Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bosonic

#31
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilverksteder Sverige?
tirsdag 06. mars 2018, klokken 22:15
Vennligst slutt å kalle drivspenningen i elbilen for "høyspenning"
#32
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Opplegg til lading i garasje
tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:31
"Pussig" måte å ønske en ny medlem velkommen til forumet på!
Nærmest latterligjøre en som vil sørge for å få et best mulig opplegg for elbillading og teknisk utstyr i garasjen.
Hvorfor ikke svare på det han egentlig spør om? Han har jo allerede lagt kabel så det må jo gå an å svare med dette som utgangspunkt. "aundertun" har kanskje angrepet prosjektet sitt i feil ende, men det må jo gå an å svare innlegget på en seriøs måte.


#33
Sitat fra: Rio på lørdag 10. februar 2018, klokken 11:44
"Argumentasjonen" om at "jeg har brukt Schuko i x år" er litt som å argumentere med at "jeg har kjørt med promille i X år, og det har alltid gått bra".

:+1: :laugh: :laugh:
#34
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 10. februar 2018, klokken 14:37
La oss håpe du ikke ukritisk kobler deg til Schukoen, men vurderer strømstyrke etter kursens kvalitet.

Den store gleden med Schuko er at det ligner fælt på den gamle serieporten på PC'er.
Knoting med bitlengde, paritet og hastighet er jo like sjarmerende som å kjøre bil med manuell girkasse.
Inn i sikringskapet først for å finne sikringen, så vurdere forlegningsmåte og eventuelle koblinger og forgreninger. Til slutt en sjekk inni kontakten om den fortsatt er OK.

Eneste forskjell er at i steden for kryptiske tegn så kan du ende opp med en brann.

Død over USB og Mode 3 lading og alt annet som er "plug'n play".

:+1: :+1: :+1: :laugh: :laugh:
#35
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Trojan T105 eller T125 batterier?
fredag 09. februar 2018, klokken 18:54
T105 vil mest sannsynlig vare lengst siden dette batteriet tåler flere opp og utladninger (750 mot T125 sine 650). Kapasiteten er lavest på T105 (225Ah mot T125 sine 240Ah). Fysisk størrelse er lik på begge to, men T125 er litt tyngre enn T105 (66lbs versus 62lbs, eller 29,94kg versus 28,12kg)
Når du kjører elbil med blybatteri er det spesielt viktig å ikke kjøre batteriene for langt ned i kapasitet. En Reva med blybatteri egner seg dermed best til småkjøring i nærområdet. Er du heldig kan du oppnå 3000 mil på disse batteriene før de "tar kvelden".
#36
Alternativ energi / Sv: Skatt på solcellestrøm?
fredag 26. januar 2018, klokken 22:39
Nå er det ikke lenge før moderator legger denne tråden over i humor og kanari tenker jeg  :police:
#37
Elbiler i media / Sv: Vil la folk lade bil i lyktestolper
fredag 26. januar 2018, klokken 22:28
Sitat fra: Oddaa på fredag 26. januar 2018, klokken 07:49
Og dette er tilførselen til lyktestolpene dimensjonert for?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Saken er vel, som Robert innledningsvis forteller i videoen, at kapasitet frigjøres til elbillading når gatelysene blir skiftet ut med LED   8)
#38
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. januar 2018, klokken 22:46
Stemmer det.

Denne vil hjelpe med å øke spenningen så Zivan laderen kan overta:

https://leieting.no/nb/listings/135432-starthjelp-slash-lader-elbil

Alternativ bruk av PlasmaCutter  ::)
#39
Sitat fra: elektrolux på lørdag 06. januar 2018, klokken 13:08
Nødlader er feil uttrykk på alle måter.

Vi snakker om "Nødlading" og ikke "Nødlader"
Å bruke elbilens "ladekladd" som fast ladeløsning er ikke bra i det hele tatt.

Innskjerpingen kom i 2012, og det er på høy tid at denne etterleves. 

"Vi" som har kunnskaper om temaet kan bruke denne form for lading "så mye vi vil", men man skal ikke gå ut mot "myndighetskrav" og "anbefale" dette og si at det er uproblematisk.

Blir litt skuffet av deg som til stadighet prediker at lading via "schukokontakt'en" er "helt ok".

#40
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Ombygging av mopedbil
tirsdag 12. desember 2017, klokken 22:45
Ja det gjør det.
Det lureste du kan gjøre før du starter på prosjektet er å lese gjennom postene her i Konverteringsdelen.
#41
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Ombygging av mopedbil
tirsdag 12. desember 2017, klokken 00:41
Har du tenkt å prøve å få godkjent ombyggingen eller?
#42
Litt generelle svar her.. Lengden på kabelen må tas i betraktning, og ikke minst forlegningsmetoden.
#45
AC fleksilading / Sv: Industrikontakter i stedet for Schuko
onsdag 29. november 2017, klokken 18:57
Utrolig at man fortsatt henger fast med schuco kontakten . Dette er bilens nødlader og kun det!

Det minner meg om båteiere som kontakter meg fra tid til annen med batteriproblemer. Båten koster "millionen" men batteriene er av rimeligste sort og dermed oppstår snart problemene.!!

Det er god grunn til at myndighetene strammer inn på kravene til elbillading.
Skjerp dere folkens, og vær med å gjøre migrering av mode 3 lading raskest mulig, slik at sikkerheten ivaretas og elbileierene får effektiv og betjeningsvennlig lading hjemme.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA