Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lars C. Krogenæs

#2356
Ikke bruk vanlig skjøteledning. Her bruker du mye strøm over laaang tid.

Spander på deg en skjøteledning med ledere på 2,5mm.

F.eks denne:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-3G25-mm/

Kanskje litt lang 20m. men da får du klippe av, og kanskje lage en på 5 og en på 15 meter?

Lars
#2357
Humor og kanari / Rekkeviddeangst !
onsdag 10. november 2010, klokken 12:20
Rekkeviddefrykt eller "range anxiety"

Chevrolette har en søknad om å registrere varemerket "range anxiety" i USA. På norsk blir vel dette rekkeviddefrykt.

De håper å løse denne frykten med sin plugg inn hybrid, som vil gå rundt 4 mil før man går over på bensin. Samtidig ønsker de å distansere seg fra Nissan/Renault og Mitsibushi sin elbiler.

Med et godt utbygd hurtiladenett, vil jeg heller oppleve en rekkeviddefrykt ved å kjøre en Volt. Vil fosilmotoren starte etter de rene 4 milene...

Lars



#2358
Elbiler i media / EVS 25
onsdag 10. november 2010, klokken 09:56
Benjamin Myklebust i Zero har vært på EVS-25 i Shenzhen og skrevet en fin artikkel om dette på Zero sine nettsider:
http://www.zero.no/transport/batteribil/elbilsymposiumet-evs25-i-shenzhen


Her er en elbil fra Geely. Geely er bedre kjent som den nye eieren av Volvo.
Foto:Benjamin Myklebust
#2359
Sitat fra: Saxo på tirsdag 09. november 2010, klokken 19:52
Har sjekka hva Mitsubishi i Trondheim skal ha for Webasto + vinterdekk:
"Vinterdekk og vebasto vil være momsfritt.vebasto koster ca.22.000.-inkl mva Vinterhjul ca.kr.6,000.- Inkl mva"
Det må vel bety at dette vil koste 21000 totalt...

Vinterdekk med felg til 6000 inkl. mva hos Mitsubishi i Trondheim? mens Motoforum i Asker tar 12000 inkl. mva for de samme dekkene/felgene !
#2360
Med Nissan Leaf kan du fjernstyre varmen via en iPhone app, slik at du starter varmen før du skal avgårde. Vet ikke om Miev søstrene har en slik mulighet. Det vet antakelig ikke importørene heller før de får bilene levert og testet...

Lars
#2361
elbil.no og elbilforumets nettsider / Electricaid
mandag 08. november 2010, klokken 16:13
Noen som vet hva som har skjedd med http://electricaid.ning.com/ ?

Lars
#2362
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp elbil med trefaselader!
søndag 07. november 2010, klokken 13:11
Det er greit med ønsker osv. Men alternativet ditt (Perbear), som tydeligvis er boikott av alle nye elbiler som kommer de neste årene, er ikke aktuellt for meg. Da går jeg heller for noe som kommer på markedet neste år, og greier meg med den hurtiglade løsningen som leveres med bilen. Vi opplever nå en ny vår for elbiler, og vil oppleve en voldsom utvikling de neste 20 år.

Lars
#2363
Jon Winding-Sørensen hos bilnorge.no har vært i Paris og kost seg med en i-Miev. Aner jeg et fullstendig stemningsskifte blant motorjournalistene i forhold til elbil?
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=36678

Nå er det vel bare Jan Harry Svendsen i Aftenposten/Dinside som den er den eneste som aldri har skrevet et positivt ord om elbil....
#2364
Alt det andre / Sv: El-bil som leiebil
fredag 05. november 2010, klokken 10:03
Greier du ikke å vente på i-mievèn lenger?

Hvor bor du?

http://www.moveabout.no/ leier ut elbiler i Oslo.

Lars
#2365
Bilene er på båtene Tristan (2 stk), Pegasus Leader (12 stk) og Hojin (60 stk). Alle på vei fra Japan til Bremerhaven. Deretter skal de på ny båt mot Norge med beregnet ankomst 18. desember. I følge Mitsubishi sin facebook side.

Sikkert mange som skal levers som demobiler til forhandlere først. I øyeblikket er det jo ingen som har prøvd bilene de selger.

Min mor har bestilt, med beregnet ankomst i slutten av januar, og levering hos Motorforum i Asker den 8 februar. Jeg gleder meg vel egentlig mer enn henne  ;)

Lars
#2366
Det er nå skrevet kontrakt på 329 i-miev'er. De første 74 bilene er ombord i båter mot Europa og ankommer Norge 18. Desember. Det er nå ca. 4 måneders leveringstid på bilene.

Lars
#2367
Leaf 2010-2017 / Nissan elbil på Svalbard
torsdag 04. november 2010, klokken 13:13
Nissan hadde i årene 2000 - 2006 en elektrisk utgave av Prairie på Svalbard. Bilen gikk med  stedsriktige sorte og gule EL skilter. Det var nok dårlig med muligheter for å benytte goder som gratis parkering på offentlige p-plasser, tilgang til kollektivfelt og tilgang til offentlige ladeplasser. Bilen kom før elbiler fikk fritak for mva, og andre avgifter, men det var nok neppe avgjørende for å få denne bilen til Tax-free øya.

Jeg har alltid lurt på hvorfor det var en elektrisk Nissan på Svalbard. I et presseklipp fra Nissan, der de skryter av sin elbil historie, fant jeg imidlertid denne bilen omtalt:



EV on ice
One of the most unusual applications of the Prairie EV was the years it spent under extreme polar conditions as a support vehicle for the Japanese National North Pole Exploratory Team at their research station in Ny-Alesund, Svalbard, Norway - which at 79°N is the world's most Northerly settlement.

The Prairie EV, with no Nissan support or maintenance, served as the daily transportation from the base research station to the town and airport and, most importantly, while conducting meteorological observations. Zero emissions vehicles are critical for such use in order to not contaminate the research data with CO2 emissions.

"The Nissan EV became a symbol of our pledge at the International Arctic Research Village that the environment would not be damaged by the execution of research activities," recalls Dr. Hajime Ito, Chair NySMAC. "VIPs visiting our village were welcomed at the airstrip by the Prairie EV, which transported them to town without the slightest noise or exhaust gas. It was also an excellent vehicle for scientific purposes, such as the observation of wild animals, which you could approach without sound or smell."

In 2006, after six flawless years of service, the Prairie EV stopped running. Since Ny-Alesund, with a permanent population of just 35 residents, lacked a Nissan dealership, the vehicle was returned to Nissan for investigation and evaluation. When the car was examined, Nissan engineers were delighted to find that the problem was simply a disconnected condenser. Once repaired, the Prairie EV started right up (though cell performance had degenerated slightly but within projections), proving the feasibility and durability of the Li-Ion battery under extreme conditions.
---------------------------
Lars
#2368
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan Leaf
onsdag 03. november 2010, klokken 18:26
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på tirsdag 02. november 2010, klokken 21:04
Og en annen som har tatt helt av:
http://gronnbil.no/nyheter/nissan-leaf-ny-kraft-til-den-elektriske-boelgen-article99-239.html

De er ikke alene. Etter en rørende omtale av i-miev søstrene, sparer ikke Knut Moberg d.y. på superlativene i denne testen:

http://www.dinside.no/855128/nissan-leaf-terningkast-seks

Får nesten tårer i øynene av å lese slikt....

Lars
#2369
Som samfunnsviter kommer jeg litt til kort, men etter det jeg har skjønt kommer i-miev med "3 Phase 200V 50kW", som gir 0-80% i løpet av 30 minutter. Kontakten er JEVS G105 (har ikke lest om JEVS G105 også gjelder på europeiske modeller, men det er i hvertfall standard i Australia for i-miev) Bruker CHAdeMO protokoll.

Kan en slik lader enkelt innstalleres på norske 3 fas 230v anlegg?

Nissan selger slike ladere til 1.543.500 yen, eller ca. 120.000 NOK. Så kommer mva, frakt, innstallasjon etc. Tenk imidlertid på hvor mange slike ladere man kan innstallere for de 1,7 mill kr en multifuel kortpumpe koster for Statoil.
#2370
Foran har bilen 145/65R15
Bak har bilen 175/55R15

Kilde: http://www.new-imiev.com/en/images/i_MiEV_Small_Catalog.pdf

Lars
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA