Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - E_S

#61
Ladeplasser og ladekabler / Alternativ til 80 meter kabelstrekk?
mandag 27. juli 2015, klokken 21:35
Jeg bor i et forholdsvis nytt leilighetsbygg. Til min leilighet i 6. etasje er det kun lagt inn 1 fase. Måleren sitter i fordelingsskap på gangen i hver etasje. De som kjøpte leilighetene nye kunne velge å ha kontakt på parkeringsplassen, og det er da en lang kabel fra fordelingsskap med måler og sikring ned til P-plass i kjelleren.

Skal jeg ha kontakt på samme måte blir det et voldsomt kabelstrekk (80 meter) med en forholdsvis tykk kabel (pga. lengden), og jeg kan bare få 1-fase.

Finnes det noe annet, økonomisk forsvarlig alternativ? Å koble seg på fellesanlegget og betale skjematisk er ikke et alternativ. Nytt punkt med egen måler er såvidt jeg har skjønt horribelt dyrt i deler og fastavgifter.

Noen som har en lur løsning?
#62
Ja, enda en fantasihistorie å legge til på listen over sludder og tøv som norske Nissan-forhandlere klarer å vrenge ut av seg vedrørende importbiler, spesielt fra USA:

Ved hurtigladeren på Brennes Auto i Moss står det en plakat med "Amerikansk import av Nissan Leaf må IKKE lades her" med store bokstaver. Det er jo bare tull, det funker like fint som enhver annen Leaf, men er nok bare satt opp fordi de hater importbiler dypt og inderlig.

Skulle vært interessant å konfrontere dem med det tøvet..
#63
Er det noen teknisk begrunnelse for hvorfor det ikke finnes noen rød 32A-kladd til Tesla UMC så man kan lade med 22kW for de som har dobbeltlader, eller er det rett og slett bare at det ikke finnes (ennå)?

Siden man kan lade med både 3-fas i form av 400V 16A og med 32A i form av 230V 32A 1-fas skulle det såvidt jeg skjønner ikke være noe teknisk hinder for å kunne tilby en "kladd" med rødt 32A-støpsel også for å kunne utnytte full effekt?

Jeg vet at det bare er å lage/kjøpe en adapter for å kunne koble seg på en 32A-kontakt, men spørsmålet mitt dreier seg om å utnytte 3-fas 32A 400V for å få 22kW..


#64
Finn-annonsen er her: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62091228

Løp og kjøp! Bilen står i Oslo.

Ring meg på 90638719 ved interesse.



















#65
Har etter en stund i Leaf blitt "frelst" og vurderer nå brukt Model S. Økonomisk kanskje ufornuftig, men man lever bare en gang og økonomien tillater det. En "unnskyldning" er også at jeg kan redusere fra 2 til 1 bil, noe som er kjekt når jeg er alene.

Pristaket er ca. 550k. Kan sikkert strekkes noe, men over 600k er helt uaktuelt what-so-ever.

Har forsket litt og kommet til følgende "må-krav":
* 85 kWh
* P85, ikke S85 (ytelsen er ikke så viktig, men har prøvd begge, og setene passer meg mye bedre + et par småting til, vil irritere meg evig om jeg ikke kjøper P85)
* Pano-tak
* Dobbeltlader
* Ikke sølvfarget

Følgende "bør-krav":
* Mørkt interiør
* Tech-pakke
* Helst ikke 21" hjul

Ellers ganske åpen for litt av hvert. Hvordan er det med DU-problemene? Om man kjøper en bil uten byttet DU, er det bare å bestille time (ja, jeg vet om ventetiden..) for å få dette gjort? Garantier ellers er uproblematisk selv om bilen skifter eier?

Pga. økonomi er nok ikke biler med autopilot etc. aktuelle. Er det noen forskjell på 2013 og 2014 som er verdt å merke seg?

Hva med kilometerstand? Ser at dette varierer fra snaut 20k til 60k. Er det noen "fallgruver" ved kjøp av bil med 40-50kkm bortsett fra at garantien kun er til 100kkm? Jeg kjører 15-20k i året, så med f.eks. en 2013-modell gått 40-50k vil trolig garantien gå ut på tid og kilometer omtrent samtidig..

Ellers, hvordan er det med irriterende barnesykdommer som lekk panotak, duggete lykter, feil hjulstilling, LED-bremselys som streiker, knirking og så videre? Blir det bare fikset og er like dårlig etterpå, eller har det faktisk blitt bedre?

Bilen er knallgod den, men er litt skeptisk til amerikansk bygge/detaljkvalitet kombinert med en prisklasse på deler/reparasjoner når garantitiden er ute som svir kraftig i lommeboken. Noen tanker rundt dette?

Hva er en spiselig pris for en 2013-2014 P85? Ser mange ligger ute til rundt 550k, er dette "innafor"?
#66
Har merket en ting som jeg ikke helt blir klok på.

Innimellom hender det at jeg har behov for å kjøre strekningen Gardermoen-Elverum (102 km) - dette er da motorvei med 100-sone mesteparten av veien og så ca. 3 mil med 70/80-sone på slutten. I 100-sonen kjører jeg normalt i ca. 105 på cruise, i 70/80 går det normalt i 80/90.

Normalt lader jeg bare til 80%, men før denne turen lader jeg alltid til 100%. Har kjørt strekningen et tosifret antall ganger, men jeg har kommet frem med alt fra snaut 30% til under 5% gjenværende batteri.

Noen som har noen idé om hvorfor det varierer noe så voldsomt i indikert forbruk/rekkevidde med tilnærmet samme kjørestil? Jeg kan plutselig "risikere" å bruke mer strøm en vanlig sommerdag enn jeg gjør en vinterdag med -20.

Er virkelig prosentmåleren så upålitelig? Nå sist gang ble det "very low battery" 8-9 km før jeg var fremme, så begynte virkelig å lure på om jeg kom til å komme frem, mens gangen før - på samme hjul og ellers omtrent samme forhold hadde jeg over 20% igjen når jeg kom frem.
#67
USAleaf / Vidvinkelspeil på europeiske modeller?
mandag 16. mars 2015, klokken 12:52
Er det vidvinkelspeil på sidene på europeiske modeller av Leaf? Min USA-modell har ikke dette, og det er egentlig ganske stusselig etter å ha vært vant med det på "alle" andre biler jeg har hatt.
#68
Leaf 2010-2017 / Varmekilde i kaldt vær?
torsdag 25. desember 2014, klokken 16:09
Jeg har da en Leaf med varmepumpe, og her jeg er nå var det -26 før i dag. Varmepumpen er ikke særlig effektiv i en slik temperatur - men hvor effektivt er det elektriske elementet som skal "assistere" i lave temperaturer? Jeg stusset litt over at det i denne utetemperaturen ble bare i beste fall "pisslunkent" inni bilen selv om jeg begynte med at den sto parkert innendørs i +5 grader. I følge skjermen trekker "climate control" 4,5 kW.

Er det ikke noe mer å regne med når det er så kaldt, eller er det grunn til å tro at f.eks. den elektriske varmen ikke virker som den skal? Ingen big deal om det er førstnevnte da jeg sjelden er på så kalde steder, men litt interessant å vite hva man bør forvente seg..

#69
Dekk / Felger / Leaf med 18" felger
lørdag 04. oktober 2014, klokken 12:01
Ble egentlig ganske fornøyd med det her. 18" felger med 225/45R18. Ser ut som forbruket er økt med 7-8% jevnt over, det skal jeg tåle for "looks". ;) Felgene er 8x18 ET40.

Forresten er 17" originalfelgene (som jeg skal bruke på vinteren) et lite helvete å montere dekk på grunnet en litt lite hensiktsmessig utforming av noen kanter innvendig..









#70
Leaf 2010-2017 / Noen med 2013-2014 Euro-Leaf i Oslo?
mandag 15. september 2014, klokken 12:57
Jeg prøver å finne en løsning for å få navigasjon på US-Leaf til å virke i Europa. Det ser ut som det kan bli en løsning på dette - men for å få inn "originalt" Leaf-kart skulle jeg hatt et image av SD-kortet fra en 2013/2014 Euro-Leaf. Er det noen i Oslo-området som har mulighet til å hjelpe med dette? Jeg kommer med laptop og lager et image av kortet on-spot, så det er ikke snakk om å låne bort noe, det er bare snakk om å ha tilgang til kortet noen minutter.
#71
Skoda / Skoda Octavia Green-e-line
lørdag 23. august 2014, klokken 17:17
Tro om det blir noe av Skoda Octavia Green-e-line.. Drivlinjen er identisk med e-Golf (samme plattform som Octavia), men er en stasjonsvogn på nesten Passat-størrelse. Det er bygget ti konseptbiler av forrige generasjon, men så ble det stille. Dessverre sikkert ofret og aldri gått videre enn som prototype/konsept av markedsføringsgrunner fordi VAG-konsernet nok tjener mye mer på "statusbilene" VW og Audi enn på Skoda, men jeg tror en stasjonsvogn i denne størrelsen som elbil kunne blitt en storsuksess. Her er barnevogner og greier null problem, og prisen er innen rekkevidde for folk med normal økonomi..

Så en av konseptbilene på veien i Mlada Boleslav (Skoda-byen) tidligere denne uken og måtte finne ut nærmere hva dette var..

http://new.skoda-auto.com/en/experience/concepts/octavia-green-e-line


#72
For den som er tysk-kyndig anbefales denne:

http://www.spiegel.de/auto/fahrberichte/fahrbericht-bmw-i3-rwe-eon-vattenfall-verschlafen-e-mobilitaet-a-955992.html

Kort sammendrag: Prøvekjøring av en i3. Samme problematikk som i Norge med ikke-fungerende ladepunkter, kompliserte betalingsløsninger som ikke virker som de skal, ladepunkter som er vanskelige å finne og til og med knotete å parkere på. Sammenligning med bensinstasjoner og lufting av frustrasjon over energileverandørenes manglende vilje/evne til å levere et produkt som er pålitelig og faktisk er slik folk vil ha.

Høres det kjent ut fra hurtigladerproblematikken i Norge? ;)
#73
Mekanisk / Montert Tein senkefjærer
tirsdag 12. august 2014, klokken 10:39
Da har jeg montert Tein senkefjærer på min Leaf.

Kjøpte fjærene fra www.spring-loaded.co.uk (England), dette gikk knirkefritt og var levert på døren innen en uke. Disse trekker av engelsk moms når de sender ut av EU, og det er jo en fordel. Med frakt og norsk moms kom hele stasen på ca. 2200,-.

Monteringen var gjort på et par timer. Nå har jeg tilgang til fullutstyrt verksted med løftebukk etc., men det var veldig fort gjort å ta ut fjærbein foran, bytte fjærer og sette inn igjen. En særdeles enkel jobb. Man trenger ikke annet utstyr enn løftebukk, evt. jekk og bukker, et pipe/fastnøkkelsett og fjærklemmer. Bak var det bare å løsne demperne, løfte bilen og plukke fjærene ut og sette inn de nye.

På min 2013-modell er det "inspeksjonsluker" på toppen som man kommer til når panseret åpnes slik at det ikke er nødvendig å demontere hele plastdekselet ved viskere etc. for å komme til toppen av fjærbena. Her sitter det tre bolter på hver side. Disse er det lurt å merke seg hvor står, da justeringen av bl.a. camber sitter her. Uansett kommer jeg til å få utført en hjulstillingskontroll når fjærene har "satt seg".

Bilen er merkbart stivere, men ikke ukomfortabelt. Den er mykere enn Mercedesen jeg har med sportsunderstell. Absolutt en anbefalt oppgradering, om ikke annet definitivt for utseendets skyld.

Legger ved bilder - det ved hurtigladeren er originalt, de to andre bildene er med originale 17" felger og senkesettet montert.

#74
Har prøvd å tenke, lese og finne ut av om rulleomkrets på hjulene på en elbil har noen innvirkning på rekkevidde. Jeg vet at det blir annen (mindre) misvisning av større rulleomkrets slik at ikke bilen på tripteller ser ut som den har rullet flere kilometer enn den egentlig har, så det vil jeg se bort fra.

Om man setter på hjul som har større rulleomkrets (innen rimelighetens grenser) enn originalt, vil dette ha positiv, negativ eller ingen innvirkning på rekkevidden? Gå for enkelhets skyld ut fra at dekkbredde samt vekt på hjulene er identisk. Et større hjul vil jo kreve noe mer krefter for å rulle en runde, men vil samtidig komme lengre på den ene runden..
#75
Finnes det noe "byggesett" til en vettug 32A 1-fas og/eller 3-fas ladestasjon med type 2-kontakt? Må ha noe å pusle med i høst/vinter.. ;)
#76
På jobben er det TN-nett og en god del vanlige 32A 5-polet 3-faskontakter. I tillegg har vi en hel del kontakter jeg ikke har sett noe annet sted - 4-polede røde 16A-kontakter. Hva er dette for noe? Er det nøytrallederen som mangler siden den er 4-polet? Og hva er normalt bruksområde for noe sånt? Vi har ingen verdens ting som passer i disse kontaktene heller..

#77
Har lagt en plan for kjøring Oslo-Berlin med Leafen i løpet av tidlig-høsten en gang. Mest for moro skyld, men har kartlagt noen ladestasjoner, enten med hurtiglading eller med 32A type 2-kontakt som gjør dette mulig.

Begynner med å jukse, Color Line Oslo-Kiel. Kjører på båten med fullt batteri, da jeg bor i Oslo.

Første etappe: Kiel - Lübeck (88 km, ingen sak)

Andre etappe: Lübeck - Parchim (122 km, går greit, er heldigvis ingen motorvei på denne strekningen og det er flatt som en pannekake)

Tredje etappe: Parchim - Neuruppin (97 km, ingen fare)

Fjerde etappe: Neuruppin - Berlin (78 km, piece of cake)

Alle stedene er det enten hurtiglader eller 32A type 2-mulighet. Om noe av dette er ute av drift får man smøre seg med tålmodighet og lade med 16A et eller annet sted. Skal man gjøre noe særlig mer Tysklandskjøring kan det være greit å lage seg overganger til både 16A og 32A rødt støpsel, da disse er ganske vanlige i Tyskland.

Jeg har tysk mobiltelefon, så å betale med telefonen på RWE-ladepunkter er ingen sak. :)
#78
Tenkte å lage en tråd hvor de som ønsker kan skrive inn hvilke modifikasjoner/småting de har gjort med sin Leaf. Enkelt og greit! :)

Alt fra andre felger, soting av ruter og lignende til mer teknisk utfordrende ting.. :)

#79
Henvendte meg til Color Line før helgen for å forhøre meg om de har gjort seg noen tanker angående lademulighet. Jeg vet det ble forbudt etter at det tok fyr i en stikkontakt hos DFDS for noen år siden, men jeg la det frem som at type 2-uttak kunne være en god løsning, da disse teknisk sett er mye bedre enn en vanlig kontakt (Schuko) slik at varmgang ikke lenger vil være noe problem samt at disse er konstruert for el-billading og vedvarende høy belastning.

Tilbakemeldingen så langt var at dette hørtes interessant ut og vedkommende jeg snakket med skulle videresende det til teknisk avdeling og høre hvordan stemningen var der for å installere noen type 2-lademuligheter på bildekk på fergene Oslo-Kiel, Larvik-Hirtshals og Kristiansand-Hirtshals.

Venter i spenning.. :)
#80
Elektriske utfordringer / To enkle ladespørsmål
søndag 06. juli 2014, klokken 23:35
Jeg vurderer å kjøpe en Leaf, 2013-"facelift". Har et par spørsmål angående lading:

1. På jobb har vi i tillegg til vanlige 16A stikkontakter en del 32A 400V (rød kontakt). Er dette noe det går an å bruke til lading på Leaf for å få litt mer fart på sakene, forutsatt at man har riktig kabel? Og hvilken type kabel er det man da evt. trenger?

2. Ser flere og flere ladestasjoner har CCS-tilkobling (type 2 + to svære pinner til) - er dette noe det finnes en overgang til som kan plugges inn i Leaf for å få til noe hurtigere lading enn bare vanlig type 2?

Virker som den CHAdeMO-standarden er en døende elefant til tross for noen tekniske bra ting der, da det ikke virker som det er noen andre enn Nissan og Mitsubishi som fortsetter å støtte denne på sikt..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA