Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - jensjacob

#61
e-up! / Reservetank, hvornår ? Tilgængelig energi ?
onsdag 07. januar 2015, klokken 10:23
Hej

De sidste par dage har jeg nået hjem fra arbejde med batteriindikatoren tangerende starten af de røde felt (sidste 2 streger). Jeg vil gerne prøve at køre lidt tættere på grænsen - fx. bruge lidt mere varme eller køre lidt hurtigere hjemad.

Derfor vil jeg gerne høre jeres bud på følgende :

Hvornår begynder bilen selv at gå i diverse ECO modes ? (Hvad viser batteriindikatoren ?)

Når jeg tangerer det røde område har jeg brugt ca. 13 kWh siden fuld opladning - hvor meget kan jeg så stadig bruge ? 3 kWh op til de allokerede 16 kWh eller kan jeg komme nærmere på de 18 kWh ?

Hvad er næstsidste og sidste meldinger i bilen inden al kørsel for alvor er slut ?

Mange tak for hjælpen.
Mvh. Jacob
#62
Er der nogen der ved om offentlige ladestandere registrerer bilens stelnummer som en del af den data der udveksles ved opladning ? Jeg spørger i forbindelse med evt. Tyveri af elbil. En tyv kommer jo ikke voldsomt langt uden at lade...
#63
e-up! / E-Up - Skoda Citigo - Seat Mii kompatibilitet (bagageklap)
onsdag 03. desember 2014, klokken 20:44
Hej

Jeg overvejer alvorligt en VW E-Up, men har et 'luksusproblem'. Jeg er lidt træt af bagklappen som jeg mener er både for tung og for skrøbelig ved det at den er lavet 100% af glas (udvendig). Jeg er også blevet opmærksom på at den er rillet forneden men det er jeg nu ret ligeglad med.

Jeg mener at have læst at de tre modeller Up, Citigo og Mii er så identiske som biler kan være. De få punkter de adskiller sig på har noget med kofanger og lys at gøre. Så derfor er der vel en god kompatibilitet mellem deres dele - eksempelvis en bagageklap. Kunne man med lidt held og snilde skifte E-Up'ens bagageklap ud med en af de to andre ?

Jeg har sammenlignet billeder af bagklapperne og jeg må sige at de ser ekstremt identiske ud hvad angår udvendig form.

#64
e-up! / Nyt batteri til bilen
mandag 29. september 2014, klokken 00:23
Hvis jeg er interesseret i at vide prisen for et nyt batteri til en e-Up hvor spørger jeg så ? VW forhandleren ved det ikke og virker ikke interesseret i at diskutere det eller finde ud af det. Måske det ikke er en reservedel fabrikanten ønsker at sælge men hellere vil vedligeholde med enkelt-celle-udskift.

- Og hvad ville det evt. koste at få det sat i ?
Jeg spørger fordi jeg dels kigger efter brugt e-Up og dels formentlig gerne vil have den længere end batteriets 70%'s levetid.
#65
Plugg-inn hybrider / Semi hybrid
torsdag 25. september 2014, klokken 22:44
Man kommer ikke udenom at den billigste og mest effektive metode at skabe varme på er ved almindelig forbrænding af kemisk lagret energi. Og man har altid brug for varme i vore egne. Og i en elbil er det ikke kun kabinen men også batteriet der har brug for varme en kold morgen. Og elvarme er simpelthen bare for dyrt, ihvertfald i Danmark. Både hvis ellen kommer fra stikkontakten og især hvis den først har været inde og vende i et batteri.

Jeg kunne godt tænke mig om man indbyggede et slags fyr i elbilerne som kørte på bioethanol. Et brændselsescelle baseret fyr. Fx. på 2 kW elektrisk effekt. Det vil så kunne afgive ca. 4 kW varme til kabine og batteri.

Ideen er ikke at det skal være en 'range extender' som sådan, men det skal bevirke at man aldrig mere behøver bekymre sig om hvor meget batterikapacitet man bruger på at skabe varme. Brug al den varme som man har brug for og nyd det. Ligesom i fossilbilerne.

Man får ikke en brugbar varmeoplevelse ved bare at have en varm køleplade. Varmen skal flyttes, både af vandpumper (radiator/batteri) og dernæst af blæsere (kabine). Til det formål, samt til opstart og temperering af brændselscellen, 'låner' systemet lidt strøm af batteriet, og hovedformålet med det elektriske bidrag fra brændselscellen er dernæst at den leverer forbruget tilbage + måske marginalt ekstra til batteriet.

Den eneste 'range extension' man får ved dette system er så at batteriet kan koncentrere sig om alt andet end varme - deraf navnet semihybrid. Nu er bioethanol stadig ret dyrt, men jeg vil have det bedre med at bruge kemi end elektroner på opvarmning, især en kold vintermorgen. Medmindre man får smidt billig el i nakken fra et vandkraftværk eller en vindmølle. Jeg har prøvet at afise min fossilbil en morgen med 5 graders frost ved at starte en elektrisk 2kW blæser inden i den to timer før jeg skulle køre - det battede intet. Jeg skulle stadig skrabe is af vinduer og det var det jeg ville undgå.
#66
http://www.elbilbloggen.dk/elbil-historier/elbiler-stroem-forbrug.html

Hej.

Er der nogen herinde der har målt eller har erfaring med energitab under opladning og henstand. Ligesom det er nævnt i artiklen i linket så er det vigtige faktorer når vi forbrugere ønsker at danne os et overblik over totaløkonomi og herunder brændstoføkonomi. Kører en elbil i virkeligheden så meget længere pr. krone brændstof end en fossilbil ? Hvor mange kWh registrerer min måler hjemme i huset egentlig ? - for det er ihvertfald mere end måleren i elbilen. Men hvor meget mere ?

Anerkendelse og minimering af disse tabsfaktorer kunne måske endda blive en konkurrenceparameter blandt elbilproducenterne som nævnt i artiklen.
#67
e-Golf / Længst dokumenteret rækkevidde Zoe eller e-golf ?
mandag 08. september 2014, klokken 20:49
Da disse to biler er næsten lige dyre i DK må det være rækkevidden der afgør det for mig. Er der nogen erfaringer med zoe ?

Det er mit indtryk at e-golfen kan køre 150-160 rutinemæssigt hvis man kører den moderat pænt i alt andet end frostgrader.
#68
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Chademo til CCS konverter
lørdag 06. september 2014, klokken 01:20
Burde det ikke være til at bygge en sådan en konverter ? Tænk alle de steder man vil kunne lade. Det må hovedsagelig være et spørgsmål om at sætte sig grundigt ind i de to standarders kommunikationsprotokoller. Chademo'ens Can bus og CCS'ens PLC(?) sprog. Evt. sætte en Can bus logger på over en ladecyklus. Stikkene er praktik.

CCS'en fra bilen skal så kunne fortælle Chademoen på Can sprog hvad ladetilstand og strømbehov er osv. Der skal bruges noget software til at oversætte protokoller og noget lavspændings hardware til at omdanne spændingsniveauer på signallinjerne. DC forsyningen til bilen er vel bare to kraftige ledninger direkte igennem.

Det er selvfølgelig farligt hvis det ikke bliver lavet ordentligt, men det må være muligt.

http://www.chademo.com/05_protocol.html
#69
e-Golf / x km passeret uden problemer ? (x > 2000)
tirsdag 19. august 2014, klokken 13:36
Jeg er vældig interesseret i både e-Up! og e-Golf. Mange har allerede kørt langt i den lidt ældre e-Up og har et godt erfaringsgrundlag. Hvordan ser det ud med jer der nu har kørt e-Golf et stykke tid ? Jeg er klar over at der har været visse issues undervejs som jeg kan se i en anden tråd. Men er der nogen der har kørt helt problemfrit ? e-Golfen er jo ret ny i forhold til e-Up!'en og har måske visse børnesygdomme trods et langt udviklingsforløb.
#70
Kjøpe elbil? / Gensalgsværdi især e-Up! og e-Golf
søndag 17. august 2014, klokken 11:50
Hej

Jeg er vældig interesseret i e-Up! og e-Golf. Er dog lidt bekymret for hvordan gensalgsværdien udvikler sig. Især når Tesla mod. III kommer om et par år eller tre. Til den tid er e-Up!'en jo kun 3-4 år gammel og e-Golfen 2-3 år.

Hvad tænker alle jer der på nuværende tidspunkt har enten e-Up! eller e-Golf ? Er i ligeglade ? Ønsker i blot at beholde jeres bil for altid (= hele bilens levetid - som jo må forventes at være længere end batteriets levetid) ?

Min nuværende bil har jeg haft i 8 år og jeg vil gerne beholde en evt. elbil lige så længe. Jeg tror bare det er sværere at beholde en elbil så længe pga. af både afvikling og udvikling af batteri/batteriteknologi.

Hvad tænker i ?

Mange tak for hjælpen. Jeg værdsætter jeres meninger meget.
#71
e-Golf / Ladestandarder, spænding, strøm, nødladekabel
onsdag 13. august 2014, klokken 23:20
Hej.

Er der nogen herinde der ved hvad der er inde i boksen på nødladekablet ?
Leverer den blot 220 V AC videre gennem et sikringssystem til bilen eller er der en ensretter inden i der leverer DC ? Indeholder den decideret ladekredsløb, eller sidder de alle i bilen ?
Hvad vil i gætte på en ekstra af disse koster ? Jeg overvejer muligheden for at have en ekstra af disse som fast ladeboks derhjemme. 2,2 kW vs. 3,6 kW er alligevel ikke den store forskel.

Hvad forventer CCS af DC spændingsniveauer ? Hvis man vil levere DC til CCS porten, så følger der vel noget datakommunikation med. nogen der kender denne protokol ? Det er mig bekendt ikke CAN.

De 3,6 kW som onboard chargeren lever af, er det AC eller DC input ?

Mvh. Jacob
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA