Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lars C. Krogenæs

#2296
Nå er "ble bygget om til El-drift da den hadde kjørt 40.000 km" tatt bort fra annonsen.

Det var nok batterier som ble byttet etter 40.000km

Lars
#2297
Dette er ikke siste gang en elbil vil være den mest solgte småbilen. Synes likevel dette er litt historisk, og viser at elbil nå er et reellt alternativ i småbilsegmentet. Vi gleder oss til det kommer enda flere elbil i dette segmentet. Da vil det være et utvalg som gjør at enda flere "finner sin elbil", enten det er elbil med nordisk, europeisk, asiatisk eller amerikansk opphav.

Lars
#2298
Det er produsert 2500 biler med venstreratt. Produksjonen av biler med høyreratt er minst like stor!

Think blir nok en liten mygg i denne sammenheng...

Lars
#2299
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: 10A kurs..
tirsdag 01. februar 2011, klokken 09:12
Herved inviteres elbilister med en grunder i magen, til å finne en produsent av slike kabler i utlandet, med tanke på import og videresalg i Norge.

Arnstein, Arne Magnus, Robort eller andre?

Det hadde jo vært deilig å ha en kabel hengende klar i garasjen, mens en annen lå fast lagret i bilen.

Lars
#2300
Ta en kikk på Think....

Lars
#2301
elbil.no og elbilforumets nettsider / 1000 brukere på forumet!
søndag 30. januar 2011, klokken 08:01
Hurra!

Da har vi nådd 1000 brukere på forumet. "Finn Arne" var nr 1000, gratulerer!

Lars
Forum adm
#2302
Har du en ordentlig skjøteledning på 2,5mm2 går det helt fint å bruke av og til.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Stromforsyningsledning/Skjoteledning-3G25-mm/

Jeg ville ha delt den opp i en 5 og en 10 meter...

Se også følgende innlegg, som gir en god beskrivelse av lading og ledninger:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3268.msg27824#msg27824

Dessuten bør man koble kabelen til strømnettet først, så til bilen, slik som med gamle Peugeot / Citroen.

(For gamle Thinken var det omvendt. Der var pluggen inn i bilen av dårlig kvalitet (Defa), slik at det lønner seg å koble til bilen først, og så til strømnettet).

Lars

#2303
Kjøpe elbil? / Sv: Sikker elbil
torsdag 27. januar 2011, klokken 22:16
Elbilene Peugeot 106 / Citroen Saxo har sikkerhet litt under nivået for det som var vanlig for småbiler rundt år 2000. Dvs. mye dårligere enn i dag. Gamle-thinken ligger vel omtrent likt i sikkerhet. Jeg har kjørt Citroen el-Saxo i 4 år med 3 barn i barneseter. Det har fungert veldig bra. Har heldigvis ikke vært innblandet i noen kollisjoner. Som elbilist inntar man også en mer defensiv kjørestil for å spare strøm.

"Nye Think" som 2 seter har forøvrig kort leveringstid. Her finnes det også noe brukt.

Ta en ringerunde til din lokale Mitsubishi / Peugeot / Citroen forhander for å høre om de kan jukse litt med leveringsdato. Kan jo hende at noen som har bestilt har ombestemt seg...

Lars
#2304
Kjøpe elbil? / Sv: Sikker elbil
torsdag 27. januar 2011, klokken 22:00
Bestiller du en Mitsubishi i-MiEV nå, er leveringstid begynnelsen av mai. Hva-slags leveringstid det er hos Peugeot / Citroen, som har like biler, vet jeg ikke. De har dog bare 3 års garanti, mot Mitsubishis 5 år. Prisen tror jeg er lik. Jeg vil absolutt anbefale deg å ringe en Mitsubishi forhandler for å høre om muligheter for prøvekjøring. Det er lurt å ringe først for å unngå bomtur.

Det er sikkert andre som vet mer om leveringstid på Think. Sist jeg snakket med forhandler (Røhne og Selmer) viste de svært lite om konkrete leveringsdatoer fremover.

Lars


#2305
Kjøpe elbil? / Sv: Sikker elbil
torsdag 27. januar 2011, klokken 21:04
Trillingbilene i-Miev / C-Zero / Ion burde være et opplagt valg:

- Bilen har alt nytt av sikkerhetsutstyr, som mange kollisjonsputer, anti skrens, ABS etc.
- Gjort det bra i uavhengig test: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=37065
- Resultater fra Euro-NCAP kommer i februar.

- Har plass til barnesete bak. Lett å komme til, i og med at det er 4 dører. Det gjør det også mulig å ha bakovervendt barnesete.

- Lithium-ion med lang holdbarhet. Da unngår du usikkerheten vi i dag har med de gamle Peugeot/Citroen/Think bilene som har NiCd. batterier.  Bilen leveres med 3 - 5 års garanti.

Nye Think er jo også aktuell, men der er det kronglete å få inn barn i barnesete bak. Det er vanskelig å ha bakovervendt sete. Bilen er ikke like sikker som i-Miev, men har bedre batterier. Prisen er omtrent lik. Ta en kikk på begge bilene for å være sikker i ditt valg.

Buddy og Reva er lite sikre "biler", som jeg ville ha holdt meg langt unna, med 2 mils reisevei hver vei.

Ny bil er jo dyrt, men du unngår ubehagelig overraskelser de neste årene. Løpende bilutgifter blir nærmest radert bort. Hva annenhåndsverdien på i-Miev vil bli er det vanskelig å spå noe om. Jeg tror den vil holde seg veldig bra.

Lars
#2306
Nei.

Slik jeg ser det, er elbilforum en debattsentral / nettside for meningsutveksling av ytringer, spørsmål og svar, relatert til elbiler.

Det hver og en skriver, står for forfatterens egen regning, og representerer ikke Norstarts offisielle holdning på noen måte, dersom dette ikke ettertrykkelig er nevnt.

Hvis jeg synes regjeringen sitt krav om mva på leasing av elbiler for kommunene, mens det ikke er mva for leasing av fossile varebiler, er noe tull, bør jeg få lov til å ytre meg om dette, på lik linje med alle andre.

Lars

#2307
Sitat fra: Go-carter på onsdag 26. januar 2011, klokken 17:02
... kunne tenkt meg å kikke på ....firesetere, altså.

Røhne Selmer i Sandvika har en protoyp med 4 seter.

Lars
#2308
Tull  ;D

Målet er full elektrifisering og at elbiler skal utkonkurrere fossilbiler. Insentivene vi har, har vi som et plaster på såret fordi vi ofrer endel ved å kjøre elbil. Jeg har i utgangspunktet ingen fordeler av å kjøre elbil, kun ulemper. Samfunnet har derimot store fordeler av at så mange som mulig kjører elbil.

Når fordelene blir større, og ulempene færre, må vi godta at insentivene forsvinner.

Prisen på Leaf blir trolig ikke langt unna prisen på en tilsvarende golf. Etterhvert som stordriftsfordelene øker for elbil, vil prisene bli lavere og behovet for f.eks mva fritak blir dermed mindre.

Rent personlig har jeg hatt stor glede av elbil-incentivene. (Synd jeg ikke har noen elbil i øyeblikket....)

Lars
#2309
Elbiler i media / Obama: Skal bli først med 1 millioner elbiler
onsdag 26. januar 2011, klokken 10:20
President Barack Obama holdt i natt sin nyttårstale og gjentok målet om 1 million elbiler innen 2015.

Han ønsker å gi mer offentlig støtte for å oppnå dette målet, der man skal ta fra oljeselskapene og gi til elbil-industrien. 

Her hjemme er Jens mest opptatt av å ikke undergrave momssystemet, og tenk for et mareritt hvis det kommer mange elbiler.....

Lars

http://www.detnews.com/article/20110126/AUTO01/101260357/1148/Obama-wants-more-funding-to-boost-plug-in-vehicle-sales
#2310
Kan godt hende at dårlig rekkevidde var kjent for Mitsibushi ingeniørene for lenge siden (og for oss som vet litt om hvordan batterier oppfører seg i kulde). Problemet er at dette ikke har blitt kommunisert av Mitsibushi og deres selgere.

Selv uten bruk av AC eller varmeapparat har bilen betydelig kortere rekkevidde enn det som var kommunisert frem til nyttår. Da tipper jeg noen og enhver hos Mitsibushi fikk seg et "slag i trynet", etter de første turene. Jeg ser også med glede at "ærlig rekkevidde" nå i større grad blir kommunisert (slik Think og Pure mobility gjør) i stedet for en uoppnåelig teoretisk rekkevidde. Dette bør også andre importører lære av. (Citroen oppgir på sine nettsider en rekkevidde på 15 mil, uten forbehold, for C-Zero !)

i-Miev er en fantastisk bil, dersom man greier seg med 6-7 mils rekkevidde på vinteren. Hadde bilen blitt levert med en vinterpakke, der Webasto eller Defa-Warmup og vinterdekk ble levert hadde alt nesten vært tipp-topp. Mitsibushi hadde tjent mer, og kundene hadde fått mer for pengene ettersom dette da hadde vært momsfritt.

Men vi er jo et brukerforum og da ligger det i sakens natur at vi aldri kan bli helt fornøyd  :-\

Jeg får tilgang til i-Miev om 2 uker og gleder meg.

Lars
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA