Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - E_S

#1531
e-up! / Sv: Noen audiofile E-UP eiere?
fredag 01. august 2014, klokken 14:23
Det finnes en originalt ettemonteringssubwoofer til Up!, men jeg vet ikke om den passer e-Up. Den heter "Plug'n Play" og er produsert av Helix i Tyskland. Koster ca. 3500,-.
#1532
Sammen med alle disse kontaktene er det også 16A Schuko rett ved siden av, kablet fra samme tykke kabel. Virker nesten som alle 5 ledere er lagt frem og det er montert opp det kontaktoppsettet der av uviss grunn.. Vi har som sagt ingenting på jobb som passer i de kontaktene der.. :P Tenker vi går for å fikse noe med de 32A vanlige 5-pols om det blir mer enn tre elbiler, enn så lenge har vi en til hver bil.. ;)
#1533
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
torsdag 31. juli 2014, klokken 18:10
Leaf og e-Golf bruker R134a mens BMW i3 bruker R1234yf på varmepumpesystemet i sine el-biler. :)
#1534
Elektriske utfordringer / Sv: Forbruk A/C
torsdag 31. juli 2014, klokken 15:16
Ja, det er det nok. Fordamperen er en liten "radiator" i luftesystemet som blir kald når anlegget går, og da kjøles luften som passerer over denne ned. :) Her på denne kondenseres også fuktighet fra luften som gir grobunn for snusk som gir vond lukt, og en rens fikser dette. 
#1535
Ja, på jobb nå er vi 2x Tesla og 1x Leaf, og vi har "okkupert" hver vår 32A 400V (5-pins), Teslaene kan jo bruke dette direkte med en overgang til 16A mens jeg har laget en egen overgang til Leafen for å få en vanlig blå 1-fas CEE, så nok en overgang igjen til Schuko for lading på vanlig 16A, da disse 32A/400V-kontaktene faktisk er de eneste vi har utvendig på bygget. Har drømmer om en 32A-ladekabel til Leafen, men dette er enn så lenge for dyrt for mitt begrensede budsjett.

Skal sjekke med eier av bygget (Forsvarsbygg..) om muligheten for å få byttet disse 4-pinskontaktene til vanlig 5-pins. Fordelen med å betale avsindige summer i husleie er at slike ting som dette er "gratis" om de er enig i at det er en god idé.: :P
#1536
Fantastisk ubrukelig altså.. Hva brukes normalt slike uttak til?
#1537
Jeg har ikke personlig erfaring med noen firmaer i Oslo, men tenkte å stifte bekjentskap med noen snart, da jeg har tenkte å få på film på sideruter bak + bakrute på min bil også etterhvert. Blir sikkert ikke før til våren igjen, da..

Google litt og sjekk erfaringer andre har gjort seg - jeg tror det er en del på Tesla-avdelingen av forumet her som har hatt sine biler inne til toning av ruter og sikkert har noen anbefalinger å komme med. :)
#1538
På jobben er det TN-nett og en god del vanlige 32A 5-polet 3-faskontakter. I tillegg har vi en hel del kontakter jeg ikke har sett noe annet sted - 4-polede røde 16A-kontakter. Hva er dette for noe? Er det nøytrallederen som mangler siden den er 4-polet? Og hva er normalt bruksområde for noe sånt? Vi har ingen verdens ting som passer i disse kontaktene heller..

#1539
TLC / Sv: Leafen så langt (liten oppsummering)
onsdag 30. juli 2014, klokken 17:58
Har ikke hatt den flere måneder ennå (knapt en måned), men er særdeles fornøyd! God å kjøre, duger til det aller meste jeg bruker bil til, lettkjørt og gir faktisk bra kjøreglede for min del! Har en liten plan om å få den litt nærmere bakken og få på noen andre felger så den skiller seg litt ut fra alle de andre jeg ser langs veien, da..

Ikke hurtigladet ennå og ikke kjørt lavere enn "low battery" en gang, men har vært på flere lengre turer og er egentlig overrasket over hvor langt man kommer. Har akkurat skaffet meg en 32A type 2 til type 1-kabel, så da bør det være mulighet for å bruke de fleste nyere ladestasjoner også. :)
#1540
Elektriske utfordringer / Sv: Forbruk A/C
onsdag 30. juli 2014, klokken 17:52
Har drevet en del med AC i bil og vil vel si at om man mister 10% i året er det virkelig på tide å finne og fikse en lekkasje. Noe tap over en del år må man anse som "normalt" - mest fordi det er nesten umulig å finne en lekkasje som er så liten at man mister kanskje 2% i året, men jeg vil si at påfyll etter 7-8 år er greit, behov for påfyll noe tidligere enn det tyder på lekkasje.

Vær også klar over at dette er et lukket system som er vedlikeholdsfritt, alt disse serviceapparatene gjør er å suge ut gassen, vakuumere anlegget, sjekke at det holder vakuum og fylle riktig mengde gass på igjen. Det med fjerning av vond lukt er en utvendig rens av fordamperen og kan gjøres helt uavhengig av "AC-service".

At AC-anlegget holder 17 år og er "still going strong" er gode greier og sånn det bør være. Jo mer anlegget brukes, jo lengre varer det, da et anlegg som bare står og står er mye mer utsatt for å utvikle små lekkasjer gjennom O-ringer, kompressorens akseltetning med mer. Jeg fikset et anlegg på en 25 år gammel Audi tilhørende en kamerat for et par uker siden og håper det holder koken i mange år.. ;)
#1541
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Type 2 kabel/adapter til leaf?
onsdag 30. juli 2014, klokken 15:49
Kjøpte en fra England og det ble alt i alt med moms og gebyrer en hundrings billigere enn å kjøpe her, så egentlig ikke verdt det. Husk å kjøpe 32A-kabel om du har 6,6 kW lader for å få utnyttet den. :)
#1542
Det er også fullt mulig å begynne med Larvik-Hirtshals og så kjøre gjennom Danmark og basere seg på hurtigladerne til www.clever.dk, men den turen er ganske lang også med fossilbil og godt driv på motorveien både i Danmark og Tyskland, så å kjøre den veien til Berlin med Leaf på en dag tror jeg går i kategorien "ganske optimistisk", da hadde jeg satset på overnatting i Hamburg eller omegn.. :)

Ellers er fergen Göteborg-Kiel også et alternativ, men jeg vet lite om hurtigladere/32A-lademuligheter mellom Oslo og Göteborg - Sverige er jo på mange måter et u-land hva angår el-bil..

#1543
Pass på at det kan være forskjellig frekvensområde på Europeisk modell og USA-modell slik at nøklene på disse ikke går om hverandre. Er ikke sikker på om det er slik på disse bilene, men vet at mange andre opererer på forskjellig frekvens i USA/Canada og Europa.
#1544
Leaf 2010-2017 / Sv: DAB+ Biladapter til LEAF.
tirsdag 29. juli 2014, klokken 18:13
Det var akkurat det jeg tenkte på. Når man stiller inn en frekvens på FM-senderen til DAB-saken og kjører inn i et område med en vanlig sender på samme eller veldig nærliggende frekvens blir det bare sus og skurring.
#1545
Leaf 2010-2017 / Sv: DAB+ Biladapter til LEAF.
tirsdag 29. juli 2014, klokken 17:07
Bor man langt ute på bygda med få FM-sendere går FM-sender helt greit (dog ikke bra), men i byen hvor det er masse FM-sendinger blir det bare interferens og tull. Det er ihvertfall min erfaring.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA