Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - E_S

#21
Fiat 500e med type 1-inntak.

Vurderer å bytte til type 2-inntak grunnet stor beholdning av type 2-ladeutstyr og muligheten til å bruke ladestasjoner med fast type 2-kabel uten adaptere. Selve den praktiske utførelsen ved bytte av denne på bilen er null problem, men jeg vil bare forsikre meg om at det ikke vil være noen issues med motstandskoding av type 2-kabler eller lignende? Såvidt meg bekjent ligger motstandskodingen kun i selve kabelen?

#22
Hyundai KONA / Lade Kona med Tesla UMC?
mandag 15. oktober 2018, klokken 08:21
Noen som har prøvd om Tesla UMC (ladekabelen som følger med Tesla) fungerer til å lade Kona? Det skal i teorien funke, men vet at den ikke virker på alle biler..
#23
Hyundai KONA / Raskere AC-lading etter hvert?
søndag 26. august 2018, klokken 13:06
Noen som har noen tanker på sannsynligheten for at Kona kan bli levert med bedre AC-lading enn 32A 1-fas etter hvert? Det virker som det stabiliserer seg på 11kW (16A 3-fas) som standard på de tyske elbilene, og det ryktes at Nissan Leaf kan få mulighet for 22kW-lading når den kommer med 60kWh-batteri..

Jeg vurderer sterkt å skrive kontrakt på Kona, men jeg er ikke veldig lysten på å gi opp 22kW-lademuligheten jeg har på Teslaen, da jeg reiser en del utenlands hvor det ofte er gode 22kW-lademuligheter, men lite annet.

#24
Har merket at det kommer en svak "blåse på flasketut-lyd" bakfra når man passerer ca. 170 km/h. Intensiteten varierer noe og avhenger ikke av gasspådraget - den er der både ved pådrag, rulling og regen og kan henge i til litt lavere fart. Endrer seg ikke i svake kurver, minner heller ikke om hjullagerlyd. Det er heller ikke "ballonglyden" fra kontaktorene som man får ved kraftig pådrag.

Noen idé? Normalt, unormalt, hva? Siden den kommer først i så høy fart er det umulig å fremprovosere i Norge, så..
#25
Model S 2013 - 2022 / 10 mm spacer - mulig?
tirsdag 01. mai 2018, klokken 09:09
Noen som vet om 10 mm spacer (per hjul) passer uten at det blir for lite gjenger igjen? Har noen felger som trenger spacer, men 5 mm blir for lite (da blir det 2-3 mm klaring) og 15 mm, som er det minste som skrus fast i navet, blir for mye. (da stikker de utenfor foran)
#26
Nå MÅ jeg få vekk dette interiøret jeg har liggende. 5 måneder på Finn har ikke gitt napp, nå gir jeg det bort.

Sort stoff/delskinninteriør, Tesla Model S.

Pent brukt - man ser at førersetet har vært sittet i, det øvrige ser ubrukt ut.

Alt av kontakter, brytere, airbager etc. er intakt.

Dette er da for ordens skyld IKKE nextgen-seter, men 1. generasjon. Baksetet har IKKE varme.

Medfølger også innvendige dørtrekk samt deksler på undersiden av dashbord. Har ikke flere deler til bilen.

Har bilder av alt sammen, skal laste dem opp etter hvert.

Må hentes, fortrinnsvis rett ved Gardermoen, men Oslo kan også ordnes.

#27
Har merket at klimaanlegget i min bil blåser litt både nede, opp på frontruten og i dysene på dashbordet uansett hva jeg stiller det til. Normalt har jeg pleid å tvinge luft kun ned på bena, da jeg ikke er interessert i å få varm blås rett i ansiktet og heller ikke vil ha varm luft på ruten om det ikke er nødvendig for å holde dugg unna. Det blåser like herlig både på frontrute og i dysene enda det er kun "ned-på-bena"-symbolet som er tent.

Noen andre som har vært borti lignende?
#28
Model S 2013 - 2022 / Spotify - igjen
søndag 03. desember 2017, klokken 11:54
Nå har jeg vært Spotify-løs i flere måneder - jeg får ikke logget inn hverken med egen konto eller Tesla-kontoen. Har prøvd alle mulige typer restart, har til og med tatt "power off", kuttet strømmen og startet igjen uten at det hjalp. Den prøver å logge inn, så kommer meldingen "invalid account" eller noe slikt. Samme feilmelding uansett hva/hvilken konto jeg prøver.

Ringte Tesla, den engelskspråklige gubben skulle "forward it to an engineer" og så hørte jeg aldri noe mer.

Noen tips/råd?
#29
Model S 2013 - 2022 / Viskere tregere og tregere, til slutt helt stopp
onsdag 22. november 2017, klokken 08:20
I dag tidlig skulle jeg bruke viskerne. Bilen står varmt inne, men ruten var litt sølete. Merket at viskerne gikk veldig tregt i forhold til normalt. Etter å ha kjørt noen mil skulle jeg bruke dem igjen (ikke noe snø/is på ruten, kun vann) og da gikk de veeeeldig sakte bare litt over halvveis, stoppet og sto fast der. Prøvde igjen et minutt etterpå og fikk dem da etter flere forsøk ned igjen til ca. vanlig posisjon.

Sist jeg brukte viskerne, for noen dager siden, var alt normalt. Noen som har erfart lignende problemer?
#30
Som kjent er det en del deler Tesla nekter å selge til andre enn Tesla-godkjente karosseriverksteder. Det dreier seg om enkelte karosserideler samt stort sett alle deler i høyspenningssystemet.

Dette er ikke i henhold til europeisk lovgivning som gir bileier krav på fritt verkstedvalg (right to repair) (herunder også å selv reparere egen bil) slik at denne praksisen egentlig ikke er lovlig.

Tro når noen i et eller annet land finner på å melde inn dette til EU/EØS-systemet.

Rådsdirektiv 566/2011 inneholder en del informasjon om dette, herunder følgende i Annex XIV:

Sitat'Information on all parts of the vehicle, with which the vehicle, as identified by the vehicle identification number (VIN) and any additional criteria such as wheelbase, engine output, trim level or options, is equipped by the vehicle manufacturer and which can be replaced by spare parts offered by the vehicle manufacturer to its authorised repairers or dealers or third parties by means of reference to original equipment (OE) parts number, shall be made available in a database easily accessible to independent operators.
This database shall comprise the VIN, OE parts numbers, OE naming of the parts, validity attributes (valid-from and valid-to dates), fitting attributes and where applicable structuring characteristics.
The information on the database shall be regularly updated. The updates shall include in particular all modifications to individual vehicles after their production if this information is available to authorised dealers.

I tillegg er det litt mer informasjon på samlesiden for dette: https://ec.europa.eu/growth/sectors/automotive/technical-harmonisation/vehicle-repair-maintenance_en

Det er i hvert fall helt sikkert at den praksisen de har i dag ikke er i henhold til gjeldende regelverk..
#31
Model S 2013 - 2022 / Bremseeffekt i vått vær
mandag 23. oktober 2017, klokken 21:13
Bilen min fikk skiftet skiver og klosser på garanti/reklamasjon for et år tid siden siden det skulle byttes til en "oppdatert" type. Det var før jeg kjøpte den, så jeg vet ikke hvordan bremsene oppførte seg med det originale.

Jeg merker nå at om jeg har kjørt litt i regnvær for eksempel på motorvei uten å bremse er bilen helt uten bremser et halvt sekund før de "tørker" og tar tak som normalt. Dette føles ganske hasardiøst å kjøre med og jeg har aldri opplevd noe lignende på noen bil tidligere, enda jeg har kjørt/eid flere titalls biler opp gjennom.

Noen erfaringer?
#32
Ønsker å kjøpe ett dekk - Nokian Hakka R2 i 245/45R19. 6-7 mm mønster hadde vært perfekt.
#33
Model S 2013 - 2022 / Titanskjold under bilen
torsdag 21. september 2017, klokken 11:07
Min bil er førstegangsregistrert i mai 2014. Hvordan ser man om den har fått ettermontert titanskjoldet under bilen eller ikke?

Tesla selv sa at de bilene som ikke har fått det ettermontert allerede heller ikke får det ettermontert, da det er utgått og ikke lenger kan leveres. Høres merkelig ut..
#34
Lading av Tesla / Model S lader kun med 16A på 32A 1-fas ladestasjon
lørdag 02. september 2017, klokken 14:31
Koblet meg for en stund siden til en ladestasjon med 32A 1-fas, altså 7,4kW. Bilen min viser da 16/16A og ser ikke ut til å "skjønne" at den kan lade med 32A.

UMC med blå adapter går til 32A. Normalt lader jeg bare med UMC og rød adapter, som også funker som det skal. Altså er det bare 32A 1-fas type 2 som kladder.

Er dette den fiksen som Tesla gjør som var nødvendig for å kunne lade med 32A 1-fas med noe annet enn UMC på de første årgangene Model S med enkeltlader som ikke er gjort? Kjøpte bilen brukt, så hva som har blitt gjort de første par årene aner jeg ikke..
#35
Model S 2013 - 2022 / Koding av ettermonterte tåkelys?
tirsdag 18. juli 2017, klokken 16:24
Noen erfaring med hvor mye man må godsnakke, smiske, manipulere og innynde seg for å få aktivert tåkelys som man selv har skiftet? :P
#36
Tesla / Bra smart-repair i Oslo-området
søndag 25. juni 2017, klokken 11:36
Ser ut som noen har plantet hengerfestet eller noe i bakfangeren min, så det er en liten sprekk/bulk i plastikken. I tillegg er det en liten skrape med liten bulk rett over høyre bakhjul som jeg fikk på kjøpet da jeg kjøpte bilen. Begge deler er typisk smart repair-mat.

Noen anbefalinger om steder i Oslo-området som gjør en bra og rimelig jobb?
#37
TMS Hjul, dekk og felg. / TMS Innpress (ET) på felger
fredag 02. juni 2017, klokken 19:30
Nå har det seg slik at Tesla deler boltsirkel med BMw. Tesla har ET40 som standard, BMW ned til 20. Hva passer og hva passer ikke? Sikler litt på BBS CH, men de fleste brukte settene kommer fra BMW og er ET20/25 og opp mot 10" brede bak..
#38
Ja, da konket den siste "nøkkelen" også. Fjernkontrollen virker, men bilen kjenner den ikke igjen, så jeg får låst opp, men får bare "key not in car". Aha, appen, tenker du. Neida. Bilen står i en parkeringskjeller som har fantastisk dårlig mobildekning (alt forsvinner 3-4 meter innenfor porten selv med porten åpen) slik at bilen bytter mellom ingenting og en strek på Edge. Altså ikke noe håp her heller.

Skal ut og kjøpe en sånn wifi-extender senere i dag - bilen står ca. 25 meter fra porten ut, så med litt mer futt i sakene enn funksjonen innebygget i mobilen håper jeg at det er mulig å få koblet til der og aktivert bilen så jeg får kjørt den ut..

Og før noen snakker om gratis veihjelp og så videre - bilen har gått 117000 km, så garanti er "no more", og jeg kan sikkert argumentere meg til å få ny nøkkel på 5 års reklamasjon, men det nytter ikke ovenfor de utlendingene på veihjelp-telefonen, de har aldri hørt om noe annet enn garanti 5 år/100000 km. En wifi-extender koster 300 kroner og kan sikkert brukes til noe senere også..
#39
Har sagt ja til å være med i en "ladekomite" i sameiet der jeg bor som styret ønsker å opprette for å håndtere dette med lading av el-bil. Leilighetskomplekset er relativt nytt (2012), TN-nett og med god kapasitet på strømnettet inn.

Noen leiligheter ble bestilt med kontakt på P-plassen. Dette er da schuko sikret med 16A koblet over hver leilighets egen strømmåler. Andre som vil ettermontere må også legge opp fra egen strømmåler og dekke installasjonen selv. Til nå har det ikke vært noen spesielle krav annet enn det som er spesifisert i NEK400, naturlig nok.

Det vi har landet på så langt er følgende:

* Det tillates ikke montert opp schuko til lading i nyinstallasjon. Eksisterende installasjon tillates videreført.
* Industristikk (1-fas blått, ingen leiligheter har 3-fas hovedsikring, så 3-fas er uansett ikke aktuelt) er OK.
* Fastmontert ladestasjon er OK.
* Maksimalt 16A 1-fas (for å spare litt på kapasiteten)

Noen flere lure retningslinjer?

Systemer med felles "ladeparkeringsplasser" er ikke aktuelt, det må være på seksjonseiers egen parkeringsplass. Systemer med lastbalansering er ikke aktuelt i denne omgang pga. kostnad, men kan bli aktuelt senere. Systemer som mates over fellesanlegget og faktureres gjennom RFID er ikke aktuelt pga. kostnad.

Jeg bare ser noen utfordringer:
* I fremtiden KAN det bli snaut med kapasitet selv om det er 16A 1-fas maksimalt og ingen av leilighetene har elektrisk oppvarming.
* I fremtiden KAN det rett og slett bli trangt i kabelgater og gjennomføringer (som nå er romslig) dersom det skal trekkes haugevis med kabler.

Noen innspill/råd/tips?
#40
Model S 2013 - 2022 / Garanti vs. reklamasjon
tirsdag 09. mai 2017, klokken 23:42
Noen som har gjort seg noen erfaringer med håndteringen av reklamasjonssaker vs. garantisaker? Reklamasjonsretten er jo 5 år uten noen andre begrensninger mens garantien opphører ved kjørte 100000 km.

Er det krangling og sure miner for å få ting fikset på reklamasjon, eller er det like greit som på garanti? Har erfart begge deler fra andre merker - noen likestiller de to mens andre ikke ville vurdere reklamasjon før man nærmest truet med både avis, forbrukertvistutvalg og advokat..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA