Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ...

#361
Model 3 / Model 3 kansellering?
fredag 30. desember 2016, klokken 13:46
...
#362
SitatVi regner med at alle som driver med elbiler sørger for at Batteriretur tar ansvar for avfallet deres?

Alle tradisjonelle bilimportører står på kundelista vår. Hver gang en bil importeres, betaler de miljøgebyr enten det er for startbatteri, framdriftsbatterier i en elbil eller til fjernkontrollen. Men jeg kan se at ikke alle elbilimportører er medlemmer hos oss, og betaler for batteriene i komplette elbiler som importeres.

Men må elbilimportørene være medlem og bruke Batteriretur?

Nei, det er helt frivillig. Men en klok elbilimportør gjør det. For batterier kommer til slutt alltid ut av bilene. Da er det vårt ansvar å samle dem inn og sørge for maksimal gjenvinning. Er du kunde i Batteriretur, ivaretas forpliktelser og samfunnsansvar. Kostnaden er miljøgebyret som dekker håndteringen av avfallet. Medlemskap i Batteriretur er helt gratis.

http://elbil.no/batteriretur-ringen-er-sluttet/

http://elbil.no/fakta-om-batteriavfallet-i-norge/

Det er ikke vi som sluttforbrukere som leverer elbilbatteri direkte til batteriretur, som regel er det en bildemonteringsbedrift som sender dette videre etter at du har levert bilen der. Gebyret er noe importørene betaler frivillig til batteriretur for å håndtere avfallet. Men som flere og flere oppdager, så er det store penger i brukte elbilbatterier, og de får ofte et langt liv videre i andre applikasjoner.

At Møller setter gebyret til 9000kr for å håndtere eventuelle fremtidige kostnadsøkninger for batteriretur er spesielt, siden det sannsynligvis neppe vil leveres annet enn skadede og defekte enkeltceller fremover. Og som det ble påpekt, så forsvinner nok mye av dette i administrasjon av ordningen, og når kassa er tom så kommer det bare et nytt gebyr siden det er så mange elbiler på veiene da at det kan konstrueres miljømessige problemstillinger over en lav sko, som selvfølgelig bare kan løses ved å betale inn mer i diverse gebyrer.
#363
Veldig fin ladeplass!
#364
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Opel ønsker god jul!
tirsdag 20. desember 2016, klokken 22:44
http://media.gm.com/media/de/de/opel/vehicles/ampera-e/2017.detail.html/content/Pages/news/de/de/2016/opel/12-19-ampera-e-weihnachtszeit.html

Ob Nikolaus, ob Weihnachtsmann,

kein Zweifel, dieses Auto kann,

was bislang kaum jemandem gelang:

Der Ampera-e mit großem Vorwärtsdrang

fährt rein elektrisch schnell und weit,

so verlieren heilige Männer keine Zeit.

Ein heißer Schlitten mit viel Platz,

da passt hinein der Weihnachtsschatz,

gleitet leis' durch winterliche Pracht –

in einer wahrlich stillen Nacht.

Opel wünscht ein Frohes Fest!


#365
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Pressebilder Bolt EV/Ampera-E
tirsdag 20. september 2016, klokken 17:44
.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA