Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lars C. Krogenæs

#46
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Info-X med ladepris på skilt
torsdag 17. november 2022, klokken 09:44
Nå er vi en smule off topic, men hvorfor skriver vi ikke da kM på lengde? kilo peker jo er på meter. Det samme med kG, det kilo peker på Gram?
#47
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Info-X med ladepris på skilt
onsdag 16. november 2022, klokken 22:39
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 16. november 2022, klokken 18:11

Sikkert edruelig, men lokalavisen Drammens Tidende hadde en liten notis om saken i dagens avis og konkluderte at den var ca 24 x høyere enn dagens snittpris for strøm om man har Spott pris  :)

Blir som å sammenlikne råvareprisen på ett tonn avispapir med utsalgsprisen på Drammens tidende i kiosken! Enkel matematikk tilsier at vi burde kjøpe papiret og skrive selv..
#48
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Info-X med ladepris på skilt
onsdag 16. november 2022, klokken 15:45
Sitat fra: power59 på tirsdag 15. november 2022, klokken 20:09
Med mindre man foretrekker egenutviklede enheter så bør kWh benyttes. Sjekk Store Norske Leksikon:
https://snl.no/kWh

kWt er likestilt med kWh. Jeg synes kilowatt time er best, fordi jeg like å snakke og å lese norsk. Å si kilowatt-håur klinger ikke like bra i mine ører.
https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Forkortinger/#k

kWt og kWh kan forøvrig nyttast i liksovel nynorsk som bok­mål.
#49
Sitat fra: zenith på tirsdag 15. november 2022, klokken 16:42
Hei,

Trenger noen innspill på hva borettslag/sameier i oslo-området har satt strømpris per kwh forrige og for denne måned.

Prisen borettslaget setter på strøm skal være tilnærmet det samme som borettslaget betaler for strømmen. Utgifter til regnskapsfører kan selvfølgelig inngå i denne kostnaden på strøm.

I burettslagslova § 5-19, 1. ledd heter det at "Når særlege grunnar talar for det, skal visse kostnader delast etter nytten for den einskilde bustaden eller etter forbruk." Her er det dermed naturlig at den enkelte bustaden/bruker betaler etter forbruk og ikke etter statisk eierbrøk etc. (Her er det vel ingen som er uenige.)

Ved vedtak til endring av burettslagsloven, der lading kom med, het det i forarbeidene at:

"...For det fjerde vil det komme kostnader til forbruk av straum ved lading. Straumforbruket vil van-legvis knyte seg til den enkelte brukseininga eller bustaden, og det vil derfor måtte betalast av den enkelte. Dette kan for eksempel organiserast ved at det blir avtalt eit fast beløp kvar månad, eller ved at seksjons- eller andelseigaren blir fakturert direkte for faktisk forbruk.
...
Departementet meiner at det i utgangspunktet må vere opp til det enkelte sameiget eller burettslaget å finne ei løysing på slike problemstillingar. Det same gjeld kva kostnader som skal inngå i prisinga av straumforbruket. Løysninga må likevel ikkje brukast til å omgå føresegnene om kostnadsfordeling, for eksempel ved at kostnader som etter lova skal berast av fellesskapet, blir belasta den enkelte gjennom forhøgd ladepris.
[/u]

Borettslaget kan med andre ord ikke sette en høy pris på strømmen, for å dekke andre felles utgifter. Det beste er at borettslaget først får faktura for strøm, og deretter fordeler kostnadene til strøm per kWt til den enekelte. Da slipper borettslaget å "tippe". Her skal borettslaget også trekke fra evt. strømstøtte. Hvis betaling belastes automatisk over kort, som f.eks hos Charge365, kan forrige måneds strømregning brukes som grunnlag, og så vil man alltid ligge en måned på etterskudd i forhold til pris. Over tid vil dette være

Det kan hende at ladeanlegget får et alt for høyt kapasitetsledd eller effektledd, fordi anlegget ikke er tilpasset bruken. Har man et høyt kapasitetsledd / effektledd, vil strømprisen lett kunne bli skyhøy.

Jeg mener det riktige bør være å skille ut fast nettleie/effektledd som egen fast månedsavgift, da utgifter her ikke pådras grunnet mengde strøm man har brukt, men fordi man har brukt. Her bør også kostnader til årlig vedlikehold være med. Da er det også lettere å annslå om anlegget er justert til riktig totaleffekt.




#50
Ryktene sier at Giga Berlin produserte 3850 y-er i uken, for 2 uker siden og har gått noe ned til 3444 forrige uke i følge https://twitter.com/StatsTesla/status/1592475454019350528

Kinesiske Teslaer begynner å komme nå:
[ You are not allowed to view this attachment ]


Keep up the good work, and keep em comming!
#51
Model Y / Sv: Nyttige og bra deler til Tesla model Y fra Alixpress
mandag 14. november 2022, klokken 13:17
Har kjøpt sikkerhetsbelte dings, for å putte inn når baksetet er nedfelt. Vistnok problematisk å gjøre dette via skjermen:
https://www.aliexpress.com/item/1005004703645050.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.6bb3180255yDNh

"Skuff" under setet, med lokk:
https://www.aliexpress.com/item/1005004770759962.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.6bb3180255yDNh

"Ordnere" til midtseksjon: https://www.aliexpress.com/item/1005003792538781.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.6bb3180255yDNh

Jekkepad: https://www.aliexpress.com/item/1005004256863304.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.6bb3180255yDNh

Silikoncover til ladeinntak (har dog tenkt å dele i 2, for kun å bruke over DC kontakten.
https://www.aliexpress.com/item/1005003016108425.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.6bb3180255yDNh

Beskyttelse bagasjeroms kant: https://www.aliexpress.com/item/1005003899359876.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.6bb3180255yDNh Vurderer også sort folie ved bagasjeåpning på selve karosseriet....

Lurer på å bestille bedre lys i trunk/frunk, men venter og ser på behovet.

Lurer også på å kjøpe speedometer... https://www.aliexpress.com/item/1005004555418811.html?spm=a2g0o.cart.0.0.28d238daOm27St&mp=1

Har så god erfaring med Gummimatter fra Gytis at jeg tror jeg bestiller derifra. Men fint hvis noen har prøvd fra Ali...



#52
Lade hjemme / Sv: Amina vegglader
mandag 14. november 2022, klokken 10:38
Sitat fra: Stig-Arne på søndag 13. november 2022, klokken 22:05
Min mor fikk akkurat montert Defa Solid, 3995 for boksen og ca 5000 for montering. I monteringen lå det montering av overspenningsvern og litt jobb i sikringsskapet samt kabeltrekk i garasjen.

Hun trengte ikke noen smart boks. Men med laderen og 6 meter kabel så var det en ganske god deal.
Det var i utgangspunktet vannvittig billig elektrikerarbeid, men ladestasjon ble koblet til eksiterende kurs i frittliggende garasje?
#53
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
torsdag 10. november 2022, klokken 17:29
La inn denne som første innlegg i denne tråden (side1), så blir det enklere å finne den når dere har nye opplysninger.

Husk fanen for Performance.

Lars
Sitat fra: Krissulf på torsdag 10. november 2022, klokken 12:41
Hei kommende Performance eiere. Vi i forumgruppen for leveranse av LR valgte en stund tilbake å lage et skjema for alle bestillinger av LR med alle konfigurasjoner som er valgt (dvs de kunder som ønsket registrere seg på skjemaet). Dette ble laget for å skape en bedre oversikt, der man kan sammenligne og potensielt bli klokere på når du kan vente deg bil, eller gi kjennskap til andre ting. Legger ved link til arket. Vær obs når dere eventuelt registrerer dere at dere gjør det på arket med navn "Performance" og ikke "Long Range". Jo flere av dere som registrerer seg, jo bedre oversikt får dere.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1dvshxN-tNDtC2RvvSYrm2R1vG6DgugmcpPcBA6P7f1Y/edit#gid=406380840
#54
Har opprettet et felles delforum under Ranault for Renault Kangoo E-Tech og Nissan Townstar EV, der disse opplysningene nå er gjort sticky, slik at kjøpere som søker etter bilen kan finne ut dette.
#55
Lade hjemme / Sv: Amina vegglader
mandag 07. november 2022, klokken 18:22
Akkurat Nissan har jo ikke noen smartness i app/bilen, så der er man avhengig av en smart ladestasjon med evt. AMS-måler for å få til billig lading/unngå høyt kapasitetsledd.

For andre biler med gode api-er/apper, kan ladestasjonen være så dum den bare vil, og så får du smart lading likevel.
#56
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Beste allroundlader
torsdag 03. november 2022, klokken 20:11
Ville nok heller gått for easee.

13.690,- Hvis du er medlem i Elbilforeningen, ferdig montert, uten abonnement.

https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/
#57
Tesla / Sv: Tesla skal utvide Berlin-fabrikken
onsdag 02. november 2022, klokken 10:32
"increase the storage and logistics capacity"

Egentlig ikke så spennende at de skal utvide lagerkapasiteten...
#58
Lade hjemme / Sv: Dumb ladestasjon
tirsdag 01. november 2022, klokken 12:27
Eco-lite har fysisk nøkkel som gir tilgang til å vippe ned sikring. (Usikker på om man kan låse kabel fast når bil er koblet fra).

Ligger flere brukte på Finn:

https://www.finn.no/275969417

https://www.finn.no/266748388

https://www.finn.no/275753121

Og ny:

https://www.ladespesialisten.no/index.php/11-ladestasjoner/14-ecolite

En elektriker kan også enkelt koble til ekstern bryter for å starte/stoppe lading, eller velge maks ladehastighet. Ladespesialisten kan gi råd rundt dette.

#59
Lade hjemme / Sv: Dumb ladestasjon
mandag 31. oktober 2022, klokken 12:36
Se også på Easee... markedets beste ladestasjon.
#60
Er lademuligheter på nær sagt samtlige bensinstasjoner mellom Fredrikstad og Trondheim + mange kjøpesentre/resturanter, så senk skuldrene.

Lad der du likevel ønsker å stoppe for å fylle/tømme tanken.

Kjører du E6 og har Ionity-abonnement via Hyundai, er Øyer, Dombås og Klett lure å ta sikte på. Har du ikke avtale, er E.on sine ladere på Fåvang og Dombås billigst. Ellers er det haugevis av lynladere oppover.

I Østerdalen er Ionity Alvdal og så Klett greie å ta utgangspunkt i.

Men som sagt. Lad der du likevel skal stoppe. Lad bilen når batteriet er varmt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA