Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eivind85

#16
Vil bare dele min erfaring da jeg skulle i bryllup på sørlandet. Kjørte altså ned til Mandal på fredagen. Lørdag dro vi til Søgne for vielsen og videre derfra til utsikten i Kvinesdal. Søndagen kjørte vi direkte fra Utsikten til Oslo noe som utgjorde nesten 45 mil (pga litt om kjøring da E39 var stengt mellom mandal og Kr.sand). Det ble ca 95 mil tilsammen denne helgen.

Som en ganske erfaren elbilist, som kjenner grensene for hva bilen klarer ganske godt, opplevde jeg denne helgen som ganske uproblematisk mtp. å kjøre elbil. Vi er en familie på 4 med barnevogn og alt som hører med. Det eneste som irriterer meg er tilfellene når man blir stående å vente på å få bruke den eneste chademo laderen, mens det står 10 Tesla ladere rett ved siden av som vi ikke får bruke!

Oslo - Mandal:
Turen ned til Mandal gikk på omtrent 6,5 timer inkludert ladetid. Første stopp var i drammen v Max hamburger. Ladet 15 min (85%) der for å ha nok til å komme oss til Telemarksporten (116km). På motorveien satte jeg bare cruisecontrollen på mellom 95 og 100km/t. Det kan fort se ut som man ikke rekker frem under motorvei kjøring da det er høyere forbruk her enn senere når man treffer veiene der det er 60-70 km/t. Kom frem til  Statoil v telemarksporten med ca 8% strøm igjen. Her ladet jeg opp til 85% igjen (ca 20 min) og kjørte videre mot Stoa senter i Arendal (108km).
Nådde laderen i Stoa med ca 10% batterikap igjen. Ladet her opp til nesten 90% og kjørte herfra helt til Mandal (104km).

Mandal - Søgne - Utsiken (kvinesdal):
Lørdagen kjørte vi fra Mandal til Søgne for vielsen. Ladet ingenting under vielsen før vi satte kursen mot utsikten. Pga. omkjøring og stengt E39 ble turen Mandal-Søgne nesten dobbelt så lang som den skulle vært. Vi hadde derfor litt lite å gå på da vi nærmet oss utsikten. Tok et raskt stopp i Lyngdal (ca 5min lading) og kjørte videre til festen på utsikten. Total distanse med omkjøring ble 135km. Dette kunne gått fint uten å lade, men det var mye start/stopp og stigning på veiene. 

Utsikten (kvinesdal) - Oslo:
Søndagen startet vi med 100% batteri (normallading over natten). Omkjøring pga fortsatt arbeid på E39. Kjørte til Kiwi (barstølveien 60) i Kristiansand og ladet her i 15 min. Hadde vel omtrent 25% batteri igjen da jeg kom hit. Ladet opp til 85% og kjørte mot brokelandsheia (101km). Her tok vi en liten matbit mens vi ladet opp til 80%. Her var ladingen ferdig lenge før vi hadde spist ferdig. Videre gikk turen til Statoil på telemarksporten, (kunne valgt lasses i bamle også). Ladet opp til nesten 90% og kjørte videre retning drammen. Der det er 100km/t sone la jeg meg i ca 105 på speedometeret. Hadde planlagt lading i drammen v bertel o steen, men stoppet tilfeldigvis på Statoil Grelland pga. tissetrengte unger. Her hadde de en hurtiglader som var ledig. Så da ladet vi likegodt opp for siste etappe til Oppegård (88km). Ladet kun 15 min her opp til ca 70%. Herfra gikk det fint helt hjem og passerte køene inn mot oslo i taxifeltet uten problemer.

Hadde jeg kjørt siste strekning med en bensin/diesel bil med de samme omkjøringene, medregnet kø og barn som må mates/tisse osv ville turen tatt omlag 6,5-7 timer. Jeg brukte 8,5 timer med leafen og synes det er helt innafor akseptabel ekstratid selv med barn i baksetet. De får uansett strekt mer på beina enn de ville gjort dersom vi hadde kjørt en fossil bil.
#17
Kjøretips / Sv: Oslo - Stavanger/Finnøy som blodfersk elbilsjåfør
søndag 23. november 2014, klokken 00:38
Brukte forresten 6 timer på turen Oslo-Mandal. Det at du ladet i Kristiansand kunne du spart deg for. Det er en semi hurtiglader i Mandal rett ved det nye kulturhuset. Den er sjeldent opptatt. Og Arendal-Mandal er jo en kort tur hvor du kan fint ligge i 110 på motorveien mot Kristiansand. Jeg hadde 4 mil igjen da jeg ankom Mandal med ca 90% som utgangspunkt da jeg dro fra Stoa. Du kan ha uflaks og flaks med disse hurtigladerne. Jeg hadde på min tur ingen ventetid ved noen av laderne. Riktignok fungerte ikke laderen ved Stoa da jeg skulle hjem igjen, dette grunnet torden og lyn dagen før og at det var en søndag hjalp ikke akkurat det heller. Ikke regn med hurtigladere dersom det er eller nylig har vært lyn og torden. Hvis et vern f.eks løser ut vil ikke dette nødvendigvis bli oppdaget umiddelbart. Og det er ikke alltid det står folk parat til å rykke ut og fikse problemet alle dager i uken.
#18
Kjøretips / Sv: Oslo - Stavanger/Finnøy som blodfersk elbilsjåfør
søndag 23. november 2014, klokken 00:25
Hei. Jeg kjørte Oslo-Mandal i sommer. Ladet kun i Skien og Arendal uten problem. Du kommer deg til Skien fra Oslo uten å lade med litt pen kjøring og om du kjører over Siljan med mye regenerering i nedoverbakkene det siste stykket. Jeg hadde 10% igjen ved ankomst Skien. Skien-Arendal går også helt fint ved normal kjøring. Arendal-Mandal er det bare å gi gass. Videre derfra har jeg ingen tips enda.

#19
Kjøretips / Sv: Arendal - Oslo (og tilbake)
søndag 03. august 2014, klokken 11:51
Jeg kjørte Oslo-Mandal flere ganger i sommer med Leafen. Trengte kun 2 hurtigladinger, en i Skien v Skagerak arena og en i Arendal. Brukte kun 6,5-7 timer på hele turen. Denne turen er på ca 34 mil og tar 4,5-5 timer med fossil bil. Det er viktig å merke seg at jeg kjørte over Siljan på vei til Skien, da det er vesentlig færre km kontra E18. Dersom laderen v Skagerak hadde vært hurtig og ikke semihurtig ville turen blitt en halvtime kortere. Kjørte fartsgrensen hele veien, og litt over på siste etappe fra Arendal-Mandal da dette kun er 105 km.

Synes at 1-1,5 timer ekstra er lett verdt det når man sparer hundrevis av kroner på drivstoff og bompenger.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA