Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Lars C. Krogenæs

Sider: 1 ... 154 155 [156] 157
2327
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: Biodiesel på varmeapperatet
« på: onsdag 21. februar 2007, klokken 09:50 »
Så vidt jeg vet, er det bre JET som har "støvsuger" på pumpe-pistolene sine, og dermed gjennvinner bensindampen.

Håper jeg tar feil, og at det er flere...

Lars

2328
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Possisjon til ladeplasser
« på: tirsdag 20. februar 2007, klokken 19:03 »
Ville det ikke vært interessant å legge det til en liste over POP (points of interest) til GPS kartprogrammene til slike som Tom TOM også.

Nettopp, det var derfor jeg skrev:

"Denne listen vil også være en kilde til bruk i GPSèr , der man kan laste inn "point of interest". En egen liste vil bli utarbeidet til dette formål".  ;)

Lars

2329
elbil.no og elbilforumets nettsider / Possisjon til ladeplasser
« på: tirsdag 20. februar 2007, klokken 13:21 »
Tenkte jeg skulle legge inn alle ladeplassene på et google-kart. Da vil ladeplassene dukke opp med små nåler. Det blir dessuten mulig å zoome ganske så detaljert inn på hver ladeplass, enten som kart eller som stalittfoto.

I den forbindelse trenger jeg koordinatene til alle ladeplassene, og tenkte at noen kanskje ville være med på dette dugnadsprosjektet.

Det enkleste er hvis noen legger igjen en beskjed i denne tråden i forumet at de f.eks tar ladeplassene i Rogaland, slik at vi ikke jobber dobbelt. Deretter postes koordinatene i forumet. Når alle er tatt, ordner jeg det tekniske med å legge dem inn i kartet etc. Denne listen vil også være en kilde til bruk i GPSèr , der man kan laste inn "point of interest". En egen liste vil bli utarbeidet til dette formål.

Ladeplassoversikten skal nå være rimelig oppdatert.

Forøvrig tar jeg vinterferie i kveld, så jeg blir utlogget til mandag 26. feb.

Lars


2330
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: 4-dørs elbil ønskes kjøpt
« på: tirsdag 20. februar 2007, klokken 11:18 »
Hei mortnbh

Du finner brukte elbiler på finn.no (velg el som drivstoff) eller hos Enviro Elbilsalg i Drammen (Peugeot/Citroen).

Jeg vil anbefale deg å kjøpe av forhandler da det er stor usikkerhet knyttet til batterienes tilstand ved privatkjøp.

Lars

2331
Andre Elbiler / Sv: Montere elektrisk kupevarmer i Citystromer
« på: tirsdag 20. februar 2007, klokken 11:13 »
Defa sine gjør-det-selv løsninger kan du legge opp selv hvis du er litt teknisk (dette er et lego-prinsipp, men man må kanskje borre gjennom torpedo-veggen..)
Selve tilkoplingen til bilens 230-anlegg ønsker du kanskje å overlate til en elektrikker. Men det skulle ikke by på veldig store problemer å gjøre alt klart utover tilkoplingen.

Lars

2332
Norsk Elbilforenings oppgaver / Sv: Kollektivfelt/bussfelt
« på: torsdag 15. februar 2007, klokken 11:33 »
Skiltingen med forbudt å svinge til høyre, gjelder ikke buss/taxi, der det er kollektivfelt i høyre felt, er satt opp fordi det er en stor fare for kollisjon, dersom en bil i venstre felt, skal krysse kollektiveltet, for å svinge inn til høyre.

For elbilen, som ligger i høyre felt allerede, er ikke denn faren der, slik den heller ikke er for buss/taxi. Det vil derfor være en naturlig utvidet tolkning av skiltreglene å også la elbilen, som i kraft av å være legal i kollektivfeltet, også får lov til å svinge til høyre, på lik linje med de andre kjøretøyene som også får lov til å svinge til høyre.

Jeg ville ha bestridt ethvert forenklet forelegg, hvis jeg hadde blitt ilagt dette, med begrunnelsen over. Da må overtredelsen vurderes av politiet på nytt, og jeg er sikker på at elbilen ville fått medhold.

Skriv ut innlegget og legg det i bilen. Så har du en argumentasjon å fremføre til politiet ved en eventuell konfrontasjon.

Jeg gir dog ikke noen garanti for utfallet, men det er helt åpenbart at skiltingen skal hindre kryssing av felt, før sving inn til høyre, og ikke svinging til høyre for de som allerede ligger lovlig i høyre felt. 

Lars

2333
Andre Elbiler / Sv: ZAP / Lotus
« på: torsdag 15. februar 2007, klokken 11:21 »
Med hjememlading vil ikke tiden det tar å lade være noe tema.

Det er når du , de gangene du møtte gjøre det, er på langkjøring at ladetiden vil være "et problem". Det burde ikke være uoverkommelig.

Slik hydrogen-fanatikerne har sin hydrogenvei, kan vi enkelt og billig lage vår egen el-vei.

Med Utgangspunkt i Oslo, behøver man ikke noen ladestasjon før Lillehammer. Her setter man opp et ladepunkt på 400v 3-fas. Løper du inn på do, spiser en Big-mac, og handler en fransk ost på CC-mat, er allerede bilen fulladet før du skal videre. Et slikt ladepunkt burde ikke behøve å koste mer enn 200.000,-. Så setter man opp en på Dombås og da har man plutselig en el-vei til Trondheim.

Så setter man opp tilsvarende på Gol og i Aurland (strøm rett fra springen) og vips har man El-veien til Bergen. Tilsvarende i Porsgrunn, Kristiansand og Flekkefjord, og så har man El-veien til Stavanger.

Da har det kostet 1,4 millioner i investeringer, tilsvarende det en multifuel-pumpe koster å sette opp på en bensinstasjon.  Strømmen på hurtigladerene kan selges til 50,- for full tank, da dette er noe vi er villig til å betale ekstra for, de få gangene vi behøver det.

Spør hva det koster å sette opp en hydrogen-fylle stasjon ! ???
Lars

2334
Andre Elbiler / Sv: Renault Kangoo
« på: torsdag 15. februar 2007, klokken 11:06 »
Fordelen med Renault Kangoo er plassen og baksetene. Den perfekte familiebil.

Ulempene er at bilene ikke fungerer i fuktig vær og ved vannsprut fra veien.

Batteriene er luftkjølte. Dermed kan bilen begrense motoren når de blir varme. Ladingen tar ikke til før batteriene er kalde. Dermed kan det være "vanskelig å lade i en fei".

Det skal være mulig å utbedre det aller meste av feilene Kangooèn har, men en umodisfisert Kangoo bør du ikke kjøpe, hvis det er det du tenker på.

Lars

2335
Grunnen til at den ikke står oppført i ladeplassoversikten er at det ikke er en offisiell ladeplass. Skal høre med dem igjen om vi kan få den offisiell...

Lars

2336
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Trekk til Buddy CityJet v6
« på: torsdag 15. februar 2007, klokken 10:57 »
Noen som forresten har bygget en "Buddy Garasje"?

Tenk dere en liten søt garasje med de samme blomstene i blomsterpotter på hver side av døren, som bilen er foliert med, og en størrelse som akurat passer bilen...

Kanskje de små maskinlaftede lekestuene til Plantasjen hadde passet?

Lars

2337
Liertoppen:

På liertoppen er det mulig å lade.

I Garasjen nærmest Bauhaus er det stikkontakter på venstre side av inngangen. Det er båre å bruke disse. Dette er plasser som sjelden er i bruk av andre.  Det er også flere kontakter videre innover i P-huset. Har man i tillegg med en skjøteledning, så er man helt sikkert trygg.

Lars

2338
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Lenke tilbake til hovedsiden
« på: onsdag 07. februar 2007, klokken 15:21 »
Det kommer - det kommer....

Forumet vil bli mer integrert med elbilsidene. DVS at den horisontale logoen på elbilsidene også vil komme over forumet.

For å gjøre dette vil menyen på elbil.no bli horisontal øverst, og ikke vertikal til venstre slik somi dag. Deretter vil forumet bli lagt inn, under logo og meny.

Det var bare det å få til dette også da...

Lars

2339
Humor og kanari / Sv: Kald opplevelse
« på: søndag 28. januar 2007, klokken 23:37 »
Jeg jobbet i min "ungdom" på Statoil på Fornebu. Der leide vi ut Pivcoèr, slik at Pivco (senere bedre kjent som Think), skulle få testet bilene på vanlige folk. I disse bilene var det en mobiltelefon under dashbordet på høyre side, slik at de som leide kunne ringe oss "når" de fikk problemer.

Hva med å ha en utdatert telefon med 12v. lader med kontaktkort liggende i bilen?

På den annen side er vel dette noe du bare gjør en gang Silkefot?

Lars

2340
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Skriv en artikkel til elbil.no !
« på: fredag 19. januar 2007, klokken 09:49 »
Har du lyst til å ta tak i dette, kan jeg gjerne få håndtegninger på fax, for å legge inn tegninger via f.eks paintshop/photoshop.

I en slik artikkel hadde det vært fornuftig å skrive for oss uten teknisk høgskole, men kanskje med linker til utdypende info.

Lars

Sider: 1 ... 154 155 [156] 157