Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lars C. Krogenæs

#61
Er lademuligheter på nær sagt samtlige bensinstasjoner mellom Fredrikstad og Trondheim + mange kjøpesentre/resturanter, så senk skuldrene.

Lad der du likevel ønsker å stoppe for å fylle/tømme tanken.

Kjører du E6 og har Ionity-abonnement via Hyundai, er Øyer, Dombås og Klett lure å ta sikte på. Har du ikke avtale, er E.on sine ladere på Fåvang og Dombås billigst. Ellers er det haugevis av lynladere oppover.

I Østerdalen er Ionity Alvdal og så Klett greie å ta utgangspunkt i.

Men som sagt. Lad der du likevel skal stoppe. Lad bilen når batteriet er varmt.
#62
Lade hjemme / Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
mandag 24. oktober 2022, klokken 14:33
Alle elektrikere kan levere utstyr fra DEFA, eller montere utstyr du selv skaffer fra DEFA.

Det er nå mye større variasjon i strømprisen time for time, enn i fjor. Det lønner seg derfor nå å gå opp et kapasitetsledd, for så å utnytte timene med billig spotpris, enn å lade tregere over lenger tid, for å unngå høyere kapasitetsledd.

Det betyr også at det er lurt å legge opp 32A 3-fas, og få en ladestasjon som kan levere dette. Da er det bilen som er flaskehalsen for hvor mye strøm den kan ta i mot. 
#63
Før du får utlevert en. NIO elbil må du skrive under på at du stopper bilen, skrur av autopiloten, før du har tenkt å kjøre på mennesker, dyr eller andre biler.

Da kan selskapet si at autopiloten ble brukt i strid med vilkårene, dersom den ikke reagerer på farlige situasjoner og du likevel kolliderer.

https://www.motor.no/aktuelt/nio-krever-at-du-skrur-av-autopiloten-for-kollisjon/235212

La denne under humor, da dette neppe kan tas seriøst!
#64
Tesla har ikke ventetid på biler i Kina. Det kan da tyde på at de må redusere prisene der.

For oss kommer økt mva og vektavgift, så en prisreduksjon spiller ingen rolle for oss som skal ha bilen selv. For de som bestiller for å videreselge/spekulere er det dårlig nytt, men feller ingen tårer for dem.
#65
Video fra Shanghai fabrikken i går:

https://youtu.be/W1pA76CJuAU

En mengde LR sorte og hvite med 20" og 19" på vei til Europa (ratt på venstre side). Kun noen få røde, grå og blå.

Shanghai bygger tradisjonelt utelukkende for eksport i begynnelsen av kvartalet, for så å produsere for det kinesiske markedet mot slutten av kvartalet. Med 5-6 ukers frakttid til Norge, bør biler som skal leveres hos oss før 31.12 da bli produsert og sendt av gårde før 15. november. For resten av Europa kan de vel produsere i enda en uke. Elon er nok like opptatt av å levere ut til oss før nyttår, som det vi er....
#66
Sitat fra: LauritzJ på torsdag 20. oktober 2022, klokken 23:37
Hvor lang tid bruker båtene ca fra Shanghai til levering i Norge?
Frakttid fra Shanghai til Zeebrugge er ca. 1 måned, og normal litt over en uke fra Zeebrugge til Drammen.
#67
Tror alle får tilbake opprinnelig estimat, og så endrer de estimatet manuelt når de har fått sms, samt matcher med forventete leveringer...
#68
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 14. oktober 2022, klokken 13:24
Troy Teslike på Twitter har prøvd å finne backloggen til Tesla.
...

Troy Teslike har kommet med nye justerte anslag, der han øker Berlin sin produksjon fra 24.007 stk Y til 29.831 i Q4.

For Shanghai-leveringen av Y til Europa har han gått drastisk ned, og der tror jeg han bommer totalt.  Da jeg tror mye av produksjonen nå skal nå være rettet mot å redusere backloggen i Europa med levering før 1.1.23. Fra den datoen mister tyskere 2000€ i subsider, og i Norge blir bilene i hvertfall 50.000kr dyrere.
Troy Teslike på Twitter
#69
Video fra Berlin 19.10.

Lasting av hvite LR med 19" på bilfrakter før de kjøres bilfrakter til ekstern oppsamlingsplass.
(19" er de eneste med sølvfargede felger).


https://youtu.be/8ZM_QPl_poQ?t=1498
#70
Fint om så mange som mulig oppdaterer (eller legger inn levering tidspunkt i skjemaet)
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1dvshxN-tNDtC2RvvSYrm2R1vG6DgugmcpPcBA6P7f1Y/edit#gid=0

Link ligger også i første post i denne tråden.
#71
Lading av Tesla / Sv: Billigere supercharger om natten ?
tirsdag 18. oktober 2022, klokken 15:40
Sitat fra: overskyet på onsdag 12. oktober 2022, klokken 23:27
Godt eksempel på hvordan Tesla ligger milevis foran mosegrodde selskaper i staten som Mer og Eviny.

Nå hadde MER billigere lading om natten, for å spre ferieladingen utover døgnet, så her har Tesla ligget med nesen i mosen...

https://no.mer.eco/nyheter/hurtiglading/billigere-elbillading-pa-natten-i-sommer/
#72
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K - MER samarbeid?
tirsdag 18. oktober 2022, klokken 11:48
Nei

Det betyr at MER (Grønn Kontakt) tidligere hadde mange hurtigladere hos Circle K. Disse MER laderne er etterhvert overtatt av Circle K som da tar over driften av dem selv og det er nå kun noen få stasjoner igjen med MER ladere. Det er per i dag ingen "roaming" mellom Circle K og MER. På norske stasjoner finner du nå hurtigladere fra Tesla, Ionity, MER og Circle K. Det er heller ingen "Roaming" mellom Tesla sine ladere og Circle K. Men du kan bruke brukke brikke registrert hos Circle K for å lade hos Ionity.

#73
JUSS / Sv: Grov feilprising i tilbud
fredag 14. oktober 2022, klokken 21:29
Her er prisdifferansen så stor at «du burde ha skjønt» at det var feil pris.

Vært endel saker på netthandel data/lyd/bilde utstyr, der retten har avgjort at hvis differansen er stor nok, går dette i favør av selger.

Du får prøve å forhandle til 15k i avslag...
#74
Troy Teslike på Twitter har prøvd å finne backloggen til Tesla.

Per 21. september var backloggen for Tesla Y til Europa på 44.335stk. TMY LR med ventetid før frakt på 139 dager, mens den var på 12.758stk for TMY P med ventetid på 120 dager.
Produksjonen var på ca. 10.000 og 3.300 for hhv. LR og P per måned.

Bestilte man da 21. september skulle ventetid før produksjon bli på ca. 4,5 mnd. 

Det er overkapasitet i Shanghai for Y LR og P til det kinesiske markedet i forhold til etterspørsel, så det er meget mulig at produksjon i Shanghai av Y LR til Europa blir prioritert fremover. Frakttid fra Shanghai til Zeebrugge er ca. en måned. Og så vet vi også at Berlin stadig øker sin produksjon, med mål om 5000 biler i uken ved utløpet av året. TroyTeslike tipper at produksjonen av Y og P til Europa i Q4 blir på 38.000 fra Shanghai og 24.000 fra Berlin, totalt 62.000. (Jeg tipper Berlin greier å spy ut 36.000 Y i løpet av Q4 fra Berlin, med da totalt 74.000 Y til Europa)

Jeg er derfor rimelig sikker på at de som bestilte til og med august får sin Y i løpet av året, og kanskje en del som bestilte i september.

[ You are not allowed to view this attachment ]  
I tabellen er det lagt til 7 dager for levering, det er uinteressant for oss i Europa, da levering tar vesentlig lenger tid fra Shanghai, og noe lenger tid fra Berlin.

Forventet produksjon i 2022:
[ You are not allowed to view this attachment ]  
#75
Humor og kanari / Ikke leieboer med elbil, ihvertfall ikke Tesla!
torsdag 13. oktober 2022, klokken 12:37
Søker leieboere for korttidsleie med tinnhatt, men helst ikke elbil og i hvertfall ikke Tesla!

Finn.no-lenke


"Vi leter etter en grønn mennesker som er opp og gående. Huseier som bor på sammen sted er stråling sensitiv. Dermed ønsker vi oss ikke wifi men har vi kablet internett. Ingen 5G på telefonen. Gjerne slått av på natt i flymode. Vi har et grønlivstil. Dvs alle produkter vi bruker er økologiske, vi bruker kompostering får det grønne avfallet. Vi har en stor hund som er veldig snill som bor i hage, en katt og 3 høner. Dermed ønsker vi oss ikke flere dyr. Om sommeren har vi en stor grønnsakshage. Hvis vi har en klikk fra begge side er det mulig å leie lengre. En EL bil er også ikke ønsket side den gir mye stråling, Tesla er versting.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA