Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elmar

#91
Zoe / Sv: zoe test kjørt. godt fornøyd men...........
lørdag 20. september 2014, klokken 14:22
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/highpower

sitat:
Laderen er ikke det du plugger inn i veggen, det er kontakten. Laderen er faktisk om bord i bilen Kontakten sender vekselstrøm (AC) inn i laderen. Laderen konverterer deretter strømmen til likestrøm (DC) og sender den til batteriet.


Er det slik Zoe også fungerer?
Hvis man vil lade på vanlig stikk DC?, så må man ha en lader med omformer både på Tesla og Zoe?
Hvis jeg kjøper Zoe, med hyttelader, går det å lade både på IT-nett og TN-nett?
Er IT-nett DC og TN-nett AC eller er det ikke så enkelt?


#92
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil til pendling (16mil/dag)
onsdag 17. september 2014, klokken 20:59
Takk for mange svar, usikker på om det gjør valget enklere..... men bra å få belyst alt før man kjøper.

#93
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil til pendling (16mil/dag)
tirsdag 16. september 2014, klokken 23:28
@edakcots Hva tror du om varmeapparat i Zoe og redusert rekkevidde pga det?
#94
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil til pendling (16mil/dag)
mandag 15. september 2014, klokken 00:22
@Finnøy, har du prøvd Zoe på strekningen din?
#95
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil til pendling (16mil/dag)
søndag 14. september 2014, klokken 23:23
Sitat fra: Finnøy på søndag 14. september 2014, klokken 23:15
Etter mine prøvekjøringer på min jobbrute, 50 km hver vei med 3 undersjøiske tunneler og utfordrende topgrafi, viser dette at Soul EV og eGolf har desidert lengst rekkevidde om du går i klassen under Tesla.

Med 110km om vinteren duger ikke Leaf, Zoe mangler varme i både sete/ratt/frontute som er gunstig for å få maksimal rekkevidde om vinteren (gir bedre effekt enn varmepumpe om man er gjerrig med varmeapparatet).

Vil dermed bare anbefale Soul EV og eGolf  hvis du ønsker 110km om vinteren. Husk også at batterikapasiteten taper seg sakte etter hvert. Den rekkevidden min Leaf klarte som ny, klarer den ikke nå etter snart 3 år og 81.000km. Anbefaler dermed at man må kunne klare seg med en rekkeviddereduksjon på minst ca 20% his man har tenkt å ha bilen iver mange år.

Soul har for lite bagasjerom men skal ta en ny titt på den og eGolf for lang ventetid, men har bedt om tilbud på golfen, prøvekjøring av Zoe neste lørdag og bedt om prøvekjøring av ny norsk Leaf, ser de har kampanjepriser ut september, og ser at jeg blir avhengig av å lade på jobb. Regner med å bytte bil i 2017, da er det forhåpentligvis flere tilgjengelige alternativer med lengre rekkevidde.
#96
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil til pendling (16mil/dag)
søndag 14. september 2014, klokken 23:19
Sitat fra: muggost på søndag 14. september 2014, klokken 17:24
@Elmar:
Tror ikke du skal undervurdere Kia'n. Den slår meg som det best kjøpet akkurat nå...

http://m.dinside.no/930365/vellykket-elbil-fra-kia-soul-ev

Lite bagasjerom, har behov for plass til barnevogn 2 år fremover.
#97
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil til pendling (16mil/dag)
lørdag 13. september 2014, klokken 19:50
Nick, gratulere med Tesla-bestillingen :)
Og håper det er greit at jeg blandet meg inn i tråden din, er ikke bare bare å velge i dagens marked. Og behovet mitt er ganske likt, ca 13mil.

Takk for svarene jeg fikk, selv om jeg skulle ønsket en 2011/2012 Leaf klarte 65km på vinteren. Kunne tenkt meg å kjøpe en til ca 160000,-  og betalt ned den på 2-3 år for så kjøpe en nyere elbil.

Alternativene mine nå er:
VW eGolf ca 270k: +premiumfølelse å kjøre, finest å se på, selv om den er vanlig,  -lang ventetid
Renault Zoe ca 219k:+lengre rekkevidde på papiret, - kjipt interiør, også er det en Renault..., men skal prøvekjøre...
Nissan Leaf 2014 br.imp. ca 239k: + nok rekkevidde m/lading på jobb,  - Dyrere service'er enn VW
Nissan Leaf 2011/2012 ca 170k: -ikke lang nok rekkevidde på vinteren. Kan jo bruke fossilbilen på de verste dagene, men hvis det er flere uker i året er det ingen vits.

Tisp og råd mottas med takk, det verste som kan skje er at Mercedes kommer med en B-klasse med 250-300km rekkevidde til under 300k og levering allerede i januar 2015. :)

Behovene mine kort oppsummert:
Pendling 65km 110km/t hver vei, mulighet for lading på jobb, men vil helst unngå det.
Serviceintervall 30000km
Fornuftig priset service'er
Under 300000,-

#98
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av elbil til pendling (16mil/dag)
lørdag 06. september 2014, klokken 21:15
Slenger meg på denne, har en daglig pendling på 65km hver vei, totalt 13mil i 110km/t med lademulighet på jobb. Har prøvd eGolf, sett på ny Leaf, og Soul. Men ingen av disse er garantert å få meg begge veier på en lading. Tesla vil binde mer kapital enn jeg ønsker.

Hvis jeg uansett må lade på jobb som i og for seg ikke er noe problem, kan jeg like gjerne kjøpe en brukt Import-Leaf til kr 170000,- som jeg kan betale ned på 2-3 år? Eller vil den få problemer med 65km på en kald vinterdag? Innom ladestasjon på vei hjem passer dårlig med henting i barnehage :)

Håper det er greit at jeg skriver i denne tråden istedenfor å lage en ny....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA