Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Lars C. Krogenæs

#21
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Elbil og rullestol
torsdag 14. januar 2021, klokken 11:06
Hei

Jeg ønsker å komme i kontakt med noen som kjører elbil og bruker rullestol, for å høre om erfaringer med hurtgiglading og universell utforming.

Noen som selv sitter i rullestol, eller kjenner noen, som kunne tenke seg å ta en prat med meg?

Send meg i såfall en mail til lars@krogenaes.com evt. ring meg på tlf 40203010.
#22
Humor og kanari / Negativ strømpris
fredag 20. november 2020, klokken 10:30
Strømselskaper har ofte gode velkomsttilbud.

Agva har f.eks et tilbud med -32,5 øre per kWt første måned. Nå ligger strømprisen på 1-2 øre, så her blir det penger tilbake.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 
Men så kommer nettleien. Jeg er med i en pilot hos Elvia, og har billig nettleie på natten og helger, der jeg betaler 28,9 øre kWt.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Det betyr at jeg i går kunne fått 2 øre per kWt jeg greide å svi av. Ser kråkene på taket smiler bredt nå :-)

Nå er jo dette lokketilbud, men fascinerende likevel. 
#23
Har en 10 år gammel iMiev med ca. 9kWt batteri igjen.
Så skal jeg kjøre langt. Lønner det seg å kjøre i 110km/t og lade ofte (ca. 40kW effekt), eller å holde rundt 90km/t og lade litt sjeldnere. Kjørelengde er kanskje 600km. Poenget er å komme fortest frem.

Noen som har kvalifiserte synspunkter?
#24
Humor og kanari / Hvor ble det av kilometerne?
torsdag 05. november 2020, klokken 13:57
Tok dieselbilen og fylte på 250km med drivstoff på en drivstoffstasjon. Kjørte hjemover, og rett før jeg var hjemme, hadde jeg bare 190km med drivstoff igjen,selv om jeg bare kjørte noen kilometer.

Et det fordi jeg har fyllt drivstoff med dårlige kilometre?

Hilsen Lars, nybegynner med bil med flytende kilometre.
#25
Tilbud og etterspørsel av tjenester / Circle K med firmakort med lading
mandag 21. september 2020, klokken 15:32
Da har Circle K tatt enda et skritt nærmere det å gjøre lading for elektriske firmabiler like enkelt som for bensin og dieselbiler.

Nå kan foretak velge firmakort med lading, der ladingen kommer på samme faktura som man i dag får diesel, bensin, spylervæske, vask, osv. For firmaer betyr dette at de får full kontroll med hvem som lader hvor, og hvor mye man har ladet for, samt får samlet bilvask og spylervæske++ på samme faktura.

Circle K tilbyr Easee Charge for foretak, der firma-elbiler kan bruke firmakortet for start/stopp, mens ansatte og gjester kan bruke Circle K appen og betale for ladingen gjennom appen/brikken de allerede har. Bedriftene får tilgang til en selvbetjeningsportal der de kan styre tilgang til ladeboksene.

For de som har firmabil og trenger påfyll hjemme, leverer Circle K Easee home, der brukeren kan bruke firmakortet for lading til firmabilen, mens privat ladebrikke/app kan brukes for å starte ladingen til privatbilen. På den måten får bedriften oversikt over hva som er ladet til firmabilene og de ansatte får refundert utegg til strøm de har hatt hjemme hos seg selv.
#26
Polestar 2 / Kun 2 fas lading på IT nett
tirsdag 04. august 2020, klokken 15:32
Da har første test fra 3-fas 230v IT kommet.

Ser ut til at bilen lader på samme måte som e-golf, dvs enten 1-fas på inntil 32A=7kW, eller 16+16+28 på faselederene. Altså en "åpen delta" eller V-kobling. Dermed blir det ikke høyere fart enn ca. 7kW på IT-nett.

Testen er lagt ut på Polestars ownersclub Norway på Facebook.

Resultatet er fra test med easee boks. Ved test av EcoLite 3-fas fungerte det ikke.

Mulig Easee kan komme med en oppgradering for å få 11kW til fungere, men tror det egentlig ikke.
#27
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Volvo XC40 ønskes kjøpt
tirsdag 04. august 2020, klokken 09:25
Har du kontrakt på XC40 du ikke ønsker å benytte, kan du gjerne ta kontakt.

Svigermor sitter i dag på en e-tron som er for stor, og en Leaf som ikke har 4-hjuls trekk. Hun ønsker å kjøpe en Volvo XC40 som bedre passer hennes behov etter at svigerfar gikk bort etter kort tids sykdom.

Send PM dersom dette kan være aktuelt.

Lars
#28
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Hvor trykker skoen, eller strømmen?
torsdag 30. juli 2020, klokken 12:48
Å kjøpe og å kjøre elbil er en drøm i forhold til biler med bensin/diesel. Men lading kan være en utfordring. Hva er det største problemet? Hva ville den mest geniale og enkle ladeløsningen være? Både hjemme og når du er på farten?

Noen som har tanker om hvordan lading vil være og hvilke muligheter og tjenester vi kan drømme om?
#29
Avansert: Batterier og Lading / 32A 4pol jordfeilautomat og IT
mandag 11. mai 2020, klokken 09:47
Spør for en venn  ;) :

Er det noe i veien for å bruke en 4pols jordfeilautomat i et IT-nett for 3-fas tilkopling? Vet elektrikern gjør det med Chint B-vernet, og da burde vel være greit for jordfeilautomater også?

Trenger 32A CEE uttak til en byggstrømboks, og Elektroimportøren har 4 pols som kuppvare...

https://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-gewiss-432c-32a-4-pol-4-mod-c-karakteristikk/1612705/Product.html?Path=001000000&Event=querylist
#30
Lade hjemme / Tiårets mest meningsløse dings?
torsdag 26. mars 2020, klokken 16:41
Kjempebra. Nå kan du kjøpe en norskutviklet dings med nydelig design til kun 2500kr som sikrer at du ikke kan trekke mer enn 10A fra stikkontakten.

https://lightcircle.io/collections/kokong-ev10-wall-box?fbclid=IwAR23uhNni2LRV-GQ1t-WPcdbsUs0S2T_mYZQ3kGg4OUoc4ec4Gsj7a6Sg0k

Det viktigste med produktet er at du ikke behøver elektriker for å installere, eller fjerne det, når det skal kastes.

Tror det er sikrere å sende 2490kr til Norgesvisjon, enn dette rælether!

Lars
#31
e-Golf / Flatt/lav spenning 12v batteri?
mandag 09. mars 2020, klokken 15:23
Noen som har opplevd at 12v batteriet har blitt flatt/får varsel om lav spenning når e-golfen har stått til lading over flere dager?
#32
Har vel hørt/lest at standarden for elbil-lading er at bilen må ha minst 6A for å starte lading.
Tesla kan lade på 5A, mens ZOE må ha 7 eller 8 for å starte ladingen.

Er det ampere som gjelder, eller er det watt?

Har et ladeanlegg i et borettslag, der effektavgiften slår inn (400v). Foreløpig er det bare 2 som skal lade. Det er derfor behov for å strupe ladehastigheten slik at vi ikke risikerer en effektavgift på 2X11kW=2000kr per bil i vintermånedene. Men: Struper jeg til f.eks 12A kan 2 biler lade med 12A på hver sin fase. Kobler 1 bil seg til vil den lade med 12A på alle 3 fasene og vi  risikerer da en effekt på 8kW som igjen utløser en effektavgift på 700 per bil i måneden for vintermånedene. Går jeg ned til 6A, tar jo ladingen evigheter på 1-fas, mens det er ok fart på 3-fas. Vi er da nede på en effektavgift på 350kr for vintermånedene og nærmer oss akseptabelt, hvis vi ser dette over hele året.

Effektavgift er noe skit, og NVE burde greie å legge frem nytt forslag, slik at vi kan tilpasse ladeanleggene i borettslag til nytt regime. Drømmen er null effektavgift nattestid, slik at vi kan bygge store fremtidsrettede anlegg. Nå blir det helst store anlegg ut fra sikringsskapet, men lite strøm inn, for å unngå effektavgiften. Det betyr også at ladingen foregår fra tidlig ettermiddag, når det samfunnsøkonomisk hadde vært best at man ikke ladet i det heletatt. 
#33
Ladeplasser og ladekabler / Strømtrekk heis
onsdag 22. januar 2020, klokken 08:53
Noen som vet hvor mye strøm en personheis i et borettslag trekker?

Er ute etter effekten under bruk. Den trekker vel mest på å tom heis som går nedover?

Lars
#34
Til de av dere som har gledet seg til 8 kommende hurtigladere hos Circle K-Støren (Langs E6, sør for Trondheim), kan vi glede alle elbilhatere med at formanskapet har gått i mot at det etableres hurtigladere på parkeringsplassen til Circle K.

Link bak betalingsmur til de som har tilgang:https://www.tronderbladet.no/meninger/2020/01/14/Slik-satte-de-en-stopper-for-ladestasjoner-p%C3%A5-St%C3%B8ren-20816115.ece

I følge reguleringsplanen er oppsett av hurtigladere en fortetting av sentrum, og i følge samme reguleringsplan skal fortetting alltid være i kombinasjon med næring/boliger. Dessuten skal det etableres parkering til boligene under bakken, for å følge reguleringsplanen.

Dispensasjon fra reguleringsplanen ble derfor ikke gitt, før formannskapet fornøyd spiste mer snitter og gikk over til neste viktige punkt på agendaen.

Heia Støren!
#35
Alt det andre / App for strømpris time for time
mandag 30. desember 2019, klokken 07:46
Noen som vet om en app som viser strømpris time for time?

Vet Tibber har, men da må jeg kjøpe strøm fra dem. Det vil jeg ikke.

Har brukt NTE strømpris tidligere, men den har stoppet å levere prisinfo.
#36
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Leaf og lynlading
lørdag 07. desember 2019, klokken 13:54
Noen som har sett tester av Leaf+ med lynlading og hvor mange sekunder bilen har greid å ta imot lading over 50kW i løpet av en ladesesjon?
#37
i-Pace / Lynlading og kulde
onsdag 27. november 2019, klokken 18:20
Hei

Jeg jobber med lading i Circle K, riktignok ikke med hjemmelading, men er jo litt geek og prøver å forstå...

Hører en del iPacere får begrenset effekt med lynlading nå når det har blitt kaldere, samtidig som vi ser at e-tron brukere ikke opplever det samme.

Ønsker derfor litt innputt fra brukere om erfaringer rundt dette, både fra Circle K sine lynladere, og hos andre. Min teori er at iPace er relativt konservativ ved lynlading når batteriet er utenfor komfortsonen til batteripakken. Nå skal jo iPace holde en viss temperatur på batteriet uansett, men kan det tenkes at batteripakken varmes opp til nedre sjikt av komfortsonen, og at selv ved denne temperaturen vil bilen strupe effekten den ønsker å motta?

Nå finnes det vel ingen app for å sjekke temperatur via ODB plugg foreløpig (?), men noen som har tanker rundt dette?

Lars C. Krogenæs
#38
Kjøp og salg av deler og utstyr / Circle K kampanje Easee-pakke
tirsdag 26. november 2019, klokken 13:54
Til de av dere som enda ikke har fått det med seg:

Circle K har nå tilbud på Easee Home ladestasjon, inkludert installasjon til 13.990,-
https://circlekcharge.no/hjemmelading

INKLUDERT I STANDARDINSTALLASJON:

  • Automatsikring - 32-40A 3-fase
  • Inntil 15 meter kabel fra ladeboks til sikringsskap
  • Inntil 2 gjennomboringer i trevegg
  • Inntil 4 timer arbeid på plassen
  • Montering og tilkobling av ladeboksen
  • Inntil 15 meter kabel fra ladeboks til sikringsskap
  • Inntil 25 km kjøring fra nærmeste installasjonspartners kontor (kontakt Circle K kundeservice om du ønsker mer informasjon)
  • Søknad til netteier for installasjon av 32A
  • Samsvarserklæring på installasjonen
  • Koppen 2020

Se produktarket for priser på tilleggsarbeider utover det som følger med som standard.

Det blir et løpende abonnement på ladestasjonen, men det kan sies opp med 1mnd varsel. Ladestasjonen kan også knyttes opp til Tibber hvis man heller ønsker det.

Tilbudet varer frem til 30. november.


#39
Elbiler i media / Hurtiglader stjålet!
onsdag 30. oktober 2019, klokken 15:14
Fortums ene Tritium hurtiglader i Hattfjelldal er stjålet!!

https://www.nrk.no/nordland/koblet-fra-strommen-og-stakk-av-med-hurtigladestasjon-1.14762671

#40
Naf har nå en artikkel på nett:
https://www.naf.no/elbil/lading/husk-a-lade-elbil-batteriet-for-ferien/

Hvor det anbefales å sette elbilen til lading før man varmer opp hytta i vintersesongen.

Min erfaring tilsier at vi bør gjøre stikk motsatt: 

Vent med å lade batteriet når du kommer opp på hytta. Bilens batterivarmer slår skjelden inn før det er -20 grader. Hvis man timer ladingen, slik at batteriet akkurat er ferdig ladet i det man skal dra hjem igjen, har batteriet fått en liten lunk før kjøreturen hjem. Lader man når man med en gang man kommer på hytta, full-lades batteriet og så blir det kjempekaldt innen man drar hjem.

Min erfaring baserer seg på Leaf og iMiev. Disse har ikke batterivarmere for å holde lunk i batteriene. Leafen har en batterivarmer som slår inn når batteritemperaturen kommer unner ca. -17 grader. Hva er erfaringen med andre elbiler?

Noen andre som har synspunkter på dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA