Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Beamer Screamer

#1
Skruene kommer ikke ut med vanlig skrujern nei. De er ikke rustet fast, men «grodd fast» på annen måte. De er veldig tunge å skru hele veien ut.

Jeg fikk heller ikke løsnet kontakten til lykten; også den satt dønn fast.

Men mitt umiddelbare problem fikk jeg løst i går ved å borre opp litt under det lille plastdekselet man vipper opp. Slik fikk leg plass til en pipe og fikk slik løsnet skruen (som noen har vært lure nok til også å forme som en bolt).

Da fikk jeg vippet lykten akkurat nok sidelengs slik at jeg fikk byttet parklys-pæren.
#2
Ærede forumister!

Jeg må bytte parklyspæren foran på min 2014 iOn. Dette er enklere sagt enn gjort, for ikke bare er det veldig fiklete å komme til men alt sitter dønn fast.

Dette gjelder da også den skruen i toppen av lykten bak det bittelille dekselet som man vipper av. Trøsten er at noen har tenkt såpass at skruen også lar seg løsne med fastnøkkel, men for å komme til må den store sorte plasten over lykten av. Jeg har løsnet det jeg finner av plugger men fortsatt sitter dette dekselet fast i overkant av lykten et sted. Noen som har en manual el.l som viser hvordan disse dekslene skal demonteres?
#3
Easee virker å være et bra alternativ ja. Takk for tips!
#4
Beklager å poste dette spørsmålet i feil del av forumet, men under topicet Lading skjønte jeg verken spørsmålene eller svarene...

Etter å ha ladet den gode gamle iOn'en med stikkontakt og medfølgende ladekabel i alle år må iOn'en snart flytte ut av garasjen da jeg har kjøpt enda en fossilbil. Da blir den originale ladekabelen litt kort og jeg kan like gjerne få installert en ladestasjon for elbil.

Fra sikringskap i huset har jeg en kurs til garasjen (16A) mens det kommer to kabler inn i garasjen... Det er ikke så lett å se hvor de to kablene ender opp da de går gjennom div bokser etc. Men i garasjen har jeg i alle fall to ulike doble stikkontakter hvorav i det minste en må beholdes da den brukes til motoren til garasjedøren.

Hvilken ladestasjon kan anbefales til iOn, og som også funker til moderne elbiler? Om noen år blir det vel en elbil til, og det er fint å slippe å kjøpe ny ladestasjon hver gang jeg bytter bil.

Er det uproblematisk å lade en elbil utendørs i regnvær/tordenvær? Jeg ser for meg at komboen vann og strøm ikke er helt heldig, men jeg vil jo anta at bil og ladeutstyr er laget for å takle dette?
#5
Jeg synes det høres mer ut som det er vakuumpumpen som står og går. Den lager en liten summelyd som høres best utenfor men også inni bilen. Normalt skal denne gå kun når den må produsere vakuum til bremsekraftforsterkeren, dvs når eller etter at bremsene brukes. Samt av og til noen sekunder etter oppstart av bilen 

Vår bil er i alle fall helt tyst ellers. Brukes varmeapparatet høres en liten summelyd men denne må man nesten vite om for å legge merke til.
#6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Bremserør
søndag 11. oktober 2020, klokken 20:14
Har nettopp vært gjennom andre EU kontroll selv med vår 2014 iOn. Tenkte på dette med bremserørene som jeg har lest om her inne. Null hull heldigvis. Vår bil ble understellsbehandlet ved import. Dere som har hatt rust: er deres biler understellsbehandlet eller ei?
#7
Takk for tips og linker. Varmeren funker stort sett som normalt fremdeles så jeg gjør ikke noe med det før det evt blir verre.
#8
Sitat fra: engolf på mandag 13. april 2020, klokken 09:56
Det kan också vara fel på cirkulationspumpen, stoppar flödet och vattnet blir varmt nog slås strömmen av. Enkellt att kontrollera, med värmen på skall pumpen gå hela tiden, och det syns tydligt om man öppnar lockat på expansionstanken.
Takk for svar! Men dette er nok dessverre ikke tilfelle her. Hører pumpen går og det bobler i beholderen. Jeg har også sett at folk har hatt problemer med den velgeren som styrer luftstrømmen men den funker også i mitt tilfelle.

Varmeapparatet funker stort sett som normalt men en gang imellom synes jeg det gir merkbart mindre varme enn ellers.
#9
Jeg mistenker at jeg har samme problem. Noen som har betalt selv for å få fikset dette på merkeverksted og kan bekrefte hva det koster, evt funnet billigere løsninger?

Min 2014 iOn tipper jeg er verdt drøyt 40.000kr basert på utropspriser på Finn. Ikke så interessant å koste på den 30.000kr da.
#10
Sitat fra: engolf på lørdag 01. februar 2020, klokken 20:10
Nope, det ser helt riktigt ut.
Trillingar har ingen grill nederst, så man ser kondensern till ACn.
Jag tyckte inte heller om det gapande hålet, och monterade en alu-grill där:
[ You are not allowed to view this attachment ]  

P.S det ser faktiskt som om kondensern på din bil läcker lite gas/olja (mårka fläckar på båda sidorna).

Fin løsning du hadde med det gitteret der! Det ser bra ut og man reduserer faren for å skade radiator med steinsprut og lignende.

Har du lyst til å fortelle hvor du kjøpte gitteret og hvordan du monterte det?
#11
Rekkevidden holder i alle fall for ditt bruk. Hvis forvarming er viktig er det MiEV som gjelder ja, alternativt ettermontert defa. Dieselvarmer lar seg vel ikke starte uavhengig av bilen. Uansett veldig få biler som har dette.
#12
Enig i at bruk av AC for å fjerne dugg bare gjør problemet verre. Fuktigheten som fjernes fra luften blir delvis liggende i fordamperen og blåser inn i bilen straks AC skrus av. For å unngå dugg må man holde bilen tørr og helst parkere under tak og evt ta en skikkelig opptørking av bilen innvendig med jevne mellomrom. Ut med matter og la stå varmt over tid.
#13
Min 2014 iOn gjør også dette og har vært slik så lenge jeg kan huske. Lette vibrasjoner ved mye pådrag i visse hastigheter. Så jeg tror ikke det er noe å bry seg med.
#14
Sitat fra: Marecat på lørdag 04. januar 2020, klokken 09:31
Jeg postet et innlegg om dette samme problemet på min I-miev 2013 modell 14.desember, siden pumpen blir skiftet kostnadsfritt i USA ville det jo vært naturlig at Mitsubishi  dekker kostnadene her også. Betalte en heftig sum for å bytte den hos Mitsubishi i Sandefjord rett før jul. Bilen min har gått kun 50000, stått i garasje siden ny.

Er det lov å spørre hva du betalte? Bare så jeg er mentalt forberedt.
#15
Jeg var conti viking contact 6 som er veldig bra. Finnes en nyere utgave nå (7) som sikkert er enda bedre men vet ikke om den kommer i riktig dimensjon.

Gode vinterdekk er nøkkelen til en trivelig opplevelse om vinteren.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA