnen i Drammen :-)  Betalte ikke noe ekstra for dette.

#243
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: God på glatta
lørdag 24. januar 2015, klokken 13:12
Jeg tror vi alle har kjørt biler med bedre kjøreegenskaper enn trillingene, både hva sommer- og vinteregenskaper angår. Smal og høy bil, i tillegg utelukkende enkle og billige løsninger er jo ikke oppskriften på en rå kjøremaskin. Men alt tatt i betraktning synes jeg iOn'en fungerer veldig greit på vinterføre.

Fremkommelighet og bakkeklaring holder i massevis for mitt bruk, og bilen er liten og lett noe som gjør den enkel (og moro) å hanskes med. Jeg er faktisk av den oppfatning at en 1-tonns småbil er bedre om vinteren enn en 2-tonns SUV fordi jeg har en følelse av mye bedre kontroll/håndterbarhet av den lille bilen.

Min iOn er utstyrt med siste modell av Conti nordiske piggfrie dekk (husker ikke hva de heter) både foran og bak.
#244
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvordan blir avgiftene i fremtiden?
onsdag 07. januar 2015, klokken 17:14
En ting som sjelden diskuteres er at elbilfordelene varierer mye fra elbil til elbil. Avgiftsfordelen for en Tesla tipper jeg er godt over en halv million mens for en beskjeden iOn er fordelen kanskje 100.000 kr. Hvorfor skal noen elbiler subsidieres mer enn andre?

Andre land løser dette ved et fast beløp i tilskudd pr. elbil. En slik omlegging av avgifter/fordeler kan jo komme, men det er nok neppe det første som skjer.

I første omgang tipper jeg kollektivfeltet ryker på enkelte strekninger. Deretter en (gradvis) innføring av moms.
#245
Jeg har en 2014 iOn med kun originalt varmeapparat og den holdt helt fint komfortabel innetemperatur i -13 grader i sted.

Har en Defa-varmer som jeg forvarmer bilen litt med (uavhengig av bilens varmeapparat). Når jeg kjører av sted watter jeg opp varmeapparatet på maks med viften på lavt nivå, og så øker jeg viften litt etterhvert når vannet er varmt. Da holder jeg fin stuetemperatur på hele kjøreturen.

Bilens originalvarmeapparat yter vel 5 kW og det har jeg ingen problemer med å tro. Jeg har ikke etterisolert noe (prosjekt for neste år).
#246
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Xenon
søndag 21. desember 2014, klokken 23:17
Imponerende stor forskjell før og etter xenon!

Jeg er en av de som synes xenon blender uansett om det er originalt eller ettermontert. Automatisk høydejustering og spyling av lykter utgjør ikke store forskjellen etter min mening. Tesla klarer seg forresten fint uten spylere på xenonlysene pga. lavere wattstyrke.

Jeg synes ikke det ser harry ut med xenon på trilling, for Miev blir jo levert originalt med dette (riktignok LED men det ser likt ut som xenon).
#247
Elbilen i Samfunnet / Sv: Spørreundersøkelse - Nærlading av elbil
torsdag 11. desember 2014, klokken 18:02
All lading/utlading av batteriet sliter på dette, men det varierer i stor grad av hastigheten dette skjer med samt batteriets oppladede nivå. Det optimale for Li-Ion er (så vidt jeg har lært ut ifra bl.a. diverse linker her på forumet) sakte lading rundt 50% av batterinivå.

Tallene kan sikkert diskuteres lenge, men tar vi utgangspunkt i en kostnad for batteriet på 60.000 kr og levetid på 3000 sykluser a 15 kWh så koster det 20 kr for hver syklus, dvs. 1,3 kr pr kWh i batteriet. Så man skal i så fall ha en ganske frisk prisdifferanse mellom natt/dagtid for at det skal lønne seg å lade om natten og sende strøm på nettet på dagtid.
#248
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veihjelp - pris?
onsdag 10. desember 2014, klokken 21:56
Etter at vi fikk iOn'en brukes fossil-BMW'en veldig lite så jeg har sagt opp kaskoen og lurer på å si opp delkaskoen også (2500 kr/år). Bilen står innelåst i sin egen garasje nesten hele tiden så sjansen for tyveri/hærverk er lik null. I tillegg er den jo ikke så gammel heller og blir veldig godt vedlikeholdt, så sjansen for brann, driftsstans etc er jo også veldig liten. Og skulle det skje kan jeg fint bære det økonomiske tapet.

Sånn jeg ser det er avtale om veihjelp egentlig kun en forsikring mot å betale det veihjelpen normalt hadde kostet, og det vil tydeligvis si 2-3000 kr for transport til (mer eller mindre) nærmeste verksted. Det er jo da det samme som jeg betaler i årlig premie på delkaskoen, og er en kostnad jeg fint klarer å betale selv.

Jeg fikk motorstopp på en lånt bil (Morgan) for et par år siden på E18 litt nord for bomstasjonen i Vestfold. Lekkasje på radiator, og denne må da i praksis byttes. Merkeverksted for denne bilen finnes bare i Oslo og på Lillestrøm, men forsikringen dekket bare veihjelp til Drammen. Derfra kostet det et par tusen for å få bilen hjem til garasjen i Asker.
#249
Sitat fra: tomrh på mandag 08. desember 2014, klokken 07:20
Sitat fra: edyrli på mandag 08. desember 2014, klokken 07:19
Man regulerer vanntemperaturen med varmehjulet. I et tidligere innlegg her har vanntemperaturen blitt målt ved alle nivåene.
Jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3819.msg199659.html#msg199659

Takk for svar! Den linken var super; her hadde noen gått vitenskapelig til verks!

Det forklarer også at jeg ikke har klart å tolke noe fornuftig ut av guessometeret. Rekkevidden her ser ut til å variere litt tilfeldig som funksjon av både temp og vifteinnstilling. Noen ganger "spiser" tempinnstillingen rekkevidde, andre ganger har temp'en ingenting å si men det er derimot viften som spiser rekkevidde.
#250
Elbilen i Samfunnet / Veihjelp - pris?
mandag 08. desember 2014, klokken 21:34
Ha meg unnskyldt hvis ikke dette er riktig delforum, men here goes:

Noen som vet hva veihjelp typisk koster? Sett at bilen stopper og jeg trenger en flatbed fra NAF/Viking el.l. for å frakte den 50 km til verksted, hva kan jeg forvente å betale?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg vurderer å kutte ut delkasko. Veihjelpen inkludert i forsikringen eller NAF medlemskap inkluderer vel bare transport til nærmeste verksted, så skal jeg ha bilen f.eks. til merkeverksted må jeg vel uansett betale ekstra?
#251
Det hjulet man dreier på for å regulere varmen i kupeen: hva er det egentlig man regulerer når man vrir på det hjulet?

Er det termostatstyrt, slik at f.eks. første hakk er f.eks. 21 grader, neste hakk er 22 grader etc. Eller styrer man effekten på varmeanlegget, slik at første hakk er 1000 watt, andre hakk 2000 watt etc.

For øvrig synes jeg varmeanlegget virker ganske bra, men forskjellen opp til mer påkostede biler er merkbar. Med alt i auto styres vifte og luftfordeling tydeligvis kun etter temperatur, og uten sensorikk for luftkvalitet, dugg etc.
#252
Jeg ville sjekket lufttrykket i dekkene. Har du litt ulikt lufttrykk vil ESP'en tenke at hjulene går med litt ulik hastighet i forhold til hva de egentlig skal, noe den oppfatter som skrens. Og da setter den i gang med de tingene som andre her nevner.

Jeg tipper det er derfor mange opplever dette ifm. skifte av dekk.
#253
Takker for svar.

Jeg pleier også å holde gassen litt inne når jeg kobler ut og inn D for at ikke overgangen skal bli altfor brå.
#254
Spesielt i månedene vi har foran oss nå er det jo viktig å bruke friksjonsbremsene litt skikkelig en gang imellom. Ellers trutner de helt og ruster opp.

Eneste måten disse bremsene får mosjonert seg litt på er jo å sette i giret i N. Da kobles regen helt ut og bare friksjonsbremsene brukes.

Spørsmålet mitt er: er det uproblematisk å sette bilen i fri og så tilbake i gir igjen i fart (fra D til N og tilbake til D)? Er det bare en elektrisk kobling her eller er det en mekanisk clutch som kobler inn og ut? I fossilbilen har jeg en regel om at jeg bare setter bilen i gir når den står helt stille, men vet ikke om det samme gjelder Trillingen.
#255



Jeg skjønner vurderingene deres, i en periode på sensommeren var bruktprisene på trilling helt galemattias! Det var til og med eksempler på flere år gamle biler som koster mer enn nye!! Tror dette var et utslag av få brukte biler på markedet og vanskeligheter med å få tak i nye. Jeg fikk selv tilbud på en ny I-on fordi bruktkjøpet ikke svarte seg i forhold til verditap. Det finnes vel fortsatt noen eksempler på 2011-modeller på finn.no priset vannvittig, med eiere vendt mot mekka og tro på julenissen, men min erfaring er at markedet har normalisert seg siste ukene og det er nå igjen fullt mulig å få en 2012 til under 100'.

Jeg kjøpte min C-Zero til 96 000 med 15 000 km på baken for to uker siden, og denne bilen er fullstendig plettfri. For meg var dette mer fornuftig enn å kjøpe en 2014 til 150'+......men det er klart, igjen er vi tilbake til tidshorisont for eierskapet! Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke skal eie denne bilen i mer enn maks 2 år, 3-4-5 år er helt uaktuelt. Etter alle solemerker vil jeg selge bilen innenfor de tre år med gjenværende garanti jeg har på min bil, da blir det rivende likegyldig med de to siste garantiårene.........og jeg er ganske sikker på at mitt verditap blir lavere enn deres :)
[/quote]

Hadde jeg fått tak i en norsk 2011/2012 modell med moderat km til under 100.000 kr så hadde vi nok gått for det, men jeg tror vi var i markedet på verst mulige tidspunkt. Bilene ble revet bort på timen, og prisene lå stort sett rundt 115.000 kr for en importbil pluss 10.000 kr for vinterdekk. Ting har sikkert roet seg nå igjen.

Du har nok rett i at ditt verditap blir lavere enn mitt ja. På den annen side så skal vi beholde den bilen en stund og det er ganske komfortabelt å ha 5 år med nybilgaranti og null uforutsette utgifter fremfor seg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA