Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Lars C. Krogenæs

#361
Elbilprodusenten Think opplyser at de har fått kriselån på 40 millioner kroner fra flere investorer.

Lånet er midlertidig, og skal være et brolån som er det første steget mot å få økonomien på fote igjen, opplyser selskapet i en pressemelding.
Nå begynner en gradvis innkalling av de ansatte som ble permittert før jul.

Jeg kommer tilbake med mer.

Desverre har vi tekniske problemer på nettsidene til www.elbil.no, og greier ikke å oppdatere hovedsiden i øyeblikket, men holder alle elbilentusiaster oppdatert her.

Lars
#362
Alternativ energi / LED pærer utenfor heimen
torsdag 11. desember 2008, klokken 00:31
Familien flyttet inn i nytt hus i høst. Her var det 6 vanlige glødepærer på utelyset, på 40 watt hver.

Nå har jeg i tillegg satt opp en lyktestolpe (type Biltama) i oppkjørselen, og dermed kom behovet for å finne en riktig pære som drar lite strøm, men som ikke er så stygg som vanlige sparepærer.

Løsningen var LED pærer for vanlig E27 sokkel. Riktignok er de dyre, men med lavt forbruk (5watt) og lang levetid bør dette kunne forsvares likevel.

Til lyktestolpen ble det kjøpt inn 12v pærer da dette medførte at jeg kunne sette opp stolpen og trekke ledning selv, uten å bruke elektrikker ;D Resten av lampene har fått 230v LED pærer..

Hvis utelyset står på 8 timer hver dag i snitt, sparer jeg 1,6kw/t hver dag, som jeg heller kan putte på "tanken" på bilen.

Slike pærer koster rundt 300, og selges blandt annet av:

http://www.alternativenergi.no/ (kun 12v pærer)
og
http://www.mamut.net/boligenergi/default.htm (både 12v og 230v)

Tipper prisene vil gå drastisk ned, slik det har gjort for all annen elektronikk / sparepærer når massene etterspør slike.

Lars
#363
EVS35, EVS24 og EV2009 / Utstillerliste for EVS -24 ligger ute
fredag 05. desember 2008, klokken 01:51
Utstillerliste for EVS -24 ligger ute

En spennende samling av elbil-produsenter, med tilbehør.

Savnet dog Mitsubishi og GM.

Lars

#364
Elbilen i Samfunnet / Greenpeace: Nei til elbiler !
fredag 28. november 2008, klokken 10:46
Smart viste tidligere i uken frem sin elbil-prototyp i Tyskland:

Dermed satte Greenpeace i gang en demonstrasjon mot elektriske biler (en Mini og en Smart) som fikk sin energi generert fra kullkraftverk. Greenpeace mener vinningen går opp i spinningen...



http://www.nettavisen.no/motor/article2424916.ece

Har ikke disse hørt om energieffektivetet? Hvis alternativet er fossilbiler, blir det jo mange ganger mer lønnsomt med elbil, uansett energikilde for strømmen.

Norske Truls Gulowsen i Greenpeace, (som vanligvis er er fornuftig, og har en sunn skepsis til hydrogen) uttaler til nettavisen:
Disse elbilene fikk generert elektrisitet via kullkraftverk, og det betyr jo at dette i prinsippet skaper like mye forurensing som man hadde gjort med bensinbiler".

Nå er jeg skuffet over Greenpeace, og etterlyser en "well to wheel" analyse av bruk av elbil, basert på kullkraft versus fossilbil basert på diesel/bensin. Ta gjerne med tog og buss i denne analysen også, så ville jeg ikke bli veldig overrasket om elbilen danker ut det meste, inkl. tog.

Heldigvis uttaler han seg videre: Gulowsen legger vekt på at elbiler er uten tvil fremtidens svar på samfunnets miljøbehov".

Hva nå enn miljøbehov er for noe. Jeg ville vel heller si at elbiler er fremtidens svar på samfunnets behov for persontransport, der energieffektivitet og lokale og globale utslipp reduseres så mye som mulig.

Lars
#365
Norsk Elbilforenings oppgaver / Hvorfor bli medlem i elbilforeningen
torsdag 13. november 2008, klokken 14:43
Denne debatten startet i forbindelse med åpning av ladeplasser i Kongensgate i Oslo, og spørsmål om nøkkel til ladeplasser. Vi har valgt å dele opp debatten, da den utviklet seg til å bli en diskusjon rundt det å være medlem i elbilforeningen.

Kjør debatt:


Se også vår egen www.elbil.no:
http://elbil.no/content/view/91/27/

Du må ha Norstart nøkkelen for å bruke ladeplassen. Fåes når du melder deg inn i Norstart -norsk elbilforening.

Takket være hardt arbeid fra Norstart, skal det nå etableres 400 ladeplasser i Oslo. Det ville ikke ha skjedd uten en organisasjon som jobber for elbilen.

På bildet øverst er forøvrig vår egen generalsekretær Knut Wågsås, sammen med Byrådssekretær Lene Langemyr (FrP)

Lars
#366
Elbiler i media / Renault planlegger å produsere 3 forskjellige elbiler
torsdag 13. november 2008, klokken 11:11
Renault har nå konkrete planer for å produsere 3 elbil modeller:

Først ut er Kangoo, deretter Megane og så til sist en helt nye "konseptbil"...

http://www.4wheelsnews.com/renault-planning-three-new-electric-vehicles-until-2012/

Lars
#367
Elbiler i media / Mitshibushi tester nå sin MiEV i Norge
onsdag 12. november 2008, klokken 14:11
Mitsubishi har valgt Norge som arena for vintertestene av den nye elbilen MiEV.

Det skriver TU.no i dag. Dette begynner å materialisere seg mer og mer :-)

(Bildet fra de nye ladeplassene i Kongensgate i går)


http://www.tu.no/motor/article188262.ece

Lars
#368
Tenkte vi skulle lage en liten serie med brukertester av elbiler.

Vi trenger da noen frivillige til å teste forskjellige elbiler, skrive litt om bruker-erfaringer fra bilene,ta noen bilder, og deretter enten sende til meg: lars@elbil.no eller legge ut her på forumet, slik at andre kan komme med kommentarer etc, før jeg legger det ut på hovedsidene til elbil.no, som en endelig artikkel.

Fokuset bør være på bruk og egenskaper rettet mot førstegangskjøperen av elbil,  der vi tester elbilen, på elbilens premisser. DVS. at vi ikke skal ha "Vi kjører rally med elbil, og ser hvor håpløst dette er ..", men tester ut ifra elbilen som hverdagsbilen, til/fra jobb, barnehage og trening.

Vi trenger da minst en test av hver elbil, men kan også ta 2 av hver bil.

Noen som tar har skriverkløe og tar utfordringen?

Da har vi følgende påmeldte foreløpig:

Gammel-Thinken: Cra og HHF .
Saxo:
106:
Buddy:
Ny-Think:
Reva:
Ford-Pickup:
Rav4:
Berlingo/Partner
Renault Clio
Renault Kangoo
Golf City Stromer
Andre?:



Lars
#369
Elbiler i media / Aftenposten:Har vi nok strøm til mange elbiler?
onsdag 29. oktober 2008, klokken 14:21
Aftenposten har en (idiotisk) artikkel der de oppfordrer folk til å komme med mer eller mindre velfunderte utsagn om vi får nok strøm til å lade elbilen..

Har vi nok strøm til mange elbiler?

Noen som tar ansvar, i tillegg til Thomas Henden?

Lars
#371
elbil.no og elbilforumets nettsider / Forumet er oppdatert
tirsdag 07. oktober 2008, klokken 12:54
Forumet har nå fått en liten teknisk oppdatering. Gi meg gjerne en tilbakemelding hvis dere finner noe krypdyr.

Lars
#372
Alt det andre / Fikk besøk av eltilsynet..
søndag 28. september 2008, klokken 15:46
Dette emnet har egentlig lite å gjøre med elbiler, så jeg opprettet en ny gruppe med "Alt det andre" for slike poster. Tenkte likevel at det kanskje er noen med elektriker bakgrunn og som har greie på "strøm og sånt" som kan svare meg:

Jeg hadde El-tilsynet på besøk på fredag.

Jeg bor i et Selvaag rekkehus fra 1960, hvor vi har bodd i 5 år. Alle ledninger er med tiden byttet ut, bortsett fra noen meter i gangen i 2. etg. (Vi har ikke byttet ut noen ledinger de siste 5 år). Har fått pålegg om å bytte de siste gamle. Er det virkelig påbudt å bytte ut disse ledningene (Kulo) fra 60-tallet, greit nok at det anbefales, men kan eltilsynet gi pålegg?

Badet i 2. etg. er tilnærmet orginalt, med lysstoffrør med "barberkontakt" fra ca. 1980 over vask, og infraovn over døren. Badet i kjelleren var nytt i 1998, med varmekabler med jordfeilbryter 30mA, og lysstoffrør med "barberkontakt" som ikke er koplet innom denne jordfeilbryteren.

Vi skiftet alle skru-sikringer til automatsikringer, samt hoved-jordfeilbryter på 40mA i 2006. Nå fikk jeg pålegg om å utbedre fordi det ikke var jordfeilbryter med 30mA til barberstikkontaktene på badene, kun 40 sentralt som da var for mye. Er det riktig at fordi vi satte inn hovedjordfeilbryter på 40mA, så får vi et pålegg om utbedring, mens hvis vi hadde beholdt våre gamle skruesikringer uten noen hovedjorbryter, så hadde alt vært OK?

Her vil jeg selvfølgelig reklamere ovenfor Hafslund Installasjon, og kreve retting, ettersom installasjonen ikke har vært gjort lovlig.

Fikk også pålegg om å sette opp en kontakt til sentralstøvsugeren litt nærmere enn dagens kontakt, fordi kontakten til sentralstøvsugeren i dag var "for langt unna sentralstøvsugeren". Kan dette være riktig? Sentralstøvsugeren har en 5meter lang orginal ledning, som er ført opp langs taket i hobby boden, og bort til kontakten 3 meter unna, i samme rom. (Hvor langt unna kan isåfall kontakten max være?). Er det noe bedre at en ledning ligger pent kveilet sammen i stedet?

Noen som har noe å tilføre i forhold til disse graverende tilfeller av elendig elektrisk anlegg?

Nå skal det også sies at vi har kjøpt nytt hus som vi overtar 1. oktober, og har solgt rekkehuset vårt. Er derfor ikke interessert i å gjøre mer enn nødvendig for å utbedre pålegg fra "El-Tilsynet"

Lars C. Krogenæs
#373
Sitat
Frédéric Vergels
AVERE Secretary-General:

Dear EV colleague,

The initial floor plan for the EVS-24 exhibition is now sold out.

In view of this success and in order to allow presence of other important missing actors, the EVS-24 Organization Committee has decided to make extra also excellent space available.   Please contact the EVS-24 Secretariat as soon as possible since the additional available space is limited.  Go to http://www.evs24.org and click on Exhibition for further information and application/booking.  No further extension will be possible.

This sudden passion is totally in line with today's concern for clean mobility and guarantees that the symposium will get highest attention and visibility than ever.  A never before reached number of abstract has already been submitted at this stage.

Should you not have done so, to reach all parties interested in the field, from researchers to market, from manufacturers to politicians, please log on today to http://www.evs24.org and submit your paper proposal before 1st November 2008

Participants in the Viking rally should check details to be published at the website.

Frédéric Vergels
AVERE Secretary-General

European Association for Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicles aisbl/ivzw c/o VUB-FirW-ETEC Bd. de la Plaine, 2 - BE 1050 Brussels Tel +32 2 629 23 63 - Fax +32 2 629 36 20
http://www.avere.org

Tror EVS-24 kommer på et tidspunkt, der det vil bli mye spennende, fra de aller fleste store bilfabrikanter, samt også fra våre 2 hjemmelige produsenter.

Lars
#374
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Om at købe en brugt elbil
onsdag 10. september 2008, klokken 22:22
Dansk elbilkomite har laget en fin guide angående kjøp av brukte elbiler.

Den kan du lese her

Lars
#375
Norsk Elbilforenings oppgaver / FLYTTET: EV2009 og EVS24
tirsdag 09. september 2008, klokken 22:36
Dette emnet har blitt flyttet til EVS-24.

http://elbil.no/forum/index.php?topic=1144.0
#376
Alternativ energi / Stordalen vs Spetalen i heftig debatt
fredag 05. september 2008, klokken 11:52
bilnorge.no gengir i dag en heftig debatt mellom Stordalen og Spetalen om biodrivstoff, elbiler, fossilbiler og andre "miljøbiler".

Jeg sakser:

Sitat
BMW M3 vs Toyota Prius

Det hele begynte med at bilforhandler, investor og dekkimportør Egil Stenshagen sendte ut en uskyldig fredags-epost.

Petter Stordalen og Øystein Stray Spetalen var blant de ca 250 epost-mottakerne.

Egil Stenshagen påstod i meldingen at:
"BMW M3 (400 HK) bruker mindre drivstoff enn Toyota Prius Hybrid (78 HK) !"

Vedlagt i eposten var en filmsnutt (Se filmsnutten HER).


Dette fikk investor og sivilingeniør Øystein Stray Spetalen til å reagere:
"helt fantastisk !  det er dette jeg har sagt biofuel og el bil er for folk som ikke hadde mer enn 2 i naturfag !" 

Noe senere kom nok en melding fra Spetalen:
"send den til bellona ! alle sammen." 


Da våknet Petter Stordalen og sendte følgende:

"Emne: Svar til Øystein S og andre klimatvilere
Man trenger bare 2 i naturfag for å skjønne at når man kjører med fossil bensin eller diesel slippes fossil CO2 ut. Karbonet i CO2-en har ligget langt under bakken og vært holdt ute av atmosfæren i millioner av år. Når enorme mengder frigjøres på kort tid, og naturen ikke kan binde det opp, øker CO2-konsentrasjonen i atmosfæren. Det er enkel matematikk. At dette bidrar til klimaendringene, er det de som lager pensum i naturfag som har funnet ut.
Freser man derimot rundt på biodrivstoff slippes fornybar CO2 ut. CO2 fra fornybare drivstoff som biodrivstoff bidrar ikke til klimaendringene, fordi nye planter og trær binder opp like mye CO2 som frigjøres ved forbrenningen. Det er dette som kalles karbonkretsløpet (også pensum i naturfag). Så lenge produksjonen av biodrivstoffet er utslippsfri, vil bruk av biodrivstoff ikke bidra til klimaendringer. At produksjonen skjer med minimale utslipp, kan man forsikre seg om hos sin produsent. Hydrogen og elbiler er også utslippsfrie dersom produksjonen av drivstoffet er ren. Det kan man forsikre seg om at drivstoffet er, for eksempel gjennom opprinnelsesmerket strøm (kan gjerne kjøpes hos Ecohz som utsteder av sertifikater og fornybare energikilder. PS til info eier jeg over 50 % av selskapet) eller hos hydrogenprodusenten.

Så vil du løse klimaproblemet må man bytte ut fossile drivstoff med el, hydrogen eller biodrivstoff. Så enkelt er det. Og for så vidt så vanskelig.

Biler som går på fossile drivstoff kan aldri bli klimavennlige, på samme måte som at det å helle bensin på et bål aldri kan bli et godt branntiltak. Toyotas Prius har fått et ufortjent godt miljørykte. Det til tross for at bilen i utgangspunktet bare er en fossilbil, riktignok med et lite batteri. Batteriet som lades av bensinmotoren er til best nytte når bilen står kø, men er til liten hjelp ved råkjøring rundt en motorsportbane. Derfor er det ikke overraskende at en BMW M3 bruker mindre drivstoff. Men det er uansett ikke den viktigste konkurransen; det er å bruke riktig drivstoff, å bruke drivstoff som ikke gir klimautslipp.

Hybridbiler med batterier som lades av bilens egen (bensin-/diesel-)motor, blir aldri mer miljøvennlige enn drivstoffet du fyller på tanken. Plugg-inn-hybrider derimot, har større batterier og kan lades fra strømnettet. Slik kan man fylle vannkraft, vindkraft eller gasskraft med CO2-rensing på tanken. Når batteriet går tomt slår motoren inn. Og om man har sørget for at motoren kan bruke biodrivstoff (eller hydrogen!), har man en fantastisk klimabil.

Dette er en enkel oppsummering av hva som er klimavennlige drivstoff, og hva som ikke er det. Om man ønsker å misforstå disse sammenhengene, så er det enkelt. Om man ikke vil, er det utrolig hva man ikke får til.
Hilsen Petter"


Øystein Stray Spetalen gir seg ikke og svarer:

"Hei
etter å brukt en del tid på biodrivstoff, el biler og bensin/diesel er konklusjonen;

1.  Det som er dårligst regnestykke er alt av biodrivstoff unntatt etanol (sukker). Nøkkelord arealkrevende og lite netto enegieffekt når man hensyntar enegibehov for å fremstille biodrivstoff.

2.  All forskning kommer til å gå mot bedre utnyttelse av forbrenningsmotoren.  Høyere brenneffekt/energieffekt pr liter bensin

3.  krav til renere forbrenning fra myndigheter

4.  pr idag er foruten vannkraft det eneste av fornybar energi som er konkurransekraftig vindkraft.  Men vindkraft kan ikke lagres og vil derfor kun være et suplement til largingsbar energi.

5.  Det dummeste av alt-SOLENERGI  det går ikke opp uansett regnestykke ! "

Hvorfor tar de ikke debatten her?

Lars

#377
Humor og kanari / Nå er jeg lei av at ungen klatrer ut av sengen.
søndag 31. august 2008, klokken 00:01
OK, så er jeg kanskje ikke som folk flest, med elbil, elbåt, el-plenklipper, el-snøfreser og el-tannbørste....

Når nattesøvnen nå er ødelagt for #¤%& gang på grunn av poden som klatrer ut av sengen, er det ikke annet å gjøre enn å sette opp en el-babyseng:



Lars


#378
Plugg-inn hybrider / VW med planer om plugg-inn Golf
torsdag 26. juni 2008, klokken 14:44
VW har konkrete planer om en plugg-inn Golf:

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=501116

Fremtiden er elektrisk!

Lars
#379
Humor og kanari / Boikot Statoil... Kjør Elbil !
onsdag 28. mai 2008, klokken 23:09
Bensinpris:
Boikott:
Statoil og Shell, samt Esso, YX og Jet
KJØR ELBIL !
Last ned streamer og fest i bakruta :-)
(Trykk på teksten over, ikke forsøk å printe ut bildet under)

Lars
#380
Humor og kanari / Nytt grønt alternativ til elbil!
mandag 19. mai 2008, klokken 20:13
Mens vi elbileiere kan kjøre rundt med god samvittighet i visshet om at vi har null utslipp, er det enkelte bileiere som nå prøver å gjøre bilene sine mer miljøvennlige på andre måter....

Kilde: Budstikka.no
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA